• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko etunen ollut koskaan lukossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Onko etunen ollut koskaan lukossa? - Vai hirvittääkö pelkkä ajatuskin

• Useasti. Tuppaahan se lukkoon menemään tehokkaissa jarrutuksissa

Ääniä: 0 0,0%
  • Kerran pari paniikissa, kun auto/kissa/ufo hyökkäsi yllättäen eteeni.

• Ihan vielä en ole uskaltanut puristaa kahvasta tarpeeksi, mutta ehkä jonain päivänä harjoitellessa.

• Jösses sentään. Ei ikimaailmassa. Minähän en vapaaehtoisesti yritä etustani lukita.

• Ääniä yhteensä
    0
Mitenkäs tuon etusen lukitsemista on ihmisillä tullut harrastettua. Itse olen tässä jarrautustekniikkaa harjoitellessa tullut lukinneeksi etusen useampaan otteeseen, eikä se nyt ensishokin jälkeen niin kovin ihmeellistä ole. Nyttemmin olen jopa alkanut pitää sitä ihan normaalina osana nappiin mennyttä jarrutusta. Kyykkäkuskeilla taitaa tosin takapää nousta ennenkuin etunen alkaa liukastella.

Mitenkäs muu porukka on oman etusensa pitokykyä testaillut?

Kyllä mä vältän eturenkaan lukittumista niin pitkään kuin mahdollista. Silloin on todennäköisesti jo paniikki.
Takarengas tosin menee herkemmin varsinkin keväällä kun tiet on likasia ja pinta kylmää.

Kylla tuon mopon hanta nousee ylos ennenkun etusen saa lukkoon
lookaround_orig.gif

Kerran kotilon kiilaamana keskikorokkeeseen joutui paniikkijarruttamaan, sillon saatto menna lukkoon, mutta projekti paattyi ilmalentoon, ei selkeita muistikuvia.

Eturengas on ollut lukossa ja sen seurauksena on myös oltu kyljellään...

Kokeilepas harjoitella niitä etunen lukossa -jarrutuksia mutkassa, voi tulla jotain ahaa-elämyksiä?
tounge.gif

Jarrutuksia harjoitellessa etusenkin olen tietoisesti  lukinnut, mutta tositilanteessa vain muutaman kerran. Kaikkien olisi hyvä kokeilla asiaa, jotta tilanteesta olisi jonkinlainen tuntuma.

Jostain syystä en jaksa uskoa, että mikään kunnossa oleva mopotti kippaa yli jos jarruttaa voimakkaasti. Ei kait niin hengenvaarallisia mopottimia voi olla
omg.gif
Siis olettaen, että osataan jarruttaa oikein eli käyttämällä ensin takajarrua perän laskemiseksi ja sen jälkeen etujarrua.

Eipä voinut äanestää kun puuttui vaihtoehto "ei teknisesti mahdollista"
biggrin.gif
Tuo on kuitenkin se totuus ollut aika monen mopon kanssa millä on tullut ajettua.

Aika usein sitä sattuu, viimeeksi eilen. Refleksinomainen reaktio kun näkee poliisiauton näköisen pakun maantiellä. En tainnut edes ajaa ylinopeutta, mutta olin kiihdyttänyt rivakasti edellisestä risteyksestä ja sit näkyi valkoinen paku tien laidassa. Nopea nykäys jarrukahvasta, eikä painonsiirtoa kerinnyt tapahtua, vaan etupyörä lukkiutui ehkä sekunniksi. Sellaista sattuu.

Kerran oli etunen lukossa ja cebari melkein kyljellään kun kiertoliittymässä meinas rellu tulla eteen. Onneks sain laskettua kahvasta irti ennenkin meni kupeelleen.

On ollut useamman kerran lukossa. Useimmiten nutulleen sen jäljeen. Kolme prätkää on mennyt lunastukseen/korjaukseen tämän takia, ranne on murtunut, solisluu on mennyt poikki. Ja jos olisi himmannut niin pahemmin olisi käynyt  
sad_orig.gif

Vielä kun oppisi jarruttamaan  
tounge.gif

T/Pekka

Endoja harjotellessa on menny helvetin monta kertaa lukkoon. Tiellä paskaa tai kylmä kumi on ollu useimmin syynä tähän. Ei se kummallista ole kunhan tajuaa pitää renkaan suorassa.

EAK-ajoharjoitteluissa on tullut monasti haettua se lukkiintumisraja, haaveria ei ole onneksi sattunut... Normaaliajossa en ole joutunut kertaakaan seitsemän ajokauden aikana suorittamaan edes täysjarrutusta liikennetilanteen takia eikä tahattomiakaan lukituksia ole kohdalle sattunut.

Ei etusen lukkiintumisessa mitään ihmeellistä ole, jos se vaan tulee tilanteessa jossa on vielä mahollisuus löysätä jarrua ja alottaa uudestaan.

Etusen lukkiintumista voi harjotella esim hiekalla. Aina joskus meen johonkin soraparkkikselle ajelemaan. Harjottelen etusen lukitsemista, ja sitten hidasajoa etunen lukossa. Molemmat onnistuu ihan yhtä hyvin kuin polkupyörällä, mistä idea alunperin lähtikin. Vaatii vaan vähän treeniä.
Ja aina sillon tällön etunen menee stoppieta kokeiltaessa lukkoon, syitä just kylmä rengas/likanen asvaltti.

Kyllä mun mopo ainakin etukautta ympäri menee ilman mitään lukkiintumisia, jos jarrua ei älyä löysätä. Ihan sama mitä tekee takajarrulla.

Kyllähän se aina kikkaillessa saattaa mennä lukkoon. Eipä oo vielä kertaakaan ollu ns. tilanne päällä sen takia
biggrin.gif

Viikko sitten testailin äkkijarrutusta satasen vauhdista... lukossahan se kävi... perse ei kyllä yrittänyt ylös vaikka etuputkia päästetty pari senttiä läpi. Oisko kovat/kylmät renkaat vaikka kohtuullisen ajon jälkeen kokeilinkin.

Back