• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Parin tonnin budjetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PoS

Super Retard
MotOrg ry jäsen
Tuossa oli erään tyypin kanssa juttua pienen budjetin pyöristä - tyyliin miksi et aloittaisi moottoripyöräilyä, kun ei nää vehkeet maksa mitään. Rajana oli pari tonnia, joka olikin aika hyvä, alkaa olla vaihtoehtoa jo perhanan paljon.

Itse nimesin neljä pyörää tohon budjettiin.

Honda CBR 600 pc35: Hyvä, varma yleispyörä. Ei taida ajamalla loppua.
Ekan mallin Yammu YZF-R6: Kuten Honda, vähän sportimpi. Ei paljoakaan heikkouksia. Saattaa just mennä budjettiin.

Honda Africa Twin ja Yamaha Super Tenere: Molemmat rakennettu kestämään. Tosi monipuolisia, ja paljon pyörää vähällä rahalla.

Mut mitä sä ostaisit, jos käytössä olisi pari tonnia, ja miksi?

Jaa mitä ostaisin parilla tonnilla :D

...ei kun minähän ostinkin jo viime keväänä Honda CBR1000F:n (SC24) vuodelta -93, jonka juuri tänään kyllä älysinkin olevan oikeasti vuosimallia -94.

Ostopäätökseen vaikutti käytettävissä ollut budjetti, pyörän rungon riittävä koko isolle ihmiselle, kohtuullisen ajaton ulkonäkö, riittävä teho vaivattomaan ajamiseen ja se, että tuossa oli aiemmassa pyörässä hyväksi havaitsemani Dual CBS jarrut. No joo Hondan laatukin tietty osaltaan, mukana tulleet laukut ja ties mikä muu. Tuolla meinaan päristä ensi kesänkin vaikka kilometrejä mittarissa kohta 100 tkm... ellei sitten taloudellinen tilanne yllättäen kohene :p

Ei siis mitään epäselvää: K-sarjalainen BMW, joko K75 tai K100! :thumbup:

"Tiiliskivimotti", eli käytännössä auton moottori, joka 100.000 ajettuna vasta sisäänajettu, (lisenssi täyskaasuun=). Matkakoneita jos mitkä, eli matka-ajoon tehtyjä 2- päällä matkatavaroineen. Ajattomia malleja ja hyvillä ominaisuuksella varustettuina vielä tänäkin päivänä!
Eikä mitään peräongelmia kuten uusimmissa, jne........huoletonta jutaamista!

Näillä malleilla se legendaarinen kestävyys ja maine tuli tiätty R-sarjalaisten (Boxer), mallien ohella, mutta R:t ei ihan tuohon hintahaarukkaan vain sovi.

Honda 900 RR Fireblade
Hondan pc 35:lle vaihtoehtona Yamaha Thundercat. Itse asiassa mulla oli semmoinen, ja myin pois ylihalvalla 1900 euroon. Ostajia oli jonossa kymmenkunta.

Jo sillä parilla tonnillakin valikoimaa on sen verran, että olisi hyvä hiukan yksilöidä, millainen pyörä täyttäisi tarpeet ja olisi mieleen.

Itse olen sporttien ystävä, ja kevään kuluessa hankin Suzuki GSXR:n, Yamaha Thunderacen, Firebladen, ZX-9r:n tai... no joo. En tiedä. Oikein nätti Ducati 750 Sportkin näyttäisi olevan tyrkyllä nettimotossa 2400 euron pyynnillä. Ehkä vähän yli budjetin, mutta jotenkin mahdollisuuksien rajoissa.

Pienen budjetin hankinnassa pyörän oston lisäksi pitää huomioida, kuinka suuren summan joutuu laittamaan huoltoon lähitulevaisuudessa. Kahden tonnin pyörästä koituu helpolla kolmen tonnin hankinta, jos siihen joutuu ostamaan renkaat ja tekemään ison huollon.

Mutta ainahan on tietenkin Yamaha FJ. Ei nekään ikuisia ole, mutta lähes, ja parin tonnin budjetista osan voi varata huoltoihin.

Edellinen GSX 750 F:ni maksoi 1450 euroa. Ajelin sillä kaksi kautta, eikä se pyytänyt kuin uuden eturenkaan ja säännölliset huollot. Pyörä pelasi tyydyttävästi koko ajan. Halpaahan moottoripyöräily ei ole, mutta aloituskulujen ei tarvitse huimata päätä, ja tietyllä huolellisuudella kulut voi pitää edes jossain kohtuudessa.

Ei muuta kuin ajelemaan, jahka saan (=saamme) pyörän alle! :cruising:

JMH sanoi:
Honda 900 RR Fireblade
Hondan pc 35:lle vaihtoehtona Yamaha Thundercat. Itse asiassa mulla oli semmoinen, ja myin pois ylihalvalla 1900 euroon. Ostajia oli jonossa kymmenkunta.

Ai niin joo... Miksi?

Hondalla saanee aikalailla eniten suorituskykyä mutkalle ja radalle ja tuollainen Yamaha mulla on jo ollut, niin tiedän, mitä odottaa. Tod.näk. valinta osuisi kusiaisen kohdalla kuitenkin aloittajan mainitsemiin hondaan ja kuusärrään.

En nyt nettimotossa jaksa suhata, mutta osuisikohan SRADit budjettiin kilpailemaan Hondan kanssa suosiostani.

Kannattaa muistaa myös ajovarusteet mikäli niitä ei ole ennestään. Asiallinen kypärä, takki ja housut on tarpeellisia vaikka olisi edullinenkin pyörä kyseessä.

Enkä tosiaan tarkoita että pitäisi tonnin shubertti ostaa kypäräksi, mutta joitan ämpärimuovia parempaa kuitenkin. Kontatessa polvet rohtuu samalla tavalla kuin 20 tonnin pyörälläkin.

En nyt osaa sanoa paljonko kamoihin menis rahaa, mutta sitäkin kannattaa laskea ennen ekan pyörän hankintaa.

Lisäksi pieni vertailu vakuutuksista. Etenkin jos on kahden vaiheilla, noissa osassa voi olla tosi halpa, jossain lähes samanlaisessa tuplat kalliimpi.

Mutta kyllä siis pienemmälläkin budjetilla pääsee liikkeelle, etenkin kun käyttää aikaa vertailuun ja harkintaa mitä ostaa ja millä hinnalla.

Melkein sama projekti oli viimekesänä. Vfr 750/800, yzf600r ja gsx 750f pyörivät mielessä. Vähän muuta tuli sitten hankittua.

Nettimoto 1500-2000€.
Kävisin ensin katsomassa nuo pari Tellua. Luultavasti jättäisin ostamatta, samasta syystä kuin viime keväänäkin päädyin luotettavuussyistä Apriliaan.
Sitten pohtisin tovin SV650:n ja Bladen välillä. Pikku SV ei ole raketti, mutta hauska ja ketterä peli.
CBR900 on edelleen ainoa rivi4 josta olen pitänyt, en tiedä miksi.
Jos pysyy jakari kädessä ja tietää mitä sillä tehdään, tuosta hintaluokasta saa varmasti hyvän pelin.
Rempparahaa väistämättä menee, mutta kärsivällinen ja luova säästää pitkän pennin korjaamalla vanhoja osia ja etsimällä halpoja korvikkeita.

Muista kustannuksista: minulla on ollut vakuutukset Ifissä, mutta nyt tuo Pop-vakuutus tarjoaa myös hinnaltaan kilpailukykyisiä vakuutuksia vanhoille pyörille. Itse asiassa Popin tarjoukset ovat tuoneet 9r:n ja Firebladen ulottuvilleni.

Korjaamojen huoltohintoja kannattaa myös kysellä. Itselläni on muuan hovikorjaamo täällä Turussa, joka on huoltanut rakkineitani jo useamman vuoden. Tuntiveloitus ei ehkä ole pienimmästä päästä, mutta laskutettuja tunteja ei ole mielestäni ole ollut tehtyyn työhön nähden kovin monta. Kokemuksella ja suhteilla on siis vaikutuksensa kuluihin, vaikka ihan kaikkea ei itse korjaisikaan.

Jos poliisi jatkaa melujen tutkailua, yksi keino välttää kuluja on hankkia pyörä, jossa on lailliset äänenvaimentimet, tai ostaa sellaiset. Sakot kuitenkin ovat joillekin motoristeille merkittävä menoerä. Sama koskee ajotapaa ylipäätään: maltti on valttia: jatkuva kiihdyttely ja jarruttelu syö polttoainetta, kuluttaa renkaita ja kuormittaa pyörää muutoinkin. (Näin. Kukkahattu täällä paasaa...) Okei. Kiihdytän minäkin joskus. Mutta pidän mielessäni senkin puuhan kulut. Hauskaa pitää kuitenkin joskus olla. Jos aina vain ajaa kuin mummo, voi yhtä hyvin siirtyä bussin kyytiin.

Täälläkin muutaman nappularenkaisen jälkeen alkanut iso sporttoureri polttelemaan mielessä.
Crossin jätän saunahikipeliksi mutta joku tonninen ZZR/CBR olis kiva.

Pyörien halvoista hinnoista huolimatta nuorelle pienituloiselle (opiskelija tmv) harrastuksen aloittaminen on yhä hankalaa. Kortti, liikennevakuutus, rensselit. Ellei saa sponsoria.

Mut sinällään kyllä hyvä pointti ettei aloitukseen tarvii välttämäti ostaa kallista pyörää. Eli harrasteemme pitäis olla kansalaisen saavutettavissa kunhan vaan pääsee suht vakiduuniin kiinni.

Tarkoittaa toisaalta pidempään mukana olleelle mahdollisuutta avartaa näkemystä esim. tyystin erityyppisen kakkospyörän avulla. Tai että merkkiharrastaja pystyy rohmuamaan kalustoa.

Omakohtaisesti tilanne se että pyöriä jo kattavasti ja ne mistä vielä unelmoi ei kuitenkaan irtoo kahella tontulla.

Viimeksi muokattu:
Äkisti sanoisin että tollainen kuussatanen cebari on aika varma, vähänkuin corolla. Hyvän kun tuollaisen löydät niin menee mutkaista tietä näkymättömiin :orgmp:

Pitäis kaivaa jostain Old School CB 900/1100F ja kyyllä.... Kisareplikaa tekemään.... Hopea-musta-sininen väreihin :respect:

Justiin tuli hankittua FZ-6S tuolla budjetilla. Onpahan joku kiesi millä ajella kesällä, jos kiinnostaa.

Viimeksi muokattu:
Budjettipyörä kannattaa hankkia jo syksyllä talliin,CBR 1000f kolmella laukulla 450€. :WAZAAP: Ajokamat huutonet+tori 50€ Ok,mopossa projektia mut osat~100€ ja talliharrastelua 10 tuntia niin nyt vaan odotetaan kevättä. :orgmp:

Back