• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PDM60 - elektroninen "sulake"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peteace
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kukaan muu kiinnostunut tällaisesta sulakkeiden + releen korvaajasta:

http://www.rowe-electronics.com/modules
http://www.rocketmoto.com/index.php/rowe-electronics-pdm60-power-distribution-module-digital-circuit-breaker-panel.html

Siinä on siis 3 kpl 15 A ja 3 kpl 5 A lähtöjä hilavitkuttimille (GPS, valot, jne). Yhteinen heräte kaikille, sekä erikseen heräte yhdelle 15 A kanavalle (esim. lisävalon ohjaus). Osa kanavista sammuu viiveellä (180 sek). LEDit näyttää kunkin lähdön tilan (päällä, pois, "vialla"). Lisäksi noita viiveitä ja virtoja on mahdollista ohjelmoida, tosin vain valmistajan/myyjän toimesta. Olisi ainakin siistimpi ja menisi pienempään tilaan kuin 2 relettä ja 6 sulaketta. Nykypyörissähän ei välttämättä muutenkaan ole yhtään perinteistä sulaketta, kun hommat on hoidettu vastaavalla ylivirtasuojauksella.

Kysyin valmistajalta saako näitä Euroopasta, mutta ei ainakaan vielä. Jotain viritystä on ilmeisesti Nippy Normansin suuntaan Iso-Britanniaan. Rocketmotosta tietenkin voisi yksittäiskappaleita tilata, mutta 10 kpl kimppatilauksella valmistaja toimittaisi suoraan Suomeen, ja vielä alennuksen kanssa.

Onko tuossa jotain merkittäviä etuja verrattuna Fuzeblockiin? Fuzessa saa määrätä joka lähdolle erikseen onko virta jatkuva vai (yhteisen) ohjausvirran takana.
Fuzea näyttää saavan postilaatikkoon asti (jos ei tullu nappaa väliin) sadalla taalalla kappale, useampia tilatessa postikulut tippuu jonkin verran.

Noille ledeillekään en juuri näe hyötyä, itse kun en ajon aikana tapaa juuri satulan tai katteiden alle kurkistella. Saahan niistä toki asennusvaiheessa tarkistettua laitteiden toiminnan.

Viimeksi muokattu:
Niin kuin monessa muussakin asiassa, tässäkin on kauneus katsojan silmässä. Noita fuzeblockeja ja centechejä olen kyllä aiemmin harkinnut, mutta niiden sijaan on tähän mennessä tullut hankittua releet ja sulakepitimet itse.

PDM60 veisi ainakin kokonsa puolesta voiton, ja sen sijoittelu olisi mahdollistua myös kosteampaan koloon. :p

Joten tässä nyt jokunen etu:
- Pienempi koko. Esim. fuzeblock ei mahdu siihen tilaan johon tuota olin suunnitellut.
- Paremmin vettä sietävä valettu rakenne. Ei huolta hapettuvista kontakteista.
- Yhdelle kanavalle lisäohjaus, säästää toisenkin releen tilan.

Nämä esimerkit ovat sitten niitä tarpeesta riippuvia makuasioita:
- PDM60 voi myös ohjelmoida halutut lähdöt jatkuvasti päällä oleviksi. Siinä on myös käynnistys- ja sammutusviiveitä lähdöille, nekin ohjelmoitavissa. Nämä edut jokseenkin kuivahtavat siinä, ettei ohjelmointia voi tehdä itse.
- 60A jatkuva virta vs. 30A (fuzeblockin releen taakse tulevat). Mun pyörässä tosin loppuu laturista puhti jos lisälaitteita laittaa edes sen 30A edestä.

Diagnostiikkaa vartenhan ne LEDit ovat. Ei kai tuota kukaan jatkuvasti näkyville laittaisikaan. Ilman niitä taas tuolla tekniikalla toimivasta olisi vaikea mm. asennusvaiheessa tarkastaa yrittääkö se edes ohjata lähtöjään.

Puolijohdetekniikalla toimimisen voi tietysti nähdä riskinäkin. Laitteen piirikaavioita tuskin paljastavat, jotta voisi tarkastaa suunnittelun tason. Tässä suhteessa on siis kuulosteltava käyttökokemuksia muilta foorumeilta.

Back