• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Torstai 13.8.2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kelvoton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mutta kannattaa sitten ruuvata sellaiset ohjeet, joita
noudattamalla ei lämäreitä satu.
Sellaisia ohjeita ei ole olemassakaan, vai oletko näitä miehiä kun sanotaan että "kaatuminen ehdottomasti kielletty" niin uskot siihen että kiellolla vältetään omatoimiset kippaukset parkkipaikalla, suistumiset vauhdista tai vaikka risteyksestä auton alle ajaminen? Kaikki mikä on kiellettyä on mahdotonta sattua?

sanoi:
.ORG:in ajoissa on alusta asti hieman moitiskeltu, että mitä kimppa-ajelua se semmoinen on, että porukkaa ajelee itseksensä kilometrien päässä  toisistaan ja nähdään sitten vasta joko perillä tai jossakin risteyksessä, missä
porukkaa yritetään saada kasaan ..
Matti hyvä, sinä olet moittinut
biggrin.gif
Olinkin jo hieman huolissani kun en ollut nähnyt tätä kommenttia sinulta pitkään aikaan
smile_org.gif

Tosiasia on sitä että ajoja on erilaisia, ei kimppa-ajelua liene missään virallisissa kirjoissa brändätty ainoastaan toisen takarenkaassa menoksi - vai onko?

Orgin pk-ajot ovat pitkäaikaisin ja monivuotisin perinteikäs ajelu tämän foorumin historiassa ja se on muotoutunut tuollaiseksi mitä se nyt on. Jokainen ajaa omaa vauhtiaan ja omalla vastuullaan, veturi pitää huolen siitä että myös suuntavaistottomat pääsevät ajelemaan makeita teitä. Reitithän ovat kuitenkin aina olleet yksi pääasia ja se että pääsee tapaamaan sitten kahveella muita motoristeja. Kuten tuossa joku totesikin niin vaikea se on siinä ajossa muutenkaan rupatella (ellei ole gesmi- tai pmr-yhteyttä, mutta ne mahdollistavat pidemmänkin välin).

sanoi:
siis niitä, jotka eivät vielä ole eksyneet.
En ole ollut kaikilla ajoilla todellakaan tänä vuonna, joten selvennät mulle varmaan kuinka monessa ajossa on nyt letka katkennut ja sitä myöten tullut eksyneitä? Tähän hän on nyt panostettu ja ainakin riisorin vedoissa mun tietääkseni letka ei ole kertaakaan mennyt poikki - muiden kanssa en ole aiheesta jutellut mutta en ole myöskään nähnyt nurinaa aiheesta missään.

sanoi:
Hännänhuippuna pitäisi ajella sellainen, joka tuntee reitin eksymisten poistamiseksi
Tuo olisi toki hyvä, mutta myös puhelinyhteys häntä-keskiväli-keula -akselille on myös kätevä, kuten on myös huomattu PMR-yhteydet.

sanoi:
ja siksikin, KUN lähes joka kerta joku pistäytyy poimimassa horsmia.
Ok, multa on jäänyt jotain huomaamatta koska en ole läheskään joka kerta nyt huomannut ketään kukkia poimimassa - ellei ne sitten ole niitä kukkia mitä tippuu hatuista niiden toimesta jotka ajoilla eivät ole edes olleet
biggrin.gif

sanoi:
Noita kukkastenkeräilijöitä ei saa jättää sinne yksin. Ainakin aiempina vuosina sattui toisinaan, että jonkun mopoon tuli teknisiä vikojakin ja jouduttiin tilailemaan hinausautoja. Iltapimeällä ei ole kivä jättää kavereitä aivan yksin tuntemattomille metsätaipaleille.
Onko joku nyt jätetty? Tässä viikko sitten esim kun onnettomuuteen joutuneet kaverit lähtivät tarkastukseen loppulössi piti huolen onnettomuuspaikasta siihen asti kun pyörät olivat hinurin lavalla ja poliisi avasi tien.

Kaksi viikkoa sitten ensimmäinen (noin parista kympistä) mättääseen tumpsahtanut sai muutamassa sekunnissa useita auttajia, pyörä nostettiin kyljeltää ylös, tsekattiin läpi (jarrut jne) ja otettiin kuski vielä kokeneiden väliin sinne ajamaan jotta mahdollisessa ongelmatilanteessa saa heti vaikka teknistä apua.

Toinen lippa sai myös heti apua ja siihen asti kun kuski sai pelin liikkeelle oli porukka vierellä.

Välillä on letkasta pysähdytty kyselemään bussipysäkillä tupakalla olevalta motoristiltakin onko kaikki kunnossa
smile_org.gif

sanoi:
Ja mitä "yhdessä ajaminen" tarkoittaa. Eikös se tarkoita, että ajetaan yhdessä ja ollaan suurin piirein näköetäisyydellä.
Tämä on se sinun tulkintasi, ajoja on erilaisia ja onhan tuo mainitsemasikin sellainen toki.

Kun nyt turvallisuusasioita pyöritellään niin tällaisena puoli-aktiivisena torstaiajelijana olen kiinnittänyt huomiota kahteen ilmiöön, joissa vaara saada oikeasti kipeää on suuri:

1. Ohitustilanteissa mentaliteetillä "aina vielä yksi ehtii" vaikkei näkyvyyttä olisi enää likikään riittävästi turvalliseen ohitukseen. Etenkään jos vastaan tulisi samanlainen tapaus.

Ei ole häpeä jäädä ohitettavan perään ja hoitaa homma seuraavalla aukealla.

2. Liika nopeus oikealle kääntyvissä jyrkissä mutkissa jolloin ajaudutaan naapurin kaistalle. Lopputulos jää herran haltuun, tähän mennessä ei ole napsahtanut vaikka tilanteita sattuu silmiin aina sillointällöin. Eikös viime viikon kaksikkokin mennyt naapurin kaistan yli pellolle? Vauriot olisivat olleet varmasti pahempia jollei kaista olis sattunut sillä kertaa olemaan tyhjä.

Oikealle puolelle suistumisissa on riskit isosta mällistä pienempiä kun on se vastaantulevan nopeus pois kuvioista, tosin voihan sielläkin vaikka minkälaisia kiinteitä esteitä olla.

Matti hyvä, sinä olet moittinut
biggrin.gif
Olinkin jo hieman huolissani kun en ollut nähnyt tätä kommenttia sinulta pitkään aikaan
smile_org.gif
Parahin Jassu: Ihan yksin en ole vääntänyt palstakaupalla niitä kirjoituksia.

Sellaisia ajoa on vaikka kuinka, jossa olen ollut mukana ja joissa ei ole
sattunut mitään kaatumisia tai suistumisia.

Nyt en ole ihan joka kerta mukana ollut, mutta kun näitä palstoja on
seurannut niin joka kerta on joku nutullaan viimeaikoina.

Mistä on edes syntynyt sellainen ajatus teillä muilla, että pitäisi kirjoittaa
kimppa-ajosäännöt uudestaan. Kyllä se on ihan teidän oma juttunne.
Kyllä se on siitä lähtöisin, että nuttu-juttuja sattuu ja tapahtuu.

Meillä molemmilla - sinulla ja minulla - on vuosien kokemus ja molemmat
tiedämme ihan yhtä hyvin mistä pohjimmiltaan on kyse.
idea3.gif

Kovasti tekee nyt mieli kirjoittaa, joten tässä:

En ole nyt muutamaan viikkoon ollut mukana pk-ajoissa, joten näitä pahimpia kaatumisia/niihin johtaneita tilanteita en osaa arvioida..
Mutta yleisesti tuosta ajelusta, joskus välimatkat kasvavat sellaiseksi että ei välttämättä näe edellämenevää.. Tuokin johtuu yleensä siitä että "jälkeen jäävä" tietää omat rajansa eikä yritä väkisin roikkua edellämenevän mahdollisesti paljonkin kokeneemman perässä.
Kuitenkin näillä ajoilla veturi kerää säännöllisesti porukan kasaan, bussipysäkille tms, ja risteykset merkataan lähes poikkeuksetta esimerkillisesti ettei kenenkään tarvitse pelätä eksyvänsä.
Nopeudet siinä porukan keskivaihella, ja siitä taaksepäin (edempänä en ole ajanut) ovat ainakin mielestäni maltilliset, koskaan ei ole tarvinnut ajaa yli omien taitojensa...
smile_org.gif

Nämä viimeaikoina sattuneet onnettomuudet nyt aivan oikeutetusti aiheuttavat kovaakin keskustelua, mutta tosiasiassa nämä olisi voineet hyvin sattua yksinkin ajaessa, ja jokainen varmasti voi yhtyä ajatukseen että mieluummin tuollaiset käy porukalla, kuin yksin ollessa jolloin mahdollisesti tunteja makaat siellä ojanpohjalla ennenkuin kukaan mitään huomaa...

Se voisi olla hyvä ajatus että letkassa olisi 2 "veturia", ensimmäinen kärjessä ja toinen puolivälissä... Mutta eipä näiltä varmaan millään keinoin voida täysin välttyä...?

Tässä tällaista sekavaa tekstiä.

Hieman kevennystä, ettei menisi liian vakavaksi
biggrin.gif

Kävin eilen 4-vuotiaan poikani kanssa Bembölessä lähtökahveilla ja pillimehulla...
Kotiin palattaumme poikani kertoi hieman loukkaantuneena äidillensä:
"Siellä Epsoossa oli yksi setä, joka sanoi minua tytöksi, minä suutuin sille enkä puhunut mitään...  
mad.gif
"

Nähdään taas...

- Kari

Hieman kevennystä, ettei menisi liian vakavaksi
biggrin.gif

Kävin eilen 4-vuotiaan poikani kanssa Bembölessä lähtökahveilla ja pillimehulla...
Kotiin palattaumme poikani kertoi hieman loukkaantuneena äidillensä:
"Siellä Epsoossa oli yksi setä, joka sanoi minua tytöksi, minä suutuin sille enkä puhunut mitään...  
mad.gif
"

Nähdään taas...

- Kari
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Mahtaa olla harmittanut

Olisivatko BajaHillin ohjeet estäneet nuo kolme viimeistä kaatoa? Ymmärtääkseni eivät. Luulenpa, että perinteisillä ryhmäajo-ohjeilla syntyisi osanottajakato hyvin nopeasti.

omg.gif

Ompa onni ettei mun ennustus siitä että joku vielä tälle vuodelle kuolee noissa ajoissa toteutunut vieläkään.
pidellään peukkuja
thumbs-up.gif
konttailijoille voimia ja paranemisia - kuin myös heidän tutuilleen.

Olisivatko BajaHillin ohjeet estäneet nuo kolme viimeistä kaatoa? Ymmärtääkseni eivät. Luulenpa, että perinteisillä ryhmäajo-ohjeilla syntyisi osanottajakato hyvin nopeasti.
Mikä niissä Bajahillin ohjessa on vikana?

Ainoa, jonka minä tiedän, on vauhti ja jos sitä ei lasketa niin mikä?

baaa.gif

Tästä on keskusteltu ennenkin ja kovaa-ajavien päässä se kato käy.
On käynyt ennenkin ja käy vastakin, enkä usko, että tuohon tulee koskaan
muutosta. Rauhallisten ja hitaampien päähän väki vain lisääntyy.
Miksiköhän?
bowdown.gif

Itse en halua rajoittaa kenenkään osallistumista.

Rock ...  
smile_org.gif
 ...

musta on taas nostettu kissa pöydälle hieman turhan voimakkaasti. mopoilijoita on kahdenlaisia niitä jotka ei ole vaatuneet vielä ja ne jotka on kaatunut.. Eihän tälläinen jeesustelu johda mihinkään, jokainen itseään älykkääksi kutsuva ymmärtää että joukossa tyhmyys tiivistyy ja tulee tilanteita jossa "yli" yrittää.. näin tapahtuu jokaiselle . PK ajelut on vapaaehtoista ja niihin ei tarvii todellakaan tulla jos ei halua , minusta on naurettavaa ohjeitaa ihmisä jostain kotisohvalta. Monelle on moottoripyöräilyssä kyse jouhevasta mutkaajelusta ja HYVIN monelle tuo on todella vaikeeta normaaleilla tie nopeuksilla.. Hirvee haloo pk seteistä jossa vedetään naru kireellä on silkkaa paskaa..

usein nopeudet on noin + 10 siitä mitä tikkari näyttää.. ja monelle tuo vauhti jatkuvasti ylläpidettynä mutkaisella tiellä vaatii oikeasti jonkunmoista ajotaitoa.. Ja lukuisia kertoja olemme puuttuneet , jos ajotyyli näyttää huteralta ja yli yrittämiseltä..samoin olemme puuttuneet turvaväleihin..

ja jos vetureita on ollu paikalla monta olemme jopa kesken ajelun menneet katselemaan keski letkan ajoa jotta tiedetään porukan "taso"

Kuten viimeksi fagerviikissä huomasi tienopeus oli monelle aivan liikaa , ja mitä siitä seurasi .. ulos ajo.. Ja ajaja sanoi selvästi että lähti lapasesta.. Se on vaan niin että se on kunkin kuskin henkilökohtainen voi voi..

nuo 3 viimeistä kaatoa on johtunut kuljettajan omasta ajovirheestä.. ei kovasta vauhdista. mopoillessa usein syy istuu siinä mopon päällä..

Tuosta ja lajin tapaturma herkkyydestä ei varmasti tarvitse riidellä. otan esimerkiksi 2 viimeisen viikon aikana kun olen vetänyt body combat tunteja 3 viikossa niin 2 reisilihasta revenny ja 1 akillesjänne poikki .. se vaan on niin kun tekee jotain niin sitten voi sattua.. onko se viisasta jos sitä joukolla sitten jälkeenpäin avaudutaan ja jeesustellaan .. Tuskin

baaa.gif

Miksiköhän?
bowdown.gif

Rock ...  
smile_org.gif
 ...
Jatketaan torstaiajeluita entiseen tapaan ja joku (MattiR?) vetää keskiviikkoajelun kerran tai pari BajaHill-ohjeilla eli vauhti ryhmän hitaimman mukaan. Niinhän selviäisi, kumpi kerää kannatusta. Ehkä molemmat?

baaa.gif

Miksiköhän?
bowdown.gif

Rock ...  
smile_org.gif
 ...
Jatketaan torstaiajeluita entiseen tapaan ja joku (MattiR?) vetää keskiviikkoajelun kerran tai pari BajaHill-ohjeilla eli vauhti ryhmän hitaimman mukaan. Niinhän selviäisi, kumpi kerää kannatusta. Ehkä molemmat?
Puhutte ihan kuin ekaa kertaa olisin vetämässä. Höpsis.

Jassu ja Hartza tuntee kumpikin tilanteen .. kunhan pullistelevat ..  
tounge.gif

Taatusti ei saisi kannatusta "kilvanajajien" leirissä .. ei saanut
vimevuonna eikä 5 vuotta sittenkään .. mutta joka kerta oli paljon rookieita.
033102bebe_1_prv.gif

Missä niitä +10 nopeuksia on ollut? Kyllä mulla on ollut usein enemmänkin. ;)
Niitä tuskin kannattaa täällä mainostaa. Mutta aja mutkat lujempaa ja suorat hitaampaa niin pysyy vauhdit paremmin kontrollissa.
Rock'n'roll .. mitenkäs juuri kirjoittelin .. hah ..
biggrin.gif

Juu .. näillä palstoilla ei parane liiemmin kehuskella nopeuksilla tai millään
muillakaan "tempuilla". Näitä lueskelee virkavalta ihan kuten muutama
viikko sitten oleva kimppa-ajelu näytti. Onpa surullisia oikeudenkäytejäkin
jo nähty, että sanavalintojakin pitää hieman mietiskellä.
bowdown.gif

Minun omia kokemuksiani, ei siis voi yleistää:
Olen valitettavan vähän päässyt viime aikoina ajeluihin mukaan (kerran vain kaffeella tänä kesänä) mutta muistissa on ensimmäiset kerrat jolloin osallistuin pk-ajeluihin niin suurin ongelma oli keskittyminen omaan ajamiseen ja meinasipa vahinkokin tulla kun ihastelin liikaa edessä ajavien suorituksia. En myöskään ole kärkisakissa koskaan ajanut vaan keskivaiheilla ja peräpäässä ja usein vaimokin on takajakkaralla istunut. Perässä ollaan aina hyvin pysytty. Suorilla olen kyllä syyllistynyt kiihdyttelemään edellä ajavia kiinni koska tuntuu tuntemattomaan mutkaan ajo turvallisemmalta jos pystyy arviomaan edellä ajavan nopeutta eikä tule turhaan liikaa jarrutettua vaan saisi ajoon lisää jouheutta. Varmaan tuttu tunne joillekin muillekin, Juuri tuo suorilla kiinni ajaminen lisää haitariliikettä ja jonon pituutta mutta ei pitäisi olla kovin suuri ongelma jos risteykset merkataan niin kuin kuuluu. Viimekään kesänä ei paljon tullut pk-ajeluita ajeltua mutta busanistien tapahtuman yhteydessä pidettyyn ajolenkkiin osallstuin ja kuinkas kävikään -> ojan pohjalla piipahdettiin. Syynä liian suuri tilannenopeus, mutta siihen taas syy oli että olin aivan pihalla oudostaan ja keskityin ihan muuhun kuin ajamiseeni. Mutka oli paha mutta tuttu sellainen. Kyllä se vaan niin on, että ainakin allekirjoittanut keskittymishäiriöinen tarttee harjoittelua vähän useammastakin pk-ajelusta ennen kuin voi mutkista tosissaan nauttia vaikka ryhmäajon säännöt pääkopasta löytyykin. Mielessä on vain käynyt, että viimeaikaista ulosajoistakin saattaa löytyä samanlaisia piirteitä kuin minullakin on ollut (ja on yhä). Se, että MattiR alkaa rustaamaan uusia säännökiä pk-ajeluihin ei poista ongelmaa eikä varmaan sitä, että vetureiden hommiin ei taida tungosta olla. Helppo se niitä on arvostella. Omien taitojen ulosmittaamiseen ei säännöt auta ja päiviäkin on erilaisia. Joskus ajaminen sujuu, joskus ei sitten millään. Mä yritän tulla lähiaikoina mukaan ja jonon hännille. Ihan sen vuoksi etten mutkaa ajanut tänä kesänä juuri lainkaan ja peräspäässä peräsmiehen edessä sitä on hyvä harjoitella. Älkää veturit ottako itseenne kaikenmaailman huudoista. Teette hyvää työtä ja jatkakaa samaan malliin !

Back