• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oman pyörän vuokraus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussimik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
näin se on, että jos pyytäisi kaverilta 100ekeä viikonlopusta, niin pitäisi sitä törkeänä. kuitenkin huollot,renkaat, vakuutukset, pyörän hinta yms ottaen huomioon, niin se on ihan järkevä pyynti.

ei ne lainassa parane ainakaan, se on selvä. kerran lainasin pyörää, ja vaihteisto oli huonossa hapessa sen jälkeen.

Itse en lainaa tai vuokraa kenellekään mitään ellei kyseessä ole sellainen tavara jonka olen valmis menettämään. Jos olen ostanut elokuvan ja katsonut sen jo itse pariin kertaan niin sen voin lainata. Sen on käytäntö opettanut ettei niitä ainakaan pyytämättä takaisin saa jos saa sittenkään. Elokuva on jo lainattu eteenpäin jne...

Lainaa tai vuokraa tehokas pyörä jollekin. Sillä keulitaan, poltetaan kumia, annetaan naapurin kokeilla (koska mitä väliä kun kerran on lainapeli). Tankkiin raapaistaan vähän uutta naarmua, sulatetaan lasten kumisaappaitten pohjat pakoputkiin kivoiksi klönteiksi ynnä muuta kaikkea kivaa!

Itse on tullut lainattua firman pakua tutuille ja sukulaisille mutta on sen verran huonoja koekemuksia etten enää lainaa sitäkään. Yhtenä viikonloppuna sillä oli heitetty jonkun tutun tutun muutokuorma ruotsiin (ei tosin etukäteen kerrottu kuinka pitkälle ajetaan) ja takaisin auto tuli turbo sökönä. Silloin siinä oli vielä kiinteä puhelin ja silläkin oli "hieman" soiteltu.

Katselepa autokaupassa käytettyjä autoja, venekaupassa käytettyjä veneitä tai mp kaupassa käytettyjä prätkiä niin aika kamalassa kunnossa monet ovat! On lommoa, naarmua ja kaikkea muuta huolimattomasta käytöstä kertovaa jälkeä. Puhumattakaan siitä että pelit on niin paskaisia ettei ilkeä sisälle istua tai koskea!

Kantapään kautta oppineena ajelen itse omilla härveleilläni. Nautin puhtaasta, siististä ja ehjästä moottoripyörästä ja sama koskee autoa.

Erään tamperelaisen autokaupan myyntipäällikkö jutteli että heilläkin on rajoitettu rankasti autojen lainailemista omallekin henkilökunnalle. Esittelykäyttöön tulevia pikkubussejakaan ei voi laittaa kilpiin (koe-lapuille ajatetaan koeajoja) koska muuten äijäporukat heittää niillä känniördäys-lapinkeikkoja ja autot ei kovin siistinä niiltä reissuilta tule. Kaikille asiakkaillekaan ei voi aina sanoa ei. Kun auto ei ole kilvissä niin ei myyjän tarvitse kiemurrella.

"EI TAVARA LAINASSA PARANE" sanoo joku sananlaskukin.

Minä näin, muut saa lainailla jos siltä tuntuu.

eikös joku sananlasku sano, että 'ei tavara käytössä kulu', mutta siinä taidetaan puhua vähän erilaisesta 'tavarasta'
tounge.gif

Tutuille voisin vuokrata ja sen olen muutaman kerran tehnytkin. Tiedän tyypit ja niiden ajotavat, joten voin olla melko varma siitä että laitteita käytetään asiallisesti.

Täysin tuntemattomalle kaverille en vuokraisi ilman melko suurta kasaa "takuurahaa".

Pakettiautosta ja autonkuljetustrailerista on ikäviä kokemuksia minullakin.

Kun sellaiset oli pihassa, niin puoli kylää kävi niitä vähän väliä pyytämässä lainaa. Aina oli joku paikka rikki lainauksen jälkeen.

Laitetaan tähän nyt mahdollisen vuokraajan mielipide.

Itse myin pyöräni viime kesänä, koska ajomäärät jäi pieneksi ja aika ei enää hommaan riittänyt. Kun yhden kilometrin hinnaksi tulee euro, alkaa homma olemaan liian kallista. Tuskin olisin itse pyörääni vuokrannut. Tuntui pahalta antaa edes kaverille, joka oli kokeneempi ajaja, mahdollisuus testata pyörääni.

Nyt kuitenkin ajattelin kesälomani aikana vuokrata pyörän - vaikka viikoksi. Liikkeissä tämä käy kätevästi, mutta hinta on kova. Itse olen rauhallinen kuski, joka ei keuli, eikä hirveästi häröile liikenteessä. Ajokokemusta on kolme kesää (600 kuutioinen cebari), joten ainakin itse vuokraisin itselleni pyörän ;)

Jos pyörää meinaa vuokrata, niin minusta on tärkeää että vuokraaja on luotettava. Mene vaikka tekemään kirjallinen sopimus vuokraajan kämpille, henkkareista kopiot jne. Kaveri ei aina ole se paras vuokraaja. Itse tuskin olisin kavereilleni vuokrannut. Keula kun nousi aina kun vähänkään ennätti.

Mistä ajattelitte vakuutusyhtiön tietävän että pyörä on vuokrattu? Tuskin sitä kannattaa ilmoittaa jos tapahtuu esim. kolari. Eteenpäin myymiset onkin sitten asia erikseen ja menee kuitenkin poliisiasiaksi.

Ajattelin laittaa jossain kohtaa alkukesästä Ilmoituksen "halutaan vuokrata". Jos saan kohtuullisen tarjouksen, niin kyllä minä vuokraan mieluummin yksityiseltä. Ja tietenkin pimeästi.

Kirjallinen sopimus on aika tehokas tae korvauksen saamiselle, turpaanveto toinen.
biggrin.gif

Ihan toi perinteinen rahapula on vuokrauksen syynä,

Lisää mielipiteitä?
No jos nyt niitä mielipiteitä...

Ihan tuon rahapulan vuoksi ei ainaskaan kannattaisi.

Varmemmin tulee harmeja kuin lisää rahaa..

Koskaan en ole kuullut että jokin kampe olisi lainaamalla parannut
confused_orig.gif

Ja tuo mahdollinen vaihtoehto et vuokraaja ei koskaan palautakkaan pyörää..sanoisin et jos olet pyörän vuokrannut rahaa vastaan ja antanut avaimet käteen niin kaskon varkausvakuutus voi suhtautua asiaan melko nihkeästi...
tounge.gif

ite en ainakaa omaa pyörää lainaa ku serkkupojjaalle ku sen ajotaitoihi luotan melkeinpä enemmän ku ominni
biggrin.gif
vaik ois kui hyvä kaveri ni kehveli et vituttas ko se kaatas ja sit hirvee puljaaminen vakuutuksenkans et sais kuntoo. BtW_ tänää säädin paikallaa parkkipaikalla ite pyörän nurin
biggrin.gif
onneksi selvittiin yhdellä naarmulla ja sekin tuli jarrukahvaan

kannattaa melkein ottaa bonusoikeudeton vakuutus isolla omavastuulla. varmaan tämänkin takia koeajopyörissä on aina suuret omavastuut. ja sopimus velvoittaa vuokrasopimus sisältää infon , että joutuu maksamaan tämän vahinkotapauksessa.

Verottajahan on kimpussa heti jos jostain vihiä että joku tienaa.

vuokrattaessa ajoneuvoa,tulee maksuun moninkertaiset vakuutusmaksut,siis jos tietoon että sillä on tienattu maksuun myös verot.
Jos maksut kunnossa,saa vuokrata ilman kuljettajaa.+tietenki verot ja maksut/tuloista
Jos annat kyytiä ja perit siitä maksun,tarvitset liikenneluvan.+verot ja maksut/tuloista
Jos em asiat kunnossa,saahan vastaavasti verovähentää,vakuutusmaksut,huollot ym maksut,mutta yksityis käyttö ilmoitettava eli joudut pitämään ajopäiväkirjaa jonka perusteella em maksut/vähennykset verottaja hyväksyy tai laskee tuloiksi/esim yksityis käyttö verottajan mielestä on myös tuloa/jos olet verovähentänyt ajoneuvosi kulut.
En vaikeammax enää osannu selittää /mutta kannattaako,sen jokainen voi itse aatella........

Siis jos viranomaiset saavat selville että moista "harrastetaan".

Edit:rehellisellä työnteolla voi pysyä suomessa hengissä,nippa nappa.
tounge.gif
idea3.gif

En kyl lähtis omaa pyörääni vuokraamaan ulkopuolisille!!! En edes koeajolle päästä jos ei samaa verta virtaa suonissa.
eek.gif

En vuokraa pyörääni kenellekkään ja nihkeästi annan kokeiltavaksi. En kyllä ole vastaavasti vinkumassa toisilta pyörää itselleni kokeiltavaksi. Tylyä, mutta katson, että näin on paras. Syksyllä otti yksi kaveri herneen nenäänsä, kun en antanut pyörääni lainaan. Ajokokemusta ei ollut hänellä lainkaan.

Tää nyt on ikivanha ketju, mutta en viitsinyt uuttakaan aloitella kun samasta aiheesta on ennenkin keskusteltu.

Ostin oman moponi ennenkun edes oli kortti kädessä ja jos en olisi ostanut, niin olisi kyllä ajaminen ollut mahdotonta. Mietin silloin, että kukaan ei varmasti lainaa pyöräänsä just kortin saaneelle.

Nyt oma pyörä on tossa pihassa ja ei vaan aina oo mahdollisuutta ajella sillä, saattaa seistä pari viikkoakin. Oon miettinyt, että joku joka on samanlaisessa tilanteessa vois hyvinkin haluta ajeluttaa sitä jolloin se ei olis tossa "hylätyn näkösenä".

Onko kokemusta pyörän lainaamisesta/vuokraamisesta? Itse aattelen, että olis kiva mennä vaikka junalla johonkin kauemmas ja lainata sieltä pyörä millä liikkuis niitä paikallisia pienempiä matkoja. En välttis vielä haluais lähteä ajamaan yli 300kilometriä, mutta haluaisin kyllä ajella moottoripyörällä reissussa ollessanikin.

Kuinkahan toimii vakuutukset, jos tuota omaa mopottia vuokraisi jollekin ulkomaan elävälle?

Onhan sitä itsekin tullut vuokrattua mopotti yli kymmenestä eri maasta. Kai tuolta ulkoakin joskus tulee tänne meille joku joka haluaisi täällä kokeilla parit mutkapätkät?

wanico sanoi:
Kuinkahan toimii vakuutukset, jos tuota omaa mopottia vuokraisi jollekin ulkomaan elävälle?

Ei tarvinne edes ulkomaan elävää vuokraajaksi... Normaali vakuutushan kattaa "yksityiskäytön", ja eikös se kirjata ihan rekisteriotteeseenkin mikäli kulkineen käyttötarkoitus muuttuu. Arvaamalla vuokrauskäytössä vakuutuksen hinta ja ehdot ovat ihan toisenlaiset.

Ei tarvinne edes ulkomaan elävää vuokraajaksi... Normaali vakuutushan kattaa "yksityiskäytön", ja eikös se kirjata ihan rekisteriotteeseenkin mikäli kulkineen käyttötarkoitus muuttuu.

Koska muuten kuluineen käyttötarkoitus muuttuu?

Jos esim. Opiskelija kuskaa omalla autolla tai mopotilla parina iltana viikossa paikallisen pizzerian tuotteita?

Tai joku sairaanhoitaja tekee kotihoitokeikkaa vanhusten luo?

Voipihan noita lainailla/vuokrailla eli 540Exc ja 1150 gessu joutaa, hinnan kyllä saapi kohilleen.

wanico sanoi:
Koska muuten kuluineen käyttötarkoitus muuttuu?

Jos esim. Opiskelija kuskaa omalla autolla tai mopotilla parina iltana viikossa paikallisen pizzerian tuotteita?

Tai joku sairaanhoitaja tekee kotihoitokeikkaa vanhusten luo?

Tämä on nyt puhtaasti mutua, mutta olen siinä käsityksessä, että käyttötarkoitus muuttuu silloin kun kulkuneuvolla tehdään yritystoimintaa. Eli siis vaikka ajaisit omalla autolla tai pyörällä työajoa, ja saisit siitä verottoman kilometrikorvauksen, niin silti se ajoneuvo on edelleen yksityiskäytössä. Vaan sitten jos yrittäjänä ajat sillä firman ajoa, tai vuokraat sitä eteenpäin, niin silloin kyse ei ole enää yksityiskäytöstä.

Nostan ketjun ylös koska otsikko alkaa olla ajankohtainen.

Olen vuokrannut moottoripyörääni Nettimoton kautta, mutta nyt nettimotokin on lopettanut osion pysyvästi. Tori siirsi toiminnot jo aijemmin Hygglolle. Trendi on huolestuttava.
Onko teillä hyviä, Googleen tarttuvia kanavia vuokrata pyöriänne? Yksi on Vuokraverkosto.com, jonka motot osiota yritetään kehitellä paremmaksi. Tuossakin on ongelmana tunnettavuuden puute. Toivoisin sinne mahdollisimman paljon ilmoituksia, onhan ilmoittaminen ilmaista moneen muuhun verrattuna.

Tämä ei ole mainos, enkä ole millään tavalla osallinen sivuston ylläpitoon. Voin kuitenkin välittää kehitysehdotuksia ylläpitäjälle.

Dopfire sanoi:
Nostan ketjun ylös koska otsikko alkaa olla ajankohtainen.

Olen vuokrannut moottoripyörääni Nettimoton kautta, mutta nyt nettimotokin on lopettanut osion pysyvästi. Tori siirsi toiminnot jo aijemmin Hygglolle. Trendi on huolestuttava.
Onko teillä hyviä, Googleen tarttuvia kanavia vuokrata pyöriänne? Yksi on Vuokraverkosto.com, jonka motot osiota yritetään kehitellä paremmaksi. Tuossakin on ongelmana tunnettavuuden puute. Toivoisin sinne mahdollisimman paljon ilmoituksia, onhan ilmoittaminen ilmaista moneen muuhun verrattuna.

Tämä ei ole mainos, enkä ole millään tavalla osallinen sivuston ylläpitoon. Voin kuitenkin välittää kehitysehdotuksia ylläpitäjälle.

Tuli myös katseltua vuokrapyörien tarjontaa ja aika vaikea löytää ja jos itse meinaa yksityisenä ilmoittaa niin vaikea varmasti löytää paikkaa minne ilmoituksen laittaisi. Mistä joku vielä ilmoituksen näkisi.

Back