• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitääkö mp renkaita tasapainottaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Jeps, eli kun oon kuullut että niitä ei tarvitsisi tasapainottaa ollenkaan?
Pitäs vaihtaa eteen ja taakse uudet renkaat, ja saisin sen tehtyä itse, mutta tasapainotusta en pystyis ite tekemään...

jep,painottaa pitää
062802jumpie_prv.gif

Ihan ekana kyllä tiedustelisin tuolta kuulemisen lähteeltä että miksei muka? Mopon, siis sen aidon 50cc, nopeudet ovat vielä niin alhaiset ettei niitä kyllä tartte, mutta nopeuden noustessa yli 80km/h niin johan rupeaa ravistelemaan - oli niitä kiekkoja mahan alla 2 tai 4 kpl
shaun.gif

Tasapainoituksen pystyy tekemään itse. Kun pyöränlaakerit on hyvässä kunnossa, rengas pyörii herkästi. Tee sopiva pukki johon saat renkaan pyörimään akselinsa varassa. Jos rengas ei ole tasapainossa, se pysähtyy aina samaan kohtaan. Lisää jotakin väliaikaispainoja klo 12 kohtaan ja toista pyörittelyjä. Kun rengas pysähtelee satunnaisiin kohtiin, niin rengas on tasapainossa.

Punnitse painot ja käy hakemassa vastaava määrä rengaspainoja rengasliikkeestä.

Okei, no pitää käydä sit varmaan painotuttamassa jossain liikkeessä. Ei kai ne paljoa pelkästä painotuksesta ota...

Paljokohan ottais kun tekis koko homman?

Okei, no pitää käydä sit varmaan painotuttamassa jossain liikkeessä. Ei kai ne paljoa pelkästä painotuksesta ota...

Paljokohan ottais kun tekis koko homman?
ei siihen kovin montaa euroa saa uppoamaan..
ite ostan aina renkaan samasta liikkeestä missä vaihdetaan ja hinnat ollu noin 100-120 € josta renkaan osuus on jo sen satasen.. toki jos viet omat renkaat ja ostat pelkän vaihtotyön niin voi olla että kustantaa jokusen kympin.

Ite vaihtelen aina renkaat ja takarengasta en oo koskaan tasapainottanut, siellä kun ei pienet epätasapainot tunnu yhtään missään.
Eturenkaassa kyllä tuntuu, mutta en oo sitäkään pitkään aikaan jaksanut tasapainottaa... Mä oon käyttänyt edessä samoja renkaita (diablo) jollaiselle toi etuvanne on joskus tasapainotettu ja oon iskenyt ne renkaat aina samaan kohtaan vannetta. Joko mulla on ollut aina hirvee tuuri tai sitten tuossa teoriassa on jonkunlainen järjen hiven, sillä ikinä en oo huomannut ravistelua missään vauhdissa...

Ite vaihtelen aina renkaat ja takarengasta en oo koskaan tasapainottanut, siellä kun ei pienet epätasapainot tunnu yhtään missään.
Eturenkaassa kyllä tuntuu, mutta en oo sitäkään pitkään aikaan jaksanut tasapainottaa... Mä oon käyttänyt edessä samoja renkaita (diablo) jollaiselle toi etuvanne on joskus tasapainotettu ja oon iskenyt ne renkaat aina samaan kohtaan vannetta. Joko mulla on ollut aina hirvee tuuri tai sitten tuossa teoriassa on jonkunlainen järjen hiven, sillä ikinä en oo huomannut ravistelua missään vauhdissa...
tuurillahan ne laivatki seilaa...

paitsi Titanic

So not, kunhan hyppy kulkee!

Yhdyn Hermanniin
wink.gif

Ainakin osittain, toisessa pyörässäni, möhköenduro gessulissa en ole vaivautunut takarengasta painottamaan kuin kerran. Silloinkin löysin sieltä (viisitoista vuotta vanhasta pyörästä) tahtaan alkperäisen panon, eli sitä ei vissiin ole ikinä painotettu. Metzin kumit on ihan hyvin toiminu siinä takana ilman painostusta kun vain asentaessa katsoo kevyimmän kohdan oikein. Etusen olen kyllä tasapinottanut.

Mutta sitten toisaalta katufillareissani olen kyllä painottanut myös takasen.

Kyllähän ne kannattais tasapainottaa mut itte en ole viittinyt vaivautua..Laakerit voi loppua ennen aikojaan epätasapainoisen renkaan takia mut kestipä meilläkin takapään laakerit n.124tkm ennenkuin meni vaihtoon.Ja nekin taisi loppua jo luonnostaan kun pyörälläkin on ikää jo 15v.Etupäässä ei ole ollut vieläkään mitään ongelmia.Enkä tasapainota jatkossakaan,jos ei tule ylimääräisiä vapinoita.

NYT alkaa kiinnostamaan tämä aihe. Miksi kummassa ihmiset tasapainottaa kotiloiden pyöriä jos ei asia muka vaikuta pyörässäkään?
withstupid.gif

staattinen tasapainotus riittää, tanko laakereista läpi ja sopivaan pukkiin rengas. Painava kohta kääntyy aina alaspäin. Jos rengas ei halua pyöriä, niin se on ok. Jos taas aina sama kohta kampeaa alaspäin, niin vastakkaiselle puolelle kannattaa lisätä painoa.

JT

Tottakai pitää. Jos et tasapainoita ja on on epätasapainossa niin kuluu epätasaisesti ja varsinkin eturengas saattaa pompottaa.

NYT alkaa kiinnostamaan tämä aihe. Miksi kummassa ihmiset tasapainottaa kotiloiden pyöriä jos ei asia muka vaikuta pyörässäkään?
withstupid.gif
Oli tossa harrastekotilossa noin viis vuotta sitten viimeksi ajetut renkaat alla, eiköhän 80-lukulaiset alan harrastajat muista trx-kumit
lookaround_orig.gif
Ei passanu paljoa yli 120km/h ajaa kun täristi niin perkeleesti
biggrin.gif
noh, tuli sitten ajeltua lähinnä pensansäästönopeuksia. Varmasti tasapainotuksen tarpeellisuus riippuu kumeista/vanteista ja alkaako täristää, jos alkaa täristellä, noh normaalimatkanopeuksissa niin tasapainottaa tottakai, vaikka pyöräilyyn tärinät kuuluukin mutta kyllä se vähäkin mukavuus siinä kärsii
biggrin.gif

Kyllä ne kannattaa tasapainottaa. Edellisessä Kawasiassa ei tasapainotusta ollut tehty uutena, tai ainakaan vanteissa ei ollut painoja, eikä tuo sinällään ajamiseen vaikuttanut mitenkään, mutta kuminvaihdon yhteydessä tasapainotus tehtiin ja kyllä siinä ajettavuus parani selvästi sen jälkeen.

Back