• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pilot Road, roskiin vaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fiuri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rata-ajo kiinnostaa ja muutama kerta tullut jo käytyä. viimesin keikka päättyi nolosti ja nurinhan sitä mentiin. en tiedä mitä siinä tarkalleen tapahtui mutta takanakki vaan lipes alta. säädöistä sun muista ei kannata edes puhua, en ole edes yrittänyt kokeilla erilaisia jousituksen säätöjä tms.

jälkikäteen olen miettinyt että mahtoiko pilot roadin laitto (taakse) olla kovin viisasta jos kerran aikoo rata-ajoa harjoitella. aiemmin mulla oli BT010 ja mielestäni vedin aikalailla samoja kaarrenopeuksia ja linjoja ilman että ois edes lipsunu. nyt värkki lipes alta täysin varoittamatta. jalkatapit kyllä laahas reilusti asfalttia mutta kuten sanottu, niin on laahannu aiemminkin.

comments..?

Jonkin verran tuli tuommoisella kadulla ajettua, ihan reippaastikin, ja kyllä sinä mun mielestä pidot oli ihan kohtuulliset (renkaan luonteeseen nähden) kuivalla kelillä. Luulisi sietävän rauhallista rata-ajoa.

...tosin ennen ratakeikkaa rengas vaihtui

EDIT: niin joo mutta kyllä mun mielestä Pilot Road parempi oli kuin BT010, ehdottomasti

Rata-ajo kiinnostaa ja muutama kerta tullut jo käytyä. viimesin keikka päättyi nolosti ja nurinhan sitä mentiin. en tiedä mitä siinä tarkalleen tapahtui mutta takanakki vaan lipes alta. säädöistä sun muista ei kannata edes puhua, en ole edes yrittänyt kokeilla erilaisia jousituksen säätöjä tms.

jälkikäteen olen miettinyt että mahtoiko pilot roadin laitto (taakse) olla kovin viisasta jos kerran aikoo rata-ajoa harjoitella. aiemmin mulla oli BT010 ja mielestäni vedin aikalailla samoja kaarrenopeuksia ja linjoja ilman että ois edes lipsunu. nyt värkki lipes alta täysin varoittamatta. jalkatapit kyllä laahas reilusti asfalttia mutta kuten sanottu, niin on laahannu aiemminkin.

comments..?
anna mä arvaan? eka-kolmas kierros ja keli alle 20 astetta lämmintä?

Kyllä sillä Pilot Roadillakin ajaa.
Ilmanpaineet ovat tärkeät, että renkaan lämmön saa sopivaksi. Lämmittelykierrokset on syytä ajaa varovasti.
Pito riittää kuivalla melko kovaankin kyytiin, myös märällä pito on hyvä.
Itsellä Road ei juurikaan varoitellut luistolla, eli oletan, että kun se lähtee luistamaan se lähtee äkkinäisesti.
Diablo Corsa ja varsinkin tänä kesänä käyttämäni Pilot Power ovat kyllä huomattavasti parempia koska ne lähtevät luistamaan tasaisesti eikä mopo pääse niin herkästi karkaamaan käsistä.

Jos laahaat tappeja jatkuvasti rataan niin ajoasennossa lienee korjaamista. Kun pyörä lopulta sitten "nousee" tapin tai muun rataa laahaavan osan varaan, eli rengas irtoaa radasta, niin eipä siinä ole juuri merkitystä mitkä renkaat on alla.

Jos laahaat tappeja jatkuvasti rataan niin ajoasennossa lienee korjaamista. Kun pyörä lopulta sitten "nousee" tapin tai muun rataa laahaavan osan varaan, eli rengas irtoaa radasta, niin eipä siinä ole juuri merkitystä mitkä renkaat on alla.
samaa olen itsekin miettinyt. tais laahata vähän liian kanssa.

keli oli muuten reilusti alle 20 astetta ja toista kierrosta olin ajamassa.

edit: ilmanpaineet oli 2.1bar edessä ja takana.

Pilot Road (road= tie) Pilot Sport radalle tai Power race jos ajaa katurenkailla radalla, on vain ajan kymysys koska lähtee alta laite...

Renkaan tulisi "keskustella" kuljettajan kanssa

(rengas alkaa kurviin tultaessa lujaa irtoamaan hieman ja avatessa se luistaa kaasun asennosta riippuen hiukan tai enemmän, omalla maulla sitä luistoa /puhetta voi sitten säädellä ihan vaikka kaatumiseen asti)

ja pilot Road ei sano kun yhden sanan ...Nyt lähtee ...
biggrin.gif

Mun mielestä noilla katurenkailla ei kannata ollenkaan lähteä radalle. Kai niillä nyt jotain hitaan ryhmän vauhtia voi juuri ajaa mutta eikös olisi parempi olla varmuusvaraa? Ei tarvitse sitten ihmetellä lepikossa katteenpala kourassa, että mistä ihmeen syystä se rengas lähti alta?

Minimissään jotain Corsaa tai Pilot Poweria, jos vähänkin lujempaa ajaa niin varsinainen ratarengas. Turvallisuuden lisäksi ajonautinto kasvaa huomattavasti kun ei tarvitse ajaa paskat housussa samalla miettien, että kuinka lujaa näillä renkailla voi ajaa.

lookaround_orig.gif

Mun mielestä noilla katurenkailla ei kannata ollenkaan lähteä radalle. Kai niillä nyt jotain hitaan ryhmän vauhtia voi juuri ajaa mutta eikös olisi parempi olla varmuusvaraa? Ei tarvitse sitten ihmetellä lepikossa katteenpala kourassa, että mistä ihmeen syystä se rengas lähti alta?

Minimissään jotain Corsaa tai Pilot Poweria, jos vähänkin lujempaa ajaa niin varsinainen ratarengas. Turvallisuuden lisäksi ajonautinto kasvaa huomattavasti kun ei tarvitse ajaa paskat housussa samalla miettien, että kuinka lujaa näillä renkailla voi ajaa.

lookaround_orig.gif
Tuntemattomaksi jäänyt itseäni hieman vanhempi herrasmies  ajoi Alastarossa BMW:n isolla endurolla sellaista vauhtia, että oli pakko varikolla katsoa millä renkailla ajettiin.

Metzeler Tourance:t näkyi alla olevan. Vauhti olisi riittänyt kepeästi "nopeaan ryhmään".

Millaisia mahtoivat olla 80-luvun kisarenkaat verrattuna nykyisiin katurenkaisiin, ihan vaan mielenkiinnosta ?

lookaround_orig.gif
Tuntemattomaksi jäänyt itseäni hieman vanhempi herrasmies ajoi Alastarossa BMW:n isolla endurolla sellaista vauhtia, että oli pakko varikolla katsoa millä renkailla ajettiin.

Metzeler Tourance:t näkyi alla olevan. Vauhti olisi riittänyt kepeästi "nopeaan ryhmään".

Millaisia mahtoivat olla 80-luvun kisarenkaat verrattuna nykyisiin katurenkaisiin, ihan vaan mielenkiinnosta ?
Kukin tietenkin ajaa millä haluaa. Se on taas eri asia mikä on järkevää. Marginaaleista tuossa yritin jotain selittää.

Mutta mikäs siinä, touring renkaat alle vaan ja nopeaan ryhmään ajamaan jos muuten vauhti riittää. Onhan se jännempää kun ei liikaa yritä pelata varman päälle.

comments..?
Taitaa tuossa lipeämisessä olla kyse lähinnä siitä, että on menty yli renkaan kulutuspinnan laidan eli "olan". Pilot Roadin max-kallistuskulma kun ei ole lähelläkään esim. BT010:n vastaavaa, koska Road on profiililtaan ns. U-rengas.

Sport-renkaat ovat kaikki enemmän tai vähemmän V-profiilisia, jossa kallistuskulmaa kasvatettaessa kasvaa myös pitävä pinta-ala.

Pilot Road on U-profiilin takia jyrkillä kallistuskulmilla erittäin pieni kosketuspinta-alaltaan ja vaatii kuskilta roikkumista, eli pyörä on pidettävä pois aivan renkaan reuna-alueelta siirtämällä kuskin painoa pyörän painon sijaan.

Renkaan varoittaminen perustuu seokseen ja Road "varoittaa" kyllä luistosta ihan samalla tavoin kuin muutkin renkaat. Mihin se ei pysty, on siis suuri kallistuskulma.

Asian voi helposti todeta silmämääräisestikin vertaamalla renkaita toisiinsa tai mittaamalla reuna-alueen kulman suoraan tasoon nähden. Road on ns. Sport Touring rengas, joka ei ole tarkoitettu rata-ajoon eikä kevyisiin kyykkyihin.

Parhaat renkaat radalle ovat, kuten tuolla edellä on esitettykin, aidot sportrenkaat ja erityisesti sellaiset, jotka ovat varustettu ainakin reunaltaan pehmeämmällä ja pitävämmällä seoksella. Näitä ovat joko aidot rata-sliksit tai sitten ns. street/track-renkaat kuten Pirelli Diablo Corsa, Supercorsa, Metzeler Sportec M1-, M-3 ja Racetec, Michelin Pilot Power, 2CT, Pilot Race, Bridgestone BT-014, Dunlop Qualifier ja vastaavat muiden valmistajien renkaat.

Sport-renkailla on turvallista kallistaa enemmänkin. Rajana käytännössä tulee vastaan lähinnä juuri mainittu jalkatapin pää tai joissain pyörissä pakoputket. Rautaa ei kannata rataan sulattaa, vaan roikkua itse enemmän, jos vauhtia kaipaa lisää kurviin. Roikkuminen antaa muutenkin paremman tuntuman ajamiseen eikä tarvitse pelätä, että rengas lipeää yli olkansa.

Joku kirjoitti täällä tai jollain muulla foorumilla, että Pirellit tykkää kun on 0,2-0,3 bar enemmän painetta??

Mitkä Pirellit? Tuskin yleissuositus kaikille malleille. Esim. valmistajan suositus Diablo Corsalle on 2.4 niin radalle kuin kadullekin.
2.4 taakse, ihan oikeasti? Kuulosta hurjan isolta... Onko jollain omakohtaista kokemusta noiden paineiden vaikutuksesta ko. renkaalla?
Kahdet Corsat olen noilla paineilla loppuun ajellut radalla. Ainoat ongelmat ilmenivät kuluneilla renkailla Motoparkissa +29 asteen lämmössä, silloin kyllä luisui ja lipsui.

Myöskin Dunlopin Qualifier renkaille, jotka on ensiasennuksena uudessa r6r:ssä, suositellaan samaa 2,5 barin painetta niin kadulle kuin kovaankin ajoon.

Ei niitä paineita kannata minkään nyrkkisäännön mukaan säätää. Pitää seurata renkaan kulumista ja pitoa. -Mielestäni vielä tässä järjestyksessä. Oikeilla paineilla ja alustansäädöillä rengas pitää hyvin ja kuluu vähän ja siististi.

Itse käytin Corsassa aina lähtökohtaisesti 2.15 paineita takarenkaalla, tähän pääsin ihan kokeilemalla. Kun Corsa vaihtui Pilot Poweriin, paineet putosi alle 2 barin.

Mutta mitä minäkään mistään tiedän
nixweiss.gif

Back