• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paniikki - väistö/jarrutus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan vaan mielenkiinnosta tämän heitän , kun luin yhden "auto eteen - paniikki ja/tai päätös" tilanteen. Ittelläkin tullu yks sun toinen auto eteen tai muuten tehnyt jotakin tavallisen typerää, jotta turvaväli kuihtuu "sekunnissa" olemattomiin. Mitäs tuossa tehdä?

Sen verran arvelluttaa toi jarruttaminen täysillä, kun ei aina 100 varma ettei siellä ketään tulemassa päälle takaa, jotta..

Haen yleensä ensimmäistä kohtalaista ulosmenotietä tilanteesta ja avaan kaasua, kun pienen jarrutuntuman jälkeen huomaan tilanteen olevan ns. "pakko-päästä-pois" paikka. Tuolla tavalla olen ainakin itse päässy täpäristä tilanteista "karkuun" ilman lisätykytyksiä  
crazy.gif

Muistuu mieleen eräs tapaus vuosien takaa, kun rauhallisessa jonomuodossa päätti autoilija 80 alueellä vetää jarrut kiinni ja jäädä odottamaan  pääsyä vas. tien yli. Oli nääs huomannut et "nyt tossa se mun tie olikin, meinasin ajaa ohi ..MELKEIN". Oli vaan tuo nuija kuvitellu ajavansa yksin ja ko. kuskin takana oleva autoilija sai hädin tuskin kärrynsä pysäämään hieman pientareen puolelle. Mulle tulikin sitten kiire. Ohi ei päässy vasemmalta vastaantulijoiden vuoksi, enkä nyt heti lähtis vauhkoontuneen hirven tavoin käyttäytyvää autoijaa ohittamaan etupuolelta. Eikä päässy oikein oikeeltakaan, kun edellä olija oli siiheen pientareelle vetässy mustaa raitaa. Mulla oli silloin vielä kyytiläinenkin, joten väistäminen ei niin sukkelaa. Ei muuta, kun pari pykälää alaspäin ja ojanpohjan kautta kaasu auki ohi. Paska lens varmaan kyllä oikeen kunnolla, kun liki 60 kymppii vetäseen soraojaan ja sieltä ylös kaasu auki. No, tilanteestä pääsi kyllä ongelmitta kuitenkin ohi mutta oli suht. paha paikka. Jarruttamisessa olis ehkä tullut takanaolija niskaan jos ei tilanteen tasalla..

Mites muilla tuo tyyli tuossa tilanteessa, siinähän ei kerkee kauaa tuumailemaan, kun kiire tulee..?

Kukkahattutätimäinen vastaus: Pidetään sitä turvaväliä että pystytään pysäyttämään se ajoneuvo turvallisesti  
baaa.gif

*aukaisenpa sateenvarjon kakkasateen varalta*

Mites muilla tuo tyyli tuossa tilanteessa, siinähän ei kerkee kauaa tuumailemaan, kun kiire tulee..?
Täysin oikeassa olet siinä että kun se äkkitilanne tulee niin siinä ei kauan kerkeä tuumailemaan mitä tekee. Tällöin pitäisi pystyä toimimaan vaiston varassa oikein. Juuri tämän takia pitäisi tehokas väistäminen ja hätäjarrutus olla siellä takaraivossa niin hyvin tallessa, että osaa tehdä sen unissaankin. Itsellä ollut kortti toukokuun lopusta lähtien ja eka pyörä tietenkin alla ja olen kyllä käynyt säännöllisesti suljetulla alueella harjoittelemassa väistöä ja hätäjarrutusta myös kovemmista nopeuksista. Tällä tavalla olen omasta mielestäni oppinut tuntemaan oman pyörän käyttäytymisen hätäjarrutuksessa ja sen miten paljon sitä etujarrua uskaltaa kiristää ilman pyörän lukkiutumista.

Itsellä oli tuossa kuukausi sitten läheltä piti tilanne kun jouduin märällä asfaltilla jarruttamaan vähän tiukemmin niin menihän se etupyörä lukkoon, onneksi kerkesin vähentää puristusta niin etten kaatunut, mutta lähellä oli etten olisi kyntänyt siinä tiellä. Tästä johtuen on tullut harjoiteltua myös märällä kyseisiä tilanteita. Suosittelen muillekin vaikka kaikki sen varmaan jo tietääkin.

Back