• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Päällyste päättyy

Parikytkilsaa tänään soralla. maksimit oli 60 km/h. Neljäkymppiä just sopiva. Epäilen että kyseessä on muutama asia: liukkaat renkaat soralle, väärä painojakauma, kolmesataa kiloa painoa liian ylhäällä, väärä ohjaus ja vaikka mikä geometria… Kallistaminen aiheuttaa välittömästi etusen sivullelähdän. Varmasti. Mutta en kokeillut. Koska se on kerrasta selvä. Mutta selvisin.

Ajan möhköllä paljon hiekalla ja ohjaan kropalla minäkin. Roikun joskus asvalttityyliinkin, erityisesti kun "tähtään" isommassa vauhdissa hiekattomaan uraan ja haluan pitää möhkälettä vähän pystymmässä. Kevyemmällä pyörällä olisi helpompaa sladitella mutkissa, toisaalta minulla ei ole tehon puutetta suorilla.. Minä en ainakaan uskalla juurikaan oikoa mutkissa.

Uskomattoman paljon uskaltaa kallistaa pyörää näillä nykyisillä allround renkaillakin (tyyliin trail attack jne.), ainakin kuivilla teillä. Takanen lipsuu (tai siis yrittää karata) herkemmin kuin nappuloilla, mutta eturenkaan pito on kyllä hyvä..
Möhköllä (tubeless) paineet 2 bar pintaan, itse en ole alle sen laittanut. Varmaan kevyemmissä pyörissä uskaltaisin laittaa alle kaksikin. Mun Honda painaa siinä kolmensadan kilon paikkeilla...

Pyörän pitää uskaltaa antaa elää ja kun nostaa vauhtia (jos ei nyt suoraan rallivauhteihin) niin homma on oikeasti helpompaa. Usein näkee kaverista että pieni vauhdin nosto ja vähemmän jännitystä niin siitä se aukeaa...

Taidan olla sorateiden mutkataluttaja ..ja suorilla tykittäjä..:p

Viimeksi muokattu:
Minulla on lähimmälle asfalttitielle n.20km kotipihasta, joten pakostikin on pitänyt tuolla harrikalla oppia hiekalla ajamaan.

Alkukeväästä matkavauhti oli n. 60km/h ja jännitti niin perkeleesti. Nyt, kun tuota tietä on tullut höylättyä, niin pystyn siinä ihan hyvin ajamaan kutakuinkin satasta. Se tietenkin auttaa, kun on tuttu tie, mutta ei se soralla ajo loppujen lopuksi noinkaan painavalla rotiskolla mitään rakettitiedettä ole.

Kerran meinasin kaatua, kun tielle oltiin ajettu muutamaan mutkaan kunnon kerros pehmeää soraa. Oli sopivasti ajettu vielä semmoiseen tiukkaan N-mutkaan, mihin pitää tiputtaa nopeutta aika paljon. Silloin oli tunne, että ajan kuulalaakerien päällä ja minusta meinasi tulla matkustaja.

En noita hiekkateitä kuitenkaan mieluusti ajele ja jos lähden ihan vain hupiajelulle, niin kyllä asfalttipätkillä päristelen etiäpäin.

Ja tietenkin se pölyäminen ja lentelevät kivet ovat perkeleestä.

Omasta ajamisesta on seuraava huomio, jos fiilis on kateissa niin soralla ajamisesta ei tule yhtään mitään vaikka alla on sinne tarkoitettu kurapyörä. Pojan kanssa tuli pari kesää seikkailtua erilaisilla teillä ja välillä kuului kypäräpuhelimesta että nostas nyt pappa vauhtia, vastasin yleensä että ei pysty kun ei ole luottoa etuseen joka lipsuu jatkuvasti.

Yleensä tähän auttoi vauhdin nosto ja sitä kautta ajamisen aktiivisuus, silloin keskittyy enemmän siihen ajamiseen ja unohtaa ne pienet lipsahdukset, jotka monesti vähenee vauhdin noustessa. Jos ajaa hiljaa hissuttelemalla niin pyörä ja kuski on yhtä puuta eikä elastinen yhdistelmä kuten sen kuuluisi olla, kuskin jäykkyys ja ohjaustangon puristaminen kostautuu välittömästi renkaiden lipsumisella. Vauhdin korotus, määrätietoisuus ja ajamisen rentous, niiden kanssa saa monesti pyörän toimimaan paremmin soralla. Niin kauan kun pyörä on isäntänä, se lipsuu alla. Kun otetaan määrätietoiset otteet niin isäntä istuu pyörän päällä ja pyörä alkaa tottelemaan ajatusta ja kuskin käskyjä.

Kaatumisen pelkääminen on ihan normaalia, myös kokeneelle kuskille. Siitä tuskin jokainen pääsee koskaan eroon mutta pelkääminen vähenee kilometrien kertyessä. Rohkeasti vaan ajamaan sorateitä niin luotto alkaa pikkuhiljaa kasvamaan pidon ja pyörän hallinnan osalta, kun jokunen sata/tuhat kilsa on ajoa takana niin huomaa että ei se nyt niin karmeeta olekkaan ja ajamisesta alkaa nauttia.

Hiekkatiellä ajamisessa saa esille sellaisia asioita pyörän/kuskin käytöksestä joista voi olla hyötyä myös pikitiellä, kuten silloin kun tulee liukas paikka silmille tai renkaat alkaa lipsumaan. Monen mielestä kaikille pitäisi järjestää soratie kurssi pelkästään siitä syystä että se on monelle tuntematon/pelottava maailma ja siellä opitut taidot ei ainakaan huononna pyörän käsittely kykyä, ajoi sillä soralla tai pikitiellä.

Itse mitotan vauhdin sorateillä niin, että jarruja ei tarvi käyttää ollenkaan. Yllättävän hyvän vauhdin saa pidettyä näin yllä eikä kertaakaan ole tullu liian nopeita tilanteita.

Viimekesänä tuli ajeltua yhellä reissulla ~200 km sorateitä Superdukella. Tärinä ja pöly ei vaan tehny hyvää matalalla roikkuville sähköille ja lopulta starttireleen päällä oleva liitin sano sopimuksen irti :(

TiuSo sanoi:
Ajan möhköllä paljon hiekalla...

Taidan olla sorateiden mutkataluttaja ..ja suorilla tykittäjä..:p

Jotenkin tunnistan itsenikin tuosta, möhkö on möhkö.:;):

Ja kun pitää vielä mielessä tärkeimmän, "mopo on saatava pysähtymään alueella jonka näkee eteenpäin", on mutkien vauhdit jotain muuta kuin noissa muutamissa videoissa. Eikö? :paikallatuulee:

Alun haparoinnin jälkeen usein käy niin, että vauhdit alkaa nousemaan.
Eihän siinä mitä, mutta kun se pysähtyminen ei hiekkatiellä olekkaan ihan sama juttu kuin kestopäällysteellä.
Joten malttia sinne hiekkatielle nopeuksien suhteen ja jos ei usko, niin kannattaa kokeilla pari täsyjarrutusta satasen vauhdista...

Hyviä vinkkejä ja huomioita :thumbup:
Eihän tässä muu auta kuin lähteä hiomaan ajotaitoa sorapätkille ja tiirikoimaan hartialukkoa auki.

Mun mielestä hiekkatieajelu on paras keväinen ruosteenpoisto talven jälkeen. Aivan eri aktiivisuudella voi ajaa hiekkateitä ja pyörän käsittely tulee taas tauon jälkeen tutuksi. Voittaa minun kirjoissa sellaisen keväisen lievästi kylmissään ajetun tonnin asfalttisiirtymän kirkkaasti!

Back