• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko perseesi rautaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rauman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Onko perseesi rautaa? - Iron Butt -ajot

• Joo-o. Tuli mieleen pystyttää äänestys aiheesta:

Ääniä: 0 0,0%
  • 1. Olen suorittanut jonkun virallisesti hyväksytyn IBA-ajon

• 2. En ole suorittanut, enkä aio suorittaa.

• 3. En ole vielä suorittanut, mutta tarkoitus on ensi kesänä suorittaa.

• 4. Lisää kaljaa tänne ja lopetetaan tää pelleily.

• Ääniä yhteensä
    0
Eipä ole vielä rautapersettä, mutta tarkoitus on, että elokuussa -07 ajelen rautaperseet siirtäessäni perseeni kohti Jänkhällä jytisee tapahtumaa... Reittisuunnitelmatkin jo tehty, majoitukset varattu, enää ajoseura on kysymysmerkki. Kaippa sekin tuossa ajan saatossa ratkeaa!

Ajatus äänestyksestä tuli mieleen, kun itse suoritin ss1000:n tänä vuonna. Ensi vuoden keväällä (toukokuu?) olisi tarkoitus suorittaa ss2000 Finland.
Myös ss3000 Baltic kiinnostaisi kovasti. Saas nähdä tuleeko ensi kaudella tehtyä molemmat.

"Eikse sitten ole hyvä, että on vapaaehtoinen juttu? Ne jotka haluaa ajaa metallipepun saa ajaa, ja ne jotka ei halua, niiden ei tarvii!!"

Just näinhän se menee, kukin taaplaa tyylillään.
Tiedän toki monia jotka ovat IB:n ajaneet, mutta yksi on mielestäni jo Miehen teko: Lars, joka ajoi rautaperseen vuosia sitten Suomessa vanhalla Uralilla (ensimmäisenä maailmassa?).
Ei ehkä niinkään todistellakseen omia kykyjään, vaan että kyllä Urrekin toimii!
Eipä ollut paljoa taukoja pidellyt, kun Urre ei tunnetusti mikään vauhtikone ole..

bowdown.gif
Niin SS1000 takana viime kesältä. Tuntui vaan kovin helpolta, vaikka retronakulla sen ajoinkin...
nixweiss.gif

Mutta oikein vanhoilla pyörillä tuo rautaperse on hatunnoston arvoinen suoritus, sillä siihen pitää laskea huoltotoimet, jne normaalien tankkausten lisäksi.
bowdown.gif

Nykypyörillä tuo ei ole niin iso juttu. Isot, luotettavat ja kokokatetut pyörät ovat ihan toistaluokkaa ajattavuudeltaankin kuin vanhat "museopyörät".

elokuussa -07 ajelen rautaperseet siirtäessäni perseeni kohti Jänkhällä jytisee tapahtumaa... Reittisuunnitelmatkin jo tehty,
Muista että elokuussa Suomessa on pimeät yöt, itse kerran Jänkhältä palatessa ajoin SS1000:n ja meinas Keski-Suomessa tulla äitiä ikävä kun pimeessä ojan pientareelta hirven silmät kiilui. Eli sanoisin aika haastavaksi tempuksi elokuussa, ei kuitenkaan mahdoton mutta tarkasti suunniteltava.

elokuussa -07 ajelen rautaperseet siirtäessäni perseeni kohti Jänkhällä jytisee tapahtumaa... Reittisuunnitelmatkin jo tehty,
Muista että elokuussa Suomessa on pimeät yöt, itse kerran Jänkhältä palatessa ajoin SS1000:n ja meinas Keski-Suomessa tulla äitiä ikävä kun pimeessä ojan pientareelta hirven silmät kiilui. Eli sanoisin aika haastavaksi tempuksi elokuussa, ei kuitenkaan mahdoton mutta tarkasti suunniteltava.
Tuntuupa tutulta. Itse ajoin myös elokuussa ja olin puoliltaöin Oulussa, josta lähdin nelostietä pitkin kohti Jyväskylää, josta käännyin Tampereelle. Koko tuon välin oli pimeää kuin tontun perseessä ja vaikka pyörässä onkin erinomaiset valot niin hirviä yms. mettänelukoita ei olisi ehtinyt nähdä mitenkään ajoissa.

Rekkojen takana oli kiva aina "lepäillä" vähän aikaa, mutta eipä siellä kauaa jaksanut koskaan roikkua vaan piti ohittaa ja jatkaa matkantekoa oman onnensa nojassa toivoen ettei tule elikoita eteen.

Harvoin tuntee sellaista aitoa iloa mitä minä tunsin kun aurinko alkoi nousta jossakin Jyväskylän ja Tampereen välillä.

Tämän kokemuksen jälkeen suosittelen hyvin lämpimästi IB-ajon suorittamista juhannuksen aikaan.

Tämän kokemuksen jälkeen suosittelen hyvin lämpimästi IB-ajon suorittamista juhannuksen aikaan.
Täytyy ottaa nuo huomioon...

Jussin aika ei tule mulla kysymykseen, mutta täytyy ottaa silti uudelleen harkintaan tuo ajankohta, ajokaveria olen kyllä vailla, mutta hirviä viimeksi kaipaan tähän hommaan kavereiksi
sport05.gif

3. En ole vielä suorittanut, mutta ENSI kesästä en vielä tiedä.
Voi olla, että jää tyystin suorittamattakin. Muuten kyllä tulee ajeltua aika pitkiäkin päivämatkoja eikä pimeällä ajossa ole mitään vikaa, joten eipä tuo ihan mahdoton ajatus olisi.
Alkanut vaan vähän epäilyttää rautaperseajon idea, eikös se ole jotenkin väkinäinen, kenelle siinä todistellaan, ja mitä?

"Alkanut vaan vähän epäilyttää rautaperseajon idea, eikös se ole jotenkin väkinäinen, kenelle siinä todistellaan, ja mitä? "

Oon itse tuuminut asian niin, että kun IBA perustettiin jenkeissä 80-luvun alussa, niin silloin pyörien luotettavuus yleensä oli vähän toista kuin nykyään.
Ideana oli ehkä todistaa että vanhemmillakin nakuprätkillä pystyi tekemään matkaa kauaskin, jos vaan pyörä ja perse kesti.
Nykyprätkillä ei tartte kestää ku perse.
wink.gif

P.S. Älkää nyt kuitenkaan tästä suuttuko!
smile_org.gif

Ei siihen mitään rautaista persettä tarvita, vaan kunnon hartiat ja käsivarret. Mulla ainakin lesta hellii takapuolta, matkasta riippumatta.
Tuli ajettua ss1000km elokuun alkupuolella. Ei katteita,
avokypärä. Ajettiin etelän kautta, joten yöllä vain kaksi tuntia säkkipimeetä, suurin osa ajosta pävänvalolla, koska lähdettiin Vaasasta iltapäivällä n. klo 15.
Päätepysäkillä todettiin, että ei ikinä enään.
Ajokaveri kyseli joskos ensi kesänä 1500:nen.
En koskaan enään sano ei koskaan.
biggrin.gif

Me lähdettiin liikkeelle kello 18, se sopi meille hyvin. Monet mainitsevat kuittien keräämisen olevan hankalaa, ei se sitä todellisuudessa ole. Täytyyhän muutenkin tankkailla ja samalla sen kuitinkin saa. Se vaan on niin helpompaa ajella päämäärättömästi ja sitten katsoa matkamittarin kilsoja ja todeta "rautiksen" ajetuksi. Ei tietenkään sääntöjen mukaan.
Se reitin suunnittelu onkin tuon homman idea, siinä aikaa menee mukavasti, ja sitten itse ajo onkin vain suunnitelman toteuttamista.
Itse ajohomma on kyllä erinomaisen kivaa.
-Sergei-

En ikinä tule yrittämään, hyvä että niska hartia seutu kestää 120km yhtämittasen ajon kipeytymättä
omg.gif

Back