• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko nakupyörä haasteellinen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja erika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon hankkimassa moottoripyörää ja vaihtoehtoina on Kawasaki ER6-N tai ER6-F. Jotkut sanoo, että N-mallilla on vaikeampi ajaa katteiden puutteen ja korkean ilmanvastuksen takia. Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Itse ajan vasta toista kesää ja olen muutenkin pienikokoinen, joten pyörää pitäisi olla suhteellisen helppo hallita...

Molemmat vaihtoehdot on kyllä helppo hallita, eikä se ilmanvastus normaaliajossa niin paha ole, ainakin tuntee olevansa liikkeellä... enkä usko että olet niin pieni ja heiveröinen että tuuli vie sut mukanaan. Noista vaihtoehdoista saat samanmoiset kyydit valitset vaan sen joka sun silmää mielyttää.
062802moto_prv.gif

Molemmat vaihtoehdot on kyllä helppo hallita, eikä se ilmanvastus normaaliajossa niin paha ole, ainakin tuntee olevansa liikkeellä... enkä usko että olet niin pieni ja heiveröinen että tuuli vie sut mukanaan. Noista vaihtoehdoista saat samanmoiset kyydit valitset vaan sen joka sun silmää mielyttää.  
062802moto_prv.gif
Jep

Helppo hallita ja mukava ajaa. Ite valitsisin tuon nakuvaihtoehdon.
buttrock.gif

Helpommin kortti lähtee poliisin matkaa, kuin että viima sen taskusta veisi vaikka nakulla ajaa.

Itellä oli ajossa viime syksynä heti kortin saamisen jälkeen Er-6n ja helppo pyörä se on ajaa ja hauskakin. Yli satasen vauhdissa alkaa tuuli riepottamaan, ei sillä pyörällä missään isommalla tiellä tai ainakaan moottoritiellä viihdy, mutta kaupunkiajo ja mutkapätkät oli hupia. Jos ihan omaksi tarttis kyseinen pyörä hankkia, niin 6f-malliin kallistuisin, ihan vaan ulkonäön takia  
smile_org.gif

Ei suomessa saa ajaa niin kovaa, että nakupyörälläkään alkaisi tuuli häiritsevästi riepottelemaan. Saksan autobahnoillakin nakulla ajaminen oli vielä vaivatonta alle 180 mittarinopeuksilla, tuota kovempaakin matkaa pystyi tekemään, mutta alkoi syödä polttoainetta tuhottomasti. Olin siis liikkeellä tuolloin zrx1200:lla.

Komppaan Seniorria, nakuna on kivempaa....
biggrin.gif

Minä ainakin tykkään, enkä halua mitään typeriä katteita häiritsemään nakunautinnosta...
062802moto_prv.gif

Saksan autobaanat minäkin kokeilin, siellä ei ehkä enää ollut niin nautinto, mutta suomen teillä ja rajoituksilla ei ongelmia ole ollut.

Kun haluan katteita, hyppään autoon.

Ah, kohta taas pääsee huristelemaan, on se niin
inlove.gif

Heittäisin ihan tällee mutuna, että er6:ssa tulee kovassa vauhdissa vastaan liian hepponen alusta, joka tekee ajosta epämielyttävän.

Ai mistä päättelen niin? No ihan puhtaasti pyörän hinnasta, halvalla ei saa alustaa, jonka ominaisuudet riittäisi kovempiin vauhteihin
biggrin.gif

Mulla oli viime kesänä ekana mopedina tuo naku rommeli ja ei valittamista tuulista tms.. ihan hyvin menee yli sallittujen nopeuksien vaikka itellä tuota kokoa on sen 185cm ja 100 kiloo
smile_org.gif
voin omasta puolesta suositella ainakin... ei muuta kuin laitat vain sen kumpi miellyttää silmää enemmän ja  
062802moto_prv.gif

Voisi olla, että nakulla ei tulisi hurjasteltua, kun kädet tuppaa venymään satasen jälkeen (aloittelijalla)? Katteellisella ei sillee tule vesi ja kura autoista päälle, mutta vauhti voi nousta liikaa?
nixweiss.gif

Naku sopii hyvin vaikka ensipyöräksi, itse ajelin muutaman vuoden ER-6n:llä ennen kuin vaihdoin seepraan. Helppo ajaa ja katteettomuus alkaa haittaamaan vasta moottoritienopeuksissa, kun pitää kyyristyä mittariston taakse suojaan - joka sekin suojaa yllättävän hyvin. Eipähän pääse nopeudet ainakaan vahingossa nousemaan liikaa.

Pannaan tähän tikkuaski hauen viereen.

Eli jossain alle 130 vauhdeissa on ilmanvastuksen kannalta aika sama kumpi noista mainitsemistasi sulla on alla. Paskamainen vastatuuli on tietenkin paskamainen vastatuuli, mutta se kuuluu asiaan. Voihan olla, että katetumpi versio on todellisuudesssa sivutuuliherkempi kuin naku. Silläkin on mielestäni merkitystä, jos olet juuri aloittamassa puuhaa.

Jos vastatuuli alkaa tosissaan haitata, sen voi halutessaan eliminoida pienellä halvalla tarvikepleksillä. Niitä on ihan asiallisia.

edit: koska olet pienikokoinen, ilmanvastuksen merkitys itse asiassa vähenee eikä lisäänny.

Back