• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko "puusilmä" tupannut vaarallisesti eteesi?

Onko "puusilmä" tupannut vaarallisesti eteesi? -

• Yhtenään

Ääniä: 2 3,2%
  • Aina silloin tällöin

Ääniä: 30 48,4%
  • Joskus harvoin

Ääniä: 23 37,1%
  • Ei vielä tähän mennessä

Ääniä: 7 11,3%

• Ääniä yhteensä
    62
Tänään viimeksi. Taajama -alueella kotio ajellessa kolmion takaa sykäisi tojantin gorilla melkein kylkeen, joutui oikeasti väistämään pientareelle. Tänä kesänä / syksynä ei oo kerenny yhtä paljon noita sattumaan, kuin edellisenä, mutta silti jo kymmenkunta tilannetta on tullu eteen...

Tänä kesänä ei yhtään alussa kysyttyä tilannetta.

Toki ollaan tultu kolmion takaa eteen ja vastaantulevat ohittelevat, niin että saa väistellä pientareelle, yritetty vaihtaa kaistaa päälle jne.
Mutta tänäkesänä ei varsinaisia paniikkitilanteita. Eikä varmaan muutamaan kesään.
Eli ei ole tarvinnut renkaat savuten jarrutella, eikä oikeestaan väistelläkään paniikissa.
thumbs-up.gif

(kopkop
crazy.gif
)

Viimeksi viime viikolla.
Olin kyllä autolla liikenteessä.
Kylkeen ois menny, mutta sain väistettyä vastaantulijoitten kaistalta.
Aavistelinkin että tuo saattaa tulla eteen ehkä myös se pelasti.
Ratissa nainen ajoi uutta volvoa, ei edes kattonu tuleeko liikennettä vaikka oli väistämisvelvollinen.
Pelottaa että tuollaisia on liikenteessä, virheitä tietysti sattuu, mutta jos ei vaivauduta edes päätä kääntämään
mad.gif

Monta asiaa olen moottoripyörän kanssa vuosien varrella nähnyt, mutta tänä vuonna keväällä kävi kyllä ennätys suoritus. Pakettiauto (sellainen hieman suurempi) peruutti liikennevaloissa päälle. Punaiset paloi, olin perässä, tai oikeammin reunassa. Ajattelin että kuljettaja silloin pelistä näkee. Peruutusvalot syttyivät, tööttäsin, huidoin ja huusinkin. Pakko oli luopua pyörästä ja hypätä itse turvaan.
mad.gif
Ja pyörä lunastukseen.
bawling.gif

Olen itse puusilmä, ainakin joskus harvoin. Kukapa ei olisi, jos rehellisiä ollaan..

Niin ja tänä kesänä on joku hieman varomattomasti eteen tuupannutkin, mutta ei mitään pahaa vaaratilannetta kuitenkaan. Siis sillain, että olisin joutunut väistämään, tai paniikkijarruttamaan.

Kun taajamissa pitää nopeuden suunnilleen järjellisisssä puitteissa (kortinmenetysraja) ja jättää kovemmat kiihdyttelyt maantielle, niin puusilmät vähenee huomattavasti.

Tällä kaudella espoon keskuksessa tullut eteen punaisia päin bussi ja jonkun mummon ohjastama Audi. Itse olen meinannut ajaa punaisia päin Haagan liikenneympyrässä, sekava paikka kun ajaa sen vain kerran vuodessa.

Ei onneksi ole tähän menessä ollut edes kalsaripyykkiä tuottavia tilanteita noiden puusilmien kanssa. Taajamassa välillä pusketaan eteen, mutta sielläkin on selvitty ilman kolhuja.
Aika varovasti tulen risteykseen jos näyttää vähänkin epäilyttävältä. Tosin nuo oikeasti vaaralliset tilanteet tulee sitten niin nopeasti että eipä siinä paljoa ehdi tehdä. Täytyy ihan puuta koputtaa *kop kop*, sillä aika tuurilla ollaan nämä 5 ajokautta seilattu.

Keväästä 2000 alkaen menty tätä harrastusta uudestaan ja sinä aikana vain yhden kerran on ajettu eteen ja se tapahtui muutama viikko sitten, että kovin usein ei ole tapahtunut.
Eikun toisen kerran oli motarilla kun hiacekuski änkes ohituskaistalle vaikka olin ihan kohdalla 3-4 vuotta sitten Tampereen ja Hämeenlinnan välillä. Elikkä pari kertaa on ollut actionia liikaa.
70-luvun lopusta ja 80/90-luvun vaihteesta on jo niin pitkä aika etten muista niitä.

...nyt "uusiomotoristina" viisi kautta takana ja noin 85.000km. Vielä ei ole tässä topikissa kysyttyä vaaratilannetta.

Minulla on ollu pirun hyvä tuuri. Tai sitten vaan ennakoin. Tosin täytyy tunnustaa, että esim saman viiden vuoden aikana kun moottoripyörä on ollu taas ajossa, niin autolla on tullu ajeltua n. 210.000tkm. Eli tienpäällä melkein n. 300.000 km viiden vuoden aikana.

Uskon, että jokin merkitys on myös sillä, että "liikennesilmä" kehittyy mitä enemmän liikenteessä on. Ja ei piä toishaalta unohtaa myöskhän asennetta niin ittiä kuin muita kanssaliikkujia kohthan.

edit: ja rapiat 25 vuotta sitten kevarilla tilantheja oli vähän enemmän, jos oikein muistelen, mutta niissä taisi suurinpana syynä olla nuoren miehen liika kouhottaminen  
omg.gif
Onneksi mithän kolaria ei silloinkhan tapahtunu, joskin ittensä tuli jokusen kerran löyettyä jostain pöpeliköstä hiekkatiellä kurvaillessa tai sitten selälhän DT Yamaha sylissä keulimisharjotusten jälkhen. Enpä ole niitä sen jälkhen kokkeillukhan  
tounge.gif

Onko todellinen vaaratilanne se että joutuu jarruttamaan? Ei minusta. Mutta jos joutuu tekemään äkkijarrutuksen ja/tai väistön yhteenajon välttämiseksi se on todellinen vaaratilanne.
Laki pykälät muistaakseni sanoo/tulkitaan niin ettei etuajo-oikeutetun tarvitse tehdä mitään.
Jos etuajo-oikeutettu joutuu edes hidastamaan, niin silloin tielle tuleva on laiminlyönyt väistämisvelvollisuuden.

Tietenkään toi ei oo noin mustavalkoista.

Aina voi tulla tilanne ettei voi huomata ajoissa, liikenne on niin tiivistä, tms ja kohteliaisudella ja joustavuudella saadaan aikaan mukavia matkoja kaikille - mut jos näkyvyyden ollessa hyvä ja liikennetilanteen ollessa sellainen et muitakin/parempia välejä löytyy ja tulee silti eteen, niin silloin on puusilmä tai muuten vaan miehinen elin...

BTW oliskohan Vetomies jälillä kun motoilu urani aikana juuri Daytonan (isot tupla valot - mut musta pyörä ja ajoasu) eteen on ollu vähiten tulijoita. Voi tietty olla liikennesilmän kehittymistäkin, ehkä vaan tuommoiset huomaa jo ennen kuin tilannetta tulee. - mut kaistaa päälle vaihtavia eniten, sekä kattomatta huolimattomasti tulevia että kohti kattovia jotka vaan työntää kaistalle et joutuu väistään reunaan tai yrittää mahtua muihin väleihin. Mut se lienee "pienemmät väistää" ja välinpitämän asenteiden lisääntymistä.

Edit: Ai ni. Tänä kesänä pari semmosta et on joutunu hidastaan merkittävästi - pienemmillä teillä, risteyksestä tullut auto ei vaan oo saanu vauhtia tarpeeksi ennen kuin sen on ajanut kiinni.
Eikä viimeiseen 3-4 vuoteen oo tuon tiukempia tullu kuin ehkä 1-2 kertaa kesässä max - mu ne onkin ollu niitä "katsoo kohti ja ajaa eteen"

Työmatkaliikennettä pk-seudulla päivittäin. Keväällä jarrutuksia/väistöjä pahimmillaan useasti yhden siirtymän aikana ja keskimäärin vähintään kerran päivässä (mm. tullaan liikenneympyrään koomassa pitäen katse lukittuna suoraan eteenpäin), viime aikoina enää pari-kolme kertaa viikossa. Ehkä pahimmat puusilmät on ehtineet saada kesän aikana muutaman vaaratilanteen aikaan niin aletaan ne mopotkin jo "nähdä"?

e. yleensä tilanteet sellaisia että ne itse kyllä ehtii huomata ja varautua, mutta joutuu väistämään kun se toinen tulee vaan eteen/päälle

parkista kampesi eteen ilman merkinantoa ja ihan surutta semmonen "paskoja vihanneksija"-transitti melkosen rivakasti. sain väistettyä jonka jälkeen kävin ystävällisesti kysymässä pysäytettyäni tämän paskarottelon että mikäli vilkut ei toimi, ja pää ei käänny peiliä kohti niin mitä sä tekisit hampaillasikaan.. ymmärsi huonosti kysymykseni tarkoituksen. vältin silti tarpeetonta väkivaltaa ja väänsin peilin nurinpäin. sanoin että kokeile seuraavaksi linja-auton eteen.

Sillon tällöin joutuu tekemään tiukempia jarrutuksia sekä jarrutus+väistöjä. Tähän tottuu, enää ei tunnu yksi läheltäpiti oikee missään.
smile_org.gif

Kärkikolmio taitaa merkitä puusilmille etuajo-oikeutta. Tähän tulokseen olen muutaman kerran tullut liikenteessä
withstupid.gif

Eipä ole kyllä tultu tänä kesänä mitenkään törkeästi eteen. Meinaan siis ihan läheltä piti tilannetta. Eikä itseasiassa tullut viimekään kesänä, eikä sitä edellisenä. Mennään tuonne kevari aikoihin, kun on meikäläiselle viimeksi tullut auto eteen silleen, että on meinannut tehdä kipeää ja että olis kalsaripyykille joutunut.

Niitähän nyt sattuu, että meikäläisen mielestä olis auto voinut odottaa senverran, että meen risteyksestä ohi, mutta ei mitään kummempia.

Eipä noita satu kovinkaan usein ja todellinen vaaratilanne jää yleensä syntymättä kun on oppinut ennakoimaan nämä vaaranpaikat.
Viimeksi oli onnettomuuden edellytykset kun ajoin polkupyörällä liikenneympyrään, ympyrään tuleva naiskuski tuijotti suoraan silmiin ja ajoi kolmion takaa eteen, väistin sitten ympyrän keskustan kautta.

Eilen "soulveli" taksissaan tuuppas vantaankoskella kolmion takaa eteen. 20 sekunnin tööttäilyn ja keskisormenheiluttelun jälkeen moikkasi ja kaarsi kehätielle.

Back