• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jagroan sanoi:
Pidätin ruuvit on sitten usein 10.9 tai jopa 12.9 lujuusluokaltaan, että niitä ei sitten paljon perus hss terällä enää välttämättä porailla. Ihan vaan vinkkinä. :) pidätin ruuvilla kuitenkin usein tarkoitus tehdä kolo/painauma siihrn vastakappaleeseen silloin kun sillä joyain yritetään pidätellä.

Olis tietysti parempi olla selvillä, mitä ollaan tekemässä:D.

Huudetaanko piipaa piipaa pidätystehtävään kiirehtien......
ja Nokian hienokierteinen musta&makia on se pidätinruuvi jolla on tarkoitus tehdä painuma vastakappaleeseen...
vai ollaanko vaan tulppaamassa jotain reikää määrätyt kriteerit täyttävällä tulpalla ?
(leikki voi loppua lyhyeen purkka reikään kokeiluilla:D)

Vähän taas tää perinteinen: "Mitä jäbä duunaa" ??? :;):

Voidaan myös porata "Normipultin" kannan kautta keskitetysti sopiva reikä, jossa terän kärki menee hieman kannan
tason alle. Reiän halkaisijalla voi määrittää "murtolujuuden".
Kestää sitten kyllä piikillä raapaista jos joku tavaraa tarkastamaan innostuu.

Siellä on sitten "valmiina" pieni "keskityskartio" jos tarttee joskus ryhtyä availuhommiin.
Rasvaa vielä hyvin, jos tuo on todennäköisesti edessä:D.

Helppo tehdä vaikka muttereihin/jatkosellaisiin testivedoksia.

Onhan sen "ensipainoksen" teossa pieni askartelun paikka, mutta se tulee enemmän kuin korkoineen
takaisin avaamisvaiheessa:;):.

Näitä on perinteisesti viritelty monissa yhteyksissä paikkoihin, joihin ei ole tarjolla valmiita "kiinnitysvarmistuksia" ja
halutaan pitää tavaroita paikoillaan vaikka nurkissa pyörisi sellaistenkin maiden kansalaisia....
joilla on tapana ohi kulkiessaan kerätä tavara talteen "hylättynä ja valtoimenaan kuljeksimasta".....
eli ei siis ole kuudella pultilla kiinni ja kannat kunnolla hepissä :D.

Mistäs saa duellin osia uudeltamaalta, niitä kun ei tunnu hevonvitunvertaa kiinnostavan sähköposiin vastaaminen?

Niillä on katalogissa osa, mutta ainakaan google ei suomen kaupoista osaa löydä, ilmeisesti duell on joku tukkuri.

Onkohan nuo ebayssa olevat kiinankahvat kaikki samaa tavaraa?Tarkotan noita parinkympin osia. Ja uskaltaakohan niitä asentaa että meneekö heti katki kun vähän lujemmin jarruttaa.

sam_u sanoi:
Onkohan nuo ebayssa olevat kiinankahvat kaikki samaa tavaraa?Tarkotan noita parinkympin osia. Ja uskaltaakohan niitä asentaa että meneekö heti katki kun vähän lujemmin jarruttaa.

Tsiigaa sieltä arvostelut. Muuta neuvoa en osaa antaa. Vähän ne on kakkoja, mutta menettelee. Omassa mopossa sellaiset edellisen asentamana. En oo katsonut aiheelliseksi vaihtaa itse ostamiani idän ihmeitä tilalle vielä.

Pääsylkän männän tapin pituus kahvassa on se kriittinen. Liian pitkä, ja etujarru leikkaa kiinni. Mittaa ja vertaa alkuperäiseen, ja lyhennä jos tarvis.

sam_u sanoi:
Noista ebayn kahvoista en tiedä, mutta itse ja moni muu foorumilainen on tilannut kahvoja the2wheels.com. Suuri enemmistö on ollut tyytyväinen mukaanlukien minä. Kannattaa ainakin tarkistaa kyseinen pulju.

Pitkiss sanoi:
Noista ebayn kahvoista en tiedä, mutta itse ja moni muu foorumilainen on tilannut kahvoja the2wheels.com. Suuri enemmistö on ollut tyytyväinen mukaanlukien minä. Kannattaa ainakin tarkistaa kyseinen pulju.
Ainakin jalkatapit näyttivät olevan samaa kauraa Kiinalaisten kanssa. Yksi välistäveto lisää postikuluineen ei vaan tee kovin hyvää loppusummalle.

Pitkiss sanoi:

Vajaan selkärepullisen (puolenkymmentä paria) noita testailleena kerron taas saman kuin aiemminkin: Yksikään jarrukahva ei istunut paikoilleen semmoisenaan. Joko väljää oli ihan pirusti tai sitten kahva jätti jarrun osittain päälle. Eli modaamatta tuskin toimii kunnolla. Kytkinkahvana ihan käypää tavaraa.

Edit. Ja jos jotain kiinalaisia taittuvia kahvoja meinaa niin kannattaa sitten purkaa ne osiin, vaihtaa pultit länsimaisiin ja kasaan lukitteen kanssa, ettei kahvan pää katoa matkan varrelle.

shyhander sanoi:
Mistäs saa duellin osia uudeltamaalta, niitä kun ei tunnu hevonvitunvertaa kiinnostavan sähköposiin vastaaminen?

Niillä on katalogissa osa, mutta ainakaan google ei suomen kaupoista osaa löydä, ilmeisesti duell on joku tukkuri.
Mun mielestä bike & boat worldit on ainakin duellin jälleenmyyjiä. Hatara muistikuva että oon sinne tiskille duellin kuvastosta tilannut kamaa.

Hankin -96 SRADin, tarkoitus käydä vähän radallakin. Pelittää muuten, mutta väljät vaihteensiirtimen nivelet harmittaa.
Kannattaako korjata hankkimalla kerralla uudet siirrinsydeemit à 500,- vai kannattaisiko ensin yrittää tukevoittaa jollain tököttirasvalla väljät pois. Jotain paksua rasvaa vitosella jostain, mitä?

Esim hakusanat "uniball motonet" ovat hyödyllisiä. Vähän tankoa kaveriksi ja rakentaa uuden vivuston parilla kympillä.

Kaimaani sanoi:
Hankin -96 SRADin, tarkoitus käydä vähän radallakin. Pelittää muuten, mutta väljät vaihteensiirtimen nivelet harmittaa.
Kannattaako korjata hankkimalla kerralla uudet siirrinsydeemit à 500,- vai kannattaisiko ensin yrittää tukevoittaa jollain tököttirasvalla väljät pois. Jotain paksua rasvaa vitosella jostain, mitä?

Siis uniballeissa väljää? Ne maksaa pari euroo kipale

garagesale sanoi:
Otin laatikollisen tarjouksesta crosseihin. Voitelusta en osaa sanoa lyhyen tuttavuuden jälkeen. Mutta ikinä en sotkevampaa ketjuöljyä tavannut. Voin vaikka antaa pois noi loput 11 pulloa.

Ketjurasvan primääri tarkoitus ei ole pitää takavannetta puhtaana.

garagesale sanoi:
Näis vehkeissä joissa öljyt pysyy stefojen ja tiivisteiden sisäpuolella on outoa kun on lahje ja puoli mopoa paskassa.

Ihme kursailua. Hikoileehan se ihminenkin paskat ulos, ku vähän rääkkää. Perverssiä tuollainen anhidroosi.

Loppujen lopuksi - onko ketjujen rasvaamisella muuta kuin psykologista vaikutusta? Tietysti rasva keskipakovoiman takia lentää ketjusta pois ja toivottavasti kuljettaa liat lahkeeseen tai pyörän pintaan. Toivottavasti ei suurissa määrin ajoradalle liukasteeksi. Näissä ketjuissa on o-renkaat tms, joka lienee sellainen este, että jälkikäteen lisätty rasva ei pääse sinne, missä voitelua tarvitaan.

Tai ainakin tuollaista kerrotaan. Yksi kaveri kertoi, että ei kertaakaan rasvannut ketjujaan ja hyvin kesti sen, mitä voidellutkin ketjut. Samaa olen lukenut polkupyörien ketjuista. Itse kyllä öljyän ketjuja moottoriöljyllä ja täytyy sanoa, että sen puhdistava vaikutus on aivan ilmeinen.

Sellaisenkin kokeen voisi tehdä, että putsaisi ketjut huolella esim wd-40:llä, sitten kuivaisi huolellisesti eikä enää ikinä laittaisi pisaraakaan voiteluainetta ketjuihin, vaan seurailisi tilannetta ja mittailisi "venymistä" eli kulumista. Sitä vaan mietin, että kuluttaako kuiva ketju enemmän ratttaita? Eli onko ketjujen öljyäminen itseasiassa tärkeämpää rattaille kuin ketjuille? :tyhmäminä:

Mielipiteitä...? Faktaa...? Jos ei tarvitse edes rattaiden takia öljyä, niin ketjurasvarahat voi sijoittaa bensaan! :p

Tutustuppa sen ketjun rakenteeseen. Ne ketjun nivelet on kestovoideltu mutta ne rullat jotka vastaa rattaaseen ei. Tätä yhtä kaveria en hirveästi jatkossa kuuntelisi, ellei jutut ole hauskoja.

Jokainen tekee ihan miten haluaa. Testiin menee kyllä jonkin verran aikaa, kauankohan rasvaamaton ketju kestää ? Normaalisti rasvattu (ruiskupullosta suhteellisen tiheään) kestää noin 35tkm busassa, pro-oilerilla +70tkm ( testi käynnissä vielä eikä näytä ihan heti kuluvan loppuun).

Tuosta voinee päätellä miten rasvaaminen vaikuttaa.

Tästä saadaan äkkiä tissit+delvac+vastaohjaus veroinen ketju, pitää alkaa myymään popcornia :jippikaijee:

Juu - mulla on tuo puoliautomaattinen rasvauslaite, jonka käyttöä edelleenkin jatkan :). Olen aina ollut siinä käsityksessä, että ketjujen rasvaus on tärkeää ja silloin joskus 30 vuotta sitten lueskelin, että hoitamattomilla ketjuilla ajamisessa monta hepoa pyörän tehosta menee pelkästään sen ruosteisen kitisevän ketjun pyörittelyyn. Tekniikka lienee niistä ajoista kehittynyt huimasti ja varmaan myös ketjujen käyttöikä. Mutta siellä missä metalli koskettaa metallia, on järkevää käyttää voiteluaineita! Silloin ennen rasvasin ketjut jokaisen ajon jälkeen.

Nyt tää seuraava menee sitten lähes pop corn puolelle, mutta on minusta ihan kiinnostava kysymys... Kuinka paljon rattaat kestävät ajoa? Itse laitoin syksyllä uudet ketjut ja uudet rattaat. Vanhat rattaat olivat aika kuluneet ja ketju oli venähtänyt jo parikin milliä vaihtopituuden yli (ja mittarissa alle 60,000 km). Sanotaan, että kuluneet rattaat pilaavat nopeasti hyvätkin ketjut ja toisinpäin. Suositus siis lienee, että samanaikaisesti vaihdetaan sekä ketjut että rattaat? Kustannus ei ole kovin suuri. Pysyvätkö rattaat hyvänä 70,000 km ja ylikin? Jos kerran ketjutkin voivat pysyä...? :tyhmäminä:

Polkupyörässä taas kannattaa silloin tällöin vaihtaa ketjua ja ajaa vaikka kolmilla ketjuilla, niin ei tule pilattua takarattaita. Motskarissa ketjun vaihto on himpun verran työläämpää (paitsi jos siihenkin tulee hyvä rutiini).

Back