• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko meinannut mennä kaarre pitkäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kimpleh
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Onko meinannut mennä kaarre pitkäksi? -

• Ei koskaan

Ääniä: 1 33,3%
  • On meinannut. Useammin vasemmalle kaartuvassa kurvissa

• On meinannut. Useammin oikealle kaartuvassa kurvissa

Ääniä: 0 0,0%
  • On meinannut. Samalla tavalla molemmin puolin.

• Ääniä yhteensä
    3
Jos on tiheetä kasvustoa tienvarressa tai muuta näköestettä, niin pikkusen tulee arasteltua oikeelle kallistelua. Toisaalta oikeelle kääntyessä on sitä turvamarginaalia hieman mennäkin leveäksi, jos ei ole vastaantulijoita. Vasemmalle kääntyessä taas näkee paremmin mutkan taakse, mut ulkokaarteen oja on sitten lähempänä. Vaikea sanoa kumpi on hankalampaa.

Aikoja sitten ajelin piikkikustomillani lähes 90 asteen oikeelle kääntyvään kurviin ihan rauhaksiin. Kurvin keskellä olikin sellainen pikkuinen monttu mihin oli kasaantunut hiekkaa ja takapyörä suhautti sen päältä, lähti perse alta ja loirottamaan vastaantulevien kaistalla. Kaiken kukkuraksi vastaan tuli auto, mutta onneksi sain perseen käsiini juuri ennen törmäystä ja kotilokuski koukkasi hieman pyörätien puolelle joten tilanteesta selvittiin säikähdyksellä
thumbs-up.gif
. Piti tosin pysäyttää pyörä tiensivuun hetkeksi ja odottaa että sydän alkaa lyömään tasaisesti...
confused_orig.gif

Molemmin puolin on joskus meinannut mennä pitkäksi, mutta olen oppinut alkuvuosista hillitsemään vauhdin kohtuulliseksi oudoilla tiepätkillä. Vasemmalle kaartaminen on luonnollisemman tuntoista niin pyörällä, luisimilla, suksilla, elämässä jne.

Eik oikealla kaarrettaessa mutka ole aina tiukempi ku vasemmalle kaarrettaessa...

Taikka sitten mun logiikka petti pahemman kerran.

Oikealle taittavat mutkat ovat minulle vaikeampia; tämän olen huomannut vähäisellä ratakokemuksellanikin. Tosin nuo radalla käynnit ovat auttaneet, silti ajoasento on vieläkin "väkinäisempi" oikealle puolelle...
Sama. En tiedä mikä on mut oikee on se pahempi. Radalta ei oo vielä kokemusta, toivottavasti ens kesän jälkeen on! Kovasti polttelee!
sport05.gif

Onhan tuo meinannu, sit oon aatellu no v..ddu mennään kunnolla ja alkanu kääntää ojaa kohden, mut sit ei oo mennykkään, kun mopo on kääntynytkin sinne mutkan suuntaan, vaikka ojaan yritin ohjata.
tounge.gif
tounge.gif

Oiskoon tuo nyt sitten ollu sitä vastaohjausta?
cool.gif

Viimeksi kemorassa meni oikea pitkäksi. Oikea oli sitäkin ennen ja se meni sateella toooossiii pitkäksi.

Jos lounas on niinku vasemmalla ja kaakko niinku oikealla, niin kyllä lounas menee useammin pitkäksi kuin kaakko.

Ei toistaiseksi ole meinannut, tosin on ollut vauhtikin niin verkkaista, että kerkee sen verta hyvin aina kääntyilemään.
smile_org.gif

Vasen tuntuu aina vaikeammalta, johtuneeko sitten päästä vai mistä.

Toisaalta täälläpäin nuo pikkutiet ovat melko pyöreitä profiililtaan ja silloinhan ne ovat vasemmalle käännettäessä "väärään suuntaan" kallellaan.

Oikealle kääntyvä on haasteellisempi.
Meinaamista ei onneksi lasketa ja jarru pelastaa tilanteen, jos vauhtia ei ole liikaa.
Kyllä se tästä, kunhan pääsee keskittymään siihen ajamiseen tosissaan, eikä tohon sisäänajoon.

ekana ajokesänä jouduin kiperään tilanteeseen kun kaarre meni pitkäksi ja olin törmätä vastaantulevaan autoon
withstupid.gif

onneksi bilisti tuli hiljaa ja ehti reagoida  
smile_org.gif

sen jälkeen olen ollut tarkempi eikä mokia ole sattunut kolmeen vuoteen,
toivon mukaan ei jatkossakaan  
thumbs-up.gif

Ei ole meinannu leveäksi mennä. Julkisessa liikenteessä en missää tapauksessa niin limitillä vetäis, ja radalla on tullu muutenki varoneeksi sen verran iha vakuutussyistä jo.

on mennyt kummankin suunnan mutkat pitkälle
nixweiss.gif
onneks niillä kerroilla olikin sit kuramopo alla
biggrin.gif
muunlaisella mopolla oliskin sit tullut vahinkoa aikaseksi
bawling.gif
tähän asti sentään pysytty muoviluodilla viivojen sisällä ja toivottavasti jatkossakin sen mitä koeponnistellaan
cool.gif

Oikealle kaartuvat tuntuu itselle hieman vaikeemmilta radalla. Liekö "kätisyydestä" kiinni?

Molemmin puolin on meinannut mennä pitkäksi ja kemorassa kerran menikin. Vauhtia ja kokemattomuutta niin soppa on valmis. Eräänkin kerran pikkutiellä hyvää vauhtia mäkeä alas ja kaarteeseen -> muutaman sentin päähän ojanreunasta. Rallia se vaan on.

Back