• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Palavia röökin natsoja...

mä poltan joskus mopollaki ajellessa...ja kekään ei oo autoilijoista tullunna vinoilemaan koskaan!
Ton mäkin haluaisin oppia! Meinaan, kun mä yritän poltella mopolla ajaessa, niin tulipää lentelee väkisellä takana tulijan silmille!

Pitäsköhän vauhtia vähentää vai pleksiä isontaa..
nixweiss.gif

tounge.gif
tounge.gif
se on helppoo kun sen osaa! eikä mulla mitää pleksiä oo..
wink.gif

Tuli vaan mieleen, että voihan sitä pientä väliä edellä ajavaan pitää. Osaa näistä kommenteista ei voi kuin ihmetellä.

Niinkuin siinä mainoksessa jossa toinen koira juoksee kuono toisen perseessä kiinni: "Muista turvaväli tms.."

Pakko myöntää että on joskus tullut viskottua tumppeja ulos katsomatta. Kerran jäi parista sentistä kiinni, ettei osunut viereisen auton avonaisesta ikkunasta sisään. Sen jälkeen on kyllä tullut varmistettua neljään kertaan onko tiellä muitakin. En vieläkään tajua mistä se siihen vierelle ehti kurvata vaikka silmänräpäys aiemmin siinä ei ollut ketään
wink.gif

Kuis tiukassa hanurituntumassa pitää ajaa, jotta voisi saada tumpin pottaan? Oisko turvavälistä hyötyä..?
Nimenomaan, jos turvaväli on luokkaa 20m tai vähemmän(80-100km/h vauhdissa), saapi syyttää itseään jos jotain saa päälleensä edellä menevästä ajopelistä.

Totuushan on se, että esim. satasen vauhdissa ihmisen reagointiaika(noin yksi sekunti) vie ajopeliä reilu 30 metriä ennenku jarruttaminen edes alkaa, eli kiirus tulee jos edellä menevästä autosta putoaa esim. pakoputki mopon eteen ja valopää takana ajaa puskurissa kiinni.

Mm. peräänajohan on aina takana tulevan syy, vaikka edellä ajava ajaisi hirveen, yms. takana tuleva on vastuussa omasta keulastaan ja edellä menevän ajoneuvon peräpäästä.

Mm. peräänajohan on aina takana tulevan syy, vaikka edellä ajava ajaisi hirveen, yms. takana tuleva on vastuussa omasta keulastaan ja edellä menevän ajoneuvon peräpäästä.
Ei muuten pidä paikkaansa. Jos vedät tyhjässä valoristeyksessä vihreillä tai vaikka motarilla liinat kiinni ilman mitään syytä ja saat takaatulijan tuhkaluukkuusi, olet maksumies. Kokeiltu on ja edellämenijä maksoi Sisun sumuvalon.

Kuis tiukassa hanurituntumassa pitää ajaa, jotta voisi saada tumpin pottaan? Oisko turvavälistä hyötyä..?
Nimenomaan, jos turvaväli on luokkaa 20m tai vähemmän(80-100km/h vauhdissa), saapi syyttää itseään jos jotain saa päälleensä edellä menevästä ajopelistä.

Totuushan on se, että esim. satasen vauhdissa ihmisen reagointiaika(noin yksi sekunti) vie ajopeliä reilu 30 metriä ennenku jarruttaminen edes alkaa, eli kiirus tulee jos edellä menevästä autosta putoaa esim. pakoputki mopon eteen ja valopää takana ajaa puskurissa kiinni.

Moni on täällä maininnut tuosta turvavälistä. Ihan aiheellista sinänsä, mutta luulisin että ongelma esiintyykin (ainakin minun kohdallani) enemmän kaupunkialueella jossa ei pidetä 20m turvavälejä. ja se tumppihan ei putoa maahan välttämättä suoraan vaan auton jättöilmavirtauksien mukana saattaa nousta korkeallekkin ja pysyä pitkään ilmassa (sen aikaa että mopo 20-30m päässä ehtii kohdalle)

Ja eikös tuo ole kovemmassa vauhdissa jo vaarallista heittää ikkunasta tumppia ulos kun sillä tuntuu olevan taipumus palata auton sisälle. Olen nimittäin parikin kertaa ollut sellaisessa autokyydissä jossa tumppi on lentänyt takaisin sisään.

Yksi ehkä kaikkein v-mäisimmistä tavoista on se, kun ajelet siinä melko lähellä autoa ja yhtäkkiä se mulkku ruikkasee tuulilasinpesunesteet suoraan naamalle.  
veryangry.gif

Varsinkin kun ajelee avokypärä päässä, ei se neste meinaan hyvältä suussa maistu..

Jotta nyrkillä silmään noita heittelijöitä/ruikkailijoita.  
kaboom.gif
Jeh, ruuhkaliikenteessä kesällä oikein mukavaa kun paistattelet päivää visiiri auki, ja kaveri siinä aikansa kuluksi aattelee että jospa tässä ton lasin pesis kun on kaks hyttystä tullut.. ja kun ei ole sitä ajoviimaa edes joka painaisi sen ruiskun siihen lasiin niin tulee kaarella suuhun, iyh..

Niin juu ja sielä ruuhkassa seistessä ei oo sitä turvaväliäkään pelastamassa päälle tulevalta tavaralta.

Mulle kävi kerran et lähdin ohittaamaan yhtä junttia niin se yrittää vipaa röökillä, mut rööki meni takas mistä tulikin...
biggrin.gif

No ei toi tietenkään mukavaa oo, mutta suurempana ongelmana koen kyllä tukkirekat tiellä. Viime ja tänä kesänä on ainakin kolmesti lentänyt tikkuaskia suurempi puupalanen vastaantulevasta tukkirekasta päin. Onneksi vain kerran on osunut vähän arempaan paikkaan, mutta ei onneksi sinne arimpaan, nimittäin sormille napsahti ja enpäs saanutkaan ajohanskaa viiteen päivään käteen. Kohtausnopeus kun oli varmaan jotain 150 km/h luokkaa.
Tuli varmaan suljetulla alueella vastaan ku tollasia nopeuksia
tounge.gif

No ei toi tietenkään mukavaa oo, mutta suurempana ongelmana koen kyllä tukkirekat tiellä. Viime ja tänä kesänä on ainakin kolmesti lentänyt tikkuaskia suurempi puupalanen vastaantulevasta tukkirekasta päin. Onneksi vain kerran on osunut vähän arempaan paikkaan, mutta ei onneksi sinne arimpaan, nimittäin sormille napsahti ja enpäs saanutkaan ajohanskaa viiteen päivään käteen. Kohtausnopeus kun oli varmaan jotain 150 km/h luokkaa.
Tuli varmaan suljetulla alueella vastaan ku tollasia nopeuksia  
tounge.gif
Nyt vähän taisi mennä sekaisin, eli vaikkei oma teksti olekaan kyseessä niin tarkoitus oli varmaan: Kohtausnopeus = vastaantulevan esineen nopeus osumahetkellä + oma nopeutesi vastakkaiseen suuntaan = 150 km/h, ei mikään kummoinen? 80km/h + 70km/h?

Näin siis kohtuunopeudella ajamalla, puupalikan kanssa kohdattiin vauhdilla 150km/h (eli samalla voimalla kuin oltaisiin törmätty paikalla olevaan puupalikkaan 150km/h vauhdista).

Termit eivät nyt ole ihan korrekteja jos virallista fysiikankirjaa aletaan selaamaan mutta tästä siis varmaankin oli kyse noin periaatetasolla.

-Cata-

sanoi:

...näin ei muuten aina välttämättä ole...
Pari vuotta sitten jäin ketjukolarissa väliin, olin neljäs auto ja viides tuli minun perään.
Poliisit syyllistivät kovasti ja minä kiistin syyllisyyteni - ei ollut tilaa väistää tai välttää tilannetta. Lopulta oikeudesta tuli syyttämättäjättämispäätös, ei tullut edes sakkoja.
Tosin vakuutusyhtiöthän siinä sitten tappelivat keskenään.

Back