Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pitänee olla akku joka toimiipi vaakatasossa asennettunaakun osto ois keväällä, tai miksei vaikka nyt. rykköseen vm.98 .käykö siihen tavallinen akku. ihmetyttää tuo akun asento on vaakatasossa?
Starttivirran tarve, akun tyhjäksi pääseminen ja tärinä on asioita jotka vaikuttaa planeettojen asennon lisäks akun kestoon.mulla oli aiemmassa mopossa yasa jonka iästä mulla ei ollut mitään hajua. itse mopo oli todella vaanha. itse ajoin reilut viisi kautta ja hyvin pelas. aina napista käyntiin no problem ja minä muuta kaivannukaan.
kummastuttaa kun immeisillä menee akkuja noin lyhyeässä ajassa. latauspuoli kunnossa?
no nyt kun löytyi 11v vanhan ja toimivan akun omistaja niin kehtaan paljastaa että uskoin sen oman akkuni olleen alkuperäinen. siis 15v vanha.. kai se on mahdollistaJovvain...
![]()
Kevväilä tulee K100RT:n Varta:n akulle (30Ah:n) 11 -vuotissynttärit että ihan tyytyväinen oun ollu, ja k a l t s t a r t t e j a on ollut lukemattomia ! Hintaa en muista paljonko markoissa oli aikoinaan mutta täytyy semmosen nykyäänkin saada ~alta 60 €on ......ei kukaan mitään 170 ekee maksa akusta
vaikkois raketin![]()
![]()
Kyselin tuota mainittun kaltaista akutyyppiä (ei halpis halli) maahantuojalta ja päädyttiin seuraaviin akkuhintoihin tässä erikoistapauksessaPitänee olla akku joka toimiipi vaakatasossa asennettunaakun osto ois keväällä, tai miksei vaikka nyt. rykköseen vm.98 .käykö siihen tavallinen akku. ihmetyttää tuo akun asento on vaakatasossa?
Esim:
MP-akku 12V 10Ah 150x69x130mm 90-0033 YZF-R1 98->03 YT12B-4 10Ah huoltovapaa [1998 - 2003] 49.90 €
Motonetista
jne....
Mulla on voittaja, Bilteman 8 Ah geeliakku. Ei ole edes uusi ja mopossa kiinni ollut marraskuun alkupäivistä asti, muutaman kerran yrittänyt ladata mutta ei ole ottanut virtaa vastaan kuin 10 minuuttia kerralla. Joka tapauksessa kylmässä ollut koko ajan, jopa -26 asteessa viikkotolkulla ja aina vaan riittää virtaa ja mopo käynnistynyt. Otin sen nyt sisään lämpimään muutama päivä sitten ja latasin,otti 2 tuntia vastaan virtaa ja nyt se hullu akku näyttää 17,50 volttia ,mitä siihen oikein tuli, en ole kyllä sellaisia volttimääriä ikinä mitannut.Ja joskus on jopa vissiin voittanutkin talviakkutestin.autonakkutesteissä ei biltema ole kovin vahvoilla ollut..
Meillä kummasakin kotilossa Bilteman akut jo 5:ttä vuotta ja pelittää vieläkinBilteman moponakkuja ei testeissä näkynyt mutta autonakkutesteissä ei biltema ole kovin vahvoilla ollut..
Autoon en biltemaa huolisi kun sitä pitää pakkasessakin käynnistellä.
Niino, se pimeni jouluna -07 parissa viikossa, mut ei oo pimentyny sen jälkeen. Eli ei oo ongelmaa mitä kannattais alkais etsiä?Ps. jos orkkisakku pimenee jo parissa viikossa, kannattais alkaa etsiä vikaa jostain muualta.![]()
"Aihe tai alue jota etsit on joko poistettu tai sitten se on oikeuksiesi ulkopuolella.Siitä sitten kokeilemaan akun rakentamista tälleen
sanoi:Eksyin tuossa taannoin durbahn.de sivustolle josta löytyi superlight weight akuja moottoripyöriin. Hetken tutustuttuani noihin Durbahnin akkuihin, hoksasin että hei nehän on tehty samoista akuista mitä olen käytelly jo muutaman vuoden RC helikopterin startterissa. Eipä ole käynyt mielessäkään valjastaa näitä akkuja moottoripyörään. Kysessä on siis A123 Systemsin ANR26650M1 akut. Kennojen nimellisjännite on 3.3V ja kapasiteetti 2.3Ah. Yksi kenno pystyy antamaan 70A JATKUVAA virtaa ja n. 120A hetkellisesti (max 10s). Nyt kun laitetaan 4 kennoa sarjaan saadaan nimellis jännitettä 13.2V ja maks jännite 14.4V, ollaan hyvin lähellä lyijyakun jännitteitä...
Ensin mietiskelin paljonko tarvitaan kapasiteettia akulta joka pystyy jatkuvasti antamaan virtaa enemmmän ku yksikään moottoripyöriin tehty lyijyakku. Tulin lopputulokseen joka on: puolet nykyisestä akusta Päädyin siis 4,6Ah akkuun johon tarvii 8 kennoa. Nyt kun laitetaan 2 kennoa rinnakkain, se suoraan tuplaa virran antokyvyn, eli saadaan 140A jatkuvaa virtaa ja 240A hetkellistä !!!
Akkujen teknisistä tiedoista vielä sen verran että näiden käyttölämpötilat ovat jotain ihan uskomatonta, -30 - +60 astetta ja varastointi lämpötilat -50 - +60 astetta. Tuossa -20 asteen pakkasessa kennojen purku"käyrät" eivät poikkea juurikaan +20 asteen lämpötiloista. Ainoa akun huolto toimenpide mitä näille on tehtävä johtuu tuosta sarjaan kytkennästä, eli tämä paketti on "tasattava" silloin tällöin, joka tarkoittaa kerran pari kesässä. Tasaamisessa sarjaan kytkettyjen kennojen jännitteet tasataan samaan jännitteeseen 0.01V tarkkuudella. Tähän toimenpiteeseen "lelukaupat" ympäri maailmaa myy sopivia laitteita. Itse tilasin HobbyKingistä kiinasta laitteen tähän. Tuolla "lelukauppa" maininnalla siis tarkoitan hyvin varusteltuja pienoimalli kauppoja.
Nyt sitten itse akun rakentamiseen.
Ensinnä liimasin kaikki 8 kennoa toisiinsa kiinni juottamisen helpottamiseksi. Sitten hioin kevyesti kennojen navat 240 hiomapaperilla. Kennojen sarjaan kytkennän tein Hyperionin LiFe juotossilloilla jotka ovat n. 1,5mm paksuja 7mm leveitä hopeoituja kupari liuskoja. Kolvina piti käyttää todella järeää 250W kolvia jossa on 12mm paksu umpikuparinen nokka. Pienempi massaiset kolvinkärjet eivät jaksa sulattaa tinaa akun navassa. Kaapeleiksi laiton molempiin napoihin 2x8mm2 kaapelit. Sitten lisäsin tasaus liittimen, josta piuhat juotetaan jokaiseen "kennoväliin" jotta tasaaja näkee jokaisen rinnan kytketyn kennoparin. Ja viimeisenä isoa PVC kutistesukkaa muutama kerros päälle.
Kokoa tälle paketille kertyi 105x53x78mm ja 650g!! Eli puhutaan todella kompaktista akusta josta tosiaan saa starttauksen ajan n.240A virtaa, jos vain starttimoottori niin paljon haluaa . Vertailun vuoksi mun CBR600F:n 8,5Ah Varta painaa 3,5kg ja mittaa on 150x85x110mm.