• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oudosti kulunut eturengas ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toi on milenkiintoinen miten mikäkin pyörä kuluttaa renkaita, joskus melko kauan sitten etunen kesti paljon pitempään mutta on mulla ollut myös pyöriä että menee aika lailla samaa tahtia, varsinkin uudemmissa pyörissä. Tietty silloin ennen etunen oli 19" ja takanen 18". Toki kokemukset vain maanteiltä ja suht rauhallisesta menosta.

Tinde sanoi:
Toi on milenkiintoinen miten mikäkin pyörä kuluttaa renkaita, joskus melko kauan sitten etunen kesti paljon pitempään mutta on mulla ollut myös pyöriä että menee aika lailla samaa tahtia, varsinkin uudemmissa pyörissä. Tietty silloin ennen etunen oli 19" ja takanen 18". Toki kokemukset vain maanteiltä ja suht rauhallisesta menosta.

Molemmat ajelemme ilm.FJR:llä? Kyllä mulla kuluu renkaat samaan tahtiin, ehkä jopa eturengas nopeammin, tosin pääosin ajelen mutkateitä reipasta vauhtia. 80-luvulla meni yleensä 2 takarengasta yhdellä etusella, jotain on muuttunut...

Joo ennen muinoin etunen kesti tosiaan takasta huom. pidempään. Kokolailla tasatahtia nyt kuluu vaikka ajotapa on joskus ronskimpi.
Oisko noi seokset sellaisia, nykypyörien painopiste edessä ja luistonesto ja muut kuolemaa hidastavat tingelit estää takasen spinnaamisen. Ennen tosin esti tehon puute sen. :grin:
Eikä tule suditelua niin kuin kossina...

XJ 900 sanoi:
Molemmat ajelemme ilm.FJR:llä? Kyllä mulla kuluu renkaat samaan tahtiin, ehkä jopa eturengas nopeammin, tosin pääosin ajelen mutkateitä reipasta vauhtia. 80-luvulla meni yleensä 2 takarengasta yhdellä etusella, jotain on muuttunut...

Just niin, sama kokemus, eli FJR syö aika tasatahtiin ainakin mun ajotavoilla. Ja samat muistot, mm. -76 CB500F ja -81 CB750KA takarenkaat meni paljon nopeammin kuin etuset. Pikkuhiljaa se muuttui ja minusta jo -91 FJ1200 kulutti renkaita tasatahtia.

Batmanninja sanoi:
Joo ennen muinoin etunen kesti tosiaan takasta huom. pidempään. Kokolailla tasatahtia nyt kuluu vaikka ajotapa on joskus ronskimpi.

Oliko ennen eturenkaassa uutena noin 2/3 takarenkaan kulutuspinnasta?
Ei mielestäni, mutta nyt se vakiotilanne.

vstrom sanoi:
Oliko ennen eturenkaassa uutena noin 2/3 takarenkaan kulutuspinnasta?
Ei mielestäni, mutta nyt se vakiotilanne.

Ja osaltaan varmaan vaikutti että siihen aikaan etunen oli 19" myös katupyörissä.

Vklnuppi sanoi:
Voin ihan suoraan myöntää, että olen amatööri hifistelyssä, mutta itse en ole huomannut mitään eroa paineiden kanssa kikkailussa. Ehkä ne testit pitäisi vetää putkeen, mutta mun mielestä on ihan hyvin mennyt kaarteisiin lain sallimissa nopeuksissa ja joskus hieman ylikin. Tai sitten sen huomaisi jos vetäisi aina tuppinurin rajoituksista välittämättä.

Voi hyvinkin olla pyöräkohtainen. Ainakin mun duksuissa (SF ja Multi) joissa on 17", paineen vaikutus on päivänselvä, etenkin radalla, mutta sama koskee "siviiliä". Jo 0,2baria tuntuu. Kotarissa oli 21", siinä ei niinkään.

Tinde sanoi:
Ja osaltaan varmaan vaikutti että siihen aikaan etunen oli 19" myös katupyörissä.

19:n on aika monessa nykypäivän katuenskassa ja niissäkin uuden eturenkaan kulutuspinta tuntuu kutistuneen verrattuna takarenkaaseen.

vstrom sanoi:
19:n on aika monessa nykypäivän katuenskassa ja niissäkin uuden eturenkaan kulutuspinta tuntuu kutistuneen verrattuna takarenkaaseen.

Jos tosiaan rengasvalmistajat mitoittaa kulutuspinnat niin että kuluu samaan tahtiin. Ei oikeen pysty tarkistamaan millaisia renkaat oli 40 vuotta sitten. Muistista nousee laadukas Yokohama joka oli liukas sekä sateella että kuivalla :D.

Kotarikuski sanoi:
Voi hyvinkin olla pyöräkohtainen. Ainakin mun duksuissa (SF ja Multi) joissa on 17", paineen vaikutus on päivänselvä, etenkin radalla, mutta sama koskee "siviiliä". Jo 0,2baria tuntuu. Kotarissa oli 21", siinä ei niinkään.

Mihis suuntaan ne on tuntuneet ? Eli onko parantunut vai huonontunut yli/ali paineilla ?

Tinde sanoi:
Jos tosiaan rengasvalmistajat mitoittaa kulutuspinnat niin että kuluu samaan tahtiin. Ei oikeen pysty tarkistamaan millaisia renkaat oli 40 vuotta sitten. Muistista nousee laadukas Yokohama joka oli liukas sekä sateella että kuivalla :D.

Harva pystyy tarkistamaan, mutta melko moni muistaa että etunen kesti kaksi tai kolme takasta. Eipä nykyään.

Entä laadukas Bridgestone, jonka kumin kovuus oli nimensä veroinen?:)

jr66 sanoi:
Olisiko ajot suunniteltava niin että oikealle kääntyviä kurveja on enemmän jotta rengas kuluisi tasaisesti :right: Esim. töihin eri reittiä kuin kotiin... Tosin jos kotiin tullessa poikkeaa vaikka nais... siis kaverilla niin renkaan kuluminen muuttuu. Eli ei kannata hommata kavereita.

Kyllähän tuommoisellakin reissulla kumit kuluu... :jpstyle:

Back