• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pc mopottimessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Jalasjärvi
Autoihin noita on laitettu jo iät ja ajat ja valikomaa on vaikka muille jakaa - onko joku nähnyt/kuullut että mopottimeen olis kiinteästi modattu tietokone? KAIKKI VINKIT TERVETULLEITA!!

mutta miksi
wink.gif

Enpä ole vielä moiseen törmännyt, mutta teknisesti sen toteuttaminen olisi suht. helppoa. Koneeksi joku läppäri, joka ottaa virtansa akulta ja itse kone puretaan palasiksi jonnekin satulan alle. Sitten vain mittariston viereen joku pieni LCD-näyttö ja siinähän se kone jo onkin. Joku vähän taitavampi kaveri voisi vaikka upottaa sen näytön tankkiin.

Ainakin pari ongelmaa tuossa kuitenkin on. Aluksikaan koneen osat eivät oikein tykkää kosteudesta ja lämpötilan vaihteluista. Toinen ongelma on virran kulutus. Jos sitä paljonkin käyttäisi niin siinä voisi pyörän akku tyhjentyä turhan nopeasti.

Taitaa kuitenkin olla helpompaa laittaa läppäri reppuun/laukkuun jos puuceetä reissun aikana tarvitsee.

Ehkäpä tuota kannattaisi ajatella ihan loppuun asti = teollisuuden kortti-PC
thumbs-up.gif
Kestää tärinät ja tutinat eikä ole koolla pilattu. Tuohon joku pieni LCD ja asiallinen softa kaveriksi => voisi vaikka koko mittariston korvata tuollaisella "ajotietokoneella"
idea3.gif
Näytön schemankin voisi valita aina kulloistenkin fiilarien mukaan
smile_org.gif

no totaalisen järjetöntähän tämä on ..
tounge.gif

mutta on mulla ollut käytännössä kokoajan pc kiinni mopossa.
Käytän tomtom navikaattoria hp ipaqillä. Eli mull aon semikiinteästi toi iipäkki kiinni mopossa jatkuvasti ja netin selailu yms sujuu gprsllä mistä vaan
smile_org.gif

Toi navigointi on kyllä ainoa järkevä juttu koko paletissa
biggrin.gif

Onhan noissa aavikkopyörissä vaikka minkälaisia tietokoneita ks. kuva 1 ja kuva 2. Aika hyvin ja kiinteästi nuo on pultattu kiinni noihin, eivät ainakaan pikku töyssystä lähde irti
smile_org.gif
.

onko kukaan nähnyt pyörässä videotykkiä ja 7m kangasta
mä haluun semmosen.
Ihan samansuuntaista tuli mieleen.

Alkaa jonkin verran ottamaan kalloon jo nämä gps-laitteetkin ja niistä keskustelu; ei sen puoleen etteivätkö ne olisi ihan ok, mutta pitääkö kaikki olla niin järjestelmällistä ja suunniteltua ?. Ja matkoilla kaikki mennä 10 metrin tarkkuudella oikeaa reittiä ?.

Niin helvetin tarkkaa ja aikataulutettua meikän reissaaminen ei ainakaan ole...
confused_orig.gif

Alkaa jonkin verran ottamaan kalloon jo nämä gps-laitteetkin ja niistä keskustelu; ei sen puoleen etteivätkö ne olisi ihan ok, mutta pitääkö kaikki olla niin järjestelmällistä ja suunniteltua ?. Ja matkoilla kaikki mennä 10 metrin tarkkuudella oikeaa reittiä ?.

confused_orig.gif
Ei GPS sanele missä ja mitä vauhtia ajetaan.. Se auttaa kun ei muuten tiedä missä mennään. Jos ajaa harhaan, niin ei ole edes pakko kääntyä takaisin, vaan GPS laskee uuden reitin. Tuolleen olen itse löytänyt ihan uusiakin teitä, joita ei muuten olis tullu ajettua.. Itse käytän GPS:ää vain kun ollaan oudoilla seuduilla, ja pitäis löytää perillekin joskus..

Varmaan isoilla teillä ajoneuvogepsit puolustaa paikkaansa, siis jos sellaista tarvii, mutta kyllä ne muuten on aika keksintöjä vielä.
Kaverin kanssa pari viikkoa kierrettiin Baltiaa, sillä Bemarissa joku BMW:n oma gps. Ajelin vaan perässä kun ei kuulemma tarvinnut enää miettiä ja kyllä vitutti/huvitti sen laitteen reittivalinnat. Samanmoisesti se peli toimii myös täällä Suomessa, ainakin kaupungeissa usein löytää kaikki kiertotiet kun suoraankin vois ajaa
tounge.gif

Pointtihan kaikissa vehkeissä on juuri se että niihin pitää voida luottaa jos tulee joskus tilanne etteikö enää osais karttaa lukea, eli nykyisillä versioilla ei ainakaan tee hevon veen humppaa, mun mielestä.
Onhan se tietty kiva kurvailla kun on mopossa/autossa peliä ja vehjettä ja tekoälyä jotka hoitaa ajatustyönkin kuskin puolesta. Markkinointimiehet osanneet hommansa.
Ei mulle kiitos.

Ei GPS sanele missä ja mitä vauhtia ajetaan.. Se auttaa kun ei muuten tiedä missä mennään. Jos ajaa harhaan, niin ei ole edes pakko kääntyä takaisin, vaan GPS laskee uuden reitin. Tuolleen olen itse löytänyt ihan uusiakin teitä, joita ei muuten olis tullu ajettua.. Itse käytän GPS:ää vain kun ollaan oudoilla seuduilla, ja pitäis löytää perillekin joskus..
Juuri näin. Käytän sitä paljon pelkkänä paikannuslaitteena ilman mitään suunnistusapuja. Kiva tietää myös mihin ilmansuuntaan menee. Nyt siis voi olla tosi mies, joka ei tietä kysy ja siitä huolimatta tietää missä on ja mihin menee
cool.gif
Niin, ja kusta tulee
biggrin.gif

Pc ja paikannus on 2 ihan eri asiaa mutta kiva että saadaan keskustelua aikaiseksi. Kommentit:

GPS/Paikannus
onhan sitä pärjätty ilmankin tähän asti mutta itse en kyllä siitä enää luovu:
* tulee ajeltua uusia reittejä ja pienempiä mutkateitä
* pääsee todella helpolla vieraassa paikassa ovelle asti
* mukava katsella kartasta ajellessa tulevia mutkia ja risteyksiä sekä hiekkateitä missä esim. noita maajusseja voi tulla tielle...
* jälkikäteen ajetun reitin saa vietyä vaikka googlen maapallolle ja katsella sitten sukulaisten kanssa että tommonen vuori siinä oli...
* kiva lelu joka yleistyy ja on jatkossa aivan automaattisesti autoissa ja mopoissa ja veneissä - veikkaan...
* ja samanlaista keskustelua aikoinaan käytiin kännykästäkin - ei sitä mihinkään tarvi...muistan kun mulle naurettiin kun kaveri osti ensimmäisen Citymannin että turha peli...heh...

PC mopoon
Sen kun oikein intergoi kunnolla niin hyötyjähän on vaikka kuinka:
* musiikkikirjasto aina mukana
* netti tarvittaessa !!!
* muut tarpeelliset ohjelmat
* toi video on kiva...ajaessa ei ehkä hyvä idea...
* paikannus vaikka tuo erillinen laite on aika kova sana

Ja hei, kyllä siinä monelta orggilaiseltakin loksahtaa leuka auki kun vetäsee joystikin kokoontumisessa ja alkaa läiskimään Battlefieldiä verkossa teltan nurkalla  
biggrin.gif
biggrin.gif

Eli jos joku on nähnyt linkkejä netissä tai itse tehnyt niin vinkkejä !!!

confused_orig.gif
Kuvittelisin olevan ihan kätevä sen etukäteen varatun halpamotellin etsimisessä Berliinin esikaupungin laitamilta...
smile_org.gif
Tai lähimmän huoltoaseman, kun bensavalo on palanut viimeiset 50km
wink.gif
Tomtomissa ja Navicoressa ainakin on aika kattavat kannat noista "point of interest" kohteista.
Juu... toiset varaa hotelleja etukäteen ja toiset ei
wink.gif

Ja bensaakin yritän tankata ajoissa; heti alle puolen tankin.

Ei sen puoleen; itsekin olen kiinnostunut ja jopa harkinnut gps:än hankintaa; monessa tapauksessa se voipi olla oiva laite vaikka Louis:in etsinnässä suurkaupungissa.
smile_org.gif
... jos ei muuta käyttöä tuolle ole niin kannattaakohan hankkia ?.

PC:n ym. saman kastin vermeideiden kanssa tulee touhuttua ihan tarpeeksi töissäkin, joten edes lomalla siitä aion pysyä irti...
crazy.gif

Back