• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

paremmalle puoliskolle mopo

Näin kesän kääntyessä syksyksi on varmaan hyvä hieman kerrata miten uuden motoristin kesä on mennyt. Kilometrejä on gs kerännyt ehkä tuhannen verran uuden motoristin alla.

Muutama huomio sivusta seuranneena:

- Suzuki oli aivan loistava valinta ensipyöräksi; ei ole kertaakaan tullut tilannetta että mopo olisi vienyt kuskia.
- Sellainen ajamisen rentous ei vielä pistä silmään, vaan kuulemma kauhealla jännityksellä vielä mennään eteenpäin. Tähän varmaan auttaa vain kilometrit. Varsinkin mutka-ajo on hieman vaikeaa, ja ensikesäksi varmaan pitää väkisin vääntää tyttöystävä radalle johkiin koulutusjuttuun.

Mutta mopo ja kuski vielä ehjä, joten plussan puolella ollaan=)

Br,

-tuomas-
Sinä olet jo tietysti kokeneena katsonut, että polkimet on säädetty rouvalle sopivaksi, ettei mene nilkat solmuun jarruttaessa tai vaihteita ropatessa, ja että jalat pysyy mukavasti tapeilla koko operointien ajankin.

Samoin jousitus kannattaa laittaa sopivaksi, ei liian kovalle. Jos pyörä nypyttää liian kovan jousituksen takia, tekee se kokeneellekin kuskille ylimääräistä jäykkyyttä ajamiseen.

Ajaahan hän kädet rentoina, ettei "roiku" tangossa? Jos käsillä nykii tankoa huomaamatta, ei kaarteet varmasti mene pyöreinä.

Yleensä paikalliset mp-kerhot järjestävät ajokoulutuskursseja, niihin kannattaa jo sen vuoksi melkein mennä.

Kiva, että pyörä on löytynyt.

Mä olen harkinnut tuon shadown vaihtoa Yamaha FZ6 -S S2:n
-08, jolla on ajettu 4100 km.

Millainen tuo Yamaha mahtaisi olla?
Kuvan löytää tuolta Motofocuksen sivulta, mä en osaa sitä tänne linkittää.
Laittakaas joku ja sitten kai alkaakin se hirrrrvittävä arvostelu
tounge.gif

- Sellainen ajamisen rentous ei vielä pistä silmään, vaan kuulemma kauhealla jännityksellä vielä mennään eteenpäin. Tähän varmaan auttaa vain kilometrit. Varsinkin mutka-ajo on hieman vaikeaa, ja ensikesäksi varmaan pitää väkisin vääntää tyttöystävä radalle johkiin koulutusjuttuun.
Mä suosittelen Lady Day -ratapäiviä, joita ainakin Ducati Club ja HelRC järkkää.

Sinä olet jo tietysti kokeneena katsonut, että polkimet on säädetty rouvalle sopivaksi, ettei mene nilkat solmuun jarruttaessa tai vaihteita ropatessa, ja että jalat pysyy mukavasti tapeilla koko operointien ajankin.

Samoin jousitus kannattaa laittaa sopivaksi, ei liian kovalle. Jos pyörä nypyttää liian kovan jousituksen takia, tekee se kokeneellekin kuskille ylimääräistä jäykkyyttä ajamiseen.

Ajaahan hän kädet rentoina, ettei "roiku" tangossa? Jos käsillä nykii tankoa huomaamatta, ei kaarteet varmasti mene pyöreinä.

Yleensä paikalliset mp-kerhot järjestävät ajokoulutuskursseja, niihin kannattaa jo sen vuoksi melkein mennä.

Joo, kyllä pyörän geometriaa on muutettu mahdollisuuksien mukaan kuskille sopivaksi. Harmi vaan en enää muista miten vaikeaa se mopolla ajamisen aloittaminen oli, voisi paremmin osata suhtautua uuden motoristin vaikeuksiin pyörän hallinnassa.

Toivottavasti kilometrien karttuessa tulee myös varmuutta.

Nuo lady-ratapäivät kuulostavat hyvälle.

Br,

-tuomas-

Mutkateistä rentona nauttimiseen tosiaan auttaa lukuisien kilometrien tuoma lisäkokemus, mutta ensinhän homman TEORIA on silti perusteellisesti sisäistettävä;  että sitä ohjaustankoa tosiaan tarvitsee vain työntää oikealta reunalta, ja pyörä kääntyy just sinne mihin haluaa ja vaikka äkistikin.
Työntöohjauksen lisäksi se _katseen_ kohteen vaikutus on toinen ihan itse kokeilemalla opeteltava teoria-asia. Pyörä se vaan menee mutkaan nätisti kun katsoo tarpeeksi pitkälle sinne mihin haluaa mennä.
Joskus näkee meinaan niitäkin ajelijoita, joilla on paljon kilsoja takana ja silti ei mutkat mene rennosti eikä juohevasti...

Lisäksi siis kyllä ne kurssit ja opastetut harjoitukset on ihan ykkösjuttu.  Eikä varmasti kyllä haittaa ketään (kokeneempaakaan) osallistua.

Onnea vaan uudelle ajelijalle!

tounge.gif
Itellä FZ6-N. Ostin ekaks pyöräks ja tän kauden ajellu ja omasta mielestä loistava. Kevyt ja helppo käsitellä. Vaikka kaadoinkin paikoiltaan .orgin keppanakellari reissulla, kun pysäytin parkkiin ja en katsonut oikean jalan kohdalla ollutta monttua. Jerkku ei riittänyt nostaan pystyyn mut onneks sain laskettua alas hiljaa ettei tullut naarmun naarmua
smile_org.gif
.

Kiihtyy hyvin vaikka joutuukin vaihtaan pinempää eli tarvii käskytystä. Silti jaksaa vääntää isolla vaihteella rauhallisemmassa ajossa. Tossa mun vanhemmassa versiossa pienellä vaihteella ajaessa helposti ajo nykivää kun kaasu reagoi herkästi mut siihen tottuu äkkiä. Matkaajossa yllättävän mukava vaikka oma onkin naku ja toi S malli varmaan vielä mukavampi. Kulutus 4,8 - 5,9 litraa

Nyt toki tekis mieli katettua isompaa pyörää mut näillä mennään ennen ku rahat on saatu kasaan vaihtoa varten.

tounge.gif
Itellä FZ6-N. Ostin ekaks pyöräks ja tän kauden ajellu ja omasta mielestä loistava. Kevyt ja helppo käsitellä. Vaikka kaadoinkin paikoiltaan .orgin keppanakellari reissulla, kun pysäytin parkkiin ja en katsonut oikean jalan kohdalla ollutta monttua. Jerkku ei riittänyt nostaan pystyyn mut onneks sain laskettua alas hiljaa ettei tullut naarmun naarmua  
smile_org.gif
.

Kiihtyy hyvin vaikka joutuukin vaihtaan pinempää eli tarvii käskytystä. Silti jaksaa vääntää isolla vaihteella rauhallisemmassa ajossa. Tossa mun vanhemmassa versiossa pienellä vaihteella ajaessa helposti ajo nykivää kun kaasu reagoi herkästi mut siihen tottuu äkkiä. Matkaajossa yllättävän mukava vaikka oma onkin naku ja toi S malli varmaan vielä mukavampi. Kulutus 4,8 - 5,9 litraa

Nyt toki tekis mieli katettua isompaa pyörää mut näillä mennään ennen ku rahat on saatu kasaan vaihtoa varten.
Kiitos tiedosta.

Joo, kyllä pyörän  geometriaa on muutettu mahdollisuuksien mukaan kuskille sopivaksi. Harmi vaan en enää muista miten vaikeaa se mopolla ajamisen aloittaminen oli, voisi paremmin osata suhtautua uuden motoristin vaikeuksiin pyörän hallinnassa.

Toivottavasti kilometrien karttuessa tulee myös varmuutta.

Nuo lady-ratapäivät kuulostavat hyvälle.

Br,

-tuomas-
Eikö nainen itse uskalla kirjoitella tänne eli kenen mielestä lady-ratapäivät kuulostavat hyvälle ?

Ei halua kirjoitella tänne ja nuo ratapäivät kuulostavat minun mielestäni hyvältä idealta. Tämäkin tieto on varmasti ratkaisevaa tässä threadissa. muuta fiksua kommentoitavaa tahi kysyttävää?

Br,

-tuomas-

Itsellä on 2001 600cbr:ä ja en kyllä uskalla tuollaista 100-heppaista pärrää ensipyöräksi hommata. Itsellä on jo ajokokemusta muutamalta vuodelta ja tuo oma pyörä tuntuu vieläkin kauhealta tykiltä.

joku 50-60 heppainen pyörä on varmasti parempi vaihtoehto.

Mulla on cbr600f -91 ensimmäisenä "isona" pyöränä. 20 vuotta sitten ajelin piikkisellä gs:llä ja tuossa välissä en ole kaksipyöräisten puikkoihin koskenut. Itse olen pitänyt siitä, että pyörä ei todellakaan lopu kesken, kahvaa en ole uskaltanut kääntää nurin, mutta ei kyllä tarvitsekaan.

Kiitos isännälle siitä, ettei antanut minulle periksi sitä, että jotain pienitehoisempaa pyörää ensin, tuon kusiaisen kanssa meillä on kyllä vankka rakkaussuhde  
inlove.gif

Nyt kun on mutkat tullut hallintaan (äärimmäisen ihana mopo ajaa mutkaa, ei tartte käskeä!) ja ensimmäinen kaatuminen paikaltaan suoritettu, niin on tullut mietintään seuraava mopo. Tarttee kyllä sanoa, että pakko on olla tehoja seuraavassakin pyörässä, sen verran on munia kasvateltu tämän pyörän kanssa  
buttrock.gif
Joskus vaan ärsyttää, kun ollaan tuuppaamassa niitä tiettyjä mopoja persiin alle, kun on NAINEN.

Hienoa silti, että on mukava mopotin löytynyt, sehän tässä harrastuksessa on tärkeintä  
thumbs-up.gif

Vielä viimeiseksi: Olen ajajia sieltä aremmasta päästä, mutta tuon mopon kanssa on ollut kiva ajella. Ei tartte jännittää ohituksia jne. Pyörä kyllä liikahtaa, kun käsketään. Siitä on tullut todellista ajovarmuutta!
062802moto_prv.gif

Ei tartte jättää ratakeikkaa ensi vuoteen, syyskuun Ahvenistolle on vielä koulutusryhmässä tilaa: kliks. Tuota on sitten hyvä märehtiä talven ylitte.

Back