• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oudoin tapasi ajellessasi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Shakal sanoi:
Tavat jotka pitäisi kitkeä pois minusta:
-Jos tiellä ei ole muita tienkäyttäjiä, niin jatkuva keuliminen ym sikailu omaksi iloksi/tylsyyteen.

Nuo kaksi huonoa tapaa tuntuu olevan mahdoton poistaa, kuitenkin melko monta vuotta tullut ajeltua ja eri fillareita paljon ollut..

...nooh...kerran osut keuliessa johonkin sopivan näkymättömään routakuoppaan - tai muuten keikkaat selälles, niin eiköhän se siitä kitkeenny poies.

Kun kerran ajelin jonkun välin motarilla takalaukku auki ni on sitten sen jälkeen tullut liikennevaloissa välillä neuroottisesti tarkasteltua, että onko se nyt VARMASTI kiinni. Tuolloin, kun tämän neuroosin itselleni aiheutin, ei muuten mitään pudonnut laukusta. Lisäksi poljen valoissa monta kertaa vaihdetta alaspäin, että varmasti on ygösellä.

Sitä ei kai lasketa oudoksi tavaksi että laulaa ajaessaan?

Laulaminen myös mulla!!!

tuosta ylimmän vaihteen etsimisestä tuli mieleen, että itse monesti ajelen vitosella ensin 20km, sitten käy mielessä, että jaa vähän on kierrokset korkealla, ai niin, onhan siellä vielä kutonenkin.

Kyllä melkein kaikki jo kuvatut tavat löytyy..

+jalkojen ojentelu "potkiminen"
+jalkojen laahaus perässä liikennevaloista lähdettäessä jonkun matkaa
+ehkä häröimmän näkösenä nuuskapalleron kaiveleminen umpikypärän sisältä hanskat kädessä. Kun on whisperkit leuan alla niin ei oikeen voi pudottaakkaan sitä nuuskaa. Se vaan pitää kaivella sormeen ja yleensä ei liikennevalot riitä toimenpiteeseen... :paikallatuulee:

JML78 sanoi:
Kyllä melkein kaikki jo kuvatut tavat löytyy..

+jalkojen ojentelu "potkiminen"
+jalkojen laahaus perässä liikennevaloista lähdettäessä jonkun matkaa
+ehkä häröimmän näkösenä nuuskapalleron kaiveleminen umpikypärän sisältä hanskat kädessä. Kun on whisperkit leuan alla niin ei oikeen voi pudottaakkaan sitä nuuskaa. Se vaan pitää kaivella sormeen ja yleensä ei liikennevalot riitä toimenpiteeseen... :paikallatuulee:

Joo toi nuuskan käyttäminen mopoillessa on taitolaji. :thumbup:

Lokakuussa viimeksi ollut ajamassa joten piti oikein miettiä vastausta :D Kaikista tarkin taidan olla siinä, et vetoketjut on kiinni ( joskus harvoin jääneet auki silti ) ja katseella varmistan useimmiten vielä, että jalka on varmasti kunnolla auki ennen kuin nousen pyörän selästä.
Oli hyvä huomata, että muillakin on omia juttujaan :jpstyle: Tunnistin kyllä monista vastauksista itseni, mutta nuo kirjoittamani ovat sellaisia mitkä tekee sillai rutiinin omaisesti :)

Kerran on pitänyt pysähtyä tarkastamaan että otinko varmasti pankkikorttini mukaan automaatilta kun olin ollut tankkaamassa. No löytyihän se lompakosta :)

Yhden kerran meinasi jäädä kortti ottamatta automaatista kun olin pakua tankkaamassa, onneksi jälkeeni tullut tankkaaja huomasi asian :)

Juska2000 sanoi:
Kerran on pitänyt pysähtyä tarkastamaan että otinko varmasti pankkikorttini mukaan automaatilta kun olin ollut tankkaamassa. No löytyihän se lompakosta :)

Yhden kerran meinasi jäädä kortti ottamatta automaatista kun olin pakua tankkaamassa, onneksi jälkeeni tullut tankkaaja huomasi asian :)

Lieneekö tuo mahdollistakaan nykyään? Ainakin nesteen asemilla automaatti huutaa niin kauan että kortti on otettu pois ja vasta sen jälkeen saa luvan tankata :)

Aika vakioita :
- vetoketjujen tarkistelu (ja jos boksi mukana että se on kiinni)
- laulaminen, mikä voi olla kiusallista jos scalan päässä on toinen mopoilija
- yrittäminen vaihtaa 7-vaihteelle
- ornitologia ja siitä raportointi scalaan tyyliin "Katso, haukka kaartelee tuolla oikealla"
- nuuhkiminen (vastaleikattu heinä ja tuoreet metsätyöt mieleen, lietelanta ei)
- muiden liikenteessä olijoiden arvostelu kun ilmeisesti itse ajaa täsmällee oikein ja sujuvasti....
- aina välillä pujottelu, joskus harvoin seisomaan nouseminen
- jos navi mukana niin sen näpräily
- kierrosluvun ja nopeusmittarin lukemien korrelaation laskeskelu eri vaihteilla

Mulla paha tapa keskittyä ajamiseen. Mitäpä jos joskus vielä herpaannun. Näenkö luonnon, kuulenko ääniä, tulviiko tuoksut sieraimiin. Pelottaa jo ensi kevät :D

Piitkää matkaa jo ajettu muutamakinsatakm, niin tapeille seisomaan ja

a) 'pumppaaminen' ylös ja alas, tulee lämmin n. 30x jälkeen… :;):
b) 'Titanic', ts nojaa tapeilla edelleen seisten eteenpäin niin pitkälle, että näkee oman ajovalonsa:jippikaijee:

Nämät siis jos ja kun paahdetaan tyhjää -tylsää- moottoritietä…

-jami

Näiden aika ja matka laskelmien lisäksi lasken bensan riittävyyttä eri nopeuksilla.
Tavoitteena siis tankata mahdollisimman harvoin ja pyrkiä ajamaan tankki aina lähes kuivaksi.

Back