• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PC Accelerator pump

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anttoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viime perjantaina penkitin oman pyöräni. juttelin silloin penkittäjän (J. Heikkinen Jns) kanssa acc.pumpista, koska itselläni oli moinen asennettu! Sanoi, et penkityskäyriin EI oo saanut mitään eroo pumpin kaa/ilman. Mutta korosti, että "perstuntumalla" käytöksessä on eroja. Ei ollut jättänyt penkitettäviin pyöriin acc. pumppii päälle, perusteli bensan kulutuksen kasvulla. Minä en huomannut omassani kulutuksen kasvua. (en erityisemmin kyllä seurailekaan kulutusta) Ja onko luokkaa 0,5litraa paljon? Varmaan enenmpi pystyy vaikuttaa kulutuksen esim. ajo tyylillä!? Minullakaan ei nyt ole pump  käytössä, mutta ajamalla arvelin testailla ens keväänä pumpin toimivuutta nyky virityksillä....

tounge.gif
tounge.gif
Joo, eihän sillä pitäiskään olla vaikutusta penkitystuloksiin.

Tuohan herkistää osakaasua/nopeita kaasunavauksia, ja käyrät vedetään kuitenkin täyskaasulla.

Ajossahan se vaikuttaa siis paljon, kun suurin osa ajosta on kuitenkin osakaasulla.

offtopic: No sä ainakin jaksat laskea tota gason kulutusta! Leikkikalujahan nää on, mä en ainakaan ikinä laske.  
tounge.gif
Oikeastaan kulutuslaskelmissa pointti oli se, että pumppu ei vaikuta rauhallisessa matka-ajossa mitenkään, mutta semmoisessa osakaasuleikittelyssä siitä on hitosti huvia mutta bensaa kyllä menee. Voi siis lähteä pitkälle matkalle ihan huoletta, mutta jos haluaa revitellä, siitä pitää maksaa. Bensamittari on siis tarpeen, koska pumppu lisää kulutuksen vaihtelua melkoisesti ajotavan mukaan. Voi siis samoilla säädöillä pihistellä ja toisaalta taas heittää soppaa kattilaan niin että piisaa tarvittaessa.
Kaiken kaikkiaan itse olen tosi tyytyväinen ja aion jatkaa pumpun käyttöä noilla asetuksilla.

Mitenkäs toi pumppu toimii liukkaalla? Esim siis sateella ajaessa herkistääkö pumppu jo liikaakin ?

Esim busan kuljettelu ihan vakkarikeitollakin tuntuu olevan aika luikasta puuhaa - mitäköhän se ois ton pumpun kanssa kun tie lainehtiin vedestä
smile_org.gif

Mitenkäs toi pumppu toimii liukkaalla? Esim siis sateella ajaessa herkistääkö pumppu jo liikaakin ?

Esim busan kuljettelu ihan vakkarikeitollakin tuntuu olevan aika luikasta puuhaa - mitäköhän se ois ton pumpun kanssa kun tie lainehtiin vedestä
smile_org.gif
Kyllä sen pump´in kaa saa varovainen olla. Pelkästään lyhemmillä välityksillä, (16/42) kun on tre, tulee herkästi liukasteltua... Minäkin arvelin ajella keväällä ekax ilman pump´ii, et tulee harjoiteltua lisääntyneen tehon/väännön kanssa ajoo. Sitten kun uudet virit tutut, alan säätelee pump´ii, kun on se kummiskin hauskaa, et voi kaasulla piirrellä viivoja asvalttiin! (muillakin, kuin 1 vaihteella....)

Siinä on herkkyyssäätö, jota ei kannata liian herkälle laittaa. Ideahan olisi säätää tuo niin että vasta nopea kahvan kääntö saa tuon lisäkaasun.. normaalissa pehmeässä ajossa ei tuon pitäisi kytkeytyä.
Jep. Itse panin herkkyyden 80%:iin, jolloin kahvaa saa kääntää reilusti, jotta saa lisäkaasua. Huonolla kelillä tulee muutenkin ajeltua pehmeämmin, joten pumpusta ei ole haittaa.

Nyt rupes tuokin jerkutin kiinnostaan ja mietin että miten tuota saisin kokeiltua ? Eli jos joku kertoisi mitä tarvin muutako läppärin ja powerkommanderin (molemmat on) ??

Nyt rupes tuokin jerkutin kiinnostaan ja mietin että miten tuota saisin kokeiltua ? Eli jos joku kertoisi mitä tarvin muutako läppärin ja powerkommanderin (molemmat on) ??
Jos pc3 usb, niin haet vain commanderin sivulta sen ohjelman. Ja sitten vaan "runttaat" sen läppärillä pyörääs... Ihan hyvät ohjeet englannin kielellä pc:n sivuilla. Nyt alkaa kelitkin olla testaamiseen sopivan liukkaat......

tounge.gif
tounge.gif

Ja pankaa niitä käyttämiänne pumpun asetusarvoja tähän threadiin pliis. Moni varmaan kaipaa neuvoja, mitä laittaa. Ei missään näy oikeita lukemia
confused_orig.gif

Vaikka alla olevaan tyyliin (mopo, sensitivity, revolutions, fuel increase). Mä aloitan:
Yamaha FJR: 80, 20, 20

BussiJussi?

Ja pankaa niitä käyttämiänne pumpun asetusarvoja tähän threadiin pliis. Moni varmaan kaipaa neuvoja, mitä laittaa. Ei missään näy oikeita lukemia
confused_orig.gif

Vaikka alla olevaan tyyliin (mopo, sensitivity, revolutions, fuel increase). Mä aloitan:
Yamaha FJR: 80, 20, 20

BussiJussi?
Mulla oli ekax ne street asetukset, toimi hyvin! Sitten vaihdoin ne race asetukset, ja meni perseelleen.... En nyt tähän hätään lähtenyt ettii niitä asetuksii, mut commanderin sivuilla olevat street asetukset toimi viimekesän virityksillä.....

tounge.gif
tounge.gif

Viime perjantaina penkitin oman pyöräni. juttelin silloin penkittäjän (J. Heikkinen Jns) kanssa acc.pumpista, koska itselläni oli moinen asennettu! Sanoi, et penkityskäyriin EI oo saanut mitään eroo pumpin kaa/ilman. Mutta korosti, että "perstuntumalla" käytöksessä on eroja. Ei ollut jättänyt penkitettäviin pyöriin acc. pumppii päälle, perusteli bensan kulutuksen kasvulla. Minä en huomannut omassani kulutuksen kasvua. (en erityisemmin kyllä seurailekaan kulutusta) Ja onko luokkaa 0,5litraa paljon? Varmaan enenmpi pystyy vaikuttaa kulutuksen esim. ajo tyylillä!? Minullakaan ei nyt ole pump  käytössä, mutta ajamalla arvelin testailla ens keväänä pumpin toimivuutta nyky virityksillä....

tounge.gif
tounge.gif

Tuohan herkistää osakaasua/nopeita kaasunavauksia, ja käyrät vedetään kuitenkin täyskaasulla.

Ajossahan se vaikuttaa siis paljon, kun suurin osa ajosta on kuitenkin osakaasulla.
Ei millään pahalla, mutta jos on kyseessä kunnon penkittäjä sekä jarrullinen penkki niin nuo osakaasutkin saadaan kohdalleen ja tuo "pumppu" ei tule vaikuttamaan mihinkään.

Eli kannattaa valita mihin sen laitteensa vie penkitettäväksi. Ilmennyt jopa sellainenkin laite joka oli aikaisemmin säädetty kohdalleen "Tööninlinkillä" ja nyt säädetty uudelleen. Ammattilainen oli raapinut siitä lisää voimaa ulos "Tööninlink -säädön" jälkeen ja jopa ihan huomattavasti. Pyörä, kuski ja muut infot jätän sanomatta.

En halua nostattaa myrskyä vesilasiin, joten omalta osaltani aihe on tässä. Kiitos ja anteeksi.

tounge.gif
tounge.gif

Ei millään pahalla, mutta jos on kyseessä kunnon penkittäjä sekä jarrullinen penkki niin nuo osakaasutkin saadaan kohdalleen ja tuo "pumppu" ei tule vaikuttamaan mihinkään.

Eli kannattaa valita mihin sen laitteensa vie penkitettäväksi. Ilmennyt jopa sellainenkin laite joka oli aikaisemmin säädetty kohdalleen "Tööninlinkillä" ja nyt säädetty uudelleen. Ammattilainen oli raapinut siitä lisää voimaa ulos "Tööninlink -säädön" jälkeen ja jopa ihan huomattavasti. Pyörä, kuski ja muut infot jätän sanomatta.

En halua nostattaa myrskyä vesilasiin, joten omalta osaltani aihe on tässä. Kiitos ja anteeksi.
anna nyt edes joku vihje siitä "ammattilaispenkittäjästä"!! Tarvii tietoa hän.

nimim. Ahtopaine ei nouse penkissä
wink.gif

tounge.gif
tounge.gif

Sulta taas tosi järkevä viesti! Annetaas vähän takaisin, kun kerran provoilemaan taas halusit lähteä.

Toki se on niin, että jos operaattori sählää tuuninki-linkin kanssa, niin ei tule hyvä. Aivan kuten säätämisessä ilman linkkiäkin. Se helpottaa ja nopeuttaa säätäjän työtä, siihen se on tehty, jos et ole sitä vielä sisäistänyt.

Ilmeisesti et tajua miksi tuo kiihotuspumppu-ominaisuus on tehty. Sillä saa osakaasuun reagoimisen tavallaan "yliherkäksi", eli se ei todellakaan ole enää optimaalinen seoksen kannalta tai ajettavuuden suhteen esimerkiksi radalla.

Käyttäjä voi itse vielä säädön "päälle" tuolla päättää, kuinka herkäksi osakaasun haluaa. Kyllä se vaan vaikuttaa, kun säädetään osakaasua/nopeita kaasunavauksia, vaikka se olisikin jo optimissa. Et ole vissiin kokeillut kun tuollaista väität. No, eipä se ihme ole, oletkin vasta niin tuore motoristi, ettei perusasiatkaan ole vielä ihan hallussa  
wink.gif

Sulta taas tosi järkevä viesti! Annetaas vähän takaisin, kun kerran provoilemaan taas halusit lähteä.
Kattila pataa soimaamaan.

sanoi:
Toki se on niin, että jos operaattori sählää tuuninki-linkin kanssa, niin ei tule hyvä. Aivan kuten säätämisessä ilman linkkiäkin. Se helpottaa ja nopeuttaa säätäjän työtä, siihen se on tehty, jos et ole sitä vielä sisäistänyt.

Sulla "kokeneeksi motoristiksi" ja "oppineeksi motoristiksi" onkin varsin oikea tapa opettaa meitä "nöösejä" ja "vasta-alkajia".

Kyllä mä olen sisäistänyt mitä varten se Tuuninglinkki on, ei sun sitä mulle tarvitse jankuttaa. Ilmeisesti oli sählätty enemmänkin, niin paljon oli seokset sekasin.

sanoi:
Ilmeisesti et tajua miksi tuo kiihotuspumppu-ominaisuus on tehty. Sillä saa osakaasuun reagoimisen tavallaan "yliherkäksi", eli se ei todellakaan ole enää optimaalinen seoksen kannalta tai ajettavuuden suhteen esimerkiksi radalla.

Käyttäjä voi itse vielä säädön "päälle" tuolla päättää, kuinka herkäksi osakaasun haluaa. Kyllä se vaan vaikuttaa, kun säädetään osakaasua/nopeita kaasunavauksia, vaikka se olisikin jo optimissa. Et ole vissiin kokeillut kun tuollaista väität.

Juu, kyllä mulla on ihan hyvä haju siitä miksi sitä käytetään. Ja en mä nyt aina kaikkea vertaa rata-ajoon. Mietin myös kovasti katu-ajoa sekä ihan vaan kiihottelua.

Miten joku laite, mikä on ECU:n ja ruiskurungon välissä, voi ennakoida seoksia / pumpun tarvetta? Onko se ennustaja? Se vaan on niin että laite mikä on laitettu tuohon ECU:n ja ruiskun väliin toimii aika hyvänä hidastajana ja tekee kaasunavauksesta "uneliaamman". Jos sellainen ominaisuus ei ketään haittaa niin ihan hyvä niin.

sanoi:
No, eipä se ihme ole, oletkin vasta niin tuore motoristi, ettei perusasiatkaan ole vielä ihan hallussa  
wink.gif

No onneks meillä on joukossamme niitä kovin kokeneita ja paljon asfalttia nähneitä kuskeja, jotka voivat opettaa meitä tuoreita motoristeja.

Kun tää aihe tuntuu aiheuttavan keskusteluu, jatketaan kirjoitteluu..... Minä laitan penkittäjän nimen muiden tietoon, koska mielestäni säätänyt pyöräni toimimaan itselleni mieleisellä tavalla. J. Heikkinen Jns. On jarrullinen penkki, eikä tuninlinkkiä, ainakaan toistaisex! Elikkä käytin ekaa kertaa viime syksynä pyörää siellä säädettävänä, viritysten jälkeen. Silloin ei vielä tietoa (ainakaan mulla) acc.pumpista. Pyörä toimi hyvin, mutta halusin kokeilla acc. pumppii, koska tykkään "leikkiä" joskus.... MIELESTÄNI (perstuntuma) sain street asetuksilla pyöräni käytöksestä "terävämmän". Eli leikittelyyn sopivan. Ei varmaankaan esim. radalle sopiva, koska takarenkaan pito häviää kaasua nopeasti aukaistaessa MIELESTÄNI helpommin, kuin ilman pumppii. (taas perstuntumaa) Myöhemmin kokeilin race asetuksia, joilla tuntui menevän huonompaan suuntaan... Kaasuun vastaavuus huonontui (street asetuksiin nähden, PERSTUNTUMALLA). Joten palasin takas street asetuksiin. Edelleenkin olen innokas kokeilemaan ens keväänä, kuinka saan toimimaan acc. pumpin nykyisillä virityksillä. Tykkään, et pyörä on tarvittaessa äkäinen käytökseltään, mix mulla onkin 16/42 välitykset vakioiden sijaan (17/40)... Toivottavasti herättäis keskustelua......

tounge.gif
tounge.gif

Miten joku laite, mikä on ECU:n ja ruiskurungon välissä, voi ennakoida seoksia / pumpun tarvetta? Onko se ennustaja? Se vaan on niin että laite mikä on laitettu tuohon ECU:n ja ruiskun väliin toimii aika hyvänä hidastajana ja tekee kaasunavauksesta "uneliaamman". Jos sellainen ominaisuus ei ketään haittaa niin ihan hyvä niin.

Prätkissä tota ei periaatteessa tarvi ollenkaan, koska siellä on sekundaariläpät / alipaineluistit. Mutta, jos on vain pelkät kaasuläpät, niin katu-ajossa noi kiihdytysrikastukset 4T koneissa on kyllä prkl tärkeät.

Sama kuin sulla olis suoravetoset kaasarit ilman kiihdytyspumppua..
wink.gif

En tiedä miten toi PC hässäkkä skulaa, mutta se kiihdytys aika on todella nopea.. eli ei sais olla pal jäljessä.

esim. innovaten WB-lambda reagoi niin nopeasti, että sillä pystyy säätämään ACCt aika hyvin kohdalleen.

Riippuu tietty miten ne sekundääriläpät on laitettu skulaamaan. Voiko niiden toimintaa säätää vakio ECUssa? Heittää ne sekundääri läpät helvettiin ja kiihdytysrikastukset päälle. = Funfactory 200% Saa suoravetokaasareiden ominaisuuden ruiskuvehkeeseen, mun mielestä vielä hätäsemmin vastaa kaasuun kun kiihdytyssopat pystyy säätämään tarkasti.

Kattila pataa soimaamaan.

sanoi:

Sulla "kokeneeksi motoristiksi" ja "oppineeksi motoristiksi" onkin varsin oikea tapa opettaa meitä "nöösejä" ja "vasta-alkajia".

Kyllä mä olen sisäistänyt mitä varten se Tuuninglinkki on, ei sun sitä mulle tarvitse jankuttaa. Ilmeisesti oli sählätty enemmänkin, niin paljon oli seokset sekasin.

sanoi:

Käyttäjä voi itse vielä säädön "päälle" tuolla päättää, kuinka herkäksi osakaasun haluaa. Kyllä se vaan vaikuttaa, kun säädetään osakaasua/nopeita kaasunavauksia, vaikka se olisikin jo optimissa. Et ole vissiin kokeillut kun tuollaista väität.

Juu, kyllä mulla on ihan hyvä haju siitä miksi sitä käytetään. Ja en mä nyt aina kaikkea vertaa rata-ajoon. Mietin myös kovasti katu-ajoa sekä ihan vaan kiihottelua.

sanoi:
No, eipä se ihme ole, oletkin vasta niin tuore motoristi, ettei perusasiatkaan ole vielä ihan hallussa  
wink.gif

No onneks meillä on joukossamme niitä kovin kokeneita ja paljon asfalttia nähneitä kuskeja, jotka voivat opettaa meitä tuoreita motoristeja.
Hyvä parjaani.. Kiihotuspumppu toimii siten, että kun kaasua käännetään nopeasti, ja tietyn verran (käyttäjän säädettävissä), niin silloin annetaan extra-annos gasoa. Kone reagoi silloin yliherkästi ja "liian voimakkaasti" nopeaan kaasunlisäykseen. Sen ei siis tartte ennustaa tai muuta mitä sä siinä jauhat.

Peruskauraa.

Itse käytin sitä radallakin vähemmän aggressiivisena, ennen kuin sain pikakaasun kiinni. Terävöittää kaasuvastetta aika kivasti. Pääsi mutkista ulos terävämmin, kun oli kaasukahvan liike melkein 100 astetta...

Hyvä parjaani.. Kiihotuspumppu toimii siten, että kun kaasua käännetään nopeasti, ja tietyn verran (käyttäjän säädettävissä), niin silloin annetaan extra-annos gasoa. Kone reagoi silloin yliherkästi ja "liian voimakkaasti" nopeaan kaasunlisäykseen. Sen ei siis tartte ennustaa tai muuta mitä sä siinä jauhat.

Peruskauraa.
No kiitos kiitos.

Et kertonut mulle mitään uutta tuon laitoksen toiminnasta.

Ihmettelen vain että miksi tuollaisen toiminnon joku haluaa saada aikaiseksi? Miksi se laite halutaan saada kiskaisemaan isolla seoksen muutoksella (sillä senhän se tekee)? Mikä järki tuossa on? Mun ajatusmaailman mukaan kuitenkin se pehmeästi ja oikealla tavalla kaasuun vastaava laite on se paras... voin toki olla väärässäkin. Mielipiteitä lienevät... ja kovin erilaisia.

Ja jotta PC toimisi yhtä hyvin kuin laitteen oma ECU niin sen tartteis ennustaa, todellisuudessa näin. PC:n läpi kulkeva signaali kuitenkin tulee hitaammin ruiskuille vs. suoraan ECU:lta tuleva signaali. Tuo viivästys aiheuttaa sen "uneliaisuuden" kun laitteen toimintaa verrataan omalla ECU:lla säädettyyn yksilöön.

Pystytkö sanomaan mulle tilannetta tai paikkaa missä tuollainen "pumppu" -toiminto / kova seoksen muutos (hoikalta tai sopivasta seoksesta rikkaammalle) on toivottu sekä tärkeä? Sillä mä en keksi yhtään paikkaa...

Mielelläni opin lisää, tuota sun peruskauraa. Innolla odotan myös koska päästään neljänviljan puuroon.

Peruskauraa.
No kiitos kiitos.

Et kertonut mulle mitään uutta tuon laitoksen toiminnasta.

Ihmettelen vain että miksi tuollaisen toiminnon joku haluaa saada aikaiseksi? Miksi se laite halutaan saada kiskaisemaan isolla seoksen muutoksella (sillä senhän se tekee)? Mikä järki tuossa on? Mun ajatusmaailman mukaan kuitenkin se pehmeästi ja oikealla tavalla kaasuun vastaava laite on se paras... voin toki olla väärässäkin. Mielipiteitä lienevät... ja kovin erilaisia.

Ja jotta PC toimisi yhtä hyvin kuin laitteen oma ECU niin sen tartteis ennustaa, todellisuudessa näin. PC:n läpi kulkeva signaali kuitenkin tulee hitaammin ruiskuille vs. suoraan ECU:lta tuleva signaali. Tuo viivästys aiheuttaa sen "uneliaisuuden" kun laitteen toimintaa verrataan omalla ECU:lla säädettyyn yksilöön.

Pystytkö sanomaan mulle tilannetta tai paikkaa missä tuollainen "pumppu" -toiminto / kova seoksen muutos (hoikalta tai sopivasta seoksesta rikkaammalle) on toivottu sekä tärkeä? Sillä mä en keksi yhtään paikkaa...

Mielelläni opin lisää, tuota sun peruskauraa. Innolla odotan myös koska päästään neljänviljan puuroon.
Se onkin just sellanen katukikkailuun hauska laite.. Saa esim keulan pystyyn helpommin, sutimaan tai muuta todella järkevää
tounge.gif

Back