• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko pakko olla mopokengät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jonkun verran on tullut käytettyä kunnollista (huom, kunnollista) vaelluskenkää, mutta päälle kaatuvalta pyörältä sekään ei suojaa täysin. Jotkin pilipali Salomonit on sitten se ja sama ajaako purkkareissa vai niissä. Itsellä ollut Chevalierin Ultimatet. Niillä voi jopa kävellä...
Tarkoitat siis: Ei suojaa ollenkaan.

Molempia kenkiä tullut käytettyä,oikea ajokenkä on nimenomaan ajotuntumaltaan aivan eriluokkaa kuin jalaksen turvakenkä.On sama kun vertais työ hanskoja oikeisiin ajohanskoihin.Kyllähän noita työjalkineitakin käyttää voi ja ei ne huonoimmat vaihtoehdot ole mutta se tuntuma se tuntuma
sport05.gif
sport05.gif
täysi olen samaa mieltä! lisäksi tuki nilkkaan ainakin minulla parani älyttömästi eikö ole edes meinannut pyörä kaatua. Toisin kuin turvakengillä!

Se on tietenkin paljon kiinni omista tottumuksista ja pyöräilyn tavoista, millaisia jalkineita itse kukin käyttää.

Varmasti kunnon ajokengät ovat turvallisimmat onnettomuustilanteissa, mutta omaan käyttööni ainakin hankalat. Ajokenkiä kun en ole vielä löytänyt sellaisia, joilla oikeasti voisi kävellä vaikka koko päivän sekä kaupungissa että maastossa.  

Matkamotoristina arvostan varusteiden monikäyttöisyyttä, joten reissut ajetaan kunnolliset vaelluskengät jalassa. Testattu on - valitettavasti - että kestävät ainakin pienet kaatumiset pyörän ja asfaltin välissä, mutta pahemmilta tilanteilta olenkin onneksi säästynyt.  
062802moto_prv.gif

Pari kesää oli Jalaksen turvakengät mukana ajossa. Kyllähän ne ajossa muuten on ihan kivat mutta oikeat mopokengät suojaavat viimalta ja sateelta oikein vaan paaaaljon paremmin. Noita ominaisuuksia alkaa arvostamaan muutaman pakkasaamun jälkeen. Se on kyllä totta että ei noilla mopokengillä oikein voi kävellä muutamaa sataa metriä enempää. En ainakaan sellaisiin ole törmännyt. Sellaset hyvät kun joku tekis...
smile_org.gif

Ite on tullu ajeltua sillä huonoimmalla vaihtoehdolla, eli tennari/maihari-linjalla. Oikeet ajosaappaat oli kyllä joskus kun crossipyörä vielä löyty tallista. Kenkien osto jääny lähinnä siksi ettei niitä oikein voi käyttää muuten kun pyörällä ajaessa.

Onko kukaan onnistunu löytämään kenkiä jotka olisi turvalliset, suht hyvät kävellä ja vielä kaiken lisäks sen näköiset että ne ilkee laittaa muutenkin jalkaansa kuin pyöräillessä?

Eikö Lindlin edullisista kamppeista löytynytkään kaikille laadukkaita ja hyvin suojaavia kenkiä?
eek.gif

baaa.gif

Mä käytän kaupunkipörräilyssä teräskärkimaihareita ja pitemmällä matkalla krossisaappaita.
Kaatunu olen tavalliset nahkakengät jalassa ja ne toimi sillon ihan hyvin, ei vaan tarvinnut sen jälkeen käyttää missään.
Tosiasiahan on että jos aina miettii kaikki mahdolliset kauhuskenariot ja pelkää sitten niitä, on moottoripyöräily väärä harrastus.

Normiajossa Sidin saappaat, nurkkapyörityksessä/duunimatkoilla kesällä Alpinestarsin CR-1 Gore-tennarit.
Speksi-PDF
Hyvät kävellä, ja ihan kohtuunäkösekkin. Suojaavuus tietty heikompi saappaaseen verrattuna.

Ajokenkiä kun en ole vielä löytänyt sellaisia, joilla oikeasti voisi kävellä vaikka koko päivän sekä kaupungissa että maastossa.  
Yks Diadoran viimevuotinen malli on ollut tosi hyvä mun jalkaan. Aluksi vähän tiukat, mutta sitten antautuivat ja muotoutuivat. Pystyn ihan hyvin käveleenki ne jalassa...
smile_org.gif
Jos kiinnostaa tarkempi malli, voin kaivella kämpillä tiedon esiin. Vai ootko testannut jo noita tai joitain muita Diadoran malleja?

Oletteko turvakengillä ajavat miettineet sitä, kun rysähtää esim.auton kanssa yhteen jää jalka väliin ja varvassuoja painuu kasaan sekä varpaat ,että millä se lääkäri erottelee sun jalasta ne teräs/alu kärjen palaset yms.
ps.tämän syyn sain sievin edustajalta,kun kyselin itselleni gore maihareita mp-käyttöön, mutta jos on ilman kärkisuojaa ei ole esteitä mp-käytölle.

No eikös ne ole nimenomaan turvakengät, eli juuri tehty sitä varten että se estää jonkun 1000kg lavan litistämästä sun varpaita. Olisi se hieman omituista että ne menisivät kasaan kovasta(kaan) puristuksesta.

Oletteko turvakengillä ajavat miettineet sitä, kun rysähtää esim.auton kanssa yhteen jää jalka väliin ja varvassuoja painuu kasaan sekä varpaat ,että millä se lääkäri erottelee sun jalasta ne teräs/alu kärjen palaset yms.
ps.tämän syyn sain sievin edustajalta,kun kyselin itselleni gore maihareita mp-käyttöön, mutta jos on ilman kärkisuojaa ei ole esteitä mp-käytölle.
Joo ne kärjet kestää kyllä enemmän kuin laki sallii, joten
varpaista en olisi huolissani.
" tulkaa ajamaan rekalla mun varpaiden yli ;) "

Enemmän nilkkat huolettaa...

Mulla on Sievin Gore-tex maiharit joilla olen tehnyt pitkiäkin reissuja Norjassa jossa sataa yleensä aina, sen voin sanoo että jos haluaa kengät jotka varmasti pitää vettä niin nämä on ne
bowdown.gif
käytössä on myös mopokengät Wheels jossa Imper-tex kalvo ja tähän pitää todeta
033102ass_1_prv.gif
näiden kenkien ero suojauksen suhteen on sama eli olematon, oon aatellu että jos rikastus niin ostasin Oxtar infinity klopot
smile_org.gif
onks muuten kellään sellasia

Itsellä oli kans viimekesänä jalassa maiharit, bootsit tahi tennarit ja päällä t-paita tai vanha gore ja ilman hanskoja.

Nyt on Alpinestarssin kengät, ixs-nahkapuku, Shoen kypärä ja sweepin jotku ratahanskat.

siin on tietty viel sellainen homma et jos jalka jää puristuksiin ja vääntyy varpaiden luota se kärki vahvike on kyl paljon luita lujempaa...

sanoi:
Jonkun verran on tullut käytettyä kunnollista (huom, kunnollista) vaelluskenkää, mutta päälle kaatuvalta pyörältä sekään ei suojaa täysin. Jotkin pilipali Salomonit on sitten se ja sama ajaako purkkareissa vai niissä. Itsellä ollut Chevalierin Ultimatet. Niillä voi jopa kävellä...

Jämäkkä nahka ja kiertojäykkä pohja suojaa varmasti paremmin kuin lenkkitossu tai wannabe-vaeltaja salomon.

Eikä se ajokenkäkään älyttömiä suojaa, kipeesti käy kun 200 kiloa napsahtaa polvi-->jalkaterä alueelle, oli mikä kengät vaan.

Toki kannattaa laittaa laskettelumonot jos haluaa hätävarjelun liioittelua...

sanoi:

Jämäkkä nahka ja kiertojäykkä pohja suojaa varmasti paremmin kuin lenkkitossu tai wannabe-vaeltaja salomon.

Eikä se ajokenkäkään älyttömiä suojaa, kipeesti käy kun 200 kiloa napsahtaa polvi-->jalkaterä alueelle, oli mikä kengät vaan.

Toki kannattaa laittaa laskettelumonot jos haluaa hätävarjelun liioittelua...
Sidin SRS Flexforcet ei kyllä ole kovin kaukana laskettelumonoista, tsekkaa joskus.

Tosin jalat on kanssa sit suojattu.

Ajoin takavuosina parit kaudet sieviläisillä,ihan mukavat,varret sais olla pidemmat.MP-asun saappaat on jalassa nyt kun ajelen,varsinkin sen jälkeen kun kaaduin ,ja jalassa olivat kävelykengät,vaikka pyörällä ajoin.Enää ei epäile nilkkojen sivu suojien mielekkyyttä!
Nimim:Arvet kertovat.
biggrin.gif

Back