• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko kukaan käyttänyt autonavigaattoria prätkämatk

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja barfly
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkohan TÄMÄ
sellainen laite millä saa kiinnitettyä minkä tahansa navigaattorin pyörään? Ei ainakaan itsestä olisi pahan hintainen ratkaisu, jos vaan oma navman käy tuohon
lookaround_orig.gif

Aiheeseen löyhästi liittyen:
Ajattelin ostaa ensikesän Yhdysvaltojen reissulle navigaattorin ja siihen USA:n kartan.
Sitten tulikin mieleeni, että mitäs siellä maksavat ja pikaisella etsimisellä tuli esim. TomTomin One 3rd WalMartissa noin 185$ USA/Kanada kartoilla. Mutta jos tuollaisen ostaa, niin saahan siihen asennettua Euroopan tai Skandinavian kartat, saahan?
Meinaan vaan, että oisihan siitä mukava olla hyötyä sitten täällä suomessakin minigrip pussin sisällä.
Vai tarviiko mun myydä se sitten siellä jollekin 50$ hintaan pois lähtiessä?

sanoi:
Tuli täs mieleen että mihin ootte asentanu ton tupakansytytin pistokkeen ja minkäkokosen sulakkeen taakse ootte sen laittanu?

Mulla kun oli pieni kiire reissuunlähdön kanssa niin laitoin liitännän häikäilemättä suoraan akkuun ja koko paketin penkin alle. Sieltä johto tankkilaukun alitse navigaattorille joka oli kiinni omalla imukuppitelineellään plexissä. Asennusaika n 3 min. Sulakkeeksi otin pienimmän (en nyt muista paljonko, luultavasti 1 A) mitä löytyi. Ei noi navit paljon virtaa ota. Ko. viritys kesti ja toimi loistavasti koko parin viikon Euroopan turneen. Säät reissulla vaihteli -2 ja lumisateesta + 37 helteisiin. Välillä Pocket Loox oli tankkilaukun karttataskussa mutta suurimman osan ajasta ulkona säiden armoilla. Karttataskun muovi kun peilaa niin paljon että lukemisesta ei tule juuri mitään ja katse on aina turhan kauan poissa tiestä. Satunnaiset  sadekuurot kone sai olla säiden armoilla eikä toi malli ainakaan plexin takana ottanut itseensä vaikka välillä vesi navigaattorin näytöllä helmeilikin.  
biggrin.gif

Minulla on Mio C510 autonavigaattori. Viime kesänä Euroopan reissulla käytin sitä tankkilaukun karttakotelossa. Kyllä siitä oli paljon apua, varsinkin majapaikkojen etsinnässä, lähimmät hotellit löytyi nopeasti. Puheopastuskin kuului maaseudulla hiljaisessa nopeudessa täydellä volymilla jopa ilman korvanappia, jota en aina viitsinyt värkätä paikoilleen kun ei kypäräpuhelinta ole, kaupungin melussa ei kuulunut. Näyttöä ei voi paljon katsella ainakaan ruuhkassa tankkilaukusta, koska katsetta pitää kääntää tiestä niin paljon, joten puheopstus on minusta A j O.
Olen miettynyt kypäräpuhelimen hankkimista. Toimiiko bluetooth yhteys autonavigaattorista bluetooth kypäräpuhelimeen, onko kellään tietoa?

http://kuvablogi.com/nayta/891948/ nyt läysin messuilta tollasen boksin jonka kiinnitän mittariston ja pikku katteen väliin vesisuojattu boxi ja sellainen  reikä josta saa piuhat sisään ja ulos..  kuten myös seuraavassa kuvassa  
biggrin.gif
biggrin.gif

Ja jos joku muukin minun lisäkseni ihmettelee että mistä on kyse niin kyseessä on ilmeisesti Heldin kotelo. Kyseisiä tarvikkeita löysin ainakin Louisin sivuilta.
Teline..Held teline, Korkea kotelo..Held korkea kotelo, Matala kotelo...Matala kotelo
Samoja telineitä/koteloita saa halvemmalla RM. Heinolta...Bags Connectionin nimellä kylläkin, mutta samoja silti...

Moi!

Eli, jos pakkaa jonkun autonavigaattorin esim minigrip pussiin ja kiinnittää sen pyöräänsä tavalla eli toisella, niin toimiiko?

Tuohonhan on sitten hyvä ilmeisesti olla mahdollisimman pitkäkestoisella akulla oleva malli.
Toimiihan se. Ruudun näkyvyys vähän heikkenee kylläkin eikä pussin saa antaa päästä läpättämään ja nousemaan pussiksi. Eli ei niinkuin allaolevassa kuvassa vaan pussi kireälle.

minigrip.jpg

Do dii!

Navigointi ostopaikasta kotiin toimi 100% paremmin, kuin N95:sella töistä ostopaikkaan.

Mutta kysymys, mistäköhän sais lisä-akun ostettua tohon Pocket Loox n100:seen?
Uuden akun löytäminen Suomesta oli ainakin mulle työn takana. Kannattaa kysellä erikoisliikkeistä. Itse tilasin ulkomailta, en muista kyllä enää mistä. Maksoi kyllä aivan sikana.

Garmin Nüvi 660 FM hankittuna. Luutuutti ja ratiolähetys. Jämpti 1/2 l minitrippiin. Pitää hommata vielä Scalarider, jossa on ratio ja sitten kattellaan mikkä höpinät kuuluu mihinkin suuntaan. On mp3 soitinta, valuuttamuunninta, maailmankelloa ja vaikka mitä. Ei paista kyllä munia ja pekoonia, mikä puutteeksi luettakoon. Ja kartta nykii kuten TM lupasikin. He, lupaukset pitää lunastaa! Saas nähdä miten pelittää mopossa.

Itellä oli toissa kesänä käytössä autonavi Blaupunkt joka oli tankkilaukussa. Ei oikein nähny minne opasti jos aurinko paistoi eikä kuullu mihin neuvoi.
Sitten hommasin viime kesänä TomTomin puhelimeen ja kaveriksi Nokia LD-3W gps mokkulan. Puhelin taskussa ja siitä napit korviin. Kuuli musiikit ja opastuksen hyvin, josta positiivista ettei ole ittensä ja pyörän välillä mitään johtoja jotka vois unohtua kiinni noustessa pois pyörän päältä.
Nyt ruennu miettii miten sais puhelimen siististi näkyville että näkiskin vielä opastuksen.

Itellä kanssa tuommonen Garmin Nüvi 660 ja pitää varmaan jossain kohtaa modata kiinni Milleen. Huonona puolena on, että se antenni pitää nostaa takaa pystyyn, jotta GPS on päällä ja vastaanottaa signaalia, siksi ei minigrip mua houkuttele (ei nyt muutenkaan kihlemöi).
smile_org.gif

Kirjotelkaa jos ootte keksiny toimivan ratkasun hyvälle laitteelle, mäkin mietin kuhan kerkeen
idea3.gif

R

Ittellä on motonetin (muistaakseni) halpisteline pleksin alla.
Siihen sopii puhelin, navilaite, kamera tai vaikka röökiaski.
On pysyny sateellakin kuivana.
Tankkilaukusta voi olla vauhdissa hankala kurkkia pientä näyttöä.
löytyykö kuvaa millanen teline on? tietoa meneekö tomtom one siihen?
Tämä voisi itseäkin kiinnostella tankkilaukkuun asettamisen sijaan. Oman One 3rd gen -toosan mitat ovat suurinpiirtein 95x85x20mm.

Toinen ominaisuus mitä kaipaan enemmänkin, on reittilogi. Sitä ei löydy kovinkaan monista laitteista. Kalleimmista autonavigaattoreista löytyy, mutta sitten lähennellään jo hinnassa zümoa.
Löytyy myös yhdestä markkinoiden halvimmista tällä hetkellä tuo reittilogitus. Nuvi 200 mitä myydään noissa giganteissa markantaloissa ynnämuissa. Itselle tuollaisen kävin ostamassa ja hyvin toimii reittilogi. Ilmaisella ohjelmalla väännetään gpx muotoon tiedosto ja sitten vaan google earthiin ja voi ihastella reittivalintojaan.
Näyttää myös play-moodissa navissa, nopeudet yms mitä tallentaa.
Hinta/laatusuhteeltaan erinomainen kapistus ollut.

Täältä lisätietoa:
http://www.marcforrest.com/2007/11/15/garmin-nuvi-200-track-hack/
Niin, omaani päivitin tuolta sivuilta löytyvän softaversion ja sillä toimii ok. Omalla vastuulla sitten räpellätte ;)

Itse tilasin kans TomTom Oneen mountguysta telineen. Jotain 50 dollaria tuli maksamaan postikulujen kera.

Sitä vaan kyselen, että kestääköhä autonavigaattorit sitä tärinää mikä tulee mopolla ajatessa yhtä hyvin kuin esim. TomTom rider?

Semmoinen Pocket Loox mullakin oli povitaskussa ja nappikuulokkeet korvalla viime kesänä etelään ajellessa. Se muuten oikeasti toimii hyvin, osasi Varsovasta ohjata minut tyylikkäästi eteenpäin. Jonkun kohtauksen se kumminkin sai lyhyen ajan jälkeen kun alkoi komennella tyyliin "jos mahdollista, tee U-käännös". Isoa tietä ajelin kohti Krakovaa, sinne kyltitkin osoitti. Ja naviin olin antanut krakovalaisen hotellin osoitteen.

Krakovassa oli vissiin katuja vähän muuteltu kun navi sitten innostui pyörittämään yhden vielä keskeneräisen liikenneympyrän kautta aina uudelleen ilman järkevää määränpäätä. Ei ollut kartta ihan ajantasalla. Sitten kun revin itseni lopulta vähän kauemmas, niin tyttönen siellä kuulokkeissa alkoi ohjaamaan ilmeisesti ihan oikeaan suuntaan, mutta viimeisen ohjatun oikealle-käännöksen jälkeen sanoi sitten vain "piip...piiip...piip". Ja akku loppui. Pieni ajo katua eteenpäin ja kysymään ohikulkijoilta, että missäs mahtaa olla se hotelli, minne navigaattorin piti ohjastaa.

Oli vähän noloa, kun olin sattumalta pysähtynyt juurikin sen oikean hotellin viereen ;-) Vähän siis harhailin, mutta kartan kanssa olisin harhaillut vieläkin enemmän.

Tuli vaan tuokin kommellus mieleen, kun tuolla ylempänä joku kertoi, että letkassa ajaessa etummainen teki viime hetken valintoja navigaattorin ohjeiden mukaan niin että viimeinen veti lopulta lipat ...

Tätä olen pelännytkin. Nyt noita helvetin härveleitä ängetään jo prätkiinkin. Nykyään ihmiset eivät "osaa" enää lähikauppaankaan ilman navigaattoria.
biggrin.gif
veryangry.gif

Fujitsun pocket looxia tuli käytettyä kesä -07. Toimi pääosin moitteettomasti, mutta karttalaukusta näkyvyys aurinkoisella säällä aika mitätön. Nyt sitten hommasin Garminin Zumon, siitä kommenttia sitten aikanaan.

Back