• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras myytävä ketjurasva ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McTeme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä kokemusta sekä vahasta että öljystä.. Ainakaan motox:n ketjuvahasta en hyvää sanottavaa löydä, keräs kaiken paskan itseensä ja tuloksena sitten se, että muutama tuhat kilometriä ajetussa ketjussa oli lukittuneita linkkejä :rant:
Sitten ostin purkillisen crc:n chain lubea, on kyllä omiin tarkotuksiin hyvää tököttiä, vanteethan se toki sotkee, mutta eikös ketjuöljy ole tarkoitettu ketjujen voitelemiseen eikä pyörän puhtaanapitoon ;) Pysyy ketjuissa kiinni pitkään, eikä nyt silmämääräsesti ketjuun mitään moskaa kerrää..

Erään Brittiläisen mp-lehden testissä testattiin 25 ketjurasvaa/vahaa seuraavin tuloksin:

1.Wurtht High Performance Dry Chail Lube 17p/20
2.Ipone Racing Chain 16p
3.Muc-off chain lube 16p
4.Castrol Chain wax 15p
5.teflox Ceramic Chain Spray 15p
...

Testissa tutkittiin ruosteen ehkäisyä sekä pysyvyyttä. Pysyvyydessä oli valtavia eroja, Iponen litkusta katosi testissä vain 2% ja Wurthin 6%, viimeiseksi jääneestä 96%. Vahat pysyivät hyvin (Gastrol 4%) mutta ruosteen estämisessä oli sitten puutteita kuten arvata saattaa. Tiedä sitten mistä näitä saa...

Mistähän tuota wurthia voi Suomessa ostaa ?

Ainakin Pakilantiellä olen nähnyt tuota myynnissä ihan kulutustarvikeliikkeessä.

wanico sanoi:
Erään Brittiläisen mp-lehden testissä testattiin 25 ketjurasvaa/vahaa seuraavin tuloksin:

Wanico, muistatko missä mp-lehdessä/numerossa testi oli? Itse hankin Louisilta S100 kettensprayta. Ilmoittelen myöhemmin miten se toimii.

Aina olen käyttänyt tämän:

http://motonet.fi/fi/tuote/608080/STP-Vaihteistooljyn-lisaaine

ja tämän:

http://motonet.fi/fi/tuote/598091/Mobilube-HD-80W-90-GL-5-1l

seosta.

Likaisten ketjujen elvytykseen 50:50 seos, normaaliin ylläpitorasvaukseen 75% STP ja 25% Mobil.

Sopivasti annosteltuna pysyy ketjussa eikä juuri sotke paikkoja.
Puhtaisiin ketjuihin tarvitsee todella vähän ylläpitorasvaukseen.

STP:tä voi käyttää ketjuihin myös sellaisenaan, varsinkin oikein sateisissa olosuhteissa pysyy ketjuissa hyvin.

A.D

Noihin tuttavien pyöriin,joita välillä käy huollossa,käyttänyt Wurthin Dry Lubea.Omassa mopossa Scottoilerin e.
Molemmista positiivista palautetta. :thumbup:

jlik sanoi:
Wanico, muistatko missä mp-lehdessä/numerossa testi oli? Itse hankin Louisilta S100 kettensprayta. Ilmoittelen myöhemmin miten se toimii.

Tuosta tämän ketjun sivulta 9 löytyy tuo tuore kuivien vahojen testi.

Tuo minun copypaste on tämän saman ketjun sivulta 3 ja lähinnä siksi että siinä on samassa testissä märät ja kuivat kamat.

Minulla on samansuuntaiset käyttökokemukset Boltin kanssa siitä, että kuivakamat kerää vähemmän skeidaa ketjuun.

Kuitenkin kylillä elää vahvana myös täysin päinvastainen mielipide, koska tällä viikolla ammattimyymälän myyjä neuvoi minua käyttämään öljyä juuri siksi, että se linkoutuu pois eikä kerää likaa.

wanico sanoi:
Tuosta tämän ketjun sivulta 9 löytyy tuo tuore kuivien vahojen testi.

Tuo minun copypaste on tämän saman ketjun sivulta 3 ja lähinnä siksi että siinä on samassa testissä märät ja kuivat kamat.

Minulla on samansuuntaiset käyttökokemukset Boltin kanssa siitä, että kuivakamat kerää vähemmän skeidaa ketjuun.

Kuitenkin kylillä elää vahvana myös täysin päinvastainen mielipide, koska tällä viikolla ammattimyymälän myyjä neuvoi minua käyttämään öljyä juuri siksi, että se linkoutuu pois eikä kerää likaa.

Kiitoksia. Joo, tuon Motorradin testin tiesinkin mutta olin kiinnostunut myös tuosta brittilehden testistä koska englanti sujuu paremmin kuin germaani. Se brittitesti olikin aika vanha.

Ossinmopo sanoi:
Onko jo kerrottavaa miten S100 toimii?

No joo, tuli ajettua lähes 8000 kilsaa ja ruiskuttelin S100:sta n. 500km:n välein. Ajoin ketjut lämpimiksi, sitten ruiskutus ja oottelin n. 15min ennen uudelleen ajamista. Ketjuihin alkoi kerääntyä vähitellen valkoinen mönjäkerros ja ketjut puhdistettiin n. 4000 kilsan jälkeen. Minusta ne ketjut oli muuten puhtaat mutta tuo mönjäkerros vähän ihmetytti. En tiedä johtuiko tuo mönjäkerros siitä, että ruiskuttelin rasvaa liian usein. Takavanteeseen roiskui jonkin verran tuota ketjurasvaa, joka ei sitten irronnut tavallisella autoshampoolla vaan olen käyttänyt wurthia. Ehkä pitäis kokeilla jotakin muuta ainetta ens ajokaudella niin sitten tietäis miten muut aineet toimii.

Re: Paras myytävä ketjurasva ?

jlik sanoi:
Ehkä pitäis kokeilla jotakin muuta ainetta ens ajokaudella niin sitten tietäis miten muut aineet toimii.

Midland chain oil on ihan pirun hyvää eikä jää mitään valkosta mönjäkerrosta, niin kuin esim. motorex ja motulin kanssa kanssa on ja hondan chain lubea tais olla takavantees enemmän kuin ketjuissa.
Onkelmana on vaan tuon midlandin saanti, kun sitä ei niin hirveesti tunnu missään olevan myynnissä.:(

Kolmella eurolla ostettu mobilin vaihteistoöljy, kestää vielä varmaan sen kymmenen ajokautta toin ketjurasvarin kanssa. Varmaan se tuolla ketuja säästelee, vaikka ei niin hirveesti sitä öljyä tiputtelekaan. Vanteella on tosin tippaa kyllä… mutta suihkuttelen liuotinpesuainetta ennen pesua, niin lähtee helposti pois.

Aiheeseen liittyen.... Onko suosituksia hyvästä öljykannusta (vai onko tippakannu oikeampi nimi tuolle)?

Siis sellaisesta peukalokäyttöisestä annostelijasta, jolla öljyä olisi helppo ruikkia ketjuille. Kaikki kannut joihin olen törmännyt ovat sellaisia, että annosteluletku ajan mittaan tyhjenee ja öljyä tulee muutenkin turskahdellen ja aivan liian paljon ulos.

Eli onko saatavilla annostelijaa, josta öljyä tulisi vain pieni hallittu määrä?

Viimeksi muokattu:
Mikeyx sanoi:
Aiheeseen liittyen.... Onko suosituksia hyvästä öljykannusta (vai onko tippakannu oikeampi nimi tuolle)?

Siis sellaisesta peukalokäyttöisestä annostelijasta, jolla öljyä olisi helppo ruikkia ketjuille. Kaikki kannut joihin olen törmännyt ovat sellaisia, että annosteluletku ajan mittaan tyhjenee ja öljyä tulee muutenkin turskahdellen ja aivan liian paljon ulos.

Jep nimi on
Tippakannu
(kai sekin on kohta nimetty joksikin muuksi kun rautakanki
Oli laskussa teräs seiväs :roll: "vasarakin on varmaan kohta naulan asennin tms")
Pitkään jos on käyttämättä niin tyhjenee se nokka/tulee ilmaa väliin,
Pisimpään on pysynyt vahassa gedorissa missä sai sen nokan
Kierrettyä kiinni mutta kyllä sekin ~puolessa vuodessa hiukan laski
Takaisin niin että ilmaa tuliväliin

Homma toimii hyvin lähes kannulla kuin kannulla
niin että pumppaille pari kertaa ensin jonnekkin(vaikka purkkiin)ja
Vasta sitten sinne minne sen öljyn haluaa annostella tarkemmin

Mikeyx sanoi:

Juu, ihan samaa olen pohtinut... Löytyyköhän mitään parempaa annostelijaa kuin halpis tippakannu, josta tulis vain vähän öljyä kerralla. Tuppaa ruikkimaan liikaa vaikka kuinka varovasti laittaa. Eihän liiasta öljystä muuta haitta ole kuin että vanne yms. tulee hyvin öljyttyä. No, hyvin öljytty ei ruostu :thumbup:

Vesi on vanhin voitehista. CRC on mulla käytössä. Omassa annostelussa vikaa jos roiskii jne. Lienee pääasia että ne ketjut rasvataan.. Over and out.

Tippakannustahan ei saa mitenkään nätisti laitettua öljyä. Koko tippakannun nimikin on mielestäni väärä. Tai sitten minulla on ollut vain huonoja tippakannuja. Olen korvannut tippakannun tyhjällä pienellä muovisella sinappipullolla. Mutta en kettingin öljyämisessä.
Nätisti kun puristaa niin saa vähänkin valutettua öljyä. Mutta silloin pitää pystyä valuttamaan pintaa pitkin, muutenhan tulee vain pisaroina jos vaikka ketjua öljyäisi.

Spray on kuitenkin kätevin, koska sen kärjen ei tarvitse koskettaa

Koheltaja sanoi:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvik...tjurasvat/osco-automaattinen-ketjunvoitelija/

Valitettavasti hinta on noussut useamman kympin suosion kasvaessa, silti kannattava hankinta koska mekaanisena värkkinä on vuosia kestävä annostelija.

Varmasti kätevä laite mutta itse en ainakaan tuollaista ollut hakemassa vaan ihan erillistä öljynannostelijaa.
Eipä ole tarvetta kyllä mitään muutakaan ostaa ko. liikkeestä, sen verran vakuuttavaa oli heillä reklamaation hoitaminen tai paremminkin sen hoitamatta jättäminen.

Suzu-ukko sanoi:
Vesi on vanhin voitehista. CRC on mulla käytössä. Omassa annostelussa vikaa jos roiskii jne. Lienee pääasia että ne ketjut rasvataan.. Over and out.

Perus CRC : tä ?
mielummin käyttäisin cccp:tä

Back