• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Passo Dello Stelvio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huomasin senkin ja ovat itsekin ortodokseja enemmistöltään. En
minä herneitä nenään ota, olipahan vaan eksoottista. Kuten sanoin:
mäkeä ja mutkaa olla pitää, vaikka mulla se raja renkaan reunassa on sentti. Mutkatiehän on se paras paikka ajaa, mutta ei liian mut-
kainen.

Muuten: mikä on se mainittu passi? Mutkien läpiajo vai jokin muu
juttu?

Mikä passi se on?
Passo della Moistrocca tai Vrsic-Sattel tai Werschetzpass tai Vrsic-pass. Tai sitten kuten Pirkanmaalla sanotaan "Taisit ajella Vrsic-passin"

"mutta jos tommonen passi
olisi jostain saatavilla, olisi vaarin sitä kiva näyttää lapsenlapsille."

Siellähän se on Sloveniassa eli pakkaat muksut vaikka autoon ja ajelet sinne.

Italian sanastoa:
Passo = askel
Passi = useampi askel eli italialaiset muuttavat  maskuliinisen sanan yksiköstä monikoksi vaihtamalla  o:n  i:hin ( feminiiniset sitte a:ta e:ksi esim. macchina=auto,  macchine= useampi auto.

Passo on myös tienkohta missä se menee kukkulan, vuoren tai muun nyppylän yli ja jos niitä ylityksiä on useampi niin silloin ne on tietysti passi kuten yhdessä italialaisessa kokoontumisajossa jonka nimi on "Cento Passi" eli sata passoa. Ylittävät tuon ajon aikana sata passoa eli nyppylän(vuoren) yli menevää tienkohtaa.

Kiitos. Puhun kyllä viittä kieltä. Jotkut jutut vaan ovat käsitteitä,
jotka tarkoittavat ihan jotain muuta kuin itse sana.

Juuh, mulle tuli koko mutkamäki enemmänkin yllättäen vastaan kun olin Blediin matkalla. Niistä syheröistä selvittyäni tutkailin, että mikäs pätkä sitä oikeestaan tuli ajettuakaan. Paikalliset kirjoitti sen muotoon Vrsic-pass - ilman iitä tai oota lopussa.
Olihan ne sisäkurvat sellasia ykkösellä ajettavia, ettei siinä nyt mitään vauhdin hurmaa nautittu. Mieleen jäi myös se purojen ja jokien kirkkaan turkoosi-sininen vesi, kyllä niille kulmille oikeestaan pitäis mennä joskus uudestaan.

Maahan on ihan jees, eivätkä kai ne naapuritkaan pahimmat tai
parhaimmat toisistaan tapetuksi saatuaan, ole ainakaan matkailun
tai musiikin suhteen ihan hanurista. Ykkönen, ainakin mulle, on tuo
Atlantin puoleinen Ranska, vaikka mutkat tulevat vasta Pyreneillä.

Juuh, mulle tuli koko mutkamäki enemmänkin yllättäen vastaan kun olin Blediin matkalla.  Niistä syheröistä selvittyäni tutkailin, että mikäs pätkä sitä oikeestaan tuli ajettuakaan.  Paikalliset kirjoitti sen muotoon Vrsic-pass - ilman iitä tai oota lopussa.  
Olihan ne sisäkurvat sellasia ykkösellä ajettavia, ettei siinä nyt mitään vauhdin hurmaa nautittu.  Mieleen jäi myös se purojen ja jokien kirkkaan turkoosi-sininen vesi, kyllä niille kulmille oikeestaan pitäis mennä joskus uudestaan.
Bled on kyllä hieno mesta, sinne täytyy taas palata jossakin vaiheessa.

Täytyy kyllä sanoa, etten ymmärrä tätä Stelvion hehkutusta. Olihan osa siitä hienoa pätkää mutta osa hairpinneistä oli turhankin tiukkoja jotta niistä mitään nautintoa saa. Ei tuo Stelvio niin paljoa eroa Grimselistä, Furkasta tai Oberalpenista jotta sen kulttimaineen ymmärtäisin. Käyhän tuo aika korkealla, mutta esimerkiksi Ranskan Route de Grandes Alpesilta löytyy korkeammalle menevä passo.

Nojoo. Vasta pari päivää kotosalla ja mieli tekisi takaisin kahvaa kääntämään alpeille. Miten tässä malttaa ensi kesään odottaa?
San Gottardo, Nufenenpass, Grimselpass ja Sustenpass tuli ajeltua viime viikolla. Upeat tiet ja maisemat ja sää mitä mainioin.

Ei kai se korkeus määrittele tien hienoutta ? Ainakin nämä neljaä passia oli tosi upeita vaikka korkein kohta oli "vain" 2478 metriä Nufenenpassissa.

...  Ei kai se korkeus määrittele tien hienoutta ? ...
Monille meistä se määrittelee. Vai eikös kuutioiden määrä olekaan pyörän hienouden mittari? Ja rautaperseily kova juttu???

Makuasia sanoi koira... minusta Stelvio ei tienä ole mitenkään nautittava, maisemia ei toki voi moittia. Hauskimmat tai haastavimmat tiet löytyvät kuitenkin muualta.

Parin vuoden päästä kokeillaan ajaa Stelvio polkupyörällä, ja siinä sivussa joku muukin passo.
Tuli matkalla puhuttua kovakuntoisista pyöräilijöistä jotka jaksaa polkea yli 2 kilsan korkeudessa jatkuvaa ylämäkeä.
Pitäähän sitä sitten kokeilla, asuntoautolla huoltojoukot mukaan ja lomailua Livignossa ja siinä sivussa pari ajopäivää fillarilla.

thuliliivi ?  
eek.gif

Mikä se on ?
huurteen thuliliivi on ns.auton istuimenlämmittimestä "tehty" takin alle laitettava lisälämmitys-systeemi, valmiitakin takkeja saa "isolla" rahalla kaupasta.

thuliliivi ?  
eek.gif

Mikä se on ?
huurteen thuliliivi on ns.auton istuimenlämmittimestä "tehty" takin alle laitettava lisälämmitys-systeemi, valmiitakin takkeja saa "isolla" rahalla kaupasta.
JOvvainonn...
sport05.gif

Näin on jämpti ! Nykyänsä mullon tosin jo molemmat, eli kun ja jos tulee oikein kylymä keli niin mää paan ton thuliliivin alle ja sit ton Klanin (tehdastekosen) sen päälle niin että höyry vaan nousee Saagojoella tammikuussa
biggrin.gif

Stelviolta terkkuja perjantailta,,,, oli nyt muuten se "wanha" makkarakauppias saanu kilpailijan, ja olipa fillarihemmoja taas useita liikkeellä ja ohi net menee alamäessä jos ei ole edelleen tarkkana siellä!

Stelviolta terkkuja perjantailta,,,, oli nyt muuten se "wanha" makkarakauppias saanu kilpailijan, ja olipa fillarihemmoja taas useita liikkeellä ja ohi net menee alamäessä jos ei ole edelleen tarkkana siellä!
062802moto_prv.gif
Mut kun se vanha kauppias näki ni heti oli " hullu Suomalinen" kaikumassa siellä. Meno alhaalla oli märkää kun itse kävin siellä mutta ylhäällä oli onneksi jo kuivaa ja aurinkoista.

Ensivuonna uudet "korkeammat" paikat tiedossa.

Back