• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ongelma kypärän kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jorax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on HJC:n ihan perus musta kypärä koko s 56 ja miehellä agv:n (kait ihan perus sekin ja myös musta) koko s. Mä en pysty käyttämään tuota mun omaa kypärää kuin hetken kun se rupee painamaan otsaa/ohimoa varsinki oikeelta puolelta ja sit jos sitä ei ota pois niin tulee mieletön päänsärky. Nyt oon käyttäny tuota miehen kypärää ja se on ihan ok eka mut sit n. yli tunnin pidon jälkeen alkaa sattumaan taas samaan kohtaan... Oon koittanu kaupoissa eri merkkisiä ja kokosia kypäriä, mut en oikeen tiiä onko hyvä vai huono noin pikasella kokeilulla. Oisko kellään vinkkejä miten osais valita sopivan kypärän? Vai pitääkö vaan ostella eri kypäriä ja todeta et onko hyvä vai ei... Mun päänympärys on n. 58cm ja mulla on aika paksut ja pitkät hiukset. Toi mun kypärä on kyllä valittu ihan myyjän kanssa. Olisin kiitollinen vinkeitä! Nyt kypärän istuvuus on vielä tärkeempää koska ite oon just suorittamassa prätkäkorttia, enkä enää tulevaisuudessa vaan istu perällä...

Muistan monesti kuulleeni että kypärää ostaessa se saa ja pitääkin olla hieman epämukavan tuntuinen, mutta ei kuitenkaan pieni. Mutta se mikä pitäisi muistaa että juuri otsan kohdalta kypärä pitäisi olla sopiva ja ei siis saisi alkaa ahdistaa. Joten tuon sinun selityksen perusteella vaikuttaa että kypärä on liian pieni...

Ei kai siinä valitettavasti ole muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla kaikki erilaisia merkkejä ja malleja ja valita se joka tuntuu oikealta
nixweiss.gif

-C9B5R4-

Yksi keino vois olla,ainakin omassa konsti toimi,elikkäs painelin sisäpuolelta kohtaa joka painoi siis sitä styroksia(painuu) ja tuli sopivax.
idea3.gif

Kypärissä on eroa siinä miten pyöreitä tai soikeita ne ovat (siis ylhäältä katsoen). Vaikuttaa sille, että sulla on liian pyöreän muotoinen malli, jolloin seurauksena on otsan alueen puristus. Esimerkiksi Arailla on eri mallit tehty eri muotoisiksi. Mun kypärän muoto on soikea, ja tällaisista esim. BMW SportIntegral, Schuberth R1 ja Arai Signet GT (eri nimellä nykyään) ovat soikeaan päähän sopivia. Kysy koeajokypärää ja käykää riittävän pitkällä lenkillä. Jos tämä ei käy, vaihtakaa liikettä.

Kypärissä on eroa siinä miten pyöreitä tai soikeita ne ovat (siis ylhäältä katsoen). Vaikuttaa sille, että sulla on liian pyöreän muotoinen malli, jolloin seurauksena on otsan alueen puristus. Esimerkiksi Arailla on eri mallit tehty eri muotoisiksi. Mun kypärän muoto on soikea, ja tällaisista esim. BMW SportIntegral, Schuberth R1 ja Arai Signet GT (eri nimellä nykyään) ovat soikeaan päähän sopivia. Kysy koeajokypärää ja käykää riittävän pitkällä lenkillä. Jos tämä ei käy, vaihtakaa liikettä.
Arailla on kahta eri kuorimuotoa Euroopassa: Round Oval (Viper) ja Long Oval (Condor, Chaser, Astro, Corsair).

Katselemalla eri kypärien kokomerkintöjä ja vertaamalla niitä vastaavasti kypärien cm-kokoihin voi löytää itselleen sopivan kypärän. Tietysti myös pään muoto vaikuttaa asiaan.
Oma pääni on cm-kooltaan saman kokoinen kuin sinulla. Omistan kaksi avattavaa kypärää eli AGV Longway ja Airoh SV55, molemmat kokoa M. Airohista pidän enemmän; se on sekä mukavampi että hiljaisempi ja siinä on aurinkovisiiri. Eikä tietysti tuo coolimpi ulkoasukaan pahitteeksi ole
cool.gif
.

Minulla myös oli kypärä jossa tuli pää kipeäksi.. Painelin styroksia sormilla ja nytpä se on ihan hyvä...

offtopic, mistäs Trini ostit SV55:sen?
Tilasin Saksasta nettikauppa Louisista alesta. Maksoin 139, kimppatilaus kaverin kanssa, jolloin toimituskulut puolittuivat ja kypärä oli kotiovelle tuotuna neljässä päivässä (mukaanlukien viikonloppu).
Mikäli nettikaupassa valikko näyttää tarvitsemasi koon olevan loppu, katso parin päivän kuluttua uudelleen, varastot täydentyvät päivittäin. Näin kävi minullekin. Ensin olin murheen murtama, kun luulin tilaisuuteni menneen alen suhteen
bawling.gif
, mutta ei hätiä mitiä, seuraavalla viikolla sainkin kypäräni tilattua.
Kannattaa kokeilla, palautusehdot ovat vastaavat kuin suomalaisilla nettikaupoilla, maksuvälineenä käyvät yleisimmät luottokortit ja kaupantekijäisiksi saat vielä ihanan paksun katalookin
smile_org.gif
. Nettikauppaan
Muistelisin vain, että SV55:n tilalle on tullut korvaava malli, mutta voin olla väärässäkin. Yhtälailla se on cool
cool.gif
eikä hinta paha.

Näin naisena voin vielä suositella avattavaa mallia; kypärää päähän laitettaessa mahdollisesti huolella laitettu ehostus ei sottaannu ja huulipunaa voit kypärää poistamatta lisätä
biggrin.gif
.

Minulla myös oli kypärä jossa tuli pää kipeäksi.. Painelin styroksia sormilla ja nytpä se on ihan hyvä...
Sama täällä. Ei tartte painaa kuin aivan mitättömän vähän, niin kuitenkin jonkin ajan päästä alkaa kuitenkin tuntua niin maan perkuleesti. Saattaa olla ihan parista millistä kiinni.. Otsakohtaa painelemalla minäkin sain kypäräni sopivaksi.

Mulla on HJC:n ihan perus musta kypärä koko s 56 ja miehellä agv:n (kait ihan perus sekin ja myös musta) koko s. ...... Mun päänympärys on n. 58cm ja mulla on aika paksut ja pitkät hiukset. Toi mun kypärä on kyllä valittu ihan myyjän kanssa.
Eikös tuo vaikuta "puristuksiin" enemmän ku kypärän merkki? Liian pienen kypärän jos hommaa ni varmaan on epämiellyttävä. Äläkä nyt ainakaan kokeilematta sitä kypärää netistä tilaa. Ja kolmanneks, käy seuraavaks liikkeessä jossa on asiantunteva myyjä.

Vai onko tää koko ketjun alotus pelkkää veätystä? Jotenkin tuli vainoharhanen olo.
biggrin.gif

Muistan monesti kuulleeni että kypärää ostaessa se saa ja pitääkin olla hieman epämukavan tuntuinen, mutta ei kuitenkaan pieni.
Mieluummin niin että on mukavan tuntuinen eli puristaa tasaisesti joka puolelta päätä. Ja sitten hieman tiukka.
Ei niin että puristaapas kivasti otsasta mutta onneks korvilla on tilaa heilua
crazy.gif
ghostface.gif

Ja jos nyt on sattunut ostamaan kypärän joka ahdistaa jostain kohdasta, kuten joraxilla, niin sitä kypärän stryroksia voi varovasti naputella pyöreä päisellä vasaralla siitä kohdasta joka puristaa. Mutta sitten kans varovasti ja kokeilla milloin se ei enää paina. Se stryroksi painuu kerran kasaan ja siitä se ei enää ponnahda takaisin.

Jos kypärä on liian pieni se on kuin kiinalaista
kidutusta,, jos joudut pitämään kypärää päässä
normaalisti 4-6 tuntia päivässä ja jos puristaa niin
ei oo kivaa .. koitappa yks koko isompaa,,
tai myös eri merkit ovat aivan erilaisia....
kypärän täytyy tuntua hyvältä (myös silloin kun pää on sisällä)

Kaikki on kyllä yksilöllistä, mutta uuden kypärän kyllä pitäisi olla aluksi tiukka. Kyllä se siitä ajanoloon venyy liiankin väljäksi. Kun ostin nykyisen kypäräni, oli se niin puristava, että tuli tosiaankin kypärä päässä pää kipeäksi, mutta äkkiä se venyi.

Back