• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paluumotoristi aloitti kauden pitkän tauon jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarcusB
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paluumotoristi aloitti kauden pitkän tauon jälkeen

Minä kävin lauantaina ajelemassa Hayabusalla 70 km lenkin Porvoon seudulla. Olen paluumotoristi siksi, että 22.10.2011 ajoin pyörän talliin, enkä sitten koskenut siihen 547:ään päivään. Eli vuonna 2012 en ajanut metriäkään. Ei kertakaikkiaan huvittanut, minulla oli kaikkea muutakin tekemistä kun tämä elämäntilanne priorisointeineen on hiljalleen muuttumassa, ja yksi taukovuosi 16 ajovuoden jälkeen sopi muutenkin suunnitelmiini.

Lauantaina meni siis Hayabusa tulille, puolitoistavuotta vanhat bensat tankissa ja uusi akku asennettuna. Lähti laakista käyntiin ja lämpeni tyhjäkäynnillä 10 minuutissa niin hyvin että sain ne vanhat öljyt helposti valutettua ulos vaihtoa varten, ja suodattimenkin sain vaihdettua. Mitenniin bensa vanhenee?

Muutamien lisähuoltojen jälkeen (liian pieneksi "kutistunut" ja muutenkin rikkinäinen&loppuunkulunut) ajotakki ja muut kamat päälle ja baanalle, kohti Porvoon shelliä tankkaamaan tuoretta E98:a jota menikin 19,8 litraa tankkiin. Voin muuten sanoa että ensikilometrit olivat *hyvin kankeita*, mutta muistin minä edelleen mikä kahva nopeuttaa ja mikä hiljentää. Ja että jos ratista vääntää vasemmalle niin mennäänkin oikealle, toisin kuin mun s(h)itikassa. Ja voi helevata sitä voimaa, ei ne hevoset ainakan busan padasta olleet hibernaation aikana kadonneet, tuntuivat olevan hyvin tallessa ja innokkaita juoksemaan kun rampilta kiihdytin motarille. Noin 70 kilsaa myöhemmin alkoi taas muistua joitakin asioita esim. kanttailusta, joten kyllä tämä tästä.

Mites te muut pidemmän tauon pitäneet, oliko helppoa päästä takaisin juonesta kiinni? Pitääkö mennä sadalle motosurvival-kurssille opettelemaan perusteita, vai onko tämä taito sittenkin luissa ja läskimuistissa (lihaksia minulla ei enää ole)?

/MarcusB, Porvoo

PS. Nyt vaan tarttis saada kestävät ja halvat uudet renkaat alle. Pidolla ei niin väliä, kunhan kestävät kilsoja. Continental Road Attack allrightista näytti olevan "halvat". DS.

Tuli pidettyä 18 vuotta selibaattia, olihan tuo pikkuisen hakusissa mutta aika nopsaan näytti "tarttuvan vaatteisiin" uudelleen tuo homma, johtuisko siitä että oli kuitenkin parisataa tuhatta kilsaa taivallettu. Nyt yhdeksäs kausi alussa uudelleensyntymisen jälkeen ja kivaa on edelleen :D

Juu, tuli pidettyä 40v tauko. Tänään vajaa 50 km ja
alkoi löytymääm luu ytimistä muistoja.

Huomenna lisää ja uskompa noiden vanhojen
taitojen, tai jotain, palaavan takaisin.

Kyllä tämä tästä kun vaan hiljakseen muistelee.

Niin ja sen vilkun sammuttaminen on hukassa.:)

jotenkin olen havainnut, että mitä pitempään on ajanut, niin keväällä ei enää ole niin hukassa kuin silloin oli kun oli vasta muutamia vuosia(alle 10) ajettuna. Olen ihmetellyt sitä, että eikö taito enää putoa vai mitä? Olen tullut siihen tulokseen tätä miettiessä, että se kyllä putoaa talven aikana(ja tod näk paljon), mutta se ei putoa siihen pisteeseen, että sitä niin huomaisi perusajossa.

aiemmin taito oli niin limiitillä jo normaalisti, että talvi pudotti sen sen tason alle, että sen huomasi selvästi.

jaket sanoi:
aiemmin taito oli niin limiitillä jo normaalisti, että talvi pudotti sen sen tason alle, että sen huomasi selvästi.

Niin totta!
Aina pitäisi keväällä malttaa riittävän aikaa ajella todella iisisti, kunnes alkaa ajo sujua oikeasti.
(Vanhemmiten tämä lämpiäminen tuntuu kestävän joka vuosi hiukan pidempään...)

Tuohon bensan vanhenemiseen; täysin samaa mieltä, kaadoin vuoden kanisterissa olleet adven tankkiin ja hyvin toimi, ei ollut mitään erottumista tai sakkautumista kanisterissa muodostunut.

Kuten Jaket tuossa edellä, taito ei putoa. Into sen sijaan vähenee. Mikä on kun ei tänä keväänä oikein nappaa? Onko nyt käynyt niin, että koko hommasta jännitys,seikkailu ja romantiikka on lopullisesti kadonnut. Noilla tauolta palaavilla on sentään pelko kannustimena.

jaket sanoi:
jotenkin olen havainnut, että mitä pitempään on ajanut, niin keväällä ei enää ole niin hukassa kuin silloin oli kun oli vasta muutamia vuosia(alle 10) ajettuna. Olen ihmetellyt sitä, että eikö taito enää putoa vai mitä? Olen tullut siihen tulokseen tätä miettiessä, että se kyllä putoaa talven aikana(ja tod näk paljon), mutta se ei putoa siihen pisteeseen, että sitä niin huomaisi perusajossa.

Kortin saamisesta ensimmäisen talven jälkeen hieman jännitti ajaa ja oli hakusessa, toisen talven jälkeen ei jännittänyt tippaakaan, eikä ajaminen tuntunut edes vaikealta :grin:

Se on vähän kun polkupyörällä kaatuminen, kerran kun sen on tehnyt, sen osaa aina:grin:

Mulla oli noin 20v taukoa paripyöriin, kaksi vuotta sitten eka oma pyörä ja kyllä se oli vähän hakusessa ensimmäiset tuhannat kilsat ennen kun löysi tuntuman pyörään. Tosin pyörä oli täysin eri tyyppinen mitä oli joskus aiemmin ajanut joten sekin sekoitti 20v aikana kadonnutta lihasmuistia.

Nyt talven tauon jälkeen kun lähti ajamaan niin kyllä kaikki oli tallella selkäytimessä ja tuntui siltä ettei mitään taukoa olisi ollutkaan, toki alkuun tuli ajettua tunnustellen mutta kun sai pyörän setupit kohdalleen niin sama meno jatkui mihin viime syksynä jäätiin.

Edelleenkin, paras paikka hakea ajotuntumaa pyörän käsittelyyn on rata joka soveltuu omalle pyörälle, tai joku muu suljettu alue. Ei siellä tarvii mitään ennätyksiä tehdä vaan harjoitella miten se pyörä taipuu ja pysähtyy, sen jälkeen löytyy paremmin luottoa pyörään ja ajamiseen.

hra1150 sanoi:
Kuten Jaket tuossa edellä, taito ei putoa. Into sen sijaan vähenee.

Been there :no: Kilsoja vain kertyi joka vuosi entistäkin vähempi, kunnes vimosena kesänä hyvä että 1.000km jos meni enää rikki. Ei vain maittanut. No nyt 2. kevättä motottomana tässä kärvistellään ja jotenkin on sellainen kutina että tänä kesänä tämä selibaatti tulee päätökseensä. Eihän tätä itsensä jokakeväistä kiduttamista kestä pirukaan :pissed: Viimekeväänä kumma kyllä ei vielä silleen ollut moto aatoksissa, mutta nyt tämä on ihan hirveetä. Sitä on nettimotonkin sivuja kahlattu koko kevät siihen malliin, että rupeaa emäntäkin jo ihmettelemään millä ihmeen sivuilla se ukko jatkuvasti roikuskelee :;):

Nojuu. En minä näköjään 1,5v tauollani sitten olekkaan eniten poissaollut ikinä, kun täällä on 18, 20 ja 40-vuotisiakin taukoja pitäneitä :-). Kyllä se ajotuntumakin kai takaisin tulee kunhan tässä ehtii enemmän baanalle, sitten joskus. Iltavuoro duunissa ei suoranaisesti edistä harrastusta. Mukavaa olla takaisin kuvioissa kuitenkin.

/MarcusB

PS. HiTec, samaa fiilistä oli minullakin. Ei vain huvittanut, ja jos ei niin minkäs sille mahtoi. Tauko oli monellakin tapaa itselleni erittäin hyvä asia. DS.

HiTec sanoi:
Been there :no: Kilsoja vain kertyi joka vuosi entistäkin vähempi, kunnes vimosena kesänä hyvä että 1.000km jos meni enää rikki. Ei vain maittanut. No nyt 2. kevättä motottomana tässä kärvistellään ja jotenkin on sellainen kutina että tänä kesänä tämä selibaatti tulee päätökseensä. Eihän tätä itsensä jokakeväistä kiduttamista kestä pirukaan :pissed: Viimekeväänä kumma kyllä ei vielä silleen ollut moto aatoksissa, mutta nyt tämä on ihan hirveetä. Sitä on nettimotonkin sivuja kahlattu koko kevät siihen malliin, että rupeaa emäntäkin jo ihmettelemään millä ihmeen sivuilla se ukko jatkuvasti roikuskelee :;):

Elähän hätäile. Ite tänään köröttelin n.90km.

Juu, johan oli kokemus vuosien jälkeen, Helmetin (kirjoitusvirhe)
kova tuuli heitteli ja oli pakko hiljentää vauhtia.

No, ei siinä kaikki. Ajoasut sinänsä ovat hyvät
mutta sinne allekin pitäis jotain laittaa jottei
kylmä tule. Nyt sen tiedän.

Minun ei enää tässä iässä tarvitse selitellä rva:lle
missä olen tai mitä teen, kun se jo
arvaa kuitenkin etten pahanteossa ole.

Joka tapauksessa oli helmetin kivaa pöristellä
vaunulle ja kerkisin ennen emäntää joka
ns. autolla tuli koirien kanssa perässä.

Ei muuta kuin mopomarkettiin.:)

MarcusB sanoi:
Iltavuoro duunissa ei suoranaisesti edistä harrastusta.

Mä teen 85% iltaduunia enkä ole kokenut sen haittaavan ajamista millään tavalla. Oikeastaan kiva käydä heti aamusta ajolenkillä, herää mukavasti ja samalla saa aamupäivän hyötykäyttöön:thumbup:

Koheltaja sanoi:
Mä teen 85% iltaduunia enkä ole kokenut sen haittaavan ajamista millään tavalla. Oikeastaan kiva käydä heti aamusta ajolenkillä, herää mukavasti ja samalla saa aamupäivän hyötykäyttöön:thumbup:

Mulla just toisin. Päivä loppuu klo 15:00 eli hyvin kerkiää vaikka mitä.

Noin pienestä tauosta ei tule kun vähän pinta ruostetta. Muutaman lenkin jälkeen "läski" Ja selkäranka taas muistaa kuinka sitä pyörää viedään! Tervetuloa taas tienpäälle,ja pidähän se kumipuoli alaspäin!:)

vesako sanoi:
Ei muuta kuin mopomarkettiin.:)

Puoliksi jo matkalla :grin: Meinaan sen verran on jo selvitelty että potentiaalista ehdokasta tulee kesäkuun alkupuolella satsi maahan ja varmaan tuolloin myös ensimmäiset kpl koeajettavaksikin :cruising:

Juttelin tänään tutun vanhemman miehen kanssa bensa-asemalla, hän oli aloittanut taas moottoripyöräilyn. Viimeisestä aikaa 54 vuotta, -59 mallinen prätkä tuolloin, nyt myös :thumbup:

Back