• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ORG sukeltaa kaakelilaguuniin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikäs on niinkuin oleellisin/rehellinen syy siihen etteikö astmaatikon pitäisi tahi saa sukeltaa laitteilla?
Mulla kun meinaan on astma (ollut oireeton n.15v ellei jopa kauemmin) ja pari kertaa olen yrittänyt sukellus kursseille päästä,tosin aikaa siitäkin joku 10v.

Ensimmäisellä kerralla lääkäri kaatoi koko jutun,perusteena lähinnä: astmaatikko ei voi/saa sukeltaa.
Toinen kerta: evättiin pääsy jo ennen lääkärillä käyntiä.

Huvittaa vaan sinänsä koska tosta astmasta ei ollut mitään haittaa esim.uimisessa (piti tulla pentuna kilpauimari,tosin se juttu päättyi aivan muiden syiden takia) tai crossia ajaessa jne.

Mikäs on niinkuin oleellisin/rehellinen syy siihen etteikö astmaatikon pitäisi tahi saa sukeltaa laitteilla?
Mulla kun meinaan on astma (ollut oireeton n.15v ellei jopa kauemmin) ja pari kertaa olen yrittänyt sukellus kursseille päästä,tosin aikaa siitäkin joku 10v.

Ensimmäisellä kerralla lääkäri kaatoi koko jutun,perusteena lähinnä: astmaatikko ei voi/saa sukeltaa.
Toinen kerta: evättiin pääsy jo ennen lääkärillä käyntiä.

Huvittaa vaan sinänsä koska tosta astmasta ei ollut mitään haittaa esim.uimisessa (piti tulla pentuna kilpauimari,tosin se juttu päättyi aivan muiden syiden takia) tai crossia ajaessa jne.
Se on puhtaasti vastuukysymys! Kukaan kouluttaja ei uskalla ottaa vastuuta "sairaasta" ihmisestä! Vastuu halutaan lykätä lääkärille ja lääkäri ei taas uskalla ottaa vastuuta potilaastaan sukeltajana, koska ei mitä ilmeisemmin tunne sukellusta harrastuksena!?

Erittäin yksinkertaistettu versio:
Astmaa sairastavan henkilön hengitysilmanvaihtokyky on heikompi kun ns. normaalin henkilön. Laitesukelluksessa hengitysvastus kasvaa johtuen veden alla sukeltajaan kohdistuvasta vedenpaineesta ja kaasun kasvavasta tiheydestä (ns. Boylen laki).

Esimerkiksi 10 metrin syvyydessä keskivertosukeltajan maksimaalinen hengitysilmanvaihto on vain noin 70% mitä se on pinnalla ja noin 30 metrin syvyydessä noin 50%. Tämä yhdistettynä siihen että henkilö jo ennestään sairastaa hengitysilmanvaihtoa heikentävää sairautta voi aiheuttaa sen että rasitustilanteessa ei hengitysilmanvaihto ole riittävä tuomaan ns. "raitista ilmaa" elimistöön.

Lisäksi normaleista paineilmalaitteista hengitettävä paineilma on kuivaa ja kylmää joka myös rasittaa osaltaan hengityselimiä.
Harrastesukeltajilla alkaa myös nykyään olemaan käytössä
laitteita joissa tuota kuivuusongelmaa ei enää ole eli ns. suljetun tai puolisuljetun-kierron järjestelmiä mutta suomessakaan näitä ei ole kuin käsittääkseni korkeintaa muutamia kymmeniä (siviileillä) ja maailmallakin ne ovat vielä suhteellisen harvinaisia. Itse työskennellessäni kouluttajana/sukellusoppaana kolme kesää Välimeren sukelluskohteissa näin ainoastaan kerran Maltalla tälläisen laitteen käytössä.

Divers Alert Network tai DAN on tehnyt useita tutkimuksia mm. astmasta
Divers Alert Network: Asthma & Diving

Noin 15-20 vuotta sitten astman sairastaminen oli ehdoton sukelluseste mutta nykyisin maailmalla lievemmissä asteissa sallitaan laitesukeltaminen tietyin rajoituksin.

EDIT: Suomesta löytyy muutamia sukelluslääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä jotka osaavat kyllä kertoa tarkemmin. Sipiläinen HYKS:stä oli muistaakseni yksi.

No nyt mokasin sen verran, että pistin lisäohjeita editoiden eli: Introon tulijat; menkää tuonne viestien "väliin" ja lukekaa lisäohjeet!
withstupid.gif
biggrin.gif

Ja vielä mää editoin; kaljalle todellakin mennään vasta intron jälkeen!!!!!!!
baaa.gif

Kiitoksia,nyt sai tietää vähän perustellumman syyn.

Kuitenkin (vaikka en ole kokeillut,ja kyllä..olen jääräpää  
biggrin.gif
) uskoisin ettei esim. altaassa ongelmia tulisi,ja vaikka tulisikin niin tilanne olisi aika hallinnassa...joskin joku joutuisi jostain etsimään inhalaattorin,itse kun en sellasta ole omistanut vuosiin  
smile_org.gif

Hmmm...tänään ois kyllä firman lääkärillä käynti,voisinpa samalla kysästä mitä asialle pystyisi tekemään...

Hmmm...tänään ois kyllä firman lääkärillä käynti,voisinpa samalla kysästä mitä asialle pystyisi tekemään...
Muista että harvoin noi "firman lääkärit" tietää sukelluksesta yhtään mitään, kovin harva lääkäri tuntuu tietävän.

Jos haluat oikeanlaisen todistuksen luotettavasti kannattaa kääntyä ihan oikean sukelluslääkärin puoleen. Yksi tällainen olisi esim Medioxygen .

Omasta terveydestähän tuossa on kysymys ja jos astmavaivaa on ollut kannattaa ottaa selvää vimosen päälle
smile_org.gif

Muista että harvoin noi "firman lääkärit" tietää sukelluksesta yhtään mitään, kovin harva lääkäri tuntuu tietävän.

Jos haluat oikeanlaisen todistuksen luotettavasti kannattaa kääntyä ihan oikean sukelluslääkärin puoleen. Yksi tällainen olisi esim Medioxygen .

Omasta terveydestähän tuossa on kysymys ja jos astmavaivaa on ollut kannattaa ottaa selvää vimosen päälle
smile_org.gif
Aivan! Nyt kun paljastit olevasi astmasta kärsivä, en huoli Sinua altaaseen ilman lääkärintodistusta! Olen mieluummin kusipää, kuin kuolemantuottaja!

smile_org.gif
Aivan! Nyt kun paljastit olevasi astmasta kärsivä, en huoli Sinua altaaseen ilman lääkärintodistusta! Olen mieluummin kusipää, kuin kuolemantuottaja!
Heh...elä huoli,toi päivä ei ois käyny muutenkaan  
thumbs-up.gif
 ja tapoihin ei kuulu myöskään kusettaa,etenkään tollasissa asioissa.

mukana:
*theseus
*sam77
*tumeetti
*harza
*tirkko
*markku
*piipu
*johu
*rubreht
*jake 82
confused_orig.gif
ilmoo olitko tulossa ,ei selvinny viestistä
*mopokuume  tulee jos ei tautia
*premier
*ertzi5
*annepii
*artsi
*pete457
*kopukka
*sergei
*ano
*eguilibrium
lisättii vikaki listaan.....
ja niinku ttuttu sano kurssi näillä näkymin täynnä....
virpi 77 ...lista täynnä ..mut oot eka varalla.....mun pitää selvittää oma tilanne huolitaanko mua sukeltaa...ottaa jo valmiiks kupoliin jos en pääse...
bawling.gif

mukana:
*theseus
*sam77
*tumeetti
*harza
*tirkko
*markku
*piipu
*johu
*rubreht
*jake 82
confused_orig.gif
ilmoo olitko tulossa ,ei selvinny viestistä
*mopokuume tulee jos ei tautia
*premier
*ertzi5
*annepii
*artsi
*pete457
*kopukka
*sergei
*ano
*eguilibrium
lisättii vikaki listaan.....
ja niinku ttuttu sano kurssi näillä näkymin täynnä....
virpi 77 ...lista täynnä ..mut oot eka varalla.....mun pitää selvittää oma tilanne huolitaanko mua sukeltaa...ottaa jo valmiiks kupoliin jos en pääse...
bawling.gif
No prkl huolitaan huolitaan!
biggrin.gif
Virpi 77 ja Piipu ovat IN! Kyllä siellä joku peruuttaa joka tapauksessa!

mites ttuttu se nuha raja menee....mä en tiiä mikä nyt mull on....oonko alistunu kissoille kunnolla vai mikä.....ku tuntuu et nenä koko aika tukos + otsa ja pää täynnä räkää....
eli pitääkö mun mennä lääkäriin vai tulla kokeilee ja kattoo tilanetta sit...

mites ttuttu se nuha raja menee....mä en tiiä mikä nyt mull on....oonko alistunu kissoille kunnolla vai mikä.....ku tuntuu et nenä koko aika tukos + otsa ja pää täynnä räkää....
Nuhassa voi olla vaikeaa, mutta onhan tuonne aikaa! 13.12!!!!! Onkos tullut päivämäärävirhe?
tounge.gif
YLI KUUKAUSI VIELÄ!!! Mun nuhat, jopa krapulat, paranevat alta kuukauden!
biggrin.gif

Jos ko. päivämäärä ei sovi tai mukaan ei mahdu, niin introja järjestää myös esim. sukellusseura Nousu Espoossa. Seuraavat introt tänään ja 22.11.

Lisätietoja www.nousu.fi -> keskustelufoorumi -> Kurssit

Vilho

IANTD Cave Diver/Normoxic Trimix

Nuhassa voi olla vaikeaa, mutta onhan tuonne aikaa! 13.12!!!!! Onkos tullut päivämäärävirhe?
tounge.gif
biggrin.gif
en mää niin blondi oo et en tietäis koska se sukellus on....
mä en vaa selittäny kunnolla....eli mul on allergista nuhaa... joka on välillä pahempi ja välillä parmpi.....orgin risteilyllä ei paljos ollenkaa.....ja himassa taas paha.....eli taidan olla altistunu meiän kisuille.....enkä kyl aio luopuu niistä.....(pölyallergia pohjalla)
ehkä mun vaa kannattaa tulla sukeltaa ja kattoo miten käy???

saitkohan sä mitää tolkkua??

tounge.gif
biggrin.gif
en mää niin blondi oo et en tietäis koska se sukellus on....
mä en vaa selittäny kunnolla....eli mul on allergista nuhaa... joka on välillä pahempi ja välillä parmpi.....orgin risteilyllä ei paljos ollenkaa.....ja himassa taas paha.....eli taidan olla altistunu meiän kisuille.....enkä kyl aio luopuu niistä.....(pölyallergia pohjalla)
ehkä mun vaa kannattaa tulla sukeltaa ja kattoo miten käy???

saitkohan sä mitää tolkkua??
No ei sua kukaan plontina piä! Mikäs sun alkuperäinen hiustenväri muuten onkaan?
biggrin.gif
biggrin.gif

Eiku sitä mää vaan, että MULLE (TTU on aikas dalmaatikko,toim.huom.) sattuu joskus sillee, että menee niikus kuukausi sekaisin, mut päiväys on oikea
wink.gif
!
Totta on, että nuhaisena ei kannata yrittää ollenkaan sukeltaa - edes altaassa. Jo 1-2 metrin syvyydessä voi alkaa tuntua kipua korvissa, jos ja kun ei pysty tekemään paineentasausta.

Back