• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oudosti kulunut eturengas ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuntuu että paineen nosto toi keveyttä ja ketteryyttä taajamavauhteihin, mutta en tiedä oliko placeboa.

Noi rengaspaineethan mitataan sitten lämpimästä renkaasta. Mulla tykkäs takunen kulua vähän loimuille reunoilta, radalla siis. Pari-kolme kymppää painetta pois ja pieni hienosäätö takapumppuun. Nyt riekaloituu tasaisesti :)

taiger sanoi:
Sora yms teillä myös hyvä olla kunnolla painetta että ei iske kivet vanteelle.

Parisataakiloisella kurapyörällä pudotan paineet soralle että saa pitoa renkaalle, monet kesät ajettu soraa ja metsäteitä 1.8 paineilla ilman rengas- tai vannerikkoa. Tosin etunen on 21" ja pinnavanteella, ja jousituskin on pehmeämpi.

Etusen epätasainen kuluminen on aika pitkälti kiinni pyörästä, renkaasta ja paineista. Palakuvio/nappularenkaat kuluu aika usein epätasaisesti tai nappulat vinoksi.

TiJuKo sanoi:
Noi rengaspaineethan mitataan sitten lämpimästä renkaasta.

Tuostapa olen eri mieltä. Eikä ole pelkästään mielipidekysymys, piti ihan asioikseen tarkistaa oman mopon manuska ja niinhän siellä sanotaan notta
Tire pressure should be checked regularly on a “cold” tire
. Tuo on helppo perustella että kylmä on ajamaton rengas, jolloinka itse paineen lisäksi muuttujana ainostaan ulkoilman lämpötila. Eikä esim ennen mittausta suoritetun ajotapahtuman rasittavuus.

EDIT. Rata-ajossa voi olla syytä toimia toisin. Mutta kylmänä mittaaminen siis normaalia katu / maantieajoa ajatellen.

vma sanoi:
Oho. Tasaantuuko mutkan pituus jos palaa samaa reittiä takaisin, vai onko Suomen kaikki mutkat aina mennessä pidempiä, kun tullessa?

Jos ajat keskiviivan päällä niin sitten on saman pitusia matkoja, mutta jos nyt ottaa extreme-esimerkin niin esimerkiksi kaksikaistaisilla teillä T-risteyksissä vasemmalle kääntyessä kaaren säde (ja kallellaan ajamisen matka) on varmaan kolmekertaa pidempi kuin oikealle käännyttäessä.

TIJ sanoi:
Tuostapa olen eri mieltä. Eikä ole pelkästään mielipidekysymys, piti ihan asioikseen tarkistaa oman mopon manuska ja niinhän siellä sanotaan notta . Tuo on helppo perustella että kylmä on ajamaton rengas, jolloinka itse paineen lisäksi muuttujana ainostaan ulkoilman lämpötila. Eikä esim ennen mittausta suoritetun ajotapahtuman rasittavuus.

EDIT. Rata-ajossa voi olla syytä toimia toisin. Mutta kylmänä mittaaminen siis normaalia katu / maantieajoa ajatellen.

Seikka on saletti :cruising:

vma sanoi:
No totta vitussa se on pidempi, ja sillä ei ole helvetinkään merkitystä.

Sitten sillä ehkä teoriassa olisi merkitystä jos kaikki mutkat aina kaartuisivat vain ja ainoastaan vasemmalle muutaman tuhannen kilometrin matkan.

Tuo renkaan kuluminen vasemmalta syrjältä enemmän on tapahtuma, joka tapahtuu vaikka ajat suoraa tietä.

On se hyvä, et aina joku tietää, et mistä se ei voi johtua.

Onkohan se sitten niin, että Briteissä eturenkaat kuluvat enemmän keskilinjan oikealta puolelta. Mene ja tiedä, pitäisi varmaan kysyä?

Erityisesti suomessa nuo mp:n eturenkaat kuluvat oman kokemukseni mukaan sen vuoksi enemmän keskilinjan vasemmalta puolelta, koska tiet ovat uraisia. Myös tien luontainen kaltevuus vaikuttaa epätasaiseen kulumiseen.

En kuitenkaan usko sen vaikuttavan normaaliin ajokäyttäytymiseen, koska kulumisesta johtuva epätasaisuus on suurimmillaan renkaan lopussa, jolloin se on jo muutenkin vaihtokunnossa (= koko eturengas ei enää turvallinen miltään osalta).

vma sanoi:
No totta vitussa se on pidempi, ja sillä ei ole helvetinkään merkitystä.

Sitten sillä ehkä teoriassa olisi merkitystä jos kaikki mutkat aina kaartuisivat vain ja ainoastaan vasemmalle muutaman tuhannen kilometrin matkan.

Tuo renkaan kuluminen vasemmalta syrjältä enemmän on tapahtuma, joka tapahtuu vaikka ajat suoraa tietä.

Ja vitusta löytyy vastaus :jippikaijee:

Tässä aikani kuluksi jäin pohtimaan... Miten paljon tämä laskelma menee pieleen :D

Mutkapätkätien leveys 6 metriä? Jolloin ajolinjojen välillä olisi 3 metriä sivusuunnassa vasemman ja oikean kaistan välillä...
...eeli kurvin pituus olisi 2 x pii x mutkan säde

Eli jos vasemmalle kääntyvän mutkan säde (keskiviivasta) olisi hihasta ravistettuna:
- 25 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 12,77 % pidempi kuin vasenta kaistaa
- 35 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 8,96 % pidempi kuin vasenta kaistaa
- 50 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 6,19 % % pidempi kuin vasenta kaistaa

Kyllä mä ajattelisin että joku 10% pidenmpi matka näkyisi renkaan kulumisessa. Kaupunkiajossa vaikutus on suurin koska risteyksissä lienee pienimmät säteet mitä löytyy ja useampikaistaiset ajoradat voi olla leveitä.

:dunno:

Olisiko ajot suunniteltava niin että oikealle kääntyviä kurveja on enemmän jotta rengas kuluisi tasaisesti :right: Esim. töihin eri reittiä kuin kotiin... Tosin jos kotiin tullessa poikkeaa vaikka nais... siis kaverilla niin renkaan kuluminen muuttuu. Eli ei kannata hommata kavereita.

shyhander sanoi:
Tässä aikani kuluksi jäin pohtimaan... Miten paljon tämä laskelma menee pieleen :D

Mutkapätkätien leveys 6 metriä? Jolloin ajolinjojen välillä olisi 3 metriä sivusuunnassa vasemman ja oikean kaistan välillä...
...eeli kurvin pituus olisi 2 x pii x mutkan säde

Eli jos vasemmalle kääntyvän mutkan säde (keskiviivasta) olisi hihasta ravistettuna:
- 25 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 12,77 % pidempi kuin vasenta kaistaa
- 35 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 8,96 % pidempi kuin vasenta kaistaa
- 50 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 6,19 % % pidempi kuin vasenta kaistaa

Kyllä mä ajattelisin että joku 10% pidenmpi matka näkyisi renkaan kulumisessa. Kaupunkiajossa vaikutus on suurin koska risteyksissä lienee pienimmät säteet mitä löytyy ja useampikaistaiset ajoradat voi olla leveitä.

:dunno:

Tämä menee vittuun kumminkin.

Entäpä jos lisäksi huomioidaan sisäkaarteen jyrkemmän kaartosäteen vaikutus renkaaseen kohdistuvaan sivuttaisvoimaan lyhyemmästä matkasta huolimatta mikäli käytetään samaa ajonopeutta kuin ulkokaarteessa ajettaessa?

siraulu sanoi:
Oisko noi Bi-Compound renkaat, siis reunoilla pehmeämpää kumia? Ainakin Scorpion Trail 2 on bi-compound ja reunoilta kuluu myös nopeammin.

Yritin googlella etsiä asiasta tietoa, mutta en löytänyt mitään siihen viittaavaa, tosin en vastaankaan. Takanen taas on kulunut "normaalisti"

57pannu sanoi:
Monesti näkee että on ajettu etusella liian vähillä paineilla, se myös kuluttaa mukavasti aalloille ja aika nopeasti. Niin en tiijä oisko tuolla 2CT tai kaksi kumiseos rakenteella merkitystä, voip olla, kuka näistä tietää.

Tässä tapauksessa tuokaan ei oikein sovi kun ovat olleet +0.2bar yli vakiopaineen. Eipä nuo ole kuin 5500km pyörineet alla (tarkistin), mutta täytynee alkaa katselemaan uusia ja talvella/keväällä vaihdattaa.

Kotarikuski sanoi:
Kulumisesta viis. Säädän paineen siten että ohjautuvuus kaarteisiin on hyvä. Etunen kestää joka tapauksessa pitempään kuin takanen. Vaihtaa sitten vähän useammin.

Voin ihan suoraan myöntää, että olen amatööri hifistelyssä, mutta itse en ole huomannut mitään eroa paineiden kanssa kikkailussa. Ehkä ne testit pitäisi vetää putkeen, mutta mun mielestä on ihan hyvin mennyt kaarteisiin lain sallimissa nopeuksissa ja joskus hieman ylikin. Tai sitten sen huomaisi jos vetäisi aina tuppinurin rajoituksista välittämättä.

57pannu sanoi:
Ihmeen kauan tämä keskustelusäie kesti, ennenkuin lähti laukalle.

Tämä on kieltämättä ikävä puoli orgissa, mutta kyllä täältä sitten löytyy paljon asiallistakin keskustelua, porukkaa ja neuvovia ihmisiä.

Mun kokemuksen mukaan kuluu juurikin aloittajan kuvaamalla tavalla, varsinkin renkaan kestoiän loppupäässä.

Stadista kun esim. Oulussa käy mutkin, selvä toispuoleinen kuluminen on nähtävissä laadukkaissa kumeissakin. Radalla/mutkapätkillä voi sitten pyöristellä.
Tien kaltevuus & uran reunalla ajo sen tekee..

Back