Kyllä se niin on, että öljyt pitää vaihtaa syksyllä. Niinkuin monet jo ovat maininneet niin öjlyynhän kerääntyy vettä sekä epäpuhtauksia.
Veden reagoidessa koneessa olevan hapen ja alumiinin kanssa (kyllä koneessa on myös ilmatilaa mikäli se on jollekkin epäselvää) muodostuu alumiinioksidia. Alumiinioksidi on kuin hienojakoista jauhoa joka liikkeelle lähtiessään ei niinkään kuluta konetta "hiomalla" (niinkuin koneesta jo irronneet teräs/alumiinihiukkaset jotka itsessään jo ovat hyvä syy vaihtaa öljyt) vaan se saattaa tukkia laakereiden öljykanavat hetkellisesti joka kuluttaa laakereita hyvin paljon. = Lyhentää moottorin elinikää.
Tämän päivän öljythän toimivat siten, että ne keräävät epäpuhtaudet mukaansa koneesta, jos vanhat öljyt ovat jääneet koneeseen ne helposti kerääntyvät samaan paikkaan. Konetta käynnistäessä kaväällä kaikki epäpuhtaudet lähtevät liikkeelle ja aikaansaavat aiemmin selittämäni ilmiön.
Itse olen ollut hieman venealalla. Veneissähän on sama ongelma kuin moottoripyörissäkin eli pitkät seisonta-ajat. Veneiden moottoreista huomaa usein huollon puutteen koska ne ovat kosketuksissa suolaveden kanssa mikä nopeuttaa hapettumista. Kauan seisseet koneet hapettuvat AINA enemmän kuin paljon ajossa olevat. Kannattaa myös miettiä sitä miksi kaikki talvisäilytyksen ohella huoltoa tarjoavat firmat tekevät huollot heti talviteloille laiton yhteydessä?? Sama pätee myös venealalla...
Lisäksi ihmettelen miksi ihmiset pihtailevat öljyssä. Veikkaan valtaosan kirjoittajista ajavan yli 10 000€ arvoisella moottoripyörällä, miksi sitten säästellä huolloissa jos kerran on hienon menopelin hommannut. Varsinkin panee vituttamaan ne "busanistit" ja "ninjakuski" jotka ostavat uuden kiiltävän menopelin, ostavat uuden putkiston, commanderin, suuttimet, karvanopat ja wunderbaumin ja sitten kehtaavat tulla väittämään, että öljyjen vaihtaminen olisi käytännössä turhaa!!
Itse olen lopettelemassa autoalan tutkintoa ja touhunnut monien menopelien kanssa. Sen voin sanoa varmasti ettei öljyjen vaihtaminen turhaa ole vaikka viikoittain vaihtaisi. Toki tämä nyt on oma mielipide joten jos korjailla haluaa niin ihan vapaasti.
Itse ajan vanhemman bladen kanssa ja kyllä itseä vituttaisi jos edelliset omistajat olisivat jättäneet huollot tekemättä. Onhan se kivaa jos niitä käytettyjäkin saisi hyväkuntoisina ostaa. Nämä kommentit missä tulee tuo "hyvinhän se on sen pari-kolme vuotta kestänyt kun minulla ollut" ei ole mukavaa sitten kun joku saa huomata muutaman vuoden päästä, että kone on avattava huonon huoltamisen takia.... Oma nyt 14v ja toimii ainakin vielä aivan loistavasti ja toivottavasti niitä on enemmänkin, kivaahan se kun pienelläkin budjetilla saa eikä joudu aina uutta ostamaan
P.S. Anteeksi huono kirjakieli kun suomi ei ole se vahvin kieli... Eikä ole tarkoitus morkata minkään merkin kannattajaa vaan yleisesti näitä hifistelijöitä jotka voisivat väitellä vastaan vaikka raudanlujan ammattilaisen kanssa huollon tärkeydestä. Toivottavasti pointti meni perille eikä kellekkään tullut pahaa mieltä