Pari reissua olen ehtinyt tekemään 10.1 Samsungin tabletilla (3G). Laite oli pyörässä tankkilaukun karttataskussa. Kosketusnäyttö toimi laukun kalvon läpi paljain sormin, muttei hanskat kädessä. Vaikka näytön sääti kirkkaimmilleen, joutui kädellä varjostamaan sopivassa auringonpaisteessa, jotta näytön näki. En käyttänyt kuulokkeita, ne varmasti helpottaisivat. Vaikkei tabletissa ole liikkuvia osia (kiintolevyjä), en sitä välttämättä uskaltaisi asentaa kiinteästi pyörään ilman asiallista vaimennusta. Akku Samsungissa kesti 4-5 tuntia ilman latausta.
Ohjelmana toimi Sygic, jota sai kokeilla 7 päivää. Tämän jälkeen tilasin ohjelman muutaman kympin hintaan. Ohjelma on reitinteko-ominaisuuksiltaan loistava. Ensin merkataan päätepiste, mihin ollaan menossa, ja tämän jälkeen matkan varrelle voi läisikiä kauttakulkupisteitä joko suoraan kartalta (näkee koko ajan alkuperäisen reitin) tai osoitteen perusteella. 10.1-kokoiselta näytöltä se on helppoa ja onnistuu vaikka matkan varrella. Navigointi toimi ajossa kuin junan vessa. Hunoja puolia Sygicissä on, että siitä ei löydy aivan kaikkia pienimpiä metsäautoteitä, joita enskamiehenä ajelisi enemmänkin. Toine huono puoli ainakin 10.1 tabletin kanssa on se, että näytölle mahtuisi huomattavasti enemmän tavaraa pienemmällä fontilla, mutta tätä ei ainakaan viimeisimmässä versiossa pysty säätämään. Androidiin löytyy navigointisoftia enemmänkin ja niitä aikanaan paljonkin surffasin ja päädyin Sygiciin. Mm. Locus on ilmainen, mutta ymmärtääkseni siinä onnistuu vain päätepisteeseen navigointi ilman reittipisteitä, ja käyttis on kökömpi.
Tabletti ja Sygic on kompromissiratkaisu, mutta näytön koon, Wlanin ja/tai 3G:n ansiosta hyvä kompromissi. Vertailen lähinnä Tomtomin Rider1:een, joka minulla oli monta vuotta. Vedenpitämättömyys perinteiseen navigaattoriin verrattuna miinus. Riippumatta navigaattorista, paperikartta kulkee minulla aina mukana, niin näkee kuitenkin paremmin ne isot linjat.