• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK torstai 10.6.10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvin siitä selvisit. Melko moni motoristi on pannuttanut nutulleen ja kokemus siitä on vain laajentanut ymmärtämystä asiaan. Sinulla omat vauriot jäivät onneksi pieniksi kuitenkin. Jos joskus paikalla pysähdyt niin lepuuttelit itseäsi siinä punaisen muoviputken kohdalla jonniin matkaa siitä missä pihalle menit.

Auts! Hornetti meni paljon onnettomammaksi kuin Yammu. Tosin duketsulookki kävikin ojan pohjaa moikkaamassa käytännössä kävelyvauhtia...

Just kävin "oikaisemassa" stongan, ilmeisesti oli vain jonkinlaisessa jännityksessä, kun kiinnikkeiden, välitangon sekä rysteiden löysäys ja uudelleen kiristys riitti.

Uskaltenee rauhallisesti ajella, kunnes korjaamo kutsuu uuden palikan vaihtoon.

Käsi olisi paketissa varmaan minullakin, ilman rystereitä. Sen verran muodonmuutosta siellä päässä tankoa oli.

Ouza lukiessani sinun textiä, tuli voimakas kuva siitä että olet ammatiltasi "myyntitykki" ja jos et ole sinun pitäisi olla.
En minä sinulta kuitenkaan käytettyä autoa ostaisi  
biggrin.gif
biggrin.gif

Sanan säilä on liian hyvin hallussa  
tounge.gif
*reps* Kuule Reiska, ouza on jättäny autoalan noin vähän päälle vuos sitte että et sä kauas osunu
tounge.gif
Ja kyllä, olisit ostanu jos kauppaan oisit sattunu
blush.gif
Mutta, yks mopo meil ois myynnis, tuukko käymään ja kattoon, et uskalla?
En käytettyä ostaisi, uuden kyllä  
wink.gif

Jos siinä on maahantuojan normaali 3 vuoden takuu ja
Ouzan henkilökohtainen 15 vuoden takuu  
biggrin.gif

Olen joskus ostanut 4kk vanhan farmariauton näkemättä sitä, tietämättä edes minkä värinen se on  
cool.gif

Toinen pk torstai sitten vaippaiän
biggrin.gif
 Porukka oli mukavaa ja hyvällä huumorilla höystettyä.

Onks toi 70 immeistä sellanen keskiverto kopla?

Kiitokset veturille hyvistä mutkista ja vauhdeista
bowdown.gif

ps. oli muuten eka viesti tänne orkkupalstalle
Hei sä olit se kellä se takanakki oli puhki sillon joku viikko sitten ja sitten vokottelin sen pakun avuks ja te menitte korjaamaan sitä kumii, eiks nii? Mikset sä tullu nykäseen hihasta siellä ajolla, emmää muista mitään enää tässä iässä.

Noista ajonopeuksista. Joku sano tuolla että ihaillaan sitä että ajetaan lujaa. No tiiä ny tosta, kuka ihailee ketä? En mä ainakaan ihaile yhtään ketään. Minä itse saan siitä kiksejä. (Ja tähän väliin, joka ikisellä pk-letkalla millä olen ollut viime ja tänä vuonna on vauhti tiputettu rajoituksiin asutusalueella. Myös viime torstaina, jolloin ajoin viidentenä. Minä en saa mitään kiksejä siitä että pyssytetään taajamassa, enkä siis myöskään pyssytä. Siellä on niitä koiria, lapsia, pihalta tulevia autoja jne.) Vaan mutkia minä tykkään ajaa kovempaa. Vaikka se on lainvastaista. Minä kuitenkin täysivaltaisena ja oikeustoimikelpoisena aikuisena vastaan itse omista tekemisistäni. Laki on sama kaikille. Jos minä ajan 120 (tai enemmän?) 80 alueella ja joku muu sitä 80, multa lähtee kortti, siltä toiselta ei. Niin simppeliä se on.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Yksinajelulla viihtyvät ajakoon yksin ja ehkä parempi niin, minä ajan torstaisin apaut 70 muun motoristin kanssa koska ne tauot on kivoja (niitä mutkia ajan kovempaa yksin). Samasta syystä ajan ihan eri foorumin porukoissa viikottain täysin rajoitusten mukaan kun ne ihmiset on niin fantastisia. Ei siinä sen kummempaa.

Loppukevennys: Reiska, sä LUULET ettet sä ostais, niin on moni muukin sanonu...
tounge.gif

Saattaa olla monelle tuo tiestön tuntemattomuus aika merkittävä tekijä.

On lähtökohtaisesti ihan eri juttu vedellä rennosti melko reipastakin kyytiä, kun on jonkinlainen mielikuva takaraivossa siitä, mikä "pimeässä" odottaa, mikä ei.
Totta puhut..
Kotikenttä etu on puoli voittoa  
062802jumpie_prv.gif

Esim. minulle "kotiratana" olevat Sipoon mutkatiet ovat yli 10 vuoden ajan pallaneet verkkokalvoon  
tounge.gif

Tunnen jokaisen mutkan, hyppyrin pikipaikkauksen, routapaakun ja miten kovaa niihin pystyy ajamaan.
Sekä montako kersaa asuu missäkin talossa ja onko niillä irralaan oleva koira
biggrin.gif

Tarkistuajon suoritan kerran viikossa.
Näillä teillä on "veturi" suorastaan tuppana  
biggrin.gif

Sorry Riisor  
smile_org.gif

Jos nyt unohdetaan vallan ja täysin kaikenlaiset mielipiteet ja jeesustelut, niin jäljelle jää se kylmä juttu, että reilun 70 mopon letkan "dynamiikka" on aikamoinen.

On enemmän kuin korkealentoista kuvitella että sellainen joukko... aivan eritasoisia kuskeja, erilaisilla pyörillä... erillaisilla
aivoilla... toimisi siten kuin ihan fiksusti ja hyvin asiaan ohjeistetaan.

Johtoajatuksena siellä kuitenkin on yrittää pysytellä "yhtenä letkana" ja tämä johtaa sitten aivan hirvittävään "haitariliikkeeseen".

Keulilla... ja parissa muussakin kohtaa meno on "ihan täyspäistä"... ja sitten taas syntyy kohtia, joissa mennään niin, että jos visiirin nostaisi kuskilta pystyyn, sieltä ei näy muuta kuin kypärän sisustan takaosan tarralappu  
biggrin.gif
.

Ihan tasan tarkkaan sama ilmiö syntyy maanteillä autotiheyden
kasvaessa riittäväksi.

Ken on elänyt, hän on nähnyt sellaisenkin aiheesee liittyvän ihmeen.... muutaman vuosikymmenen takaa.
Nimittäin Lahdentielle Mäntsälän seudulle aikanaan ilmaantuneet "kessunjämät", joilla merkattiin turvaväliä.
Liikennetiheyden kasvaessa riittäväksi, pelkästään se, että suurin osa autoilijoista himmasi aavistuksen säätääkseen välinsä, johti siihen että kilometrien päähän ennen natsojen alkua syntyi kerta toisensa jälkeen massiivinen stau.
Ihan uskomaton juttu!
Homma oikeni laakista, kun jämät sitten höylättiin helvettiin.

Eihän noista PK-ajeluista ole tarkoitus tai tarve muodostaa mitään lastentarhan "kaikki narussa kiinni" parijonoa  
biggrin.gif
.

Jos noista ihan turhista katolleevedoista sitten jollaintapaa halutaan päästä edes jotenkin eroon, on ihan oikeasti ainoa tapa jakaa porukkaa pienempiin pumpseihin ja jokaiselle
oma veturi tulpaksi. Siis näin... ja ihan selkeästi.
Muutoin tää maailma "toteuttaa itseään" luonnonlakien mukaisesti  
biggrin.gif
.
Eihän tuokaan poista sitä, että tekee henkilökohtaisen virhearvioinnin omasta tasostaan ja laitteensa soveltuvuudesta kanttailuun.

Asioista on useimmiten ihan terveellistä aina ajoittain "keskustella". Varsinkin, kun pitää mielessä, että keskustelu on erilaisten näkökohtien esille ottamista.
Ei sen ole tarkoitus välttämättä johtaa mihinkään.
Tärkeintä lienee, että se tuo esille asioita eri näkökohdista ja herättää useimmissa ajatuksia. Ei perspektiivin avartuminen asioihin yleensä haitaksi ole missään asiassa eikä kenellekään.

Kylläpä on tullut tarinaa tänne, aiheesta ja vähän aiheen vierestä. Jäi itsellä työ- yms. kiireiden takia PK-ajelun 10.6. loppuselvitys aiemmin tekemättä, joten tulkoon se nyt sitten tässä.

Alkuun kiitokset kaikille osallistujille. Hieman pääsi taas suosio yllättämään hienon kelin myötä, ja naiskauneuttakin oli mukana oikein ihanasti
smile_org.gif

Kohtuu hyvinhän tuollainen 70+ mopon letkakin liikkuu myös yhdessä osassa, joskin keskinopeus jää väkisinkin normaalia alemmaksi pidempien odotustaukojen myötä, vaan eipä se ketään haittaa.

Mutta mitä enemmän mopoja, sitä tärkeämpää on että kaikki tietää pelisäännöt. Eikä ainoastaan tiedä vaan myös noudattaa niitä. Ei tuo ryhmäajo-ohje voi olla niin vaikea sisäistää. Kahden asian suhteen tälläkin ajelulla spedeiltiin:
1. Risteysten merkkaus
Risteysten merkkaus koskee kaikkia, ja jos siihen ei kykene niin näille ajeluille ei tarvitse osallistua. Sinä olet vastuussa siitä, että takanasi tuleva tietää mihin kuuluu ajaa, eikä tässä ole mitään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia. Tällä kertaa oli tuuria, että merkkaamattomaan risteykseen ensimmäisenä tulleella oli veturin numero ja veturilla luurit kypärässä.
2. Tankkaus ennen ajelulle lähtöä
Mukaan ei lähdetä jos bensa ei riitä edes ensimmäiselle tankkipaikalle, eikä omaa polttoainetilannetta varsinkaan pysähdytä ihmettelemään kesken matkan. Jos bensa loppuu oman tyhmyyden takia, ei "kaveria-ei-jätetä" -periaate enää päde - perämies ei ole mikään lastenvahti. Tankatkaa siis aina lähtöpaikalla. Jos jostain syystä tulee lähtöpaikalle myöhässä eikä mukamas ehdi, voi tullessaan kysästä veturilta suuntaa johon lähdetään, niin voi tankkauksensa jälkeen lähteä etsimään letkan peräpäätä. Tällä reissulla olisi jopa ehtinyt tankkaamaan veturin jo lähdettyä liikkeelle, ja olisi ehtinyt vielä perämiehen edelle..

Ennen kahvi- ja tankkipaikkoja vedin ihan tarkoituksella pidemmät siivut ottamatta porukkaa kasaan, jotta ei oltaisi kaikki pysähdyspaikalla ihan samaan aikaan. Vähän se helpotti, mutta jonottamiseksihan se meni silti. Samalla haastoin osallistujat harjoittelemaan risteysten merkkausta, ja eihän se ihan kaikkien osalta toiminut.

Se tebarin kahden pumpun jonotussähläys meni ihan mun piikkiin, sorry. Olisi vaan pitänyt komentaa puolet porukasta tankille jo Tammelassa. Taidanpa delegoida homman ens kerralla R1ivatulle, kun hoiti tuon tiedotuspuolen niin söpösti ja tyylikkästi
inlove.gif
Kiitos siitä
smile_org.gif

Isoin kiitos sikivikille kaiken sähläyksen kestämisestä. Järjestitte perämiehelle tälläkin kertaa hieman liikaa ylimääräisiä ohjelmanumeroita. Arto kuitenkin hoiti homman tyylikkäästi kokenein ottein. Vähintäänkin nuo konttaajat ja muut sählääjät saisivat lahjoa sikivikiä seuraavilla ajeluilla.. Sen verran paloi herralla sikareita - ei onneksi hihat.

Etten vaikuttaisi ihan pyhimykseltä, niin mokasihan tuolla veturikin, mm. pannutuksien jälkeisessä tiedottamisessa, pahoittelut siitä. Hyvä että uskalsitte antaa palautetta aakkosasemalla, täytyykin kiinnittää tuohon jatkossa enemmän huomiota. En tosiaan tajunnut, että Vihdissä se sanomani "lähetään meneen" ei joko kuulunut tai ymmärrettiin väärin. Taisi jäädä perälle epätieto siitä, pitikö siihen jäädä vielä pannuttajia odottamaan. Mun olisi tosiaan sikivikin/suopon kanssa pitänyt sopia, että vikalta pannupaikalta joku ajelee letkan suuntaan ja keräilee risteysten merkkaajat pois. Käytännössähän tämän pitäisi tapahtua hyvinkin pian pannupaikalle pysähdyksen jälkeen, ei missään nimessä vasta 10-15 minuutin kuluttua.

Mutta taas opittiin jotain (toivottavasti) puolin ja toisin, joten eiköhän ensi kerralla homma toimi entistä paremmin
thumbs-up.gif

Kiitti Olli hyvästä palautteesta, ja ainahan me jotain uutta näistä opitaan. Joo siggee menee, mut mulla kun on kolme poikaa, jotka oon taässä matkan varrella kasvattanu, niin hihat ei iha helpolla pala. Sen eka pannutuksen jälkeen olis pitäny toimia pikkusen toisin, eli ketjuttaa toi viesti lipasta, ja toisen kohdalla pikkusen samoin, tosin silloin sain sut puhelimella kiinni. No, ei kun ens kertaan. Kyllä tästä hyvä tulee, kun hajoootellaan tarpeeks.
buttrock.gif
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif

Se tebarin kahden pumpun jonotussähläys meni ihan mun piikkiin, sorry. Olisi vaan pitänyt komentaa puolet porukasta tankille jo Tammelassa.
Multa meni ohi tuo Tammelan tankkausmahdollisuus lähdössä mainitun 140km kohdalla. No, pintakaasulla pääsi Tebarille asti, sorry takana tulleille tehottoman derbin osakaasukiihdytyksistä.

Hyvä huomio muuten tuosta jarruvalon käytöstä moottorijarrulla, täytyypä pitää mielessä.

Hyvä reitti oli, tattis.

Nyt mä kyllä sen verran tipautan kuonaa pannuttajien kerhon niskasta, että itse koitin viivyttää porukkaa mahdollisimman vähän, heti kun selvisi ettei mitään kovin pahaa ole käynyt.

Siitä kun Yammu pölähti ojaan, oli se jo tiellä ja ajossa alta viiden minuutin. Ja seuraavassa risteyksessä peräpukamaa vaivasin 20 sekan ajan kun ilmoitin lähteväni nilkuttamaan itsekseni kotia kohti...

Njoo, toki siihen Hornetin ulosajoon menikin sitten varmasti enemmän aikaa ja vaivaa. Jos vaan yritetään pysyä tiellä?
biggrin.gif
Mutta ensi (kenties parikin seuraavaa) kerralla lupaan olla takatuuppariosastossa ja "pilaan omat ajoni" auttamalla niitä jotka sillä kertaa tötöilevät. EIKUN ei siis kukaan tötöile ensi kerralla, jookos!
062802moto_prv.gif

EDIT: Niin, ja kaikilla ei oo niin kauheen iso tankki...
lookaround_orig.gif

Itse en tällä kertaa ollut mukana, mutta näemmä on taas tapahtunut. Koitetaas ensi kerralla pysyä tielläkin, niin kaikilla on mukavampaa
smile_org.gif

Niin ja en tarkoita, että vauhtia pitäisi hidastaa vaan, että ajetaan niiden omien rajojen mukaan.. pyörän rajoja tuskin kukaan meistä pystyy pääsemään edes lähelle
smile_org.gif

Mutta ensi viikolla mahdollisesti messissä, mikäli ketjut + rattaat ja isohuolto keretään Racing bikessä tekemään torstain aikana.

nimim. alpeilla oli mukavaa koko rahan edestä :P

harmittaa vähän kun en päässy tälläkertaa mukaan... ens kerralla sitten täytyy yrittää.. toivottavasti uudella mopolla jos ton vanhan gikserin joku vaan ostaa...
sport05.gif

Laitetaan nyt omatkin kommentit kun on tullut ajan kanssa pureskeltua ekaa kokemusta pk-ajoista. Aikaisemmin en ole näin isossa letkassa ajanut ja lähdin kokeilemaan, että miltäs se nyt sitten tuntuu. Alkumatka mentiin aika rauhallisesti ja pikkuhiljaa sitä vauhtia alkoi löytymään ja reitin varrelle ihmettelijöitä ilmestymään
smile_org.gif
, mutta sitten alkoi yksin ajelu risteyksiä merkkaillessa ja sitä mentiinkin arviolta lähes puolet koko reissusta
sad_orig.gif
Jossain vaiheessa alkoi kovasti tulla mieleen, että mitä järkee tässä nyt sitten on kun yksin tai pienessä porukassa ajellessa ei tarvitse joka risteykseen pysähtyä. No sitten Tammelan jälkeen alkoi nämä pannutukset ja eka menikin suht vaivattomasti, siinä ei kauaa mennyt kun kävin auttamassa mopon nostamisessa takas radalle. Mutta sitten tulikin pannu2 ja risteyksessä odotellessa ja ihmetellessä mihin se peräpää nyt jäi tuli ajateltua mitäs järkee tässä nyt taas on.

Kahden asian suhteen tälläkin ajelulla spedeiltiin:
1. Risteysten merkkaus
Risteysten merkkaus koskee kaikkia, ja jos siihen ei kykene niin näille ajeluille ei tarvitse osallistua. Sinä olet vastuussa siitä, että takanasi tuleva tietää mihin kuuluu ajaa, eikä tässä ole mitään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia. Tällä kertaa oli tuuria, että merkkaamattomaan risteykseen ensimmäisenä tulleella oli veturin numero ja veturilla luurit kypärässä.

Merkataan niitä risteyksiä!
mad.gif
Perussääntönä pitäisin, että jos risteävä tie on asvalttia ja siinä on sinivalkoinen tienviitta niin se merkataan vaikka jatkettaisiin suoraan. Joka helevetin tuommoisen risteyksen jälkeen jossa ei ole merkkausta tulee semmoinen tunne, että meninkö oikeeseen suuntaan?

Etten vaikuttaisi ihan pyhimykseltä, niin mokasihan tuolla veturikin, mm. pannutuksien jälkeisessä tiedottamisessa, pahoittelut siitä. Hyvä että uskalsitte antaa palautetta aakkosasemalla, täytyykin kiinnittää tuohon jatkossa enemmän huomiota. En tosiaan tajunnut, että Vihdissä se sanomani "lähetään meneen" ei joko kuulunut tai ymmärrettiin väärin. Taisi jäädä perälle epätieto siitä, pitikö siihen jäädä vielä pannuttajia odottamaan. Mun olisi tosiaan sikivikin/suopon kanssa pitänyt sopia, että vikalta pannupaikalta joku ajelee letkan suuntaan ja keräilee risteysten merkkaajat pois. Käytännössähän tämän pitäisi tapahtua hyvinkin pian pannupaikalle pysähdyksen jälkeen, ei missään nimessä vasta 10-15 minuutin kuluttua.

Mutta taas opittiin jotain (toivottavasti) puolin ja toisin, joten eiköhän ensi kerralla homma toimi entistä paremmin
thumbs-up.gif

Joo ja kun tultiin MattiRK:n kanssa jonon perään niin taisi kärki olla lähtenyt jo liikkeelle, eikä oikeen tullut sellaista tunnetta, että kukaan olisi ollut huolestunut merkkaajien keräämisestä. Ja tulipa myös sellainen tunne, että olisikohan siinäkään ollut ketään paria minuuttia myöhemmin. Mutta "kaveriahan ei jätetä"... Ja siitä eteenpäin oltiin ilmeisesti MattiRK:n kanssa peräpukamat kun ei takanakaan ketään näkynyt.

Meitä olisko ollut 5 pannutuspaikalla ja uusinse siihen vielä tuli,
katsojia ei ollut, vaan kaikki osallistuivat.
Keulille kerrottin puhelimella,

Tästä lienee aiheutunut että välillä merkkaajat jäivät yksin,
tarttee ottaa asiaan parempi ote ens kerralla. Zorry

Kun keulalla tiedettiin ettei pannutuspaikalta kukaan ole tulossa keräämään merkkaajia pois, niin eikö sieltäkään kukaan jaksanut tulla keräämään meitä pois?

Propsit muuten mun edellä ajaneelle, kaveri odotti mua todella pitkään ennen Vihti kk:ta, ajeltiin siitä sitten kahdestaan eteenpäin ja löydettii letkakin. Noh, ens kerralla uudestaan, kivaa oli.  
062802moto_prv.gif

No jos risteykset on sovittu merkattavaksi niin ne merkataan kunnes joku tulee hakemaan pois. Tosin en siinä enää kauaa olisi ollut, olin jo siinä suunnittelemassa mihin kohtaan tietä piirrän mustan nuolen...

Mutta myönnän kyllä itsekin innostuneeni hippaisen iloisemmin mutkia päästelemään - en siksi että joukossa tyhmyys olisi tiivistynyt, vaan kun sadan mutkakilometrin jälkeen alkoi yammun mutkiin heittely tuntua koko ajan varmemmalta ja kivemmalta. Paljon en ollut moista vielä ehtinyt tällä pyörällä veivata. Se sitten kenties kostautui, mutta ihan ja vain ainoastaan oma moka.

Siinä kohtaa kun tulee se tunne, että täähän sujuu kivasti ja vaivattomasti kannattaa hidastaa (ja tulla varikolle).

Keulilla... ja parissa muussakin kohtaa meno on "ihan täyspäistä"... ja sitten taas syntyy kohtia, joissa mennään niin, että jos visiirin nostaisi kuskilta pystyyn, sieltä ei näy muuta kuin kypärän sisustan takaosan tarralappu  
biggrin.gif
.

Saattaisin hyvin tunnistaa itseni tuosta kun yksin ajelin ja otin edessä merkkaavia kiinni. Letkassa tuli ajettua rauhallisemmin.

Että tämmöinen tilitys. Ja tunne on edelleen sama kuin heti ajojen jälkeen, ei ole kauheaa hinkua takaisin pk-ajoille. Mutta kyllä mää niillekkin vielä joskus ilmestyn, vaikka ihan vittuillessani
smile_org.gif
Pitänee sillä välin kokeilla muitakin ajoja, jos vaikka keskiviikon Tampesteri-ajot...

Siinä kohtaa kun tulee se tunne, että täähän sujuu kivasti ja vaivattomasti kannattaa hidastaa (ja tulla varikolle).
Erinomaisen hyvä ohjenuora ja tuota koitan iskostaa parin muun elintärkeän lisäksi nyt takaraivoon. "Jos tuntuu liian helpolta, hidasta". Siis ihan oikeesti. Tosiaan silloin on itsevarmuus kasvanut liiaksi jo.

Niinjahei kiitos! Olen kahvit velkaa (peräveturin lisäksi) jokaiselle joka osallistui Yammun ojasta nostamiseen. Yksin ollessa siinäkin olisi ollut jumppaamista kunnon hikeen asti, painaa tuo kuitenkin lähemmäs 200kg...

Muutoin ihan asiaa. Samansuuntaiset ajokokemukset minullakin osasta ajelua - yksin huristelua ja kohokohtana risteysmerkkaajan löytäminen & vahdinvaihto. Mutta en ihan tästä vielä lannistu, vaan käyn kyllä hakemassa lisää peekoilukokemuksia...

Muistetaan muuten että ihan lyhyellä matikallakaan keulan ei tarvi ajaa miljoonaa karatakseen, ellei letkaa välillä oteta kasaan. Keski/peräpää jää väkisinkin, jonon pumppaamisen, risteysmerkkailujen, jne ansiosta. Ja riisorhan sanoi jo ihan tarkoituksella levittäneensä letkaa, jotta kaikki ei taukopaikoille tule yhtäaikaisesti.

Ja riisorhan sanoi jo ihan tarkoituksella levittäneensä letkaa, jotta kaikki ei taukopaikoille tule yhtäaikaisesti.
Jep, ja palautteen perusteella se oli huono päätös. Otetaan opiksi.

Ei siihen tosiaan tarvitse kuin yhden paikkansa väärin valinneen, että tätä edeltävällä homma menee jo ensimmäisessä risteyksessä yksinajeluksi. Jokaisessa risteyksessä sen jälkeen on yksinajelijoita taas yksi enemmän ja hommahan jatkuisi periaatteessa niin kauan kun risteyksiä riittäisi, kunnes veturikin ajaisi yksin tai kunnes letka otetaan kasaan.

Tästä viisastuneena etenkin pitkissä letkoissa tullaan jatkossa puuttumaan entistä herkemmin ajojärjestyksen korjaamiseen. Eli jos saavut taukopaikalle reilusti muiden perässä ilman, että rako on syntynyt hitaan ajoneuvon ohittamisen tms. seurauksena, siirry oma-aloitteisesti jonossa vaikka 5 pykälää taaemmas. Jos tätä ei oma-aloitteisesti huomaa tehdä ja joku sitä ehdottaa, ei pidä loukkaantua vaan siirtyä suosiolla taaemmas.

Otetaan nyt sitten jatkossa pitkiäkin letkoja kasaan tasaisin väliajoin myös ennen tauko- ja tankkipaikkoja, mutta sit on turha kitistä siitä jonottamisesta..
pftroest.gif

Back