Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, tarkennetaan vielä sen suodattimen kiristyksen suhteen. Tuo edellämainittu sormin kiinni pätee "autotyyppisiin" suodattimiin. Vanhemmissa malleissa, joissa filtteri on oman kannen alla, tulee kiristää n.20 Nm ja öljypohjan proppu/proput n.30 Nm, eli ei järin tiukkaan, mutta silti avaimella kiinni.Juuh,uskaltaa tehdä ja ite en oo mitään mönjää pistäny öljypropun kierteisiin..Kunhan muistat ettet ihan"mulkkumomentiin"vedä sitä proppua ku laitat sen takas..Vaiheittain,jaah..No:1.Öljyt lämpimäksi,2.proppu auki(öljyt sit johonkin astiaan),3.suodin irti,4.uusi tilalle,muista laittaa öljyä siihen suotimen tiivisteeseen ja kierrä sormin se kiinni.Se momentti riittää suodattimelle!5.Proppu kiinni,6.sitten uudet öljyt myllyyn,7.käynnistys jotta öljy leviää koneeseen(anna käydä jonkin aikaa)ja tarkasta öljyn määrä vielä..Noin mä sen oon tehny,mutta onhan se satavarma asia et jokuhan tätäkin ohjeistusta korjaa vielä..![]()
Ei, vaan proppujen tiukkuus on n. 18 Nm...Vanhemmissa malleissa, joissa filtteri on oman kannen alla, tulee kiristää n.20 Nm ja öljypohjan proppu/proput n.30 Nm, eli ei järin tiukkaan, mutta silti avaimella kiinni.
Minä kävin läpi ihan saman kuvion. Ja en meinannut sitten millään löytää siinä hädässä sitä proppua vaikka se oli koko ajan ihan nenän edessä, ja koko ajan tulvi lisää öljyä pitkin lattioita. No, tulipa huuhdottua vanhat öljyt pois aika tarkasti.Syksyllä kävi vanhanaikaisesti. Eli unohdin laittaa propun takaisin paikalleen ja laskin öljyä koneeseen.
itse tein tuon operaation ensimmäistä kertaa tänä keväänä ja se oli kyllä helpoin asia ever, vaikka alkuun vähän mietityttikin. tosiaan se momenttiavain kannattaa ostaa, edes semmoinen bilteman 4,95e vääntövipuvarsinen jossa on "analoginen" mittari. Itsekin ostin tuon mutten laiskuuttani jaksanut käyttää propun kiinnityksessä vaan väänsin perstuntumalla, mielestäni meni hyvin enkä vääntänyt liikaaolis öljyn vaihdon aika ja tarkotus tehä se nyt ensimmäistä kertaa itse. Eli kuinka se tapahtuu vaiheittain? uskaltaako tehä ilman momenttiavaimia? pitääkö siihen propun kierteisiin laitta jotain "mönjää" ennen kuin kiertää sen takaisin kiinni. olis kiva saada tietoa kokemuksia omaavilta.
Kokemusta ei ole, mutta noissa "viisarimallisissa" on yksi selkeä etu (hinnan lisäksi): vehkeen testaus (kalibrointi tai sen yritys) on helppoa.Tuli tosta mieleen kysäistä että onko kellään kokemusta tosta bilteman alle vitosen maksavasta momenttiavaimesta.
Eli näyttääkö oikein edes sinnepäin, käyttöä olis juuri tohon öljypropun kiristämiseen.
Kansiremonttiin ostan kyllä suosiolla hiukan fiksumman laitteen![]()
Onko siinä asteikko molemmilla puolilla. Öljyproppu kun yleensä avataan alaspäin. Ei ole hirveän käytännöllistä olla pää lattian ja mopon välissä että näkee mitä se näytää.Kokemusta ei ole, mutta noissa "viisarimallisissa" on yksi selkeä etu (hinnan lisäksi): vehkeen testaus (kalibrointi tai sen yritys) on helppoa.Tuli tosta mieleen kysäistä että onko kellään kokemusta tosta bilteman alle vitosen maksavasta momenttiavaimesta.
Eli näyttääkö oikein edes sinnepäin, käyttöä olis juuri tohon öljypropun kiristämiseen.
Kansiremonttiin ostan kyllä suosiolla hiukan fiksumman laitteen![]()
Ystävällisin terveisin Antti
Näin käy varsinkin kun sen vetää siihen käsivarsi momentilla, rikka on ihan tapissaan eka käytön jälkeen.Kannattaa laittaa siihen öljy roppuun uus tiiviste (siis se metalli rikka). Tiiviste maksaa noin 20 senttiä ja kun sen vaihtaa samalla, niin eipä jää ainakaan vuotamaan. Itellä muutaman kerran auto ruvennu tiputtaan öljyä ku ei oo muistanu ko. tiivistettä vaihtaa.