• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Org. politikka ratajutut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lanat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvin perkasit Nitrous asian. Itse vielä märkäkorvana mutta kuitenkin jo jonkun setin työntäneenä havainnoin viime- ja tänäkesänä myös että hitaasta noustaan keskiryhmään riittävällä treenillä ja sopivan ripeällä pyörällä. Mutta keskiryhmästä nopeaan nousu vaatii jo muutakin kuin pelkkää treeniä. Ajosilmää ja päätä riittävästi toki mutta myös jo radalle oikeita renkaita, toimivaa alustaa sekä riittävän nopeaa laitetta.

Hitaan ja keskiryhmän kerma on juuri siinä että niissä pääsee loistavasti opettelemaan paitsi turvallista ohittamista myös ohitetuksi tulemista, joissa molemmissa piilee ihan yhtä iso haaste. Hitaassa keskittyy tiiviimmin omaan ajoon, linjoihin ja jarrutuksiin mutta keskiryhmässä huomaa helposti yrittävänsä nopeamman ohittajan perässäroikkumista, ja sitä myöten omien taitojen tai teknisten rajoitteiden löytämistä, yllättävänkin äkkinäisesti :grin:

Osaava ratajärkkäriryhmä osaa aika hienosti ehdottaa ryhmänvaihtoa jos lipuilta huomataan selvästi että kuski on väärässä ryhmässä. Olipa kyse liian hitaasta tai liian nopeasta ajosta kys. Ryhmään.

Viimeksi muokattu:
Tarkistin vain että onko Org sisäpiirin lämpö vielä tallella, onhan se...
Pikkasen pitää kestää jos joku sanoo suoraan ja ilkeesti asiat...
Ai niin olinhan mä tosiaan ottanut puolikkaan kapteeni morganin...mutta silti voi puolustaa kaveria ja ottaa omaan nahkaan asioita toisen puolesta...

SamiN sanoi:
"Tää on juur ihan hyvä esimerkki "kusipäisyydestä" ei oikeastaan muuta sanottavaa tästä...

lanat"

"syö pääs, läpä läpä seli seli... "

"kato peiliin, ei tää nyt näin vaikeeta voi olla, kuin ainoastaan jonkun tiukkapipon mielestä.

Eri asia on jos haluat olla kusipää ja oman munan imijä!"

"Sulla nyt ei näytä olevan kompetenssia sano asiasta mitää, joten miksi vaivaudut...."

"Just, et ole tainnut käydä oikein missään ajamassa, joten se siitä nillittämisestä"

"Ehkä kyse on siitä että et vaan ymmärrä asiaa...
Se voi johtua myös siitä että olen ollut 7 vuotta enemmän tekemisissä ORG kanssa kuin sinä..."

.....

tässäpä tämä thread pähkinänkuoressa :polonen:

Terveisin
Takarivin Tausta Tauno:boring:

Hyvä, että palattiin taas asialinjalle. Asioista pitää ja on hyvä keskustella kunhan ei aleta henkilötasolla haukkumaan ketään puolin tai toisin. Oma mielipiteeni on kuitenkin, että todelliset päätökset sääntöjen suhteen tehdään hallituksessa. Jos yleinen mielipide kääntyy jotain sääntöä vastaan pitää hallituksen mielestäni reagoida asiaan ja käsitellä asia.

En tiedä miten .ORG:n hallitus toimii, mutta talonyhtiön hallituksen puheenjohtajana tiedän, että asukkaat voivat hallituksenkokouksen esityslistalla asioita ehdottaa, jotka sitten tarpeen mukaan käsitellään. Yhtiökokous on sitten vielä asia erikseen.

lanat sanoi:
Tarkistin vain että onko Org sisäpiirin lämpö vielä tallella, onhan se...
Pikkasen pitää kestää jos joku sanoo suoraan ja ilkeesti asiat...
Ai niin olinhan mä tosiaan ottanut puolikkaan kapteeni morganin...mutta silti voi puolustaa kaveria ja ottaa omaan nahkaan asioita toisen puolesta...

Eikös tässä kohtaa tää sun kuuluttama sisäpiiri (oletan, että tarkotat tässä kohtaa hallitusta tai ratajärkkäreitä) ottanut tuon palautteen aika hyvin ja asiallisesti vastaan huolimatta sun kirjotustyylistä. Ratajärkkäreiden puolesta sulle vastaili ainakin Heippa ja hallituksesta Juutana. Molemmat hyvinkin asialliseen tyyliin.

Se on mielestäni hieno juttu, että orgin tapahtumista ja porukasta löytyy lämpöä ja jokaista jeesataan jos tulee ongelmia vastaan.

Eikö tuota olisi mahdollisuus kokeilla kuinka onnistuu ja väki suhtautuu, jos joillekin vaikka ennaltailmoitetuilla ratapäivillä olisi ns. iltapäivälipun ostomahdollisuus paikanpäällä, jos pois lähteneitä on riittävästi? Edellyttäisi tietysti että poislähtijät kävisivät ruksimassa listasta poistuneensa paikalta. Ja jos rajaa mahdollisuuden henkilöille joille ratarutiiinit on tuttuja, ei isompaa ajajakokoustakaan tarvis pitää.

pallero sanoi:
Eikö tuota olisi mahdollisuus kokeilla kuinka onnistuu ja väki suhtautuu, jos joillekin vaikka ennaltailmoitetuilla ratapäivillä olisi ns. iltapäivälipun ostomahdollisuus paikanpäällä, jos pois lähteneitä on riittävästi? Edellyttäisi tietysti että poislähtijät kävisivät ruksimassa listasta poistuneensa paikalta. Ja jos rajaa mahdollisuuden henkilöille joille ratarutiiinit on tuttuja, ei isompaa ajajakokoustakaan tarvis pitää.

Tässä syntyy se vaara että jos joku sanoo tuntevansa ratasäännöt eikä niitä oikeasti tunnekkaan, kasvaa onnettomuusriski aika tavalla. Lisäksi jos joku tulee riskillä paikalle, voiko tulla eteen tilanne että mikä tahansa ryhmä käy kunhan pääsee ajamaan kun kerta on "tänne saakka vaivauduttu". Lisääkö tämä ratkaisu sitä että vääriä kuskeja eksyy vääriin ryhmiin ? Tälläkin ajattelen lähinnä muita radalla liikkuvia, en niinkään sitä joka erheellisesti antaisi ymmärtää tietävänsä mitä tekee. Toisekseen ratajärkkäreillä riittää palkatonta vapaaehtoisduunia melko tavalla ilman että siihen lisätään vielä kirjanpito ratapäivän aikana poistuneista ja saapuneista. Muuten ajatus on kyllä "kaunis". Toki ylimääräisen ajajakokouksen pito kertaalleen vielä vaikkapa kello 14:00 ei kuulosta ihan ylitsepääsemättömältä hommalta......... niin kauan kun sitä ei itse joudu tekemään muun häslingin keskellä.

Viimeksi muokattu:
pallero sanoi:

Mulla on tästä vain yksi kysymys: minkä ihmeen takia?

En pysty ymmärtämään ketä tämä palvelee, miksi järkkärien pitäisi nähdä näin paljon ylimääräistä vaivaa, kuka lähtee ajelemaan radalle vasta iltapäivällä ottaen riskin ettei paikkoja olekaan, jne.

Suomi on vapaa maa, jokainen saa järjestää ihan sellaisen ajotapahtuman kuin haluaa. Itse olen erittäin tyytyväinen orgin päiviin: homma toimii ja siitä kiitos kuuluu järkkäreille, lippumiehille ja myös radalla ajaville! En voi tarpeeksi kiittää kouluttajia ja kaikkia järjestelyihin osallistuvia - on helppo tulla valmiiseen pöytään ostamalla nettikaupasta lippu ETUKÄTEEN, kunhan muistaa saapua ajajakokoukseen ajoissa.

- Martti

mart-t sanoi:
Mulla on tästä vain yksi kysymys: minkä ihmeen takia?

En pysty ymmärtämään ketä tämä palvelee, miksi järkkärien pitäisi nähdä näin paljon ylimääräistä vaivaa, kuka lähtee ajelemaan radalle vasta iltapäivällä ottaen riskin ettei paikkoja olekaan, jne.

Suomi on vapaa maa, jokainen saa järjestää ihan sellaisen ajotapahtuman kuin haluaa. Itse olen erittäin tyytyväinen orgin päiviin: homma toimii ja siitä kiitos kuuluu järkkäreille, lippumiehille ja myös radalla ajaville! En voi tarpeeksi kiittää kouluttajia ja kaikkia järjestelyihin osallistuvia - on helppo tulla valmiiseen pöytään ostamalla nettikaupasta lippu ETUKÄTEEN, kunhan muistaa saapua ajajakokoukseen ajoissa.

- Martti

Ymmärtääkseni ketjun aloittaja/kaverinsa olisi tälläista mahdollisuutta kaivannut. Olen itse pärjännyt ja varmasti pärjään jatkossakin ilman ilmoille heittämääni mahdollisuutta ja ostan lippuni, jos lippuja vielä on jäljellä kun tiedän omat aikatauluni. Asioita voi ottaa vastaan usealla tavalla kun ideoita esitetään. Voi esim. miettiä olisiko ideassa kehittämistä tai sitten perinteisesti tyrmätä se koska itse ei koskaan ennenkään ole tarvinnu. Tuosta vaivasta vielä. Radalle kun tullaan siellä ilmoittaudutaan ja tulee nimi listaan. Eli on tiedossa kuinka monta ratailee. Sitten jos joku muistaa lähteissään itsensä ruksaamassa pois niin lippua kysyttäessä voisi ratavastaava tms. vilkaista listaa, huomata että joo täältä on lähteny porukkaa, 40€ kiitos ja ajamaan. Ei mielestäni kovin suuri vaiva mutta olkoon. Se että joku joskus kaipaa tai ehdottaa jotain uutta ei tarkoita että asiat olisi huonosti järkätty.

pallero sanoi:

Kyllähän ymmärtääkseni nykyäänkin myydään yksittäisiä lippuja paikan päällä jos radalla on selvästi tilaa tai porukkaa on esim. sään vuoksi jäänyt tulematta. Muistelisin ainakin toukokuussa Alastarolle tulleen muutaman kuskin ajamaan iltapäiväksi kun radalla oli tilaa.

GuessWho sanoi:
Lisäksi jos joku tulee riskillä paikalle, voiko tulla eteen tilanne että mikä tahansa ryhmä käy kunhan pääsee ajamaan kun kerta on "tänne saakka vaivauduttu".

Itse en ollut silloin paikalla, mutta eikös nyt kesällä ollut tilanne että iltapäivästä Alastarolle tuli jotain kisakuskeja paikalle ja säännöistä joustamalla päästettiin ajamaan. Tuloksena oli jälkipyykkiä kun keskiryhmässäkin oli ohiteltu "kisatyyliin" yms. mihin normi keskiryhmän kruisailijat ei olleet orgin päivillä tottuneet ja osanneet varautua.

Toisesta päästä eli harvemmin radalla kävijöistä, on muutamankin kerran ollut iltapäivästä tilanne jossa kuski juuri iltapäivästä tullut myöhään paikalle ja ilmeisesti vakuuttanut että säännöt on hallussa. Nämä on sitten häröilyllään erottuneet joukosta, esim. yksi tällainen vetäisi porttivahdin ohi vaikka pidin lippua poikittain edessä ja raatoauto oli radalla, onneksi tajusi huitomisesta pysähtyä.

Brocol sanoi:
Itse en ollut silloin paikalla, mutta eikös nyt kesällä ollut tilanne että iltapäivästä Alastarolle tuli jotain kisakuskeja paikalle ja säännöistä joustamalla päästettiin ajamaan. Tuloksena oli jälkipyykkiä kun keskiryhmässäkin oli ohiteltu "kisatyyliin" yms. mihin normi keskiryhmän kruisailijat ei olleet orgin päivillä tottuneet ja osanneet varautua.

En tiedä onko nyt kyseessä sellainen alastaro jossa emme itse olleet paikalla. Mutta mielestäni keskiryhmässä tulee jo osata suhtautua nopeisiinkin ohituksiin kun kuitenkin moottoriradalla ollaan. kisakuskit jos ketkä osaavat sen tehdä turvallisessa paikassa, edelläajavan linjoja riittävästi tarkkaillen. Näin ainakin itse olen asian kokenut. Ohi on menty niin että nenäkarvat heilahtaa mutta mitään radallekuulumatonta röyhkeyttä en ole koskaan kokenut. Itsekkin on usein ollut ohittajan roolissa ja kun malttaa tuntemattoman kuskin linjoja seurailla pienen hetken, osaa hyvin valita sen turvallisimman ohituspaikan. Toki lukuvirhe on itsellekkin tullut mutta ei mitään sellaista mistä ei selviäisi pienellä anteeksipyynnöllä setin päätteeksi.

On hyvä muistaa että seassa voi olla kisakuskeja joilla on asianmukaisesti maksettu ratavuoro mutta ovat päässeet paikalle vasta iltapäivän setteihin.

Pariin viimeiseen settiin tuleva "innokas" ei ainakaan kovin paljon tuo lisää turvallisuutta, kun jo päivän ajaneet ja oman paikkansa löytäneet tietävät edessä/takana tulevan nopeuden ja ajolinjan.

Kuinka paljon nämä jälkeen jääneet/myöhäisheränneet ovat valmiita maksamaan siitä, että pahimmillaan sekoittavat (tuhoavat) aikaisemmin maksaneiden asiakkaiden päivän?

Joskus voi kaikki sujua jopa paremmin, mutta....?

-Jos on säännöt jota kaikkien pitää noudattaa ja niin myös tehdään = Turvallista/hauskaa
-Jos on säännöt jota kaikkien pitää noudattaa ja niistä joustetaan = Sekaannus/nillitys, kun silloin kerran....
-Jos on säännöt jota kaikkien pitää noudattaa eikä kukaan valvo = Kaaos.
Vain nerot hallitsevat kaaoksen, eikä niistäkään jokainen.
Ykskivi oli nero, mutta hänkään ei hallinnut. Ei edes ymmärtänyt vaikkakin keksi miten homma suurin piirtein toimii.

Monimutkaisuus on turhaa. Yksinkertainen toimii parhaiten. (ei toimi ihmisten kohdalla)

GuessWho sanoi:
En tiedä onko nyt kyseessä sellainen alastaro jossa emme itse olleet paikalla. Mutta mielestäni keskiryhmässä tulee jo osata suhtautua nopeisiinkin ohituksiin kun kuitenkin moottoriradalla ollaan. kisakuskit jos ketkä osaavat sen tehdä turvallisessa paikassa...

On hyvä muistaa että seassa voi olla kisakuskeja joilla on asianmukaisesti maksettu ratavuoro mutta ovat päässeet paikalle vasta iltapäivän setteihin.
Ei taida montaakaan oikeata kisakuskia ajaa keskiryhmässä.

Akiva sanoi:

Juu ei, lainasin lähinnä nimitystä Brocolin tekstistä symbolisessa mielessä. oli nyt kisakuski tai muuten vaan selvän kireitä kierrosaikoja kiskova kuski. Uskoisin että väittämäni pätee molempiin :thumbup:

Mutta nää on vaan mun näkemyksiä perustuen laihaan kokemukseen asiasta.

pallero sanoi:

Ei välttämättä kauheen huono idea. Sitähän voisi (jos järkkäriporukka jaksaa) kokeilla vaikka ensin parilla ratapäivällä, että toimiiko. Esimerkiksi seuraavalla konseptilla:

Osallistujalista porttivahdilla, johon voi käydä ilmoittamassa jos lähtee pois kesken päivän (eli oma ratapaikka vapautuu käyttöön). Tämäkin lista "sulkeutuu" esim. klo 14:30, jolloin joku ratajärkkäri käy sen hakemassa porttivahdilta. Etukäteenhän voisi myös käydä ilmoittamassa jos aikoo lähteä ennen klo 15:00 alkavia settejä, jolloin paikka voidaan klo 15:00 alkaville seteille myydä eteenpäin. Tällöin päätöstä ei voi perua ja sitten täyty omat ajot jättää väliin, vaikka mieli tekisikin ajaa, jos on käynyt ilmoittamassa, että aikoo lähteä viimeistään klo 15:00 pois. Iltapäivälipulla kun ei sitten pääse ajamaan vasta, kuin klo 15:00 alkaviin setteihin ajajakokouksen jälkeen.
Klo 14:30 - 14:50 myydään iltapäivälippuja niille paikoille, jotka ovat vapautuneet käyttöön. Hinta sama kuin kokopäivän ostaneilla, maksu tasarahalla käteisellä (koska poistujat eivät saa hyvitystä siitä, että jättävät päivän kesken ja näin hintapolitiikalla ohjataan sitä, ettei ns. sääkyttääjiä alkaisi olemaan enemmän kuin varsinaisia ratailijoita).
Klo 14:50 on ajajakokous iltapäivällä niille, jotka haluavat iltapäiväksi ajamaan (ostit iltapäivälipun tahi missasit myöhemmänkin ajajakokouksen). Ja loppupäiväksi nämä sitten pääsevät ajamaan niihin setteihin, mihin ehtivät.

Näin halukkaille olisi tämä iltapäivälippu mahdollisuus ostaa, JOS niitä on tullut myyntiin. Myyntimäärähän riippuu taas tarkalleen siitä, että käykö kesken päivän pois lähtevä ilmoittamassa poistuvansa (erillistä laskentaa/kyttäystä ei siis tarvitsisi suorittaa).

Kunhan vain ehdotin, että jos tällaista jaksaa kokeilla, niin eipä tällainen mua ainakaan haittaisi. Kunhan homman järjestely ei ratajärkkäreille ihan kauheasti lisäduunia aiheuta. Ja tietty tässäkin pitää olla selkeät säännöt. Helpottaa kaikkien toimintaa ja osallistumista päivää, kun on selvät sävelet, miten homma etenee.

Akiva sanoi:

Kerran ajo kun rata oli melkein tyhjä. Kiitos jälkipyykkiä aiheuttaneen ohittelun, ei tuollaista joustoa enää ymmärtääkseni ole, vaan nopeat kuskit pidetään nopeassa ryhmässä.

Nitrous sanoi:
Kyllähän ymmärtääkseni nykyäänkin myydään yksittäisiä lippuja paikan päällä jos radalla on selvästi tilaa tai porukkaa on esim. sään vuoksi jäänyt tulematta. Muistelisin ainakin toukokuussa Alastarolle tulleen muutaman kuskin ajamaan iltapäiväksi kun radalla oli tilaa.

Juurikin näin. Yksittäisiä lippuja myydään kyllä päivän alussa kunhan tiedetään, että paikkoja on jäänyt myymättä. Samoin on tähän asti ja tästä eteenpäinkin ratapäivästä vastuussa olevilla ratavastaavilla oikeus myydä paikkoja jos esimerkiksi joltain on pyörä hajonnut tai lippaamisen takia on kuski ja pyörä poistunut ryhmän vahvuudesta. Noin siis on tehty tällä kaudella monta kertaa ja minulle tulleen tiedon mukaan tehtiin myös tuolla kyseisellä päivällä keskiryhmän osalta. Nopeaan ei vain ollut tilaa, joten sinne ei paikkoja myyty edes päivän lopussa. Joskus olen myynyt oman paikkanikin kun oma ajo ei kulkenut ja armeijassa olleen kisakuskin on pitänyt päästä testaamaan pyöräänsä ennen Räyskälän kisaviikonloppua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että paikkoja myytäisiin aina, vaan tilanne on aina ratavastaavan harkinnan varaista.

Näistä asioista on ihan oikeasti keskusteltu hallituksen sekä ratavastaavien kanssa. Ei meistä kukaan saa mitään kiksejä siitä, että toimii natsimulkkuna varikolla. Aina joustaminen ei vain onnistu.

Nitrous sanoi:
Kerran ajo kun rata oli melkein tyhjä. Kiitos jälkipyykkiä aiheuttaneen ohittelun, ei tuollaista joustoa enää ymmärtääkseni ole, vaan nopeat kuskit pidetään nopeassa ryhmässä.

Juurikin näin pääsi käymään. Yhden A-kuskin takia joustaminen loppui sitten kaikkien kisakuskien osalta tuossa asiassa. Yleensä syynä miksi säännöt on tehty eikä niistä jousteta on se, että joku tai jotkut ovat perseilleet homman aiemmin.

Miettikää nyt oikeasti vähän, mitä pyytelette. Ei näitä päivä kukaan järjestä vaan siksi, että on kivaa, kun muut pääsee ajamaan. Ei tosiaan. Jos järkkäreillä on koko päivän kädet niin täynnä vapaaehtoistyötä, ettei ehdi itse ajamaan yhtään, niin luuletteko, että järkkäreitä olisi jonoksi asti?

K.I.S.S. ja kaikki on tyytyväisiä.

Back