Olen opettanut kolmella opetusluvalla kolme MP-korttia kolmessa vuodessa. Homma alkoi toukokuussa 2015 ja kolme vuotta tuli täyteen toukokuussa 2018.
Ekana vuonna opetin yhden kortin.
Toisena vuonna yhden ja kolmantena vuonna yhden.
Nyt kolmen vuoden kuluttua umpeen aloituksesta hain uuden opetusluvan ja sainkin sen siis uudelle oppilaalle.
Yritin sitten hakea kaksi uutta opetuslupaa samantien kahdelle muullekin oppilaalle.
Ajovarman tutkintoesimies sanoo minulle nyt, että en saa noita kahta lupaa kuin vasta sen jälkeen, kun kunkin edellisen luvan myöntämistä on kulunut kolme vuotta.
Eli pitäisi odottaa vielä vuosi seuraavaan lupaan ja sitten vielä vuosi kolmanteen lupaan.
Olin jotenkin ajatellut, että kolmen vuoden kausi loppuu ja sitten uusi kolmen vuoden kausi alkaa ja saan kolme opetuslupaa heti.
Näin minulle vastattiinkin asian olevan Ajovarman puhelinpalvelusta, vielä esimieheltä kysyttyä, vielä toukokuussa.
Nyt on siis kanta muuttunut ja tuo ei pitäisikään paikkaansa.
Onko muilla tästä kokemuksia tai tietoa?
Tässä vielä Ajovarmalta saamani lakiteksti asiasta:
Ajokorttilaki
42 § (13.12.2013/941)
Opetusluvan myöntäminen
Opetuslupaan on merkittävä luvanhaltija, opetettava sekä ajo-oikeuden luokka. AM-luokan opetuslupaan on lisäksi merkittävä ajoneuvotyyppi, jota koskevaan kuljettajaopetukseen lupa oikeuttaa. (6.2.2015/70)
Hakijalle voidaan myöntää enintään kolme opetuslupaa kolmen vuoden aikana.
Kyselee
Pekka
Ekana vuonna opetin yhden kortin.
Toisena vuonna yhden ja kolmantena vuonna yhden.
Nyt kolmen vuoden kuluttua umpeen aloituksesta hain uuden opetusluvan ja sainkin sen siis uudelle oppilaalle.
Yritin sitten hakea kaksi uutta opetuslupaa samantien kahdelle muullekin oppilaalle.
Ajovarman tutkintoesimies sanoo minulle nyt, että en saa noita kahta lupaa kuin vasta sen jälkeen, kun kunkin edellisen luvan myöntämistä on kulunut kolme vuotta.
Eli pitäisi odottaa vielä vuosi seuraavaan lupaan ja sitten vielä vuosi kolmanteen lupaan.
Olin jotenkin ajatellut, että kolmen vuoden kausi loppuu ja sitten uusi kolmen vuoden kausi alkaa ja saan kolme opetuslupaa heti.
Näin minulle vastattiinkin asian olevan Ajovarman puhelinpalvelusta, vielä esimieheltä kysyttyä, vielä toukokuussa.
Nyt on siis kanta muuttunut ja tuo ei pitäisikään paikkaansa.
Onko muilla tästä kokemuksia tai tietoa?
Tässä vielä Ajovarmalta saamani lakiteksti asiasta:
Ajokorttilaki
42 § (13.12.2013/941)
Opetusluvan myöntäminen
Opetuslupaan on merkittävä luvanhaltija, opetettava sekä ajo-oikeuden luokka. AM-luokan opetuslupaan on lisäksi merkittävä ajoneuvotyyppi, jota koskevaan kuljettajaopetukseen lupa oikeuttaa. (6.2.2015/70)
Hakijalle voidaan myöntää enintään kolme opetuslupaa kolmen vuoden aikana.
Kyselee
Pekka