Jos ajatus on ostaa pyörä keväällä, on oikeastaan aika turha katsella myynti-ilmoituksia syksyllä. Hintoihin tulee kyllä lisää, huoltamattomat muuttuvat huolletuiksi (joko paperilla tai oikeasti) ja kun hormonit pörräävät, rusinatkin tekevät kauppansa. Sen sijaan suosittaisin varauksella jonkun tutun nurkissa tapahtuvaa talvisäilytystä: Siinä on fiilistä, kun odottelee pääsevänsä ihan itse ajamaan ja käy välillä katsomassa, vieläkö se pyörä on olemassa. Toisaalta rahat ovat kiinni fillarissa ja harmittaahan se, jos akku hyytyy ja kaasarit tukkeutuvat talven aikana, eli riskiäkin joutuu kantamaan.
Itse asiaan. Jos meinaat koeajamatta valita haluamasi pyörän, niin onnea yritykselle, saa silläkin harrastuksen käyntiin ja monet meistä ovat niin liikkeelle lähteneet. Ehkäpä oma vinkkini olisi hommata sellainen pyörä, jonka saat helposti myytyä tai annettua vaihdokkina, opetella ajamaan omalla pyörälläsi ja suhteellisen nopeasti alkaa koeajamaan muita pyöriä niin, että pystyt tekemään valinnan ihan itse.
Toki helpompaa olisi löytää heti kättelyssä sellainen, mikä miellyttää, mutta asia on hieman sama kuin pariutumisessa: Vaikka heti ensimmäinen olisi kaikin puolin todella passeli, niin muut alkavat kuitenkin kiinnostaa eikä ilman vertailukohtaa edes tiedä, onko oma yksilö hyvä vai huono. Vaivaahan tuo vaihtaminen aina vaatii ja koeajotkin jonkin verran, etenkin jos sattuu vahinko ja omavastuu lankeaa maksettavaksi. Samoin moottoripyörillä!
Vielä vähän asiasta: Kyllä, on ihan oikeasti olemassa parempia ja huonompia moottoripyöriä ajettavuudeltaan ja kestävyydeltään, mutta kerran eräskin herrasmies minulle selitti, miten Gessulla on helppo taittaa mutkiin kun kallistaa väärään suuntaan kroppaa vaan enemmän. Eli kaikki mielipiteet eivät perustu todellisuuteen.