• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pärrä Suomen suvessa? turhaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GC5
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajeluun pätee sama kuin ulkoiluun. Se on pukeutumiskysymys. Nykyiset ajokamat on niin hyviä, että ajaa voi läpi vuoden - itse asiassa viime vuonna näin kävikin.

sami
Onko sulla kahvalämppärit ja jos ei niin millaiset hanskat? Kaikki muu on mulla ok nollakeleilläkin, mutta näpit jäätyy.
Jep, kahvalämppärit on ja hanskoja on yleensä reissussa kahdet erilaiset. Sellaiset ohkaiset Alpinestarin crossi/enskahanskat ja sitten laukussa paksummat MP-asun vuorelliset.

Himangalla tuli pyörähdettyä. Perjantaina lähtiessä ekat 300 km satoi enemmän tai vähemmän. Sitten olikin loppureissu kuivaa. Onneksi lähdin.

Reissun kohokohta oli lauantain enskasurautus. Leippoisia nopeita pätkiä ja puolimatkassa oli järjestäjien puolesta makkara/juomatarjoilu kodassa.

Kiva reissu, yht. n. 1350 km

Lämpötilat oli mitä oli mutta aurinko paistoi sen verran että taisin käräyttää nenäni.

s

Paskat kelit? Täällä on sadepäiviä ollut huhtikuun lopun jälkeen about viisi. Jos itse lähden ajelemaan ja idässä sataa, niin lähden länteen. Aina täällä joku kolkka on, missä ei sada. Yleensä se on täällä Turun suunnalla
biggrin.gif
Ei sitä ole pakko aina koko Suomea kiertää. Mutkateillä ei tarvii lähteä 200 km kauemmaksi (linnuntietä) ja aikaa saa kulumaan koko päivän. Ei kannata ostaa sitä matkapyörää, jos matkanteko ei maita.

Jos täällä saisi ajaa ympäri vuoden, niin harrastus ei jaksaisi ainakaan itseäni innostaa vuotta pidempään. Omat ajelut on aina lähinnä huviajelua tai työmatkoja. Kaupassa on kätevämpää käydä kotilolla ja kaksi muksuakaan ei mahdu takapenkille.

No saa nähdä kauanko sitä itse taas jaksaa ajella. Edellisen kerran pyörä meni myyntiin parin vuoden jälkeen. Kyllä se seisottamiseen on vähän kallis kapistus.

Ja nyt vääntämään hanaaaaa. Tai ainakin sit työpäivän jälkeen. Tännekin on luvattu paskaa keliä, joten tänään pitää ottaa kaikki irti.

Viime perjantaina sain ensimmäisen kerran kokea sadekelin "ihanuuden" kun ajoin Mikkelistä Kiteelle. Lähtiessä lämmintä +4 astetta eikä siinä vaiheessa vielä satanut. Hieman ennen Juvaa taivaan portit sitten aukesivat ja loppu 170 km meni kaatosateessa. Näkyvyys oli helevetin huono ja taustapeilistä huomasin miten autojono takana kasvoi kasvamistaan. Helppoahan siellä kotilossa on matkaa tehdä kun tuulilasinpyyhkijät vispaavat täydellä teholla
033102ass_1_prv.gif
! Kawasakin matkavauhti vaihteli 70-90 välillä. Menisivät ohi jos siltä tuntuu, perhana! Lähin auto roikkui suurinpiirtein rekisterikilvessä kiinni. Pakko oli pysähdellä useammankin kerran kun paikat kipeytyivät jatkuvasta jännittämisestä. Lätäkköjen ja liukkaiden paikkausten väistely, kun ei muutenkaan näe mitään, vaati enemmän kuin täydellistä keskittymistä. Ajovarusteet pitivät veden ja kylmän ulkopuolella hanskoja lukuunottamatta. Hieman Savonlinnan jälkeen tunsin että vesi meni hanskoista läpi. Se ei ollut kivaa. Sen verran mopoilusta olen kuitenkin innostunut että lähtisin kyllä uudelleenkin kaatosadereissulle. Hanskojen vedenpitävyyden suhteen täytyy keksiä jotain, MP-Asun takkiin ja housuihin olen todella tyytyväinen.

Tulomatkalla sunnuntaina paistoi aurinko eikä taustapeilissä enää näkynyt autojonoja. Se oli ajamisen juhlaa  
sport05.gif

sanoi:
Hieman Savonlinnan jälkeen tunsin että vesi meni hanskoista läpi ...  Hanskojen vedenpitävyyden suhteen täytyy keksiä jotain,
Jotkut sellaset MP-Asun vuorelliset hanskat mullakin on. Toissa kesän reissulla sateessa kastuivat tosi nopeesti aivan sieneksi mutta viime kesänäpä samat hanskat toimi ihan hyvin (kumpikin reissu Euroopan kiertelyä). Ja johtuu siitä että pyörä vaihtui V-Strommiin, missä on muoviläpyskät eli kahvasuojat ja sadepisarat ei enää ammu suoraan päin sormia. Toki katteita  tuli hieman lisää muutenkin mutta nuo suojat oli kaikista tärkein lisä, muut kamppeet kun kesti sadetta jotenkuten ilmankin.

Ainakin mulla ne MP-Asun hanskat vetää vettä ompeleiden kohdalta, eikä siis lupauksista huolimatta kestä vauhdissa vesisadetta kovinkaan pitkään ilman suojia. Kyllähän niissä kädet  pysyy kuivana, kun ollaan lämmöissä edes joku aste plussan puolella. Oikeastaan niistä tuli vähän hiostavat noiden kahvasuojien kanssa.

Kokkotreffenin keikalla meinas tulla melko kylmä, lämpötila sadekuurossa laski kahteen asteeseen ja tuuli aika helevatan lujaa
crazy.gif
. Mutta en mäkään "sunnuntaiajelulle" persekelissä lähde, eri asia on sitten päämäärälliset reissut. Itse olen katteellisen mopon, asiallisen varustautumisen ja lämpökahvojen lisäksi havainnut, että korkeahkoksi pakattu tankkilaukku lisää huomattavasti lämpöisyyttä. Tällä reissulla mulla oli myös pelkääjän paikalla tavaraa niin, ettei viima päässyt pyörähtämään selkäpuolellekaan. Siihen väliin jäi semmoinen suht' mukava pesäkolo, johon kuski mahtui. Kuskista, moposta ja tavaroista muodostui siis kompakti paketti. Erään seureemme jäsenen pelastin sadesuojahanskoilla. Hänen näppinsä olisivat jäätyneet kyllä ilman niitä. Se on uskomatonta, kuinka sadesuojahanskat ja sadevarusteet (vaikka sitten goren päälle) sekä muovipussit kengissä lämmittää jo ennenkuin märkyys on pääsyt läpi ja sen jälkeenkin.

Viikonloppuna tuli taas niin paljon kilometrejä ja oli niin mukavaa, että kyllä tästä hommasta on turhuus kaukana.

Topikki lukkoon ja avaajalle bänniä.
baaa.gif

Kyllä se vaan ajeleminen mp:llä on hienoa Suomenkin suvessa. Oppiipa ottamaan näistä poutapäivistäkin hyödyn irti. Sateeseen en vapaaehtoisesti ajamaan lähde, mutta ei se ainakaan omalla kohdallani harrastuksen hohdokkuutta lainkaan vähennä. Varusteet on ihan ok, vaikka tarpeeksi sateessa ajettaessa tulee kostea olo ellei sitten aja +160 km/h jolloin pysyy kuivana varsin hyvin.. pitkästa aikaa pääsi tänään ajelemaan omalla pelillä, eikä lainasellaisilla niin muuta ei voi asiaan todeta kuin "Ei riemulla rajaa kun kahtasat...Busalla saa ajaa"
smile_org.gif

Back