Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
+1Taitaa turvaväli ja tilannenopeus olla se pääpointti näissä peräänajoissa. Ei kannata laahata edelläajavan bumpperissa. Harmittavia tapauksia.
Välillä se vaan on vaikea arvioida jonkun edellämenijän vauhtia.Taitaa turvaväli ja tilannenopeus olla se pääpointti näissä peräänajoissa. Ei kannata laahata edelläajavan bumpperissa. Harmittavia tapauksia.
Noi pitäs poliisin toimesta pysäyttää sinne kiihdytyskaistan päähän, ottaa kortti pois ja antaa bussilippu tilalle.Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h![]()
Jos autosta gearbox rikki tai joku muu problem? Siella miniminopeus? Moni puhuu etta alinopeus. Onko Suomessa miniminopeus jota ei saa alittaa?Noi pitäs poliisin toimesta pysäyttää sinne kiihdytyskaistan päähän, ottaa kortti pois ja antaa bussilippu tilalle.Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h![]()
OT Löytyy myös tämänlainen asetusNo tieliikennelaissa ei erikseen ole kyllä alinopeutta määritelty. Seuraavasti siellä kuitenkin sanottu:
"Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa.
Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan poistumiskohtaan saakka."
Myöskin seuraava kohta tulee monta kertaa rikottua esim Lahdenväylän alkupäässä:
"Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommalla- kummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu."
Itse onnettomuuteen nämä kommentit eivät liity.
Onnettomuus sen takia sykähdytti, että Yyteri meetingistä palatessa olin juuri tuntia aiemmin ajanut samasta kohtaa. Tavaroita mopon päältä purkaessa näin kun hälytysajoneuvoja tuonne suuntaan sitten tuntia myöhemmin meni. Tapahtuneesta vasta seuraavana aamuna luin paikallislehdestä.
Ohituksissa, varsinkin jos aikoo ohittaa jonoa ja aivan erityisesti jos kärjessä on joku hitaampi ajoneuvo, niin kannattaa ensin varmuuden vuoksi vetää vauhtia reilusti pois ja tarkastella tilannetta ennen ohitusta. Ei kannata lähteä heilauttamaan matkavauhdilla ohi.En syyttele ketään, mutta monesti tuollaisissa "ajoneuvoyhdistelmissä" ei pala mitään valoja taakse. Tai jos palaakin, niin vilkku näyttää väärään suuntaan. En siis väitä että ko. kärryssä ei olisi palanut valot, mutta voisi olla ymmärrettävä selitys tapahtumalle. <span style='font-size:7pt;line-height:100%'>(vikahan on luonnollisesti autoilijassa)</span>
Monta läheltäpititilannetta ollut itsellä kun ohittaa ja yhtäkkiä auto/traktori/puimuri kääntyy vasemmalle metsätielle/pellolle. Noissa paikoissa ei ole edes yleensä keltaista viivaa varottamassa.
Varovaisuutta ohitellessa.
No jos vaihdelaatikkovika tai vastaava ongelma iskee moottoritiellä tai sen liittymässä, niin kai voisi esim varoitusvilkuilla varoittaa mahdollisesti takaa normaalinopeutta tulevia?Jos autosta gearbox rikki tai joku muu problem? Siella miniminopeus? Moni puhuu etta alinopeus. Onko Suomessa miniminopeus jota ei saa alittaa?Noi pitäs poliisin toimesta pysäyttää sinne kiihdytyskaistan päähän, ottaa kortti pois ja antaa bussilippu tilalle.Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h![]()
Sitä nappia ei suomalaiset osaa käyttää ollenkaan. Hätävilkkuja meinaan. Kai se on sama kun kaikessa muussakin, et mitä muut aattelee jos mää alan yhtäkkiä jotain hätää vilkutteleen...No jos vaihdelaatikkovika tai vastaava ongelma iskee moottoritiellä tai sen liittymässä, niin kai voisi esim varoitusvilkuilla varoittaa mahdollisesti takaa normaalinopeutta tulevia?
Erittäin valitettavaa, otan osaa! Jos tilanne on mennyt noin, niin ei siinä miehelle ole paljoa mahdollisuuksia jäänyt.
Kuulin, voi korjata jos olen väärässä, että tässäkin tapauksessa kyseessä oli suhteellisen tuore motoristi, noin viikon vanha pyörä. Oliko sillä merkitystä itse tapahtumaan, se jää taas kerran hämärän peittoon.
On tää vähän turhan synkkä kesä tässä mielessä!