• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras halpakypärä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Siis mikä mahtaisi olla halpakypäristä paras? Entinen potta joka tuli mopon(oikea mopo 50 kuutioinen) mukana oli ennen ollu hieman isopäisemmällä(koko xxxl??) joten sen saa vaikka käännettyä tarpeen mukaan väärin päin päässä.. budjetti ei todellakaan ole suuri (korkeimmillaan noin 70 euroo) koska itse ostan ja olen vasta 14. Kypärän tarkoitus ei siis ole kestää sitä että ajetaan 300 puuhun vaan ihan mopoiluun.

Sitten kysymys pintajännitteistä vielä perään. Eli täälläkin oli juttua että jos kypärä esim tippuu metrin matkan niin siitä voi jo pintajännite lähteä jonka jälkee kypärä on käyttökelvoton? samoin joku väitti ettei kuitukypärillä ole pintajännitettä eikä sen vuoksi tuota ongelmaa? mutta näillä hinnoilla ei kuitukyprää taida saada?

olen tässä jo pitemmän aikaa yrittänyt itselleni sopivaa etsiä mutta kun en oikein osaa niitä niin luokitella.. surkeisiin, vielä vähän surkeampiin, paskoihin ja paremmin vessa käyttöön sopiviin.. luultavasti kaikki tuon hinnan kypärät sopivat noihin luokkiin? siinäpä tuo kaikessa "lyhyydessään"

Paras kypärä on ainakin sopivan kokoinen ja muotoinen omaan päähän! Eli sellainen että se on uutena pikkuisen tiukka, täytteillä on nimittäin taipumusta painua vähän kasaan ja muotoutua oman pään mukaan.

Saksalaisen Motorrad-lehden tuoreessa testissä paras kypärä alle 100 eur hintaluokassa oli Takai TX-12 (99 eur), mutta en tiedä mistä tuollaisen saa - ja sopiiko se päähäsi. Nyt syksyllä varmaan saa hyviä tarjoushintoja ihan lähikaupoistakin, ja jollei niitä löydy niin ulkomailta tilaamalla ainakin löytyy. Esim Louisilta tilaamalla saa useitakin eri malleja tuohon 70 eur hintaluokkaan. Mm. Nolan -merkin perusmallit ovat pärjänneet myös hyvin testeissä.

Periaatteessa suosittelen kuitenkin kypärän hankkimista ihan jostain tavallisesta kaupasta jossa pääset sitä sovittamaan, ellet sitten ole aivan varma kypärän mallista ja oikeasta koosta. Kaupassa shoppaillessa voit myös helposti tarkastaa, täyttääkö kypärä esim. ECE 22.05 -standardin vaatimukset (jos täyttää, niin yleensä se lukee esim. kypärän takaosassa).

Mitä tuohon pintajännitteeseen ja kuitukypäriin tulee, niin ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee. Uusien tutkimusten mukaan ihan tavalliset muovikypärät ovat usein yhtä hyviä, ja joskus jopa parempia, kuin kuitukypärät. Kypärää ei kuitenkaan kannata heitellä: vaikka se päällisin puolin näyttäisikin ehjältä, niin kypärän sisuskalut (esim. törmäystä vaimentavat styroxit tms) ovat saattaneet pudotessa haljeta/vaurioitua, jonka jälkeen suojaavuus ei enää ole entisellään.

-snip-

Mitä tuohon pintajännitteeseen ja kuitukypäriin tulee, niin ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee. Uusien tutkimusten mukaan ihan tavalliset muovikypärät ovat usein yhtä hyviä, ja joskus jopa parempia, kuin kuitukypärät. Kypärää ei kuitenkaan kannata heitellä: vaikka se päällisin puolin näyttäisikin ehjältä, niin kypärän sisuskalut (esim. törmäystä vaimentavat styroxit tms) ovat saattaneet pudotessa haljeta/vaurioitua, jonka jälkeen suojaavuus ei enää ole entisellään.
Nopean vilaisun perusteella, tuo tutkimus ei juurikaan ottanut kantaa siihen missä vaiheessa kypärä on käyttökelvoton ja missä ei.

Vaikka tuo linkitettu tutkimus osoittikin, että polykarbonaattipotat ovat teoriassa turvallisempia kuin kuitupotat, niin edelleen kyllä itse suosin kuituversioita. Pääsaääntöinen syy tähän on siinä, että kuitukypärien kuorimateriaali kestää melkopaljon enemmän kurmootuista kuin muoviruukku.

Polykarbonaatin suojaavuushan siis perustuu ruukun pintajännitteeseen, joka periaatteessa siis menetetään ruukun pudotessa maahan/naarmuuntuessa. Polykarbonaatin heikkous erilaisille kemikaaleille on tietenkin toinen seikka. Bensan kyllästämillä sormilla olen myös useamman kerran pottaani kopeloinut, eikä bensa ja polykarbonaatti käsittääkseni oikein tykkää toisistaan.

Toistaiseksi vastaan ei ole tullut tutkimusta siitä, miten hakattu muovipotta pitää suojaavuutensa. Yleensä nuo ruukkuvalmistajat tarjoavat huomattavasti tuhdimpaa kulutuskestävyyttä noille kuitupotille. Rähmänäppi kun olen niin ruukkua tulee kauden aikana kylvettyä niin useasti, että kalliimpi kuitupotta maksaa itsensä pitkällä aikavälillä moninkertaisesti takaisin.

Mitä tulee ruukkujen hintoihin, niin nämä syssyn alennusmyynnit saattavat hyvinkin tarjota budjettirajoitteiselle kuitupottia tuohon 100 euron pintaan. Tuohon satasen pintaan muutenkin irtoavat nuo hintalaatusuhteeltaan parhaat ruukut. Itse olen todennut, että rahalla saa ja kamelilla pääsee. Mitä kalliimpi kypärä sitä paremmalta se nupissani tuntuu.

Jos kypärää ostetaan budjetilla, kannattaa eniten mielestäni kiinnittää huomiota sen istuvuuteen. Suojaavuudessa ei halvemman pään potissa ole hirvittäviä eroja, mutta potan mukavuus nousee arvoon arvaamattomaan varsin nopeasti.

pikkuveli tais ostaa mopoilu tarkotukseen lidlistä kypärän jollain 50 ekel, jollen ihan väärin muista, ja on yllättävän hyvä
biggrin.gif

Mulla olis kanssa halpiskypärä hakusessa, tosin pitäs olla krossimallia ja ei nyt mikään ihan paska kuitenkaan. m2r on ainakin halpa, samoin esim hjc, mut mitäs muita tälläisiä merkkejä olis?

pikkuveli tais ostaa mopoilu tarkotukseen lidlistä kypärän jollain 50 ekel, jollen ihan väärin muista, ja on yllättävän hyvä
biggrin.gif
Älä helvet*ti mee ostamaan lidlin mopopottaa! On sitten niin epämukava suhisija omien kokemusten mukaan. Ostin joskus sellasen,kun ratapäivillä piti joku potta olla päässä driftatessa.
Moottoripyöräilyyn ei mielestäni sovi.
Tuota honkkarin halpispottaa voin suositella,on hiljaisempi ja mukavampi pitää kun Schuberth S1... tosin tämä on varmasti enemmän pään muodosta ja hiusmallistakin kiinni.
Honkkarin potasta pitää muistaa,että se ei ole jääkiekkokypärää turvallisempi. Ainakin lukot reistailee...
idea3.gif
Mutta kypäräähän pidetään lain takia,eikä turvallisuuden vuoksi.
idea3.gif

Samoin en liputtais noiden Tampereen Säästötexin kypärien puolesta.
Ne on halpoja ja hienon näköisiä.
Mutta ku potan vetää päähänsä, huomaa miten hauraasti se on tehty.
Ovat sopivia mopopojille, ei moottoripyöräkäyttöön.
Samalla hinnalla saa Saksasta Louisilta tai Pololta kunnollisen kypärän.

Heei, käy kysyy kolarivahinkokeskukselta, vein just sinne oman kypärän ja siel näytti olevan hyllyt täynnä mopokypäriä!
idea3.gif

Vahvasti eri mieltä tossa asiassa. Mopoilija on monesti kolaritilanteessa yhtä suojattomassa tilanteessa kuin moottoripyöräilijäkin!

...no, okei en itsekään käytä pyöräilykypärää
withstupid.gif

Ja jos rahatilanne on huono, niin äitien rahapussin suu taitaa höltyä melko helposti, kun esittelee vähän faktaa kypärien tarpeellisuudesta ja laatueroista
smile_org.gif

Vahvasti eri mieltä tossa asiassa. Mopoilija on monesti kolaritilanteessa yhtä suojattomassa tilanteessa kuin moottoripyöräilijäkin!
Juu, sori, esitin asian huonosti.
Varmaan vahvuudeltaan ja iskunkestoltaan ihan hyviä.
Siksi ajattelin että mopokäyttöön, hitaampaan vauhtiin.
Mutta pehmikemateriaali hontelon tuntuista, ei "istu" päähän ja kypärä miltei suhisee paikoillaan ollessa, miten sit ajoviimassa.
Mekanismit heikon oloisia.
Ajattelin itse, ettei käy suurempaan ajonopeuteen.

biggrin.gif
Älä helvet*ti mee ostamaan lidlin mopopottaa! On sitten niin epämukava suhisija omien kokemusten mukaan. Ostin joskus sellasen,kun ratapäivillä piti joku potta olla päässä driftatessa.
Moottoripyöräilyyn ei mielestäni sovi.
Tuota honkkarin halpispottaa voin suositella,on hiljaisempi ja mukavampi pitää kun Schuberth S1... tosin tämä on varmasti enemmän pään muodosta ja hiusmallistakin kiinni.
Honkkarin potasta pitää muistaa,että se ei ole jääkiekkokypärää turvallisempi. Ainakin lukot reistailee...
idea3.gif
Mutta kypäräähän pidetään lain takia,eikä turvallisuuden vuoksi.  
idea3.gif
Jaa, mun mielestä taas tuntu päähän yllättävän hyvältä, tottahan toki paskoja noi on moottoripyöräilyyn, mut pikkuveli ajeleekin pitkin pellonreunoja vaan mopolla, kun ikääkin vasta 12v  
tounge.gif

sport05.gif

Juu pajuu, kaikki te, jotka haluatte säästää tässä tärkeimmän varusteen hankinnassa, niin miettikää nyt vielä hetki. Päänne on ainutkertainen ja kolhu ajettuna mopolla tai moottoripyörällä on usein yhtä vakava. Joten suosittelen kunnon kypärän ostamista vaikkakin sitten äidin, isän, mummon, ukin tai Hentusen Liisan keräämänä kolehtina. Kunnon kypärä on vähintä, mitä voi olla ja noi halpiskypärät romuttavat minusta koko kaksipyöräisten kulttuuria. Ne kuuluvat hiekkalaatikolle tai vastaaviin leikkeihin, mutta ei turvalliseen tiellä liikkumiseen. Halpiskypärä on kaikella tavalla onneton ratkaisu. Niiden myyminen pitäisi kieltää..
veryangry.gif

HongKong myy kans jotain halpoja kypäriä. Avo ja umpi pottaa. En oo paremmin tutkinut minkälaisia ovat mut ainakin hyvännäkösiä ovat. Tietysti voisit kyl yrittää jonkunlaista kolehdin keruuta et saisit irti kunnon potan...

paras halpiskypärä, hmm... Braincap, 15€! kevyt, voi ottaa sivulaukkuun mukaan jotta voi vaihtaa ahistavan raskaamman avoruukun taajamassa tohon kevyempään kesämalliin! ei hikoo nuppi ja mekaaniset äänet moottorista kuuluu salettiin korviin!

en tosiaankaan suosittele kelleen joka pelkää poliisia ja sakkoja ja sitä mahdollista mälliä seuraavassa kulmassa tai että taivaalta voi sataa romua niskaan!

Aika monet AllSpriten jälleenmyyjät näyttävät myyvän HJC ZF-8:n yksivärisiä alle sadan euron. Siinä pitäisi olla jo hinta/laatu kohdallaan. Jos noita nyt sitten jossain on vielä jäljellä..

Uudessa bikessä näky olevan Moto-Seinäjoen mainos:G-Mac Radar komposiittikypärä,huippuilmastoinnilla,ennen 249,nyt 99.
(ihan outo merkki??)
nixweiss.gif

Älä osta mitään alle 50 €:n kypärää, sopivuus, käyttömukavuus, turvallisuus on sinun otettava huomioon. Sitten on ihan sama, vedät isoisän vanhan nahkaluuhkan päähän, voi olla parempi ratkaisu, ei ehkä niin näyttävän näköinen, mutta voi olla jopa turvallisempi...
wink.gif

Verkkokaupoista kannattaa nyt syksyllä katsoa. Louisilta ostin itse Schubertin QM 1-potan 129€ mutta tarjolla oli myös monia hyvinkin edullisia kypäriä. Taisi olla halvin kymmenen euroa 90% alennuksella. Postikulut ovat parinkympin paikkeilla.

4mc myy Shiro merkkistä kypärää melko edullisesti. (50-100€)
Mulla oli semmoinen joskus kun vain kyytiläisenä satunnaisesti olin.
Onhan sitten niitä markettikypäriä siellä täällä, Honkongeissa, Lindlissä, isommissa tavarataloissa..

Back