• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko täällä taksiautoilijoita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarcusB
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä sain viime vuonna tarpeekseni IT-alasta 19 vuoden jälkeen, kyllästyin täysin leikkimään AaTeeKoo-konsulttia. Työuupumus/masennus ja siitä seurannut vapaaehtoinen irtisanominen antoi enemmänkin aihetta miettiä koko elämäni uusiksi. Pari kuukautta meni aika pimeissä oloissa, mutta sitten päätin että alanpa leipäni pitimiksi ajelemaan taksia. Saa olla ihmisten kanssa tekemisissä, saa ajella autoa (tykkään siitäkin, kuten motorismista), ei tarvi säätää noitten hmmetin atk:tten kanssa (pl mitä nyt autosta löytyy) ja tärkeimpänä, *EI VOI* ottaa töitä mukaan kotiin. Olen nyt pari viikkoa istunut (nykyään pakollisen) taksikoulun penkillä muitten etnisten vähemmistöjen seassa opiskelemassa, ja tämä on avanut aivan uusia näköaloja tulevaan ammattiini (mikäli siis kokeet menee läpi (varsinkin stadin paikallistuntemuskoe epäilyttää)).

Kysynkin siis teiltä jotka aktiivisesti ajatte; millaista se oikeasti on? Palkkapuoli sikseen, se on minulle loppujenlopuksi aika toisarvoista; enemmän kiinnostaa se suharin arki, varsinkin akselilla stadi-porvoo.

/MarcusB

PS. Mahdolliset mielipiteet takseista/kuljettajista voi sitten esittää jossakin muualla, jos saa nöyrästi pyytää. DS.

Mä ajoin vuosina 2002-2005 taksia Turussa. Onhan se ihan jees. Raskasta siinä on se, että rahaa tekee oikeastaan vain viikonloppuöinä muutaman tunnin aikana. Asiakkaat on yleisesti ottaen oikein mukavia, lukuunottamatta satunnaisia känniurpoja ja muita elämäänsä kyllästyneitä.

Mulla vaan tuli ainakin helposti ahnehdittua liikaa vuoroja. Käy loppujen lopuksi sviduddaan, jos ei muut tee kun ajaa ja nukkuu. Mutta kääntöpuoli on myös ihan jees, eli voi aika tarkkaan valkata, koska töitä tekee. Ja duunia muuten riittää niin paljon kun vaan nappaa tehdä.

Ja muuten taksiautoilija on taksiluvan haltija, ja taksinkuljettaja on se, joka ajaa autoilijan autoa. Taksilupaa ei ainakaan täälläpäin ihan noin vaan saadakaan.

tulihan tuota ajettu 99-07 enemmän ja vähemmän aktiivisesti. tosin maaseudulla.

oletan itsekin että kyseessä on henkilöliikenteen ammattiajolupa vai mikä se hieno sanahirviö nyt onkaan, eikä itse taksiyrittäjäkurssi, ottaen huomioon, että samalla kurssilla on enemmän tuota etnistä porukkaa..  
wink.gif

opiskelun ohessa homma oli ihan mukavaa, etenki kun alkoi tulla vakiasiakkaita, joiden osoitteet tiesi sitten etukäteen eikä ollu ongelmia maksun suhteen.

mukavasti siinä oppii paikkakunnan porukkaa tuntemaan ja sitä kautta tulee suhteita sinne tänne kun kaikki tuntee.

toki maaseudun taksia tunnutaan arvostavan ehkä enemmän ku kaupungin, kaupunkilaiset yleensä haukkuu suharit pystyyn, mut maaseudulla kuskit on tunnettuja aika hyvin ja luotto kohallaan, jos ei itte kämmää hommiaan.

muistan yhdenkin kerran, kun ajoin linjaa ja yks mummo tuli tienposkeen, ei halunnu tulla kyytiin mut sanoi et voisinko käydä linjan toisessa päässä vaihtamassa sen pienempää ku kyläkauppa ei pysty seteliä ottamaan vastaan. no tietenki suostuin. mummo löi viissatasen käteen! no sitte paluumatkalla vein nipun kakskymppisiä taloon. palkaksi sain sitte mukavan palan hirvenpaistia.  
biggrin.gif

aika kauan se koulu etelässä tuntuu kestävän, meillä se aikanaan oli kahden päivän kurssi kemissä, joka sekin tuntui olevan vain rahastuksen vuoksi. tonnin tais markoissa maksaa ja nykyisin hinta on vaan noussu siitä vissiin useampaan sataseen! ja viimeksi käyneiden mukaan ihan turha kurssi...

paikallistuntemuskoe oli paikallisella poliisilaitoksella jossa järjestyspuolen komisario tenttas paikkoja ja sääntöjä. siihen aikaan nivigaattoreista sai vain haaveilla. onkohan nykyinen testi jo sellainen, että katsotaan osaako navia käyttää vai ei..  
biggrin.gif

no, sen verran kyläpahasen katuja oppi siinä, et jos kaveri alkaa naviin osoitetta laittamaan, ni ite on autolla jo perillä..

töissähän sitä opitaan lopullisesti, mut kuskilla pitää olla pitkää pinnaa ja asiakaspalvelu kohillaan. ja se pitää muistaa, että on sitte kans hiljaa kaikesta mitä töissä tapahtuu. ainaki meilläpäin kyllä pitää olla hiljaa työhommista, kotonakaan en koskaan puhunu töistä mitään, vaikka moni kyseliki kaikenlaista. vaitiolovelvollisuus on ehdoton.

palkkaus menee usein provikkaluonteisesti. siinäki osa isännistä on sitä mieltä, että jos ei ole keikkaa, ei tule palkkaakaan. eli kannattaa ehdotomasti sopia jokin pohjapalkka, vaikkei olis yhtään kyytiä ni jää jotain käteen kuiten.

moni luulee, että homma vain on hyvällä autolla ajanmista, mutta kyllä se ihan työstä käy, etenki pikkujouluaikaan saattaa olla härdelli päällä. toisaalta mukavampi että on kunnolla keikkaa, ku että joutuu odottelemaan kyytiä koko ajan. maaseudulla toki se hyvä puoli, et voi kotoa päivystää tai mennä paikalliseen juttelemaan mukavia kollegoiden tai muun henkilöstön kans.

ja jos on hiljaista ja töitä haluaa, ni menee pehkuihin nukkumaan, ni on varma että puhelin soi kymmenen minuutin sisään. tai ku saa voileivän käteen..  
wink.gif

Kaikki kunnia jos tuon muutoksen teet, bittinikkarista taksikuskiksi, itse ehkä olisin keksinyt väliin muitakin vaihtoehtoja.
Toisaalta mikä oon ehdotteleen ,itsekkin työn perässä tällä erää Kiinassa.

Komppaan edellistä. Todella kunnioitettava ratkaisu ja eihän se taksikuskin hommakaan mikään elinkautinen ole, jos joskus alkaa tympimään.
Sen verran vielä muistan poikamies-aikoja, että kyllä se taksikuski on sitten mukava ihminen aamuyöllä valomerkin jälkeen, kun väsyttää, viluttaa, vituttaa ja kantapäät on rakkuloilla uusien kenkien jäljiltä. Siinä se odottelee tolpalla lämpimän auton kanssa ja on vielä ihailtavan kohteliaskin(enimmäkseen) kuunnellessaan känniapinan örvellystä
smile_org.gif

Kiitos kaikille vastauksista, respektistä (ja känninaisvaroituksista). Kohta kai se taksiarki ja oikea töissä oppiminen sitten alkaa, kun myös stadin paikallistuntemuskoe meni tänään (no, eilen) läpi. Outoa sinänsä että näinkin vanha yleensä mitään uutta enää oppii :-).

/MarcusB

^Itsellä ollut tuo taksiautoilu kans joskus mielessä sillai, että jos työttömyys iskisi, niin en kyllä jäisi hetkeksikään kotiin makoilemaan vaan samantien taksikurssille. Ei olis huono vaihtoehto ollenkaan, tykkään ratin vääntämisestä ja tosiaan ei tarvis kantaa työjuttuja kotiin. Noi vkonloppu- ja yöpainotteiset työajat on vaan perheelliselle vähän hanurista...

Ja hyvä paikallistuntemus katuosotteiden suhteen ja muutenkin on erinomaista yleissivistystä. Sekin on itse asiassa mulla kohtuuhyvin hanskassa nykyisenkin työnkuvan vuoksi.

Tsemppiä MarcusBlle ratin vääntämiseen. Onni elämästä löytyy kun ottaa sen elämänsä hallintaan ja tekee omia päätöksiä eikä vain ajelehdi.
thumbs-up.gif

Tulihan tuota hommaa joskus aikoinaan tehtyä. Sivuhommana maaseudulla. On varmaan erilaista maalla kuin kaupungissa.

Viikonloppuisin lehmänhermot auttavat huomattavasti

Ja todella varsinkin pienillä paikkakunnilla ei pidä huudella kuka meni mihinkin ja kenen kanssa.

Ihan "tarpeeksi" monta vuotta tein viikonloppuöitä, välillä ravintolan ovella ja välillä taksin ratissa. Sosiaalinen elämä kärsii, yöelämä tekee helpolla kyyniseksi, väsymys vaikuttaa ruokailuun/urheilemiseen/yms, pinna lyhenee ja hermo menee ylinopeusvalvontaan/asiakkaisiin/kollegoihin. Muuten ihan mukavaa hommaa!
biggrin.gif

Mä ajoin vuosina 2002-2005 taksia Turussa. Onhan se ihan jees. Raskasta siinä on se, että rahaa tekee oikeastaan vain viikonloppuöinä muutaman tunnin aikana. Asiakkaat on yleisesti ottaen oikein mukavia, lukuunottamatta satunnaisia känniurpoja ja muita elämäänsä kyllästyneitä.

Mulla vaan tuli ainakin helposti ahnehdittua liikaa vuoroja. Käy loppujen lopuksi sviduddaan, jos ei muut tee kun ajaa ja nukkuu. Mutta kääntöpuoli on myös ihan jees, eli voi aika tarkkaan valkata, koska töitä tekee. Ja duunia muuten riittää niin paljon kun vaan nappaa tehdä.

Ja muuten taksiautoilija on taksiluvan haltija, ja taksinkuljettaja on se, joka ajaa autoilijan autoa. Taksilupaa ei ainakaan täälläpäin ihan noin vaan saadakaan.
30:n vuoden kokemuksella voi yhtyä lainauksen tekstiin.Arkipäivien "mummukyydeillä" et paljon tienaa.Poikkeuksena on, jos ajat inva/paarivarusteltua autoa.Niille on kysyntää ja taksat + lisät tekevät parempaa kassaa.Ajoin päätoimisesti yhden vuoden ja töitä oli tehtävä n. 250h/kk, jos halusi palkoille. (Millainen tili nyt sitten kutakin tyydyttää)? Lisäksi työmatka 50 km/sivu, niin eipä näillä vuosilla enää jaksanut.Olen ajanut myös maalla yhden vuoden lähes kaikki viikonloput, mutta se riitti. Pieneen kuntaan on jaettu liikaa lupia ja uudet isännät/emännät ovat kilpailleet hinnoilla, saadakseen asiakkaita. Yleisin asiakkaan hyvän päivän toivotus oli: "laita jo se mittari kiinni".
Kaupungissa ei tätä harrasta kuin yksi tuhannesta.Ajamisesta ei mitään kiimaa enää tule.Se on vaan auto, olkoonkin autom. E-mersu!! Tilataksia en suostu enää ajamaan. Mitä enemmän sakkia, sitä enemmän mölyä, kaljan kaatelua jne.
Toivotan onnea valitsemallasi tiellä.

3v pirssiä stadissa pääosin öitä ja voi herranlettas, että oppii ajattelemaan asioita toiselta kantilta.
Muistat vaan, että suomalaisella jöröydellä et saa mitään, hymyä, huumoria ja lupsakkaa meininkiä vaikka kirjastolaiset olisivatkin pitäneet måraa kurkulla varttia aikaisemmin. Taksi on toimisto, jossa mököttämisestä ei saa pisteitä!

Itse olen ajanut taksia vuodesta 2003 päätoimisesti.
Aloitin stadissa jossa pyöritin enimmäkseen yhden auton yövuoroja. Työtunteja kertyiviikossa helposti 50 ja jopa ylikin, mutta parissa vuodessa alkoi homman oppimaan sen verran hyvin ettei enää tarvinnut hirveesti stressata.
Tuloilla tulin alusta asti jotenkuten toimeen ja nyt myöhemmin jo aika hyvinkin.
2008 siirryin Vantaalle ja invataksiin, ja sitä voinkin suositella! Työtunteja paljon vähemmän, ne saa tehdä päiväsaikaan ja tulotaso nousee huomattavasti!
Sittemmin olen hankkinut ajoluvan myös Espoo-Kirkkonummi -alueelle ja tulipa tuo yrittäjäkurssikin käytyä eli voin omia lupia hakea.
Tsemppiä alalle!

Back