• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko tullut vammoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tunnetaan myös nimeltä lauantai aamunhalvaus tai jotain tuollaista.
Ihan virallisella kenttäkielellä tosiaan lauantaiaamun halvaus.
ghostface.gif
Niitä valitettavasti sattuu toisinaan - hermot siellä on litistyneet. Suosittelen minäkin, jotta jos ei ole jo selkeästi parempi, niin kipin kapin lääkäriin!!

-A-

Tuossa jokunen vuosi sitten tuli vedettyä mopolla kyljelleen hiekoitussepelille
crazy.gif
No ainakin opetti "hieman" varovaisemmaksi
tounge.gif

Viimeisin ei-mopo on vuosi sitten kun liukastuin portaikossa => vas.keskisormi 45 ast pikkurilliä kohti keskimmäisestä nivelestään
crazy.gif
"Oho! Ei tolla mopoa ajeta - sormikkaat hankala laittaa käteen." => oik.kädellä sormesta kiinni => NAKS! => "Toimii eikä niin hirveästi satukaan." => Ja eikun
sport05.gif
tounge.gif
No vieläkin on nivel pikkasen turpeessa eikä varmasti ikinä tuo paukama tuosta tule häviämäänkään
confused_orig.gif

Kyllähän sitä näköjään voi teloa itteesä melkein missä vaan, itte vaihtelin toissa maanantaina Letukan laturia (tosi paska laturi Unipoint-merkkinen, kesti vuoden, mutta onneks sai riitelemäti uuden tilale...) ja kun vanhan olin väännellyt irti, huomasin että kiinnityskorvat on hiukan vääntyneet. Aattelin että äkkiäkös tuon tuosta oikaisee, otin tukevan otteen ja kumartuneena kotteron etulokasuojan yli aloin taivuttaa. No, eikö perkales jokin klunksahti rintakehän alaosassa! Nyt on ollut yli viikon ja sattuu pirust nauraessa ja yskiessä, eipä tuo kyljen kääntökään ole punkassa herkkua...

Ei oo vanhaks tuleminen.
biggrin.gif
Auh!

pieniä kolhuja

-lievä aivotärähdys
-olkapää sijoiltaan (mopolla)
-sormi sijoiltaan
-polven nivelsiteet venähtäneet
-verenmyrkytys pohkeeseen

päähän on lienee sattunut pahiten (vaimon mukaan) kun joka kerta kaatumisen jälkeen olen ostanut/vaihtanut uuden prätkän.

No, ei nuo mun kaatumiset mitään ihmeellisiä ole ollut, kaikki tapahtuneet korkeintaan reippaasta juoksuvauhdista.

Kylkiluut murtuneena tässä puolitoista kuukautta mennyt
withstupid.gif

Kännipäissä polkupyörällä lipat ja sillälailla. Tankojuoppouttahan se oli, vaikkei moottoriajoneuvo alla ollutkaan.

Bulgariassa vuonna 1996 meni polvi rikki. Minä kun jäin asfaltin ja pyörän väliin juntturaan) Lentokoneella tulin kotiin, jalka kipsattuna varpaista nivusiin... Kyllä taas tuli säälittäviä katseita lentokentällä kun siellä klenkkasin kypärän kera ympyrää..
biggrin.gif

Vuonna 2001 meni muutama kylkiluu rikki. Ja kun ei voinut teipata, niin tovi meni ennenkuin tulivat kuntoon. Ei tehnyt pitkään aikaan mieli nauraa eikä yskiä. (Aivastelusta puhumattakaan)
Muuten on ollut suojelusenkele ahkerasti mukana!
062802jumpie_prv.gif

Kylkiluu murtui kun 250 kx lähti hypyssä eri suuntaan kuin kuski. Lääkäriin en mennyt vaikka hengittäminen kävi kipeää vielä 3 viikkoa sen jälkeen. Myöhemmin eri vamman takia yläkropan r-kuvauksen jälkeen lääkäri katsoi kuvia ja kysyi milloin olen kylkiluuni murtanut. Sanoin että tossa pari vuotta sitten ne tais mennä...
062802moto_prv.gif

Onneksi en kyykyllä ole vielä kaatunu...

Tää ei kyllä liity prätkiin mitenkään, mut laitetaan nyt kuitenkin.
Joskus vuonna yks ja kaks jäin auton alle fillarilla. Saldona avomurtuma sääriluun katketessa (meni kyllä se toinenkin luu siitä takaa poikki), reisiluu poikki ja olkavarresta luu kans avomurtaman kera poikki. Kaikki tämä siis vasurin puolelta.

Ja "autohan" ei varsinaisesti ollut auto vaan 120L Skoda...
nixweiss.gif

Viime Toukokuussa tuli vähän kohelettua liikaa... Tuloksena pyörä lunariin. Itsellä tuuria pirusti. Selvisin todella pienin vammoin, pikkurilli murtus ja jalkoihin komeet mustelmat.

Henkiset vammat oli suuremmat. Lisäksi oli ihan helvetin gay-fiilis kun piti kuukauden päivät kulkea pikkurilli pystyssä...

Ei ole tullut kaatuiltua/kohellettua pyörän kanssa, mutten kyllä joitain pieniä kolhuja, ainiin paitsi kohta tulee "henkisiä" lippoja, kun meinaan ens viikolla viedä Suzukin talliin odottamaan ensi kesää.... vielä käyn muutaman lenkin heittämässä, jos ei sada lunta...
bawling.gif
inlove.gif
, onneks enää 5kk kun saa hakea ajoon
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

On tullut. Mopolla vähemmän, muuten enemmän. Tölikän, Kirran ja Marian vakioasiakas.

Eilen tuli kolhuja.

Pesin pyörää talviteloille laittoa varten ja yhtäkkiä huomasinkin, että mopo lepäsi käsivarsillani. Kaatu, mokoma..tai lähinnä se hyppäsi kärsivarsilleni, liekö sitten peljästynyt kylmää vettä. Se nimittäin kaatui sivuseisontatuelta "väärälle" puolelle. Siinä ranne ja sivupeili kävivät yhteen ja peili katkesi juuresta. Muuta vahinkoa ei tullut, nurtsilla kun oltiin. Nyt on ranteessa hieno kuhmu ja kohta varmaan vaihtuu väri. Käsi kyllä toimii ihan normaalisti, eikä ole kipeä kuin hiplattaessa.

Nyt vaan ootellaan ensi kesää!

Mopoilu ajoilta jäi "pienehkö" naarmu ranteeseen, mutta prätkäillessä ei kaatumisia/vammoja (onneksi) ole tullut.

Ei ole mopon kanssa tullut ruhjeita mutta muiden harrastusten myötä on mennyt selkä useammankin kerran ja arpia jäänyt. Miten se menikään..." Tässä naamassa arpikin kaunistus olisi ja hampaat voi uusiksi laittaa..."
wink.gif

Nuorena poikana, olisiko ollut vuonna 82, ajelin keväällä enskalla metsäautotietä. Lumista ja jäistä tietä oli hieno päästellä menemään. Mutta sitten oli aurinko sulattanut yhdestä kohtaa jäätä niin, että se petti alta ja pyörän kulkusuunta vaihtui siinä silmäyksessä kohti petäjää. Äkkipysäyksessä stonga kääntyi poikittain ja minä jatkoin matkaa sitä kohti. Kytkinkahva meni Yokon housuista läpi ja mahasta sisään. Sain pyörän käyntiin ja ajoin pois metsästä. Onneksi selvisin pelkillä tikeillä. Ei mennyt mitään elin tärkeää rikki. Viisi päivää lasaretissa tarkkailussa.

Kylkiluu murtui kun 250 kx lähti hypyssä eri suuntaan kuin kuski. Lääkäriin en mennyt vaikka hengittäminen kävi kipeää vielä 3 viikkoa sen jälkeen. Myöhemmin eri vamman takia yläkropan r-kuvauksen jälkeen lääkäri katsoi kuvia ja kysyi milloin olen kylkiluuni murtanut. Sanoin että tossa pari vuotta sitten ne tais mennä...
062802moto_prv.gif

Onneksi en kyykyllä ole vielä kaatunu...
suosittelen menemään lääkäriin suht.nopsaan jos jonkun tällin seurauksena hengittäminen käy kipeää.itse oon vieläkin sairaslomalla toipumassa,keuhkossa reikä->ilmaa pääsi keuhkon ja rintalihaksen väliin,keuhko painui osittain kasaan.tää ei tosin mun kohalla liittynyt mp toilailuihin
wink.gif

mopolla 50 vaudista oikee jalka puun ja takarenkaan väliin.. jalka kahdesta kohti poikki... ja 9pv kerkesin olla 15w..
sit joskus lasketellessa hypyn jälkeen nilkka petti.. ja tietty pentuna kelkalla hypyn alastulossa kieli hampaide väliin
tounge.gif

nii ja räyskälässä piikki krossil nelosel täysilt kierroksilt päällee!!! kipuja ympäri kroppaa kolmise viikkoo mut lekurilta säästyin
biggrin.gif

Omat mp-onnettomuuteni olen todella suorittanut siten, ettei niistä ole tullut vakuutusmaksujen korotuksia –kellekään
smile_org.gif
.

Järvenpään Prisman parkkihallin lattia on sateella pirun luikas. Siellä yhdet lipat: jätkälle ei mitään. Mopon kromipeilissä pari naarmua.

Jurmalassa 0-vauhtiset lipat: äkkijarrutus oikealta tulijoiden vuoksi, etupyörä hiekkakuoppaan ja kyljelleen. Ei vaurioita mopolle eikä kuskille.

Tiukin ”läheltä piti”. Hämeelinnantietä lievää ylinopeutta ja samalla ihmettelyä: jotain outoa. Kaivokselan liittymästä alas ja edelleen ihmettelyä: ”Hajosko jousitus?” Veks mopon päältä ja analyysi: ”Takarenkaan paineet 0”. Selvis kun saatiin pois rengas. Oli mennyt peltilevyn palanen renkaasta läpi ja puhjetessa repäisi aika holen, joten ilmat lähti äkkiä. Oon siten hannu hanhi. Olis voinu sattua ja on moneen kertaan sanottu: ”Toi tsäkä ei voi olla ikuinen”.

Back