• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pleksi V-stromiin 191 cm kuskille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juszi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi

Kaipaisin kokemuksia 650 V-stromin plekseistä (vm. 2004). Itsellä pituutta 191 cm ja vakiopleksillä ajettaessa yläasento täristää terävästi kypärässä 120 km/h ylöspäin. Jos pleksiä säätää alemmaksi niin tärinä pienenee, mutta suhinat voimistuu.

Kapalta näkyy olevan KD260ST stromiin. Sitten olen nähnyt viritelmän LaminarLip Touring -spoilerilippa, mikä ei ole mikään silmiä hivelevän kaunis. Onko kokemuksia, miten noi toimii tai muita hyviä ideoita?

Kaveri laittoi linkin uuteen ratkaisuun, eli vakiopleksi, mutta sovitinosa, jolla pystyy muokkaamaan säätöjä. Firma on Jenkkiläinen MadStad Engineering ja kuvia löytyy täältä.

Itsellä vakiopleksi riittää hyvin, mutta pituuttakaan ei ole kuin vähän yli 170cm. Jenkeissä vannovat kovin tuon MadStad bracketin nimiin, mutta ovat samalla laittaneet kyllä isomman pleksinkin. Jotkut ovat varsinaisia ladonovia. Givin/Kapan pleksi on noin 10cm vakiopleksiä korkeampi ja jonkinverran leveämpi. Ilmeisesti ratkaisee pidempien kuskien pyörre ja meluongelmat hyvin.

Mulla on mittaa vähän alta 185 cm ja vakiopleksi ei ole hyvä oikein missään asennossa.

Juuri äsken kävin laittamassa Suzukin uuden sporttipleksin tilaukseen. Ulkonäkö ainakin on kohdallaan, mutta antaas katsoa miten se toimii käytännössä. Ainakin sitä on kehuttu kovasti ulkomaanelävien foorumeilla ja mieli tekisi vähän nakumpaa ajotuntumaa, joten odotukset ovat korkealla.

Sitten olen nähnyt viritelmän LaminarLip Touring -spoilerilippa, mikä ei ole mikään silmiä hivelevän kaunis. Onko kokemuksia, miten noi toimii tai muita hyviä ideoita?
Kokemusta on tuosta LaminarLipistä. Mittaa minulla tosin vain 175 cm, mutta vakiopleksi oli tämmöisellekin hukkapätkälle vääränmallinen ja se korkeus- / kallistussäätö ei toiminut oikein missään asennossa. LaminarLipin kanssa oli paremmin ajoviimalta suojassa ja pyörteily väheni selvästi. Tuo Touring-lippa myös vakiota leveämpi, eli jopa olkapäät olivat huonolla säällä suojassa (ja tässä olikin isoin ero esim. MRA:n säätölippapleksiin, joka taas on vakiopleksin levyinen). Rumahan se on ja esim. pikkupoluilla häiritsee, kun näköyhteys suoraan eteen hieman heikkenee, mutta matka-ajossa ehdottoman hyvä.

LaminarLipiin tykästyin sen verran, että Seikkailija-Gössiinkin ostin moisen läpyskän.

Ei tuo ulkonäkö niin kriittinen asia ole, jos homma toimii. LaminarLipista on pelkkä korkeutta lisäävä versiokin. Täytyy vielä katsella ja kysellä.

Nyt on sporttipleksi paikallaan ja 50 kilometrin koeajo suoritettu. Odotukset olivat korkealla, mutta siitä huolimatta pleksi oli vieläkin parempi kuin osasin odottaa. Mikä ihana rauha ja hiljaisuus!

Laitoin pleksin alimpaan asentoon ja nyt pyörä tuntuu melkein nakulta. Tuulen suhina tietenkin lisääntyi, mutta nyt pään ravistelu on kokonaan poissa ja pyörä käyttäytyy muutenkin ajossa rauhallisemmin kuin vakiopleksillä. Jopa moottoritiellä pystyy ajamaan täyttä vauhtia ilman korvatulppia eikä niska rasitu pään repimisen takia kuten ennen.

Käyttömukavuuden lisäksi pyörän peniskerroin nousi potenssiin uuden katu-uskottavan lookin myötä.
cool.gif

Nyt on sporttipleksi paikallaan ja 50 kilometrin koeajo suoritettu. Odotukset olivat korkealla, mutta siitä huolimatta pleksi oli vieläkin parempi kuin osasin odottaa. Mikä ihana rauha ja hiljaisuus!

Laitoin pleksin alimpaan asentoon ja nyt pyörä tuntuu melkein nakulta. Tuulen suhina tietenkin lisääntyi, mutta nyt pään ravistelu on kokonaan poissa ja pyörä käyttäytyy muutenkin ajossa rauhallisemmin kuin vakiopleksillä. Jopa moottoritiellä pystyy ajamaan täyttä vauhtia ilman korvatulppia eikä niska rasitu pään repimisen takia kuten ennen.

Käyttömukavuuden lisäksi pyörän peniskerroin nousi potenssiin uuden katu-uskottavan lookin myötä.
cool.gif
Paljonkos tuo sporttipleksi kustansi ja mistä hankit? En oikein ole tyytyväinen minäkään tuohon vakiopleksiin ja varsinkin yläasennossa se on ihan syvältä kun yläreuna on minun mittaisellani pätkällä just pahasti "keskellä näkökenttää" ja ainakin viime kesän helteillä kaipasi enemmän ajoviimaa kasvoille. Ala-asennossa on näkyvyyden kannalta parempi mutta pyörteilyä on motarinopeuksissa jonkin verran.

Onkos muuten heittää linkkiä, josta voisi tuota katu-uskottavaa lookkia päästä itse kuvista toteamaan?

Paljonkos tuo sporttipleksi kustansi ja mistä hankit?
Heinolta ostin ja maksoi muistaakseni 85 €. Pitäisi saada tilattua mistä tahansa kaupasta, joka myy virallisia Suzuki-tarvikkeita.

Onkos muuten heittää linkkiä, josta voisi tuota katu-uskottavaa lookkia päästä itse kuvista toteamaan?
Kuviakin otin, mutta en ole vielä purkanut niitä kamerasta. Tähän hätään kuvia löytyy esim. ulkomaanelävien foorumilta tästä ketjusta ja V-Stromin virallisesta tarvikekuvastosta: PDF.

Paljonkos tuo sporttipleksi kustansi ja mistä hankit?
Heinolta ostin ja maksoi muistaakseni 85 €. Pitäisi saada tilattua mistä tahansa kaupasta, joka myy virallisia Suzuki-tarvikkeita.

Kuviakin otin, mutta en ole vielä purkanut niitä kamerasta. Tähän hätään kuvia löytyy esim. ulkomaanelävien foorumilta tästä ketjusta ja V-Stromin virallisesta tarvikekuvastosta: PDF.
Kiitos tiedoista. Onhan tuo ihan ok näköinenkin vaikkakin hintava muovihärpäke. Mutta niinhän nuo aina. Motechin kaatumaraudat, keskiseisontatuki ja perälaukkuteline on jo hankittuna, täytynee taas poiketa Heinolla jossain välissä.

Tee se itse!
Ite tein miniplexin omaani (03) MRAn Variotouring plexistä kuviosahalla lyhentämällä.

Linksu

Ei se kyllä halvemmaksi tullut sillä aihio kustansi toista satkua, mutta kun se vario ei vaan mulla toiminut...
Toisaalta lopputulos on nyt hyvä, ainakin kesäkeleillä tää minimalli on mun mielestä paras.

Itse kannatan matalaa pleksiä. Ajoviimaa tulee enemmän, mutta kypärä on puhtaassa ilmavirrassa. Suhinat kestän, kun korvatulpat päässä ajelen muutenkin, mutta kypärän heiluntaa ja täristystä en oikein jaksanut. Siispä sahasin alkuperäisestä pleksistä pois noin 15cm ja maalasin sen sisäpuolelta mustaksi. Sisäpuolelta maalatessa jää suitsan tarra nätisti näkyviin ja pleksin pinnan vahaamalla tulee aika kivan näköinen kiiltävän musta pinta. Nyt on kohtuullisen nätti ja ajomukavuus on kohdallaan.

Mitä säätöjä tuossa sporttipleksissä on, eli korkeus näemmä, mutta voiko vaikuttaa kulmaan?
Itsellä ollut tuo sporttiplexi nyt reilun tonnin, hyvänä puolena että se tulee lähemmäs kuskia eli se kypärän paukutus/nykimkinen loppui (Shoein raid ykkönen, 185 kuskilla mittaa), säädettävyys sama kuin vakiossakin.
Mielestäni hyvä ostos, haittapuolia ei nyt oikein ole tiedossa, pisin lenkki oli 450 km ja max -vauhti 130.

Tere,

Onko kukaan kokeillut korkeampaa plexiä, kuin tuo vakion säädön ylin kohta? Onko niin, että se tumppi-plexi on parempi ratkaisu, kuin tehdä todellinen "tuulensuoja"?

Mulla on kanssa 191 cm korkeutta, joten mun kupoli on myös siinä v-mäisessä virtauksen rajassa, joka paukuttaa kypärää...
crazy.gif
Tuosta korkeudesta vielä sen verran, että pituushan tarkoittaa vaakatasossa olevaa mittaa, joka tässä tapauksessa olis vatsan suuruus...
omg.gif

Heitän omaa kokemusta vaikka mun peli onkin vanhempi 1000:n ilman plexin säätöjä.
Tänä keväänä hankin Kapan (=Givi) spoilerplexin joka on reilusti (varmaan 15cm tai yli) orkkispleksiä korkeampi himmeli. Plexi olikin melkein hyvä, pikkaisen kun painoi päätä alas niin olis ollut kokonaan suojassa. Mutta ryhdikkäässä ajoasennossa kypärään tuli vittumaista pyörrepärinää, samat aiheutti umpipotan visiirin avaus. Eli muutama cm lisää korkeutta niin avot, hyvä olis ollut. Ite en oo kuin 183 pitkä mutta pitkäselkäistä/persjalkaista tyyppiä, joten normi 180:lle tuokin plexin olis varmaan bueno.
Lopputulemana ruuvasin taas kiinni matalan miniversion joka on nautinnollisen hiljainen mutta toisaalta tuulenpainetta tulee sitten jo hartioihin.
Eli kyllä sen plexin on oltava aivan "järjetön" tuiskutuulisuoja tai sitten aivan mini...

Itse hommasin vakiopleksiin kiinnitettävän Laminar Lipin normiversion. Saas nähdä miten tuo vaikuttaa pyörteilyyn. Itsellä on myös muutamasta sentistä kiinni, että saisi olla ihan "tyvenessä"....toivottavasti tuo lipare auttaa. Pistän kokemuksia kun saan tuon asennettua ja testattua.

Itse hommasin vakiopleksiin kiinnitettävän Laminar Lipin normiversion. Saas nähdä miten tuo vaikuttaa pyörteilyyn. Itsellä on myös muutamasta sentistä kiinni, että saisi olla ihan "tyvenessä"....toivottavasti tuo lipare auttaa. Pistän kokemuksia kun saan tuon asennettua ja testattua.
Mistä ostit ja mitä maksoi?Kuuntelen ensin kokemuksiasi ja jos hyväksihavaittu niin pitää hankkia itselle samanlainen.

Back