• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras myytävä ketjurasva ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McTeme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En tiiä sattuuko nyt ihan aiheeseen, mutta pro honda malistosta löytyvä teflon öljy ei kyllä sovellu talvisäilytykseen. Syksyllä ketjut oli priima iskussa, mut nyt viikko takaperin kävin tallilla kattelemassa ni huomasin poikkeuksetta rullien olevan jumissa... Niitä piti oikeen pihdeillä pyöritellä ja suihkutella wd-40 väliin, jotta alko pyörimään. Liekkö sitten se teflon aiheuttanut moisen jumittamisen kun on päässyt kuivahtamaan... Ny pyörii 80w-90 loota öölit rullien välissä :)

Viimeksi muokattu:
Tuli juuri ostettua Motorexin Off-Road versiota. Helppo levittää eikä ihan kauheasti tuntuisi lentävän ympäriinsä. Ensin meinasin ostaa sitä maantie-versiota mutta alkoi mietityttämään, että onkohan se samanlaista mömmöä eli vahamaista kuin Shellin versio, joka joutui heti hyllyn täytteeksi.

Automaattivoitelija olisi varmasti paras tai tulisi ainakin riittävän usein voideltua... Onkos kellään kokemusta Osco-voitelijasta?

Tuota Motorexin maantie-versiota tuli ostettua nyt. Tuntuu toimivalta. Muodostaa alkuun valkean vaahtomaisen pinnan jonka ansiosta varmasti näkee milloin koko ketju on rasvattu. Bonuksena Stormin tarjouksessa mukana tuli näppärä matkapullo jonka voi täyttää isosta pullosta. Tuo matkapullo kulkee helposti mukana taskussa.

Bel-Rayn Blue tacille ääni (tai varmaan toinen, tai kolmaskin).

Saman putelin hommasin itsellekin, pienemmän pyörään penkin alle piiloon ja isomman kämpille, en ole vain eestynyt putsaamaan ketjuja kuin kerran tämän ajokauden aikana, kilometrejä rapiat 2000km tullut mittariin, mutta silmämääräisesti ketjut ovat hyväkuntoiset eivätkä rallata tai rahise normaalia enempää..

Teboil Hypoid 75w-140. Tätä käytän, kun ei vielä ole kunnollista spräytä minun käsiini osunut. (sellaista joka ei kerää paskakerrosta ketjuun ja roisku/tartu katteisiin kun paska junttilan tuvan seinään).

Jos usein joutuu miettimään että pitäisikö ketjut puhdistaa/pestä hiekasta ja muista paskoista puhtaaksi kannattaa tarkastaa mielipidettään omasta ketjurasvastaan. Hyvä ketjuöljy ei juurikaan kerää likaa itseensä mutta pitää silti ketjurullat mustana/tumman sinisenä useamman sata kilometriä ajon jälkeenkin. Lika joka liimaantuu ketjun sivuun on myös siellä ketjun keskellä em. rullissa mutta on hioontunut rattaan hampaiden ansiosta niin ettei sitä huomaa. Kun hiekka ja lika pyörii ketjun rullissa voi kuvitella mitä se tekee ketjun kestolle. Kun peräöljyllä ajaa niin ehkä kerran pari kesässä tulee tilanne että kannattaa pestä ketjut,niin paljon vähemmän kyseinen öljy itseensä paskaa kerää kuin moni spray. Ketjujen säädöntarve on myös sinä aikana kun peräöljyä olen ketjuissa käyttänyt vähentynyt selvästi. Kerran kesässä olen viimeisten vuosien aikana olen ketjuja kiristellyt. Ketjuvahaa kun aikanaan vuosia käytin piti venyneitä ketjua pari kolme kertaa ajokauden aikana säädellä. :sad:

Eipä silti jokainen käyttää mieleistään ketjurasvaa ei siinä mitään Minä vain annan ääneni perä/vaihteistoöljylle koska sillä on mielestäni parhaat ominaisuudet mitä tulee ominaisuuksiin,toimivuuteen,kestoon ja hintaankin. :)

Onko olemassa hypoidiöljyä, joka ei haise? Meidän autotallissa on silloin tällöin yöpynyt pyörä, jossa ketjrasvana käytetään hypoidiöljyä. Ketjut ovat tosi puhtaat ja hyvin öljytyt, mutta se haju täyttää äkkiä tuollaisen pienen autotallin. Voisin itsekin käyttää, mutta värkkäilen autotalissa kaikenlaista ja tallista on myös ovi asuinhuoneisin, niin hajun vuoksi en käytä.

Tuli ruiskastua mobil mobilube 80w90 vaihteistoöljyä hornetin ketjuille vanhan hammasharjan avulla ja rätillä suurimmat pois. Löytyi litra tuota tallista, ja ajattelin kokeilla. Toivottavasti ei heti lentele ympäriinsä pois, noh riittääpähän tuota vielä.

joo elikkä tuossa ajan kuluksi aukaisin sen kannen minkä alta löytyy etuhammasratas....

voi hemmetti sitä sotkua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:no:

olen ihmetelly että mikä on kun vaikka kuin ketjua puhdistaa ja ketjuöljyä sopivasti suihkauttaa niin pikku pätkän käy ajamassa ja ketjut on taas paksun töhnän peitossa!
pyörä on ollu mulla n.3kk ja eka kertaa sen kannen aukaisin.

sen kannen ku otin pois niin sen verran oli tavaraa että lusikalla olis voinu lusikoida.

eli kysymys kuuluu mikä olis sellainen ketjuöljy joka ei sotke noin mut voitelee? ihan sama vaikka pitäis 20km välein voidella mut tuollaista sotkua en halua toiste siivota...(siivous edelleen kesken...)

ja pyörä on gsx 600 f....jos joku tuolla tiedolla jotain tekee...:paikallatuulee:

kiitos ja anteeksi

Mä olen rasvaillut noita vitjoja yli neljäkymmentä vuotta erilaisilla tököteillä eikä täydellistä rasvaa ole löytynyt.Nyt olen pari vuotta käyttänyt Motulin Road ja enskassa off road-soppaa koska ei ne siitä juuri kummene laittoi mitä vaan.Mutta pitkällä kokemuksella muutama huomio.
- Älä laita liikaa oli se mitä tahansa.Aika vähäinen määrä riittää,lisää mieluuummin kertoja.
-Laita rasva vain rullan päälle.Ne kyljet ja o-renkaat ei kaipaa voitelua,siksihän ne renkaat siellä on että salva pysyy ketjun sisällä.
-Vahat ovat perseestä,pelkkää paskan keräystä varten.
-Enska (soratiet) ihan huntu ohutta öljyä koska tarkoitus ei ole kerätä hiekkaa ketjuihin.Mieluummin vaikka kuivilla ketjuilla kuin paksulla öljyllä.
-Puhdista eturattaan kotelo aika ajoin vanhasta hiekka/öljyjämistä.Se leviää muuten ketjuun sieltä.
-Tärkein keston kannalta on pitää ketjut mieluummin liian löysällä kuin kireällä.Esim omassa enskassa on ketjussa löysää 55-60mm.Ajettu 25000 km,80% soralla.Pyörä on XT-R.
-Laita rasva lämpimään ketjuun jolloin ennen seuraavaa ajoa liuttimet ehtii haihtua ja se pysyy paremmin.
- Ne ovat kulutustavaraa ja eri valmistajien ketjuissa on kyllä eroja.Ihan varmasti.

rellonen sanoi:
Mä olen rasvaillut noita vitjoja yli neljäkymmentä vuotta erilaisilla tököteillä eikä täydellistä rasvaa ole löytynyt.Nyt olen pari vuotta käyttänyt Motulin Road ja enskassa off road-soppaa koska ei ne siitä juuri kummene laittoi mitä vaan.Mutta pitkällä kokemuksella muutama huomio.
- Älä laita liikaa oli se mitä tahansa.Aika vähäinen määrä riittää,lisää mieluuummin kertoja.
-Laita rasva vain rullan päälle.Ne kyljet ja o-renkaat ei kaipaa voitelua,siksihän ne renkaat siellä on että salva pysyy ketjun sisällä.
-Vahat ovat perseestä,pelkkää paskan keräystä varten.
-Enska (soratiet) ihan huntu ohutta öljyä koska tarkoitus ei ole kerätä hiekkaa ketjuihin.Mieluummin vaikka kuivilla ketjuilla kuin paksulla öljyllä.
-Puhdista eturattaan kotelo aika ajoin vanhasta hiekka/öljyjämistä.Se leviää muuten ketjuun sieltä.
-Tärkein keston kannalta on pitää ketjut mieluummin liian löysällä kuin kireällä.Esim omassa enskassa on ketjussa löysää 55-60mm.Ajettu 25000 km,80% soralla.Pyörä on XT-R.
-Laita rasva lämpimään ketjuun jolloin ennen seuraavaa ajoa liuttimet ehtii haihtua ja se pysyy paremmin.
- Ne ovat kulutustavaraa ja eri valmistajien ketjuissa on kyllä eroja.Ihan varmasti.

Muuten täyttä asiaa, mutta tuosta o-rengas-asiasta olisin hieman erimieltä..

Mielestäni tiivisteillä varustetussa ketjussa, voitelun yksi tärkeimmistä pointeista on nimenomaan suojata tiivisteitä kulumiselta/kuumumiselta..

En ole erikseen rasvaillut o-renkaita ja kyllä noi ketjut vaan näyttää kestävän.Tietysti siihen menee aina jotain kun spraypullosta levittää mutta kyllä niilä on aina päässyt sen kolmekymppiä.Näissä parisataaheppaisissa on tietysti rasitus erilaista mutta kunnollisiin ketjuihin kannattaa kokemuksen mukaan satsata.ketjupyörissä taas en ole huomannut eroa onko ne alkuperäiset tai ei.JT:n rattailla olen ajellut.Kolmessa pyörässä on tälläkin hetkellä DID:n ketjut ja kyseiset rattaat.
Jonkun muun kokemukset on varmasti erilaiset,minulla ne ovat tällaisia.

kyllä sitä ihan perus WD-40 pärjää aika hyvin. Ihan tosi.
Setäni, joka ollut 26+ vuotta moottoripyörämekaanikkona jenkeissä, opetti joskus tän.

Pidä WD-40 (tai CRC, ihan miten vaan, samaa ainetta sekin) mukana aina ajossa, ja spruuttaat lämpimään ketjuun noin 200-300km välein. Ketju pysyy hyvänä, rasva/öljy ei lentele ympäriinsä ketjun pyöriessä, ja suojaa ruostumiseltakin helvetin hyvin. Ruiskuta aina ketjun sisäpuolelle, jotta painovoima voi ajossa viedä aineen sinne ketjun koloihin lepäämään. (Tää systeemi toimii erityisen hyvin O-Rengas ketjuissa.)

Sunis sanoi:
kyllä sitä ihan perus WD-40 pärjää aika hyvin. Ihan tosi.
Setäni, joka ollut 26+ vuotta moottoripyörämekaanikkona jenkeissä, opetti joskus tän.

Pidä WD-40 (tai CRC, ihan miten vaan, samaa ainetta sekin) mukana aina ajossa, ja spruuttaat lämpimään ketjuun noin 200-300km välein. Ketju pysyy hyvänä, rasva/öljy ei lentele ympäriinsä ketjun pyöriessä, ja suojaa ruostumiseltakin helvetin hyvin. Ruiskuta aina ketjun sisäpuolelle, jotta painovoima voi ajossa viedä aineen sinne ketjun koloihin lepäämään. (Tää systeemi toimii erityisen hyvin O-Rengas ketjuissa.)

Ihan näin hajatelmana. Eikö ole sama vaikka öljyn sinne ulkopuolelle ruuttaa? onhan ketjun sisä- ja ulkopuoli yhtä pitkältä matkalta ylöspäin pyöriessään :).

Askemux sanoi:
Ihan näin hajatelmana. Eikö ole sama vaikka öljyn sinne ulkopuolelle ruuttaa? onhan ketjun sisä- ja ulkopuoli yhtä pitkältä matkalta ylöspäin pyöriessään :).

Joo, mut keskipakoisvoima levittää sen paremmin siitä sisäpuolelta tasaisesti sinne ulos, siks sisäpuolelle.

Back