• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko 1-osainen puku turha kadulle (suppea käyttöalue lämmön suhteen jne)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maakus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jees, kiitoksia näkemyksistä.

Semmoista vaan tässä, kun itse olen piiiitkän pitkä eli 190cm ja hoikka, jolloin kait nämä kaksiosaiset eivät meikän tapauksessa ole niin monikäyttöisiä. Tarkoitan sitä, että jo takki on tosi lyhyt vyötäröltä, kun niin ne kai tapaavat olla (korjatkaa jos olen väärässä), niin se ei toimi ajofarkkujen kanssa?

Elikkäs ovatko tommosen kaksiosaisen puvun takki vyötäröltä lyhyempi kuin "normaali" takki, jonka voisi yhdistää housuihin, mutta jota ei myydä kaksiosaisena? Olenko taas hakoteillä? :blink:

cb-61 sanoi:
yks osasen kans on super v-mäinen käydä nesteellä paskalla.
Millä prätkä vaattetuksella ei ole?
Itse kurvailin koko viime kesän pelkällä 1-osaisella nahkapuvulla. Joo, taskuja on yks mutta sinne mahtuu puhelin ja pankkikortti. Mikäli jotain muuta täytyy kuljettaa mukana (aurinkolasit yms. pikkusälä), on mulla penkin alla sen verran tilaa että ne kulkee siellä. Kun ostin puvun niin se oli niin tiukka että yksin en saanut sitä selkäsuojan kanssa pois päältä mutta nyt se on venynyt niin että sopivuus on "like a glove".

maakus sanoi:

Semmoista vaan tässä, kun itse olen piiiitkän pitkä eli 190cm ja hoikka, jolloin kait nämä kaksiosaiset eivät meikän tapauksessa ole niin monikäyttöisiä. Tarkoitan sitä, että jo takki on tosi lyhyt vyötäröltä, kun niin ne kai tapaavat olla (korjatkaa jos olen väärässä), niin se ei toimi ajofarkkujen kanssa?

Elikkäs ovatko tommosen kaksiosaisen puvun takki vyötäröltä lyhyempi kuin "normaali" takki, jonka voisi yhdistää housuihin, mutta jota ei myydä kaksiosaisena? Olenko taas hakoteillä? :blink:

On lyhyempi, eli kaksiosaisen puvun sijaan kannattaa ostaa takki ja housut. Esim. Dainese Racing sarjaa jotka saa vetoketjulla yhteen ja takissa on pitkä selkä.

Kyttyrästä, ei siitä haittaakaan ole, repun käytön suhteen tai muuten. Katu-uskottavuuskin potenssiin kymmenen:grin:

Mun sweepissä se vetoketju on viitisen senttiä takin liepeen yläpuolella, eli resori tulee vetskaria alemmas. Tosin mulla se vetskari on aina kiinni kun muuten tuntuu et housut tippuu..

maakus sanoi:

Itse olen 198cm ja onhan siinä haittana se ettei ihan joka aleräkeistä todellakaan löydy passelia päällepantavaa. Aika usein ei löydy kovanrahan hyllyistäkään. Mutta kun jaksaa ahkerasti sovitella eikä valitse sitä ensimmäistä "lähes hyvää" niin kyllä niitä löytyy. Mm Suomyn, Heldin, Richan ja Alpinestarsin vanhasta mallistosta löytyy takkeja joissa hihansuut pysyy lähellä ranteita muutenkin kuin seisoma-asennossa. Paras tapa sovittaa on mennä takki päällä kyykkyyn ja nostaa kädet eteensä vaakatasoon. Aika moni leikkaus paljastuu katastrofiksi vaikka takki kuinka tuntuisi istuvan peilin edessä sovitellessa.

Lihasrelaksantti sanoi:
Ei sillä etteikö nousisi, mutta kun käytetyissä tuo valikointi on vähän hankalampaa ja tässä tuli nyt yksi rajoite lisää.. :p Mutta siis hyvä tietää näitä kokemuksia.

Karvan jättää repun olkahihnat löysemmälle kuin normisti niin saa helpommin heitettyä repun selkään eikä haittaa kyttyrän kanssa. Tosin eipä tollasta reppua muutenkaan tunne selkä-/rintapanssarin ja olkasuojien kanssa o ellei sinne ole pakattu pitkän viikonlopun juotavat keskikeppanan muodossa.

Kyllä nahka on mukavempi kuin tixtex kunhan lämpötila sen vaan sallii. Kaksiosainen on kadulla käytännöllisempi. Ja menee 2piece radallakin vielä mainiosti tiettyyn vauhtiin asti.

Oma reppuni eli kova Boblbee menee kyllä kyttyrän kanssa suht huomaamattomasti.

Kotoa löytyy 1-osainen-, 2-osainen-, tixtex-puku sekä kevyemmät kesähousut. Silti yli 90% ajosta ajetaan 1-osainen puku päällä. Hyvin istuva nahkapuku antaa hyvän ja "turvallisen" ajofiiliksen. Pidemmilä reissuilla on aina mukana sadepuku. Viileämmillä keleillä selkäsuoja lämmittää mukavasti alaselkää. Joskus alkukesän viileinä iltoina olen joutunut kesken reissun lisäämään sadepuvun "lämmittämään".

Nitrous sanoi:
Normaalissa kesäkelissä toimii mun mielestä +15 asteesta eteenpäin ja katetulla pyörällä jopa viileämmässä. Toki pitää muistaa, että tässä on isoja henkilökohtaisia eroja. Sateen ja kylmän varalle on hyvä ostaa joku ohut ja pieneen tilaan menevä sateen ja tuulen pitävä takki, jonka saa vedettyä nahkapuvun päälle. Esim. mulla on ollut käytössä useamman vuoden MP-Asun Unit 3(?) takki, joka mahtuu vähän nyrkkiä isompaan tilaan. Tuon valmistus on ilmeisesti kyllä lopetettu, mutta alelaareista saattaa vielä löytyä. Monsuuniolosuhteissa sitten haalarimallinen sadepuku on ainut, jolla pysyy kuivana.

Itse todennut myös sadetakin hyväksi nahkapuvun kanssa +5 keleille asti, Dainesen takki suojaa myös kaulan viimalta. Ja tuo takki mahtuu mukaan jopa kyykyn minimaaliseen tavaratilaan.

JVR sanoi:
Itse todennut myös sadetakin hyväksi nahkapuvun kanssa +5 keleille asti, Dainesen takki suojaa myös kaulan viimalta. Ja tuo takki mahtuu mukaan jopa kyykyn minimaaliseen tavaratilaan.

Tuohon samaan spärdäriin olen itsekin tykästynyt.
Nahka on ajovarusteen materiaali :respect: ja kuivana pysytään
ehdottomasti siten, että vesitiivis pinta on päälimmäisenä.

Haihtumisen coolerivaikutus on aivan helvetinmoinen.
Parhaiten tuo konkretisoituu hanskojen osalta.
Oli kuinka kalvoa välissä tahansa ja miten laadukasta,
nakit vetää siniseksi ellei ole "talvimalli" kunnon toppauksineen.

Hommahan menee märällä kelillä niin, että kropan kuivana pitäminen
on vai puolet jujusta.
Se toinen puoli on pitää se myös lämpimänä.

Tuo olennainen osio tahtoo jäädä liian usein avautumatta.

Back