• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pikku herhiläinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllähän se noin menee jos säätää pelkkää takapäätä, eli tulee "takapainoiseksi". Mutta en mä ainakaan säätäis sitä niin epätasapainoon.
Sä ehkä vähän missaat pointtia: totta kai kunnon kiihdyttelyharrastuksessa noi sun jutut pitää täysin paikkansa.

Tässä nyt oli siitä kysymys, miksi jonkun ns. vakiokusiainen keuli "herkästi" ja jonkun toisen ilmeisesti vain kiihtyi eleettömästi.

Eihän näitä mittailtu varttimaililla ja kellolla, vaan sillä tunteella, miten ne mahdollisesti nosti keulaa täyskaasukiihdytyksessä...
... mimimi esijännitys takajousessa (tai löysä takajousi) edesauttaa tuon kaltaisessa tilanteessa keulimista...
inlove.gif

... kireä jousen esijännitys aikaansaa turhaa sutimista...
mad.gif

[Muistatko sä nyt ihan oikeasti aikaa, jolloin takiksella oli alle 100?
tounge.gif
]

Olen kuitenkin enemmän tylyttäjän linjalla, eli jäykemmällä takajousella keulii helpommin.
Eri mieltä.  
sad_orig.gif

Jos meillä on kaksi muuten täysin identtistä "ei-niin-kireää-kuminpoltto-ominaisuuksiltaan" 600-kuutioista, mutta toisessa on (jousivakioltaan) löysä takajousi ja toisessa selvästi jämerämpi takajousi, niin kyllähän se "löysä" keulii herkemmin...

... ei noissa tehoissa painopisteen nouseminen/aleneminen esim. 1,64 cm vaikuta kovinkaan paljoa, mutta kiihdytyksessä prätkän peräpään "niiaus" sitäkin enemmän: perä alas -> keula ylös.

Ja satunnaisille seuraajille: tämä ei ole kinaamista, vaan keskustelua. Ja keskustelun tuloksena voi joskus olla...    
biggrin.gif

Ystävällisin terveisin Antti
Kyllähän se noin menee jos säätää pelkkää takapäätä, eli tulee "takapainoiseksi". Mutta en mä ainakaan säätäis sitä niin epätasapainoon.

Kun säädetään pyörä järkevästi, eli pyörä on balanssissa etu- ja takapään suhteen, niin jäykempi ja korkeampi keulii herkemmin.

Hei, kiihdytyspyöriä madalletaan, ei koroteta. Kun perse on korkeammalla, niin painopiste nousee ylemmäs. Toki tuo ylempänä oleva massakeskipiste aiheuttaa sen, että se pyörähtää helpommin takarenkaan akselin ympäri. Tämä on sitä perusfysiikkaa.

Karrikoitu esimerkki: Kumpi keulii helpommin, sama pyörä 2m korkuisena vai niin että se on ihan lattiassa kiinni? Ja jos perse on jäykkä, niin se ei pääse antamaan periksi, vaan lähtee suoraan kääntymään tuon takarenkaan akselin ympäri.

Tämä on siis koko ajan olettaen niin, ettei kukaan mene säätämään pyöräänsä takakenoon.. Ei kai siinä kauheesti järkeä olisi..
Jätkä vääntää aiheen vieressä olevan aiheen vierestä
smile_org.gif

Kyse oli nyt alunperinkin ainoastaan takajousen jäykkyyden vaikutuksesta hornetin keulimiseen. Kaikkihan nyt sen tietää, että korkeempi mopo keulii herkemmin, mut jousien jäykkyyksien vaikutus on vähä hakusessa.

Kysymys siis kuuluu, kumpi keulii herkemmin, sama mopo jäykällä vai löysällä takajousella?

Mun näkemys on että jäykällä, koska löysän jousen kasaanpainamiseen kuluu energiaa, joka muuten vois nostaa keulaa... Toisaalta tosi löysä jousi vaatii tosi vähän energiaa painuakseen ja sit se onki pohjassa ja vastaa tosi jäykkää jousta. Äh ihan sama. Mulla on vahva mutu asiasta ja elän tyytyväisenä tän asian kanssa. Rautaputki takaiskarin tilalle, nini keulii hyvin
smile_org.gif
Joo, joutuu vähän aiheen vierestäkin vääntämään
tounge.gif
Sillä ajoin takaa sitä tosiasiaa, että kyllähän tuo jousen jäykkyys vaikuttaa korkeuteen. Sillähän säädetään lähinnä painauma eli millä korkeudella tuo laite kulkee. Iskarin säädöt vaikuttaa enemmän siihen miten se painuu kasaan.

Sitten tuosta kun kehitellään eteenpäin, niin kyllähän sen on niin, että jäykempi (eli korkeampi) keulii paremmin.. Siis jos jousta säädetään pelkästään. Oletan tietysti edelleen niin, ettei kukaan nyt alkais pyöräänsä säätämään takakenoon.

Tiivistettynä: jos säätää esijännityksen edestä ja takaa maksimiin, keulii herkemmin kuin säätämällä esijännitykset minimiin.

Se kyllä on ihan just niin kuin sanoit, että keuliihan se ihan pirusti jos pitoa riittää (luultavasti sutii ekaks), jos sinne laittaa vaikka iskarin tilalle rautaputken..

Siitä vaan ihan rauhassa säätämään takaa esijännitys minimiin ja edestä maksimiin. Itte en kyllä ehkä siihen lähtis
tounge.gif
Kyllähän se toki silloinkin keulii herkemmin kuin vakioasetuksissa, kun koko pyörä on jo valmiiksi hiukan "takakenossa". Painopisteestä siinäkin on kyse.

Siitä vaan ihan rauhassa säätämään takaa esijännitys minimiin ja edestä maksimiin. Itte en kyllä ehkä siihen lähtis  
tounge.gif
Kyllähän se toki silloinkin keulii herkemmin kuin vakioasetuksissa, kun koko pyörä on jo valmiiksi hiukan "takakenossa". Painopisteestä siinäkin on kyse.
Juuri tätä yritin tuoda julki ja tästähän Koriskin kirjoittaa, ei vaan mennyt jakeluun. Kiva, kun muut väittelee edes tämän mun puolestani. Ja kun painoa on takana, ei sudi vaan energiaa on käytössä siihen, mistä kinataan. Jatkakaa.

Mulla tuollanen -01. Oon tykänny, keula on löysä ja ajattelin talven aikana vaihtaa öhlinsin jäykemmät jouset. Slipari on pakko hankinta, kuullostaa muuten aivan singeriltä.
smile_org.gif
Mukava pyörä tuollaiseen kaupunkiräppäilyyn ja matkaakin on tullut taitettua. Mie tykkään!

Kysymys siis kuuluu, kumpi keulii herkemmin, sama mopo jäykällä vai löysällä takajousella?

Mun näkemys on että jäykällä, koska löysän jousen kasaanpainamiseen kuluu energiaa, joka muuten vois nostaa keulaa... Toisaalta tosi löysä jousi vaatii tosi vähän energiaa painuakseen ja sit se onki pohjassa ja vastaa tosi jäykkää jousta. Äh ihan sama. Mulla on vahva mutu asiasta ja elän tyytyväisenä tän asian kanssa. Rautaputki takaiskarin tilalle, nini keulii hyvin
smile_org.gif
Kyllähän se totuus on, että jäykällä perällä keulii paremmin. Oli muistaakseni jossain bikessä mainittu pyörätestin yhteydessä...

millaset alustan säädöt tuossa hornassa on? messuilla kattelin ja keulasta taisi uupua ja takaa myös? missäs tuosta löytyy esijännityksen säätö? ei ainakaan jousen alta... näyttää muutenkin aika hepposelta pyörältä mutta varmastikkaan sitä ei ole! ulkonäkö on hyvä! ainakin messuilla ollut kuparin värinen oli mun mielestä yksiä siisteimpiä pyöriä. nakuista kun en yleensä tykkää mutta se oli
inlove.gif

millaset alustan säädöt tuossa hornassa on? messuilla kattelin ja keulasta taisi uupua ja takaa myös? missäs tuosta löytyy esijännityksen säätö? ei ainakaan jousen alta... näyttää muutenkin aika hepposelta pyörältä mutta varmastikkaan sitä ei ole! ulkonäkö on hyvä! ainakin messuilla ollut kuparin värinen oli mun mielestä yksiä siisteimpiä pyöriä. nakuista kun en yleensä tykkää mutta se oli
inlove.gif
Hornetti on ihan perusnaku, siellä ei säätöihin ole kauheesti satsattu. Takana pitäis esijännityksen säätö olla kai joka vehkeessä, mutta mitään vaimennussäätöjä ei varmaankaan löydy vieläkään, kuten ei keulastakaan. Tää on pelkkää mutua ja perustuu mun kokemukseen -98 mallista.

Mut Englannissa ne kuulemma ajelee noilla ihan omaa rataluokkaakin, että sieltä luulis löytyvän jos jonkinlaista palikkaa.

Keulan esijännitystä voi muuttaa prikoilla jousen alla...

Back