• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Passo Dello Stelvio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Stelviossa tuoretta lunta parhaillaan satelee, ne ketä sinne nyt menossa, pistäkää lämpimästi päälle....
062802moto_prv.gif
..Huurteen suosittelema thuliliivi lienee paikallaan..
biggrin.gif

Stelviossa tuoretta lunta parhaillaan satelee, ne ketä sinne nyt menossa, pistäkää lämpimästi päälle....
062802moto_prv.gif
..Huurteen suosittelema thuliliivi lienee paikallaan..
biggrin.gif
Joovain...
sport05.gif

Akkurat ! Menee piäneen tilaan, voi pitää päällä vaikka vaan "rotsina", se kulkee MYÖS kesämatkoilla myöte...

Niiiiiiiin paljo ku aikoinan oon palellu nii enää en palele
buttrock.gif

Yli 2 km huipuilla voi tulla pirusti lunta myös heinäkuun lopulla, kannattaa ainakin ajatuksen tasolla varautua myös siihen niin ei tuu niin yllärinä...viime kesänä 14.7. aamusta läksimme Nufenenpassille(Sveitsin korkein solatie), oli +1 c ja uutta lunta sateli, Julierpassilla olikin sitten 35 cm uuttalunta ja +1 c, tie oli sula joten ei muuta kuin..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Itseasiassa tuossa juuri pakkailee 40 litraa tavaraa ja sinne vilahti aluskerta... Ja ainahan voi matkan varrelta ostaa pipon mukaan =)

Yli 2 km huipuilla voi tulla pirusti lunta myös heinäkuun lopulla, kannattaa ainakin ajatuksen tasolla varautua myös siihen niin ei tuu niin yllärinä...viime kesänä 14.7. aamusta läksimme Nufenenpassille(Sveitsin korkein solatie), oli +1 c ja uutta lunta sateli,  Julierpassilla olikin sitten 35 cm uuttalunta ja +1 c, tie oli sula joten ei muuta kuin..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
Saas nähdä tuleeko heinäkuun alkupuolella kylmä. Noin 4.7. ollaan korkean paikan leirityksessä, nahoilla liikkeellä...

Me silloin 3.-7.7. bunkataan Livignossa, Stelvio ohjelmassa ainakin parina päivänä...
062802moto_prv.gif
...tuona vkl:na on Sondalossa, Bormiosta etelään, ISO kokoontuminen Int.Stelvio-meeting 2009. Noin 10000 osallistujaa ja niistä valtaosa tulee lauantaina ja sunnuntaina pyörällä Stelvion huipulla käymään....kamera valmiiks jos oot tontilla silloin. Kandee mennä ylös het aamulla noin klo 10 jälkeen niin ei tarvii ruuhkassa vielä ajaa serpoja...
biggrin.gif

Me silloin 3.-7.7. bunkataan Livignossa, Stelvio ohjelmassa ainakin parina päivänä...
062802moto_prv.gif
...tuona vkl:na on Sondalossa, Bormiosta etelään, ISO kokoontuminen Int.Stelvio-meeting 2009. Noin 10000 osallistujaa ja niistä valtaosa tulee lauantaina ja sunnuntaina pyörällä Stelvion huipulla käymään....kamera valmiiks jos oot tontilla silloin. Kandee mennä ylös het aamulla noin klo 10 jälkeen niin ei tarvii ruuhkassa vielä ajaa serpoja...
biggrin.gif
Onks teillä joku vakiopaikka Livignossa, me oltiin Concordia hotellissa ja oli hyvä.
4 erilaista saunaakin.....

Meidän vakio-base on Concordian vieressä, Hotel La Montanina. Helvetin mukava Silvestrin perhe 3 polvessa pyörittää sitä, ollaan melkein jo kuin sukua kun oon yli 10 vuotta siellä käynyt joka kesä...
033102beer_1_prv.gif
, pitävät erityisen hyvänä kun siellä ollaan... Hotel La Montanina
bowdown.gif

Kävely-/ostoskatu takana, bensis vieressä, kapakat vieressä ja hulvaton Miky´s Pub oman talon kellarissa jonne se kuuluisa liukumäki josta tömähdät kapakan keskelle...
biggrin.gif

Juhannusaattona oli ihan OK kelit!!
Mutta olihan mäki... kaasarikusiainen ei ole ihan virkeimmillään kun noustaan yli 2km
biggrin.gif

Gixerissä ei korkeutta huomannut mutta välitykset on järjettömän pitkät alppinousuihin, ykkönen silmässä jatkuvasti.
Bensankulutusta on mielenkiintoista seurata kun ajelee eurooppaa ristiin rastiin, alpeilla menee tosi vähän soppaa vissiinkin pienestä nopeudesta johtuen, motareilla kulutus nousee keskiarvon tuntumaan.

Täytyy kyllä sanoa, etten ymmärrä tätä Stelvion hehkutusta. Olihan osa siitä hienoa pätkää mutta osa hairpinneistä oli turhankin tiukkoja jotta niistä mitään nautintoa saa. Ei tuo Stelvio niin paljoa eroa Grimselistä, Furkasta tai Oberalpenista jotta sen kulttimaineen ymmärtäisin. Käyhän tuo aika korkealla, mutta esimerkiksi Ranskan Route de Grandes Alpesilta löytyy korkeammalle menevä passo.

Nojoo. Vasta pari päivää kotosalla ja mieli tekisi takaisin kahvaa kääntämään alpeille. Miten tässä malttaa ensi kesään odottaa?

Juu Stelvio taitaa olla vaan sellainen legendaarinen "Must".

Itse olin kaksi päällä liikenteessä K1200S:llä.
Ylöspäin vielä tuuppasi, mutta 2 astetta ja vesisade ei tehnyt siitä mitään nautintoa =).

Alaspäin se on sitten yhtä matelua.
Aika hanurista itseasiassa..

Etelästä Bormioon tuleva tienpätkä oli perkeleesti makeempi.
(olikohan SS100 =) ??)

Jos kivaa jouhevaa pätkää haluaa niin Garmishista Fusseniin menee aika makea siivu.

Eikös se ole vähän mukavampaa ajella vähän loivempia mutkia vähän
suuremmilla nopeuksilla. Itse en ainakaan saanut mitään kiksejä jur-
nuttamisessa Italiasta Slovenian puolelle Krajnska Goraan. Maisemat
on toki hienoja, mutta on niitä muunkinlaisilla teillä, myös korkealla.

Eikös se ole vähän mukavampaa ajella vähän loivempia mutkia vähän
suuremmilla nopeuksilla. Itse en ainakaan saanut mitään kiksejä jur-
nuttamisessa Italiasta Slovenian puolelle Krajnska Goraan. Maisemat
on toki hienoja, mutta on niitä muunkinlaisilla teillä, myös korkealla.
Taisit ajella Vrsic-passin. Onhan se sillai mukavan haasteellinen pätkä, pohjoisrinteen mukulakivimutkat vallankin ja maisemat tosiaan upeat niinkuin Sloveniassa on tapana olla.

Nyt vastaat täysin asiantuntemattomalle. Mikä passi se on?
Itse en havainnut koko jutussa muuta positiivista kuin maisemat ja sen että onneksi alastullessa oli vähemmän mutkia, mutta nekin  mukulakiveä ja onneksi juuri sillä kertaa ei satanut. Mutkien numerointi taas on ihan nerokasta, sillä raskaasti lastatun kamelin kääntö varsinkin ylös oikealle ei nyt tunnu ihan kivalta varsinkin jos sattuu esim. bussi vastaan. Vasurit ylös taas menivät paino-
pisteeltäänkin väärin kuormatulla Ducatillakin lähes kivuttomasti. En nyt vaan ymmärrärrä,mitä V---n hauskaa on tehdä mopoilu hankalammaksi kuin se itse asiassa onkaan. Mielipiteitä varmaan
löytyy monia meikäläisen ajatuksista, mutta jos tommonen passi
olisi jostain saatavilla, olisi vaarin sitä kiva näyttää lapsenlapsille.

No älä nyt tuosta sen enempää herneile, ei ne kaikki pätkät aina ole niitä kaikkein mieluisimpia ja leppoisimpia. Ompahan vaan yksi tienpätkä muiden jatkoksi, josta monet tykkää ( paljon pyöriä liikenteessä ainakin silloin kun itse siellä olin) ja toiset taas ei.
Tien rakennettiin ensimmäisen maailmansodan aikaan, työvoimana venäläiset sotavangit - täsät muistona se pieni ortodoksikappeli jos huomasit.
Ite onnistuin oleen siellä kuivalla kelillä, mutta sateella se pohjoisrinne taitaa kyllä olla melkoinen arvoitus.

Back