• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Passitus muutoskatsastukseen...

Arvoisat motoristitoverini. Tätä kirjoittaessani käyrä otsassani on aika pitkä ja paksu.

Tarina alkaa näin:

Tuossa aamulla lähdin kotoa tarkoituksena tavata ystäväni Helsingin keskustassa ja sieltä sitten lähteä ajelemaan ( rauhallisesti, niinkuin aina )...

Porvoon ja Lahden moottoritien yhdyntäkohdassa pientareella oli 2 jäätelökauppiasta ja yksi valkoinen Mondeo. Jatkoin siinä rauhallisesti matkaa n. 5km, kunnes huomasin yhden valkoisen lehmän aivan kakkosessani kiinni. Siinä vetelin sitten tyypilliseen tapaani sellaista 5km/h ylinopeutta naureskelin itsekseni kun sedällä kävi katse mittariston ja tien välillä.

Moottoritien loputtua, muutamia liikennevaloja myöhemmin, herra lainvartija ajaa rinnalle ja huomattuaan itämaalaisen näköiset silmäni kysyy, että puhunko Suomea ja käskee seuraavalle bussipysäkille. No minähän tein työtä käskettyä.

Vilkut on liian lähellä toisiaan, rekisterikilpi on haljennut. Myönnän... Vilkkujen etäisyys omassa kilpitelineessäni on 16,5cm ja nyt pienen tonkimisen jälkeen sain selville että se pitää olla takana 18cm. Arvatkaapa mitä herra poliisisetä sanoin etäisyydeksi? Sen pitää olla 24 cm. No siinä paineessa ja ahdistuneena en ruvennut väittelemään, kun en ollut varma siitä, ja tottahan tuo on että ne on hieman liian lähellä toisiaan. Ja rekisterikilpi on pikkuhiljaa lähtenyt halkeamaan yläruuvien välillä kovan heilumisen vuoksi. Tiedoksi siis kaikille, että pyörä on Honda CBR 600 RR.

Ihailtuaan hetken hienoa kilpitelinettäni, sedän katse siirtyi ylempään...  Hanurinlämmittimeeni ts. pakoputkeen. Tämä ei ole E-hyväksytty. Siinä alkoi pienen kiinalaissyntyisen pojan soppa kiehumaan. No joo.. en lähde siitä sen enempää kertomaan, MUTTA... Setä kaivoi maailmankuulun Leatherman-työkalunsa esiin ja tokaisi: " Sen verran omatoimisuutta saat osoittaa, että ruuvaat itse tuon kilven irti ja annat sen minulle ". Eipä jäänyt taas paljon vaihtoehtoja.

Tuomio: 8 päiväsakkoa muutoskatsastamattomalla pyörällä ajamisesta, pyörä käytettävä konttorilla, vilkkujen etäisyys korjattava ( 24cm  
idea3.gif
) ja uusi kilpi ostettava.

Aikansa kun setä oli kirjoitellut sakkolappua, hänen ainoa kynä teki tepposensa. Kutsui radiolla toista jäätelökauppiasta, joka oli 15 km päässä arvatkaa missä? No Tikkurilassa tietty. Tilanne alkoi ihan oikeasti hävettämään, busseja pysähteli pysäkille ja autoja ajoi ohi. Toinen jäätelökauppias saapui, antoi oman saarnansa minulle täsmälleen samoista asioista ja antoi kynänsä toverilleen ja lähti sutimaan. Setä kirjoitti lapun ja antoi ½ tuntia ajoaikaa päästä pajalle. Tokaisi vielä, hänen ei itse motoristina ole tarkoitus pottuilla kenellekään, vaan tämä tehdään sen takia, että nämä asiat tulee hoidettua.

Eli... Tässä vaiheessa avautumistani, huomaan kyrvän otsallani pienentyneen tumman miehen mitoista hieman. Mutta kertokaahan omia kokemuksiani ko. tilanteista. Eniten kiinnostaa se, että meneekö nuo tehoputket yleensäkään läpi, koska vakioputkea en saanut kaupan mukana, vaikka pyysin ja pyörä on " uutena " myyty, esittelypyörä nääs. Ei muka löytynyt.

Mitään saarnaa en todellakaan kaipaa, tai tietysti sitä saa saarnata, mutta saarnaajat pitäköön mielessään sitten sellaisen asian. että saarnaa samalla valtaosalle muista motoristeista.

Lopputunnelmaksi riittää yksi sana: Vituttaa.

Edit: laitan vielä linkin yleisesti nähtävään kuvaan, kuinka laiton kokoonpano mulla on pyörässäni.
Tässä

Eipa ole kokemuksia ku asustelen tuolla rapakon takana. Niin tai nain, myotatunnon osotus sulle. Suomi ON paska poliisivaltio.

Silkkaa v**tuilua mun mielesta...

Kalifi

Poliisi on taas pelastanut maailman. Ihme ettei Ilta-Sanomat kirjoittanut tapauksestasi. "Kaahari-motoristi liikkeellä 1,6 cm liian lyhyellä vilkkuvälillä". Laskitko montako isommilla aluvanteilla varustettua autoa meni samaan aikaan ohi. Nekin olisi lain mukaan muutoskatsastettava. Onneksi täällä maalla poliisilla vielä ihan oikeasti on töitä, mitä tehdä. Voipahan muutama lainsuojanton motoristi uskaltaa ajaa moottoripyörällä jonka rekisterikilven ylä/alapuolella olevassa heijastimessa ei ole E1 hyväksyntää. Eilen kun oltiin Vaasan ABC:llä kahvilla. Kuulin naapuripöydän minulle tuntemattomien mieshenkilöiden keskustelusta, että olivat nähneet Viitasaaren Nesteen pihassa eräällä motoristilla pinet minivilkut. Todennäköisesti myös vilkkujen etäisyys oli 17,8 cm. Onneksi meillä on ilmiantopuhelin johon voi soittaa näistä teiden kauhuista. Muistakaa puhelinnumero 10022. Soittakaa sinne jos näette aluvainteita ym kammottoavaa liikenteessä. Tehdään yhdessä tästä maastamme parempi paikka asua....

Ja jos tämän topicin kummallisia merkkejä joita sanotaa kirjaimiksi tavaa joku virkavallan edustaja, lukekoon kertomus oikein ajatuksella. Sen jälkeen taskulaskin käteen mitä valtio sai. Paljonko veroton poliisin kulkuneuvon hankita-arvo/päivää kohti. Poliisien käyttämä aika ja polttoainekulut. Ja sen jäkeen mietintämyssy päähän, mistähän saattaisi johtua Liikkuvan Poliisin lomautusvaroitus.

17.6.2003, tai sen jälkeen rekisteröidyn ajoneuvon pitää käyttää vain alkuperäistä pakoputkea. Muuten pitää muutoskatsastaa... Muuttuupi liikkuvien hommat meleko vittumaiseksi kymmenen vuoden sisällä, kun pitääpi ruveta kontailemaan ratsiassa autojen alla E merkejä metsästämässä.

Luulempa muuten, että mun pyörän vakiovilkkujen etäisyys ei ole 18 cm. Nyt pelottaa. Lähdenpä mittailemaan.

Luulempa muuten, että mun pyörän vakiovilkkujen etäisyys ei ole 18 cm. Nyt pelottaa. Lähdenpä mittailemaan.
Älä turhaan näe vaivaa... Se on tyyppihyväksytty maahantuojan toimesta, jolloin se on laillinen.
Mutta jos itse teet samanlaiset johonkin toiseen pyörään, niin se on laiton.

Vähän niinkuin nykyinen Jeep Cherokee.
Siinä on lisävalot katolla... Laitappa itse samanlaiset Toyota Landcruiseriin, Sakot tulee. (Lain mukaan katolla olevat lisävalot on sijoitettava etuakselin etupuolelle.)

Kyllä taas näkee kuinka valtiovalta on rähmällään liike-elämälle, laki ei ole sama kaikille.

Muuan poliisi kerran mainitsi, että vilkkujen etäisyydelle on täysin järkevä syy. Jos vilkut on takana liian lähellä jarruvaloa painaessa ne saattavat jäädä sen "alle" ja edessä liian lähellä olevat vilkut eivät erotu ajovalojen ollessa kirkkaat. Täyttä asiaa sanon minä, mutta että sakkoja tuosta annetaan..
crazy.gif

Nytkö tämä alkoi, juuri kun piti ensi talvena pistää pyörän ulkonäkö kuntoon vilkkujen ja undertrayn osalta
confused_orig.gif

Poliisin syksyn tehokampanja - tappajamotoristit pois tiel... teiltämme! Pamppu tanassa käyvät sinilev...vuokot loputtomaan taisteluun minivilkkuja vastaan. Väsymättä he kurkistavat sinne, mihin kukaan ei ole ennen kurkistanut - 600 RR:n penkin alle.

Täten päivitämmekin talven to do-listan:

-<s>Minivilkut</s> Vilkkuihin hiilikuitulevikkeet
-<s>Undertray</s> Rekisterikilven vahventaminen
-<s>Hiilikuituhuggeri</s> Vakio-lämpösuojien virittely sliparien päälle
-<s>Vanteiden kiilloitus</s> Power Commanderin naamiointi pyörän käyttöohjekirjan näköiseksi

ghostface.gif

Oli sitte vielä otsaa ja käski itse irrottaa kilven... Noita on kyllä tullu muutama kerta nähtyä kun poliisit kyttää vierestä kun kuski ruuvaa kilpiä pois. Käsittääkseni poliisilla ei oli mitään valtaa käskeä niitä kilpiä pois ottamaan. Jos herra poliisi itse toteaa että ajoneuvo on laiton kadulle saa herra poliisi ihan itse myös sen kilven sieltä irrottaa
veryangry.gif
... Vai onko niin että setä sinisellä on niin kova stondis siitä että sai taas suur rikollisen kiinni että kumartelu ei siinä vaiheessa oikein luonnistu.

Sainhwinder, laita ihmeessä faktat MMAF:lle. Ovat kiinnostuneita kuulemaan näistä tempauksista. Olisi kyllä helmeä nähdä nämä nilkkipoliisit joutumassa vastuuseen "liikenneturvallisuustyöstään". Tosin Suomessahan viranomainen ei ole käytännössä missään vastuussa päätöksistään ja teoistaan vaikka toista väitetään.

Linkki MMAF:n tietoiskuun.

Olisi kyllä helmeä nähdä nämä nilkkipoliisit joutumassa vastuuseen "liikenneturvallisuustyöstään". Tosin Suomessahan viranomainen ei ole käytännössä missään vastuussa päätöksistään ja teoistaan vaikka toista väitetään.
Annetun selostuksen perusteella poliisi ei kuitenkaan tainnut tehdä mitään laitonta lukuunottamatta tuota käskyä, että asiakkaan pitää itse irroittaa rekisterikilpi?

Osassa omista pyöristänikin on laittomat ja äänekkäät putket, joten olen kyllä varautunut tämmöiseen mahdollisuuteen, että kilvet joskus lähtee.

Villkutelineitä ym. muita en ole koskaan lähtenyt modaamaan, koska olen liian laiska moiseen puuhaan vain esteettisten syiden takia. Kunhan pelaavat niin hyvä on.

Taitaa jatkossa vaan poiliisin linja pakoputkien laillisuuden tarkkailun suhteen lisääntyä, kun yhä enenemässä määrin näkee mp-kuskeja, jotka esittelee niitä pyöriensä äänivaroja aivan väärissä paikoissa, kuten esim. taajamissa ja kaupunkien keskustoissa.

Sainhwinder, laita ihmeessä faktat MMAF:lle. Ovat kiinnostuneita kuulemaan näistä tempauksista. Olisi kyllä helmeä nähdä nämä nilkkipoliisit joutumassa vastuuseen "liikenneturvallisuustyöstään". Tosin Suomessahan viranomainen ei ole käytännössä missään vastuussa päätöksistään ja teoistaan vaikka toista väitetään.

Linkki MMAF:n tietoiskuun.
Peesaan tätä, eli kannattaa meidän kaikkien motoristien edun nimissä laittaa tuostakin MMAF:lle tiedot.
Siinä on oikeastaan ainoa järjestö joka ajaa modifioitujen moottoripyörien asiaa.

Annetun selostuksen perusteella poliisi ei kuitenkaan tainnut tehdä mitään laitonta lukuunottamatta tuota käskyä, että asiakkaan pitää itse irroittaa rekisterikilpi?

Jaa-a, en tiedä suoranaisesta laittomuudesta. Mutta mielenkiintoista onkin tulevaisuudessa saada tietää että onko se äänekäs putki niin kovasti liikennettä vaarantava että kilvet saa ottaa tien päällä pois. Alunperin kantavana ideana tuossa kyttien mahdollisuudessa ottaa kilvet pois oli että puutteellisella kunnollaan liikennettä vaarantavat ajoneuvot saadaan passitettua katsastukseen. Suistuukohan ko. moottoripyörä sivullisten päälle ääniaaltojen pakottamana vai mikähän lie se vaarantava virhe? Itse en sellaista kykene tässä(kään) tapauksessa näkemään. Nykyäänhän tuo mahdollisuus lähinnä antaa poliisille käytännössä vapaat kädet kyykyttää asiakasta ja toteuttaa itseään vaikkapa jos ei naama miellytä tai jos et mielistele ja pokkuroi riittävästi. Asiakashan on luonnollisesti aina väärässä koska päätösvalta tien päällä on annettu ikuisesti erehtymättömälle konstaapelille.

Mielestäni kaikista asiattomuuksista kannattaa levittää tietoa eteenpäin. Vaikkapa sitten MMAF:lle tai konstaapelin esimiehelle. Jos niitä hommia yksinään märehtii kotona niin ei se miksikään muutu ikinä, pahenee vain. Suorittava porras huomaa että virkamerkin kanssa saa sikailla niin paljon kun mieli tekee ja nöyrä, herranpelkoinen hallintoalamainen senkun pokkuroi ja tottelee mukisematta. Muistakaa nyt että ne on loppupeleissä meillä töissä.

Välillä kyllä ihmettelen että mistähän lapsuuden traumasta nämä "kaikki valvonta on aina oikein ja sitä tarvitaan ehdottomasti lisää & viranomainen on erehtymätön" kansanosan valvontafantasiat oikein kumpuaa...

Muuan poliisi kerran mainitsi, että vilkkujen etäisyydelle on täysin järkevä syy. Jos vilkut on takana liian lähellä jarruvaloa painaessa ne saattavat jäädä sen "alle" ja edessä liian lähellä olevat vilkut eivät erotu ajovalojen ollessa kirkkaat. Täyttä asiaa sanon minä, mutta että sakkoja tuosta annetaan..  
crazy.gif
Jos laittaa takavilkut 18 sentin päähän toisistaan vaikkapa Suzuki RF:n takavalon molemmin puolin niin vilkut ja jarruvalot menee päällekkäin...  
wink.gif

Eli se siitä järkevyydestä. Siinä mielessä asiassa on kyllä perää että erillään nuo valot pitäisi tuon näkyvyyden takia olla, mutta tuollainen 18 sentin yleispätevä mitta ei asiaa aina aja. Eli toisessa mopossa saa vilkut olla kiinni takavalossa, toisessa ne pitää heilua kepin päässä riittävän kaukana, jotta mopo olisi laillinen ja 'liikenneturvallinen'. Näin se laki on kaikille sama.
Tämän takia sakottaminen ko. aiheesta on pelkkää kyykyttämistä.

Muuan poliisi kerran mainitsi, että vilkkujen etäisyydelle on täysin järkevä syy. Jos vilkut on takana liian lähellä jarruvaloa painaessa ne saattavat jäädä sen "alle" ja edessä liian lähellä olevat vilkut eivät erotu ajovalojen ollessa kirkkaat...
Jos laittaa takavilkut 18 sentin päähän toisistaan vaikkapa Suzuki RF:n takavalon molemmin puolin niin vilkut ja jarruvalot menee päällekkäin...
Pykälässä on muistaakseni sääntö, että vilkuilla pitää olla takavaloon etäisyyttä vähintään 10 cm tms... eli ei pelkkä vilkkujen väli tuo autuutta. Ja onhan noissa säännöissä yleensä jokin järkevä peruste, jonka takia niitä laaditaan ei huvin vuoksi. Mutta poikkeuksiakin varmaan löytyy.  
biggrin.gif

crazy.gif
Autoissa vilkut ja valot on ollut samoissa umpioissa jo pitkään. Nykyisissä malleissa takavilkut saattaa olla jopa sisäkkäin takavalon kanssa. Ei kenelläkään ole mitään vaikeuksia silti niitä nähdä.
Myöskään skoottereita ei koske nämä näkymisongelmat jostain syystä ollenkaan. Niissä näkee jopa kahdennettuja takavaloja, mikä varmasti moottoripyörässä aiheuttaisi yleisen valmiustilan nousun kahdella pykälällä.

Myöskään skoottereita ei koske nämä näkymisongelmat jostain syystä ollenkaan. Niissä näkee jopa kahdennettuja takavaloja, mikä varmasti moottoripyörässä aiheuttaisi yleisen valmiustilan nousun kahdella pykälällä.
Ei tietääkseni kenenkään valmiustila mihinkään ole noussut, vaikka meikän nykymotossa onkin kuvan mukaiset KAHDENNETUT takavalot.

Käsittääkseni poliisi ei saa ottaa kilpiä putken takia. Eli aina kiistämään vaan jos näin käy. Ei siinä kiistävä häviä, kyttä saa vaan pirusti lisää paperihommaa. On ollut muistaakseni jopa korkeimmassa asti
033102bebe_1_prv.gif

Back