• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko se ajo-opetus mistään kotoisin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eukolle tuossa väännän pientä ylläriä ja aion sunnuntaina ilmoittaa, että sillois eka teoriatunti tiistaina. Teoriaa on kuus tuntia ja ajo-opetusta näytti sitten olevan kuus tuntia myös.

Aikoinaan kun itse piikkikortin (tai siis sillon tuli A-suoraan) ajoin, niin en muista ajo-opetuksesta juurikaan mitään. Johtunee siitä, että kun on alkanut ajelemaan moottorikäyttöisellä kakspyöräisellä melkein samantien kun oppi kävelemään, niin homma kävi kuin mummon pesu.

Mutta mites tuommonen naisimmeinen, joka ei ole koskaan ajanut muulla kuin polkupyörällä ja kotilolla? Onko autokoulun ajotuntimäärällä mitään toivoa oppia edes liikenteessä vaadittavaa kohtalaista moponkäsittelytaitoa, vai pitääkö tässä nyt pistää muija harjoittelemaan omalla ajallaan, ostaa paljon mustaa maalia, muutamia kytkin- ja jarrukahvoja ja kasa peilejä?

Se ompi vissiin mahtava ero niissä opettajissa. Se opettaja kannattaa tsekata etukäteen: ajaako se itte ylipäänsä ja silleen. On ollut surullisiakin esimerkkejä -niiden loistavien ohella.

Käsittääkseni ajokortin saamisen edellytykset ovat että osaa liikennesäännöt ja hallitsee ajoneuvonsa, ja pystyy toimimaan itsenäisesti liikenteessä. Muuten ei taida korttia tulla taskuun...

Elikkäs kyllä autokoulut opettaa ihan oikeasti ajamaan sillä mopolla.

Ainakin niitä ajotunteja on aivan liian vähän oletuksena. Itellä ei liiemmin ollu vaikeuksia kun aiempaa kokemusta löyty riittämiin, mutta monella muulla se kerta käsittelyä ja pari kertaa kaupungissa ennen inssiä ei riitä alkuunkaan. Rahallahan noita tunteja saa lisää ja liekö päästävätkään aivan nakkisormea liikenteeseen =) Minua ainakin tympäsi perkeleesti upottaa puoli-kilo-euroa korttiin ja hyvä jos pyörään ehti edes koskea saati sitten mitään tuntumaa saada. Siinä sitten inssiä kelataan paskat housuissa, että mites tämä nyt. Hidasajossa tein vielä virheen, eka yrityksellä osui jalka maahan, mutta antoi kuitenkin yrittää uudestaan. Esson-baari-huhut kertovat, että voi jo siitäkin pompauttaa. Vähän turhantarkkaa, jos totta tuo.

Eli: Muutama ajotunti lisää koululta jo ihan ajovarmuuden hakemisen takia ja jos mahdollista, omalla pyörällä varovaista harjoittelua vaikka iltasella jossain parkkipaikalla, niin ei tartte turhaan maksella niitä inssimaksuja uudestaan.

Juu kyllä ne siellä mopokoulussa iiiihan oikeasti sen mopon (perus)hallinnan opettaa. Itse kävin saman läpi tänä keväänä, ja vähän sama oli lähtötilanne. Mopoilua tuli pienempänä harrastettua kesälomilla tyyliin pari kertaa kesässä, eli ei se homma silleen tuttua ollut  
omg.gif
.

Muutaman ajotunnin jouduin (ja halusinkin jo alun alkaen) ottaa enemmän kuin mitä siihen pakollisena kuului, eli siihen kannattaa varautua. Ja jos sitä iltasella menee omalla mopolla kokeilemaan jonnekin niin varmistaa tosiaan se ettei sitä sitten onnistu kippaamaan - ne koulun pyörät kun on sieltä keveimmästä päästä (ite ajoin Erskalla, omassa pyörässä painoa lisää sellaset +50 kg). Mut nyt sitä päästellään ihan jo luvan kanssa liikenteessä, eli kyllä se kortti sieltä varmasti telläkin emännällekin tulee  
idea3.gif
!

Ps. Mahtava ajatus tuo yllätyksenä tuleva kortin ajaminen, olispa oma isäntä keksiny saman!!  
blush.gif

Moi!

Katselin tuossa MP69 yhteistyössä käännättämää AjoHanskassa turvallisen ajamisen propuskaa.

Onko kenellekään tullut eteen tuollaisen moottoripyörän käsittelyn ja käyttäytymisen animoitua (tietokonepohjaista) verkkokurssia? Olisikohan sellaisesta oppimisen kannalta hyötyä?

+Pasi

Mutta mites tuommonen naisimmeinen, joka ei ole koskaan ajanut muulla kuin polkupyörällä ja kotilolla? Onko autokoulun ajotuntimäärällä mitään toivoa oppia edes liikenteessä vaadittavaa kohtalaista moponkäsittelytaitoa, vai pitääkö tässä nyt pistää muija harjoittelemaan omalla ajallaan, ostaa paljon mustaa maalia, muutamia kytkin- ja jarrukahvoja ja kasa peilejä?

Vastaus: kyllä oppii ja "kannattaa" kaataa se vakuutettu ajokoulun mopo mieluummin kuin se oma.
wink.gif

Valitse koulu jossa mp-opetusta antaa koulutettu mp-ope eikä mikään pelkkä kotilo-ope. (No offence.) Ajokerta on 25 minsaa ja yleensä kannattaa ottaa pari putkeen eli 50 minsaa jotta pääsee paremmin jyvälle. Ajotunteja tarpeen mukaan sitten sopiva määrä eli niin kauan kunnes ope päästää opetettavan muun liikenteen sekaan ja kun ajo sujuu ilman suurempia kommelluksia. Eihän ne väkisin ketään ajata mutta mun mielestä kannattaa ottaa liikaa kuin liian vähän tunteja eli mieluummin siis sopivasti.

Kotilokokemus helpottaa sikäli ettei tartte jännittää enää liikenteessä pärjäämistä, voi keskittyä mopon hallintaan.

Ja vielä: kevarin ne antaa alle mutta kun alkaa sujua, kannattaa kokeilla hiukka painavampaakin kuten ER5 tai CB500 joita on monilla ajokouluilla. Meinaan ettei jäisi väärää käsitystä mopolla ajamisesta.
tounge.gif

Juu, tarkoitus on ajattaa vaimolle ihan kerralla "iso" A ja pyöränä tuolla koululla on pikkudivari.

Eiköhän me käydä omallakin mopolla harjoittelemassa kun vaan sopiva paikka löytyis... vissiin jollekin supermarketin takapihalle on mentävä sylkemisajan jälkeen.

Eiköhän se siitä, jännä vain kuvitella että jos itse ei olis metriäkään ajanut ja iskettäs mopon puikkoihin, niin jännäkakkaa saattas housusta löytyä. Mulla meni kaikki tosiaan niin helposti, etten osaa oikein asettua toisen asemaan ja arvioida mitä se nollasta aloittaminen vaatii. Sen verran muistan, että koulussa silloin puhuivat "vastaohjauksesta", johon oli ihan pakko jo kysyä, että "voikos sitä sitten muullakin tavalla kääntymään käskeä?"

Toivotaan että emäntä lähtee juoneen mukaan.
lookaround_orig.gif

Kai se ihan hyvää opetusta on. "Hallitus" ajoi kortin ilman ylimääräisiä tunteja tai omia harjoituksia. Kokemusta sillä on mopolla ajosta (automaattiviahteisella tunturilla) ja kaksi kierrosta oli minun CBR:llä ajanut kaupan pihassa ja toisen lopuksi kaatoi vielä sen.

Eli kyllä ne siellä osaa opettaa, jos on hyvä opettaja.

Itse olin myös ajanut vain kotilolla ja fillarilla joten pakollisten ajotuntien jälkeen päätin ottaa vielä pari ajokertaa lisänä koska huomasin sen varmuuden kasvavan koko ajan muttei vielä tarpeeks siihen inssiin mennessä. Eipä sitten pelottanut se inssi niin paljon. Lisätunnit otin lähinnä sen pujottelun takia jossa aina otti jalka maahan jossain välissä suoritusta.
Oli se kyl todellista räpellystä sen pyörän kanssa
biggrin.gif
, ja niitä kääntymisiä opettelinkin fillarilla. Tanko linkkuun vaan ja pyörimään kahdeksikkoa niin hyvää tuli... tais naapurit hiukka ihmetellä ja ehkä hulluksikin määritellä kun vesisateessa pyörisin sen pyörän kans mut innostunut harjoittelija ei katso säätä tai paikkaa  
biggrin.gif

ps. aivan upea idea tuo ylläri

Ittellä oli kokemusta ainoastaan autolla ajamisesta ja polkupyörää olin viimeksi varmaan monta vuotta sitten ajanut. Yläasteella sain kerran kokeilla kaverin skootteria ja se meni näin: 5m eteenpäin ja suoraan puskaan  
withstupid.gif
Autokoulussa ajotunnit pidettiin kahtena iltana eli 3 ajokertaa kerralla. Molemmilla kerroilla kaadoin pyörän.. nolotti ihan sairaasti, mutta hyvä kokemus kuitenkin. Pujottelu ja jarruttaminen sujuin loistavasti, ongelmana oli tasapainon pitäminen kaarteessa ja pystyssä pitäminen paikallaan.
lookaround_orig.gif

Itse suosittelisin ehkä paria lisätuntia, kyllähän se näillä eväillä ja pakollisilla tunneilla meni, mutta ihan oman, pyörän ja muiden turvallisuuden takia ei ole koskaan haitaksi harjoitella liikaa.. Kyllä se ehdottomasti tuntui siltä, ettei ollut vielä valmis ajamaan vaikka kortti taskusta löytyikin  
smile_org.gif

Periaatteessa ajotuntien määrä on aika minimaalinen siihen nähden, että jos saat kortin niillä, niin saat ajaa millaista tykkiä tahansa sen jälkeen itsenäisesti
omg.gif
. Ajotuntien määrä kannattaa mitoittaa siten, että perusasiat on hallussa inssiin mennessä. Jos perusasiat eivät ole hallussa ja jollain tuurilla pääset inssistä läpi, joudut yksin liikenteeseen ongelminesi ja puutteellisine ajotaitoinesi. Autokoulun tarkoitus on antaa perustaidot turvalliseen liikkumiseen itsenäisesti. Ajovarmuus kasvaa kyllä myöhemmin, jos perusteet on alussa opittu oikein
smile_org.gif
!

En ole aiemmin ajanut edes mopolla ja mp-kortti tuli aikanaan autonajokortin kylkiäisenä. Reilu vuosi sitten otin autokoulussa mp-ajotunteja ennen oman mopon ostoa. Opettaja oli erikoistunut mp-opetukseen ja opetus oli loistavaa. Opetuspyöränä oli ER5. Tunteja otin parina iltana (4x25 + 4x25). Olisin ottanut enemmänkin, mutta ope tuumas, ettei ole tarpeen. Omalla mopolla se varsinainen harjoittelu vasta alkoi...

Itselläni ei ollut aikaisemmin kokemusta edes moposta, B-kortti sen sijaan oli ollut jo 6 vuotta. Ja fillarilla tietysti tuli poljettua aika paljon, kun "jostain syystä" kesäisin nelipyöräiset pelit eivät ole kovin kivoja koskaan olleet...

Peruskäsittelyn oppi äkkiä, mutta hidasajo oli syystä tai toisesta todella paha paikka. Parin tunnin jälkeen liikenteessä käytiin tuosta huolimatta, ja open kommentti oli heti tyyliin "kyllähän tuo [liikenteessä ajo] näemmä sujuu, kun vain tuo hidastelu onnistuisi". Loput ajokerroista menikin sitten tuota hidastelua harjoitellen, eikä lopulta sitten edes riittänyt vaan piti useampikin ottaa lisää.

Mutta kyllähän tuo taitaa olla niin että noiden ajokertojen määrä on lopulta aivan liian vähäinen, tai ainakin mikäli B:n päälle tuon kortin ottaa. Teoriapuoli sitten olikin tuossa jo jokseenkin puuduttavaa, kun pyörän tekniikkaa lukuunottamatta kaikki oli tuttua. Toivottavasti ainakin se toinen puoli luokasta, jotka siis sitä A1:stä olivat hakemassa, ottivat oppia "meidän liikenteessä kokeneempien" (vaikkakin auton ratissa) kokemuksista
smile_org.gif

Minun mielestä moottoripyöräkortin teoriaosuus on ehdottomasti aivan liian puutteellinen. Ajoin A1 kortin juuri ennen 18. synttäreitä ja teoriatunnit olivat lähinnä vitsi verrattuna B-teorioihin. A1 kortin jälkeenhän ei tarvitse ajaa enää mitään lisätunteja, kun sitten saa sen "isomman" kortin.

Autokouluissa varmaan luullaan, että piikkikuskit ovat piikkikuskeja eivätkä ikinä hommaa isompaa pyörää, niin heille on aivan turha opettaa liikennesäännöstöä tai minkäännäköistä tapakasvatusta..

Huippu idis sulla!! Hienoa!

Mää ajoin kortin huhtikuussa. Lähtötilanne oli periaatteessa sama kuin kumppanillasi; vain polkupyörä ja auto olivat tuttuja kapineita.

Autokouluja verratessani tulin tulokseen, että eroja eri koulujen välillä on valtavasti: yhdessä oli heti asiantuntevan oloinen palvelu, toisessa oltiin valmiita pudottamaan hintaa uusien kurssilaisten toivossa, kolmannessa taas kouluttaja avautui puhelimessa totaalisesti... Tarjonta oli siis kirjava. Päädyin lopulta kouluun, jossa ajoa oli 8*25min, kouluttajat kävivät säännöllisesti koulutuksissa ja kouluttaja ajoi pyörällä (ei autolla) koulutettavan perässä.

Mitä itse harjoitteluun tulee. Suosittelisin, että ensin opettelee kevarilla kaikki käsittelytehtävät kunnolla, vasta sen jälkeen ison pyörän selkään. Kokemuksesta voin sanoa, että ajotunnin maksimipituus on 3*25min, sen jälkeen ote alkaa ainakin käsittelyharjoituksissa herpaantua. Mutta kokenut opettaja saa kyllä tumpeloimmankin oppimaan (vrt. minäkin olen oppinut ainakin sen verran, että kortin oon saanu...
smile_org.gif
)

Tsemppiä vain kumppanillesi treenaamiseen, kyllä se siitä alkaa sujua, vaikka alku olisikin hankalaa! -ja koskaanhan ei ole täydellinen...

Riippuu paljon autokoulusta, opettajasta ja itsestä. Plussaa tietty se, että on autolla ajellut paljon niillä alueilla, johon inssi sijoittuu; ryhmittymiset, risteykset ym eivät tule yllätyksenä ja on liikenne silmää...

Itse ajoin prätkäkortin kesällä 2000 vähemmällä ajotuntimäärällä, kuin määrätty, kun ajoin sen autokortin yhteydessä. Opetus koulussa oli hyvää, mutta sopivaa pyörää ei minulle ollut. Tämä olisi kannattanut huomioida autokoulua valittaessa... Inssin ajoin liian korkealla pyörällä (juuri sain toisesta jalasta varpaan kärjet maahan). Inssi totesi, että hurjan näköistä, mutta hän ei voi minua rokottaa siitä, että minulla on väärä pyörä. Kaikesta huolimatta ihan hyvin olen pärjännyt, vaikka väliä kortin saamisella ja oman pyörän hankinnalla olikin kolme vuotta. Pari päivää harjoittelin omalla pyörälläni tyhjillä parkkiksilla pyörän hallintaa muistellen autokoulun oppeja ennen kuin lähdin liikenteeseen.

Kannattaa valita autokoulu, jossa opettaja harrastaa itse moottoripyöräilyä, sillon opetuksen taso on ajateltu tosiaan moottoripyöräilijän näkökulmasta ja vaaratekijät tulee ihan eri tavalla esiin. Mutta kyllä siellä ihan oikeesti oppii. Ainakin mä joka en ole koskaan edes mopolla ajanut ajoin ihan ummikkona moottoripyöräkortin (ison A:n) vajaa kaks vuotta sitte, sen jälkeen en pyörää ajanu, ennenkun tänä keväänä ostin Ducatin ja sillä olen kulkenu kaikki työmatkat ja muutkin matkan sen jälkeen (pakko kun auto piti myydä, ett pyörän sai
biggrin.gif
). Ja hyvin on menny ja opitkin jäi näköjään päähän. Tosin kävin kyllä RAMP:n EAK kurssilla verestämässä käsittelytaitoja vielä tossa toukokuussa ja siitä tosiaan oli hyötyä.

Kyllä se mp-koulu on ehdottoman tärkeä. Itse en edes tiennyt että etujarru pääjarru kun kouluun menin. Autolla varmaan sitä ennen puolimiljoonaa ajettua kilometriä. Hidasajo oli mulle pahinta koko koulussa.

Ite ajoin a-kortin niin yhen kerran vedin käsittelyn harjotuksena. toisella kerralla kävin kaupungilla ajamassa. Ja ei muutakun kokeeseen ja inssiin. Jos en olis ikinä ajanu kaks pyöräsellä niin olis ongelmia ollu varmasti. Mutta pienen iän ajanu prätkillä ja muilla niin eipä ollu vaikea rasti...

Back