• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljynsuodattimen irrotusongelma, vihjeitä kaivataan.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja boxteri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Öljynsuodattimen irrotusongelma, vihjeitä kaivataan.

Tein mopooni (R-sarjan Bmw eli bokseri) huoltoa ja törmäsin ongelmaan öljynsuodatinta irroittaessani. Öljynsuodatinavain tuntui vain pyörivän loputtomasti, ilman että suodatin tulee yhtään irti. Ensin luulin avaimen luistavan ja suodattimen pysyvän paikallaan, joten porasin suodatinavaimeen pari reikää ja porasin niiden läpi ruuvit kiinni suodattimeen. Tilanne ei muttunut miksikään eli suodatin kyllä pyörii, mutta ei irtoa. Eli ilmeisesti joko suodattimesta tai moottorin rungosta:( (vaiko molemmista) on kierteet menneet ja suodatin pyörii tyhjää. Onko jollain tapahtunut vastaavaa ja miten tuon suodattimen saisi pois ilman että rikkoisi moottorin lohkossa olevia kierteitä (jos siis sattuisivat olemaan vielä ehjät)? Tämän mallin suodattimen paikka selviää tällaisesta videosta:http://www.youtube.com/watch?v=L9t6cUCwXRg eli suodattimesta pääsee näkemään ainoastaan pohjan ja sekin on moottorin alapintaaa ylempänä.

En usko että kierteet olisivat "menneet", mahdollista on että suodattimen kuppimainen osa on irti siitä tyven osasta jossa on kierre ja tiivistepinta. Nämähän ovat puristusliitoksella toisissaan kiinni.
Yhden olen taltalla naputtelemalla joutunut avaamaan, tuosta tyviosasta, ko suodatin oli vain huomattavasti helpommassa paikassa.

Tuo olikin ihan helpottava tieto, näin voi kyllä todella olla tilanne. Tietenkin edelleen jää ongelmaksi miten tuon suodattimen saisi irti, mutta ainakin itseäni hieman helpottaa ajatus siitä, ettei tarvitse alkaa uusien kierteiden tekoa lohkoon alkaa miettimään.

Kyllä tuollainen suodatin menee ruttuun ennenkuin kierteet pettävät:)
Voi olla että joudut "suolistamaan" suodattimen jotta pääset käsiksi keskiosaan jossa kierre on, samalla operaation yhteydessä tiivistekehä jossa kumitiiviste on (tämä varmaan tarrannut kiinni tiivistepintaan) löystyy ja koko hoito saattaa lähteä käsin pyörittämällä auki.
Kun laitat sitten vihdostaviimein uuden suodattimen paikoilleen niin muista öljytä tiivisterengas:)
Tsemppiä!

Tuo on vähän bemarin vitsaus että suodatin hirttää kiinni. Siis noissa jossa suodatin on öljypohjassa olevassa syvennyksessä. Uuden suodattimen kun laitat niin kiristä se OIKEALLE tiukkuudelle Älä yli kireälle.

K12RS:ssä sama juttu.

Kun kerran jouduin tuon suodattimen teurastamaa niille sijoilleen, siirryin käyttämään K&N-suodattimia.
Melkoisesti vakuuttavamman oloista vahvempaa seinämärakennetta ja päässä tyrkyllä ihan hylsysarjalla irroitusta varten kanta.

Vanhan sain pois kun olin sen ensi nylkenyt, ja tein ulosvetäjästä sopivan puristimen. Kun vain sai puhdistimen juuresta kiinni, lähti ihan kohtuullisella voimalla.

Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä. Itse kun olen suodatinta vaihtanut, aina olen öljynnyt tiivisteen enkä todellakaan liian tiukalle kääntänyt. Eikä näissä olekaan ongelmia irrottaessa ollut. Nyt on vain joku mp-huolto viimeksi huoltanut etten tiedä miten ovat toimineet. Nyt taitaa mennä jonkin aikaa (ehkä ensi viikon loppupuolelle) ennen kuin ehtii alkaa nylky/suolistusoperaatioon. Ajattelin noin aluksi poistaa jollain teräaseella suodattimen pohjan ja jos vaikka sitten saisi tuon itse suodatinpanoksenkin kiskottua irti ja joskohan sen jälkeen pääsisi jollain konstilla tuohon kierteitettyyn tyveen käsiksi. Kerron sitten lisää kun/jos operaatio onnistuu.

Tole sanoi:
Tuo on vähän bemarin vitsaus että suodatin hirttää kiinni. Siis noissa jossa suodatin on öljypohjassa olevassa syvennyksessä. Uuden suodattimen kun laitat niin kiristä se OIKEALLE tiukkuudelle Älä yli kireälle.

No ei toi nyt bemarin vitsaus ole sen enempää kuin muiden. Jos suodattimen vetää liian kireälle, niin junttaahan se kiinni.

Petsku sanoi:
saako työnnettyä esim. ruuvimeisselin läpi suodattimesta?

Saa, mutta vain pohjasta (kts. ensimmäinen viestini) eli ei onnistu siihen tapaan, että kyljestä sisään ja toisesta ulos, kuten olen joskus auton suodattimelle tehnyt.

boxteri sanoi:
Saa, mutta vain pohjasta (kts. ensimmäinen viestini) eli ei onnistu siihen tapaan, että kyljestä sisään ja toisesta ulos, kuten olen joskus auton suodattimelle tehnyt.

.... ja se kait ei auta, jos se kuuppa (josta ruuvarin lyö läpi) pyörii siinä pohjaosassa, jossa ne kierteet ja tiivistysosa alustaan on.

Eli paras toivo nyt lienee suolistaa sieltä suodattimesta joku tukeva, tiivistyspinnassakin kiinni oleva osa näkyviin. Siihen voi sitten yrittää lyödä vaikka lukkopihdit kiinni.

Samalla tavalla kävi muutama vuosi sitten Ducatissa, sinne jäi poteroon pyörimää. Useamman tunnin suolestin suodatinta ja kolvasin sitten avaimen jonka sakarat sopivat suodattimen kehällä oleviin reikiin. Loppui pilipalisuodattimien käyttö siihen!

No nyt on tämä tarina saatu onnelliseen päätökseen eli suodatin kantoineen irrotettua. Lähti jonkinmoisen ähellyksen ja vääntämisen jälkeen periaatteella pohja pois puukko-vasara-peltisakset-tekniikalla, sisälmykset pihdeillä kiskomalla ja lopuksi tyven reikiin kärkipihtien kärjet ja vääntö. Aukesi noilla kärkipihdeillä oikeastaan melko helposti, kunhan tuohon tyveen asti vain pääsi käsiksi. Ja kierteet olivat onneksi aivan kunnossa ja mitään vaurioita moottoriin ei jäänyt. Tosin suodattimesta tuli tämän näköinen:
[URL=http://s904.photobucket.com/user/velmukaks/media/2013-09-12203100_zps5af04c1d.jpg.html][/URL]

Ennen operaatiota nettiä kahlaamalla törmäsin tällaisiin tarinoihin: http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=27008 eli kaverilla oli tosiaan moottorin puolelta kierteet mennyt ja näin aluksi pelkäsin itselläkin käyneen. Tässä taas tarinaa ihan vastaavasta tilanteesta kuin minulla, tosin irroitukseen oli sitten oikein erikoistyökalukin valmistettu: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=471238 Laitoin nämä linkit siksi, että jos niistä olisi vielä jollekin hyötyä. Oma mopo olisi nyt taas huollettu ja muovikuoria vaille valmis ajoon.

Viimeksi muokattu:
boxteri sanoi:
No nyt on tämä tarina saatu onnelliseen päätökseen eli suodatin kantoineen irrotettua. Lähti jonkinmoisen ähellyksen ja vääntämisen jälkeen periaatteella pohja pois puukko-vasara-peltisakset-tekniikalla, sisälmykset pihdeillä kiskomalla ja lopuksi tyven reikiin kärkipihtien kärjet ja vääntö. Aukesi noilla kärkipihdeillä oikeastaan melko helposti, kunhan tuohon tyveen asti vain pääsi käsiksi. Ja kierteet olivat onneksi aivan kunnossa ja mitään vaurioita moottoriin ei jäänyt. Tosin suodattimesta tuli tämän näköinen:
[URL=http://s904.photobucket.com/user/velmukaks/media/2013-09-12203100_zps5af04c1d.jpg.html][/URL]

Ennen operaatiota nettiä kahlaamalla törmäsin tällaisiin tarinoihin: http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=27008 eli kaverilla oli tosiaan moottorin puolelta kierteet mennyt ja näin aluksi pelkäsin itselläkin käyneen. Tässä taas tarinaa ihan vastaavasta tilanteesta kuin minulla, tosin irroitukseen oli sitten oikein erikoistyökalukin valmistettu: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=471238 Laitoin nämä linkit siksi, että jos niistä olisi vielä jollekin hyötyä. Oma mopo olisi nyt taas huollettu ja muovikuoria vaille valmis ajoon.

Suosittelen,pikku momenttiavain,siihen modattu 27 hylsy sopivaksi ja bemarin suodatinavain,helppo saattaa suod.11 Nm:n momenttiin
29krno4.jpg

gixxerman sanoi:
Suosittelen,pikku momenttiavain,siihen modattu 27 hylsy sopivaksi ja bemarin suodatinavain,helppo saattaa suod.11 Nm:n momenttiin

On kyllä momenttiavain, hylsy ja suodatinavain sekä väliin vielä sopiva adapteri. Eli nyt kyllä kiristin oikeaan momenttiin ja voitelin kumitiivisteen öljyllä ennen asennusta. Tämä irroitettu suodatin ei vain ollut minun asentamani, koska oli tähän pyörään ensimmäinen tekemäni öljynvaihto. Aiemmin tätä on huollettu aina mp-liikkeissä edellisen omistajan aikana. Saapa nähdä seuraavan kerran kun on huoltamassa, irtoaako suodatin sitten ongelmitta. Ainakin nyt pitäisi olla asennettuna ihan direktiivien mukaisesti.

boxteri sanoi:
On kyllä momenttiavain, hylsy ja suodatinavain sekä väliin vielä sopiva adapteri. Eli nyt kyllä kiristin oikeaan momenttiin ja voitelin kumitiivisteen öljyllä ennen asennusta. Tämä irroitettu suodatin ei vain ollut minun asentamani, koska oli tähän pyörään ensimmäinen tekemäni öljynvaihto. Aiemmin tätä on huollettu aina mp-liikkeissä edellisen omistajan aikana. Saapa nähdä seuraavan kerran kun on huoltamassa, irtoaako suodatin sitten ongelmitta. Ainakin nyt pitäisi olla asennettuna ihan direktiivien mukaisesti.

Kannattaa toki tehdä ohjeen mukaan, mutta ite en vedä edes momenttiavaimella vaan tuollaisella pelkällä räikän jatkovarrella/hylsyllä siitä jatkovarren juuresta kiinni pitäen. Ei mene ylimomenttiin ja aina oon oma-kiristämät suodattimet irronneet ongelmitta. Koneessakin on paineet pysyneet.

Aika löysäksi porukka jättää? SV:n manuaali kehoittaa voitelemaan o-renkaan, vetämään suodattimen kiinni niin että o-rengas ottaa vastapintaan kiinni ja siitä kaksi täyttä kierrosta kiinni. En kyllä tiedä miten helposti lähtee auki seuraavana vuonna..:paikallatuulee:

Juska2000 sanoi:
Aika löysäksi porukka jättää? SV:n manuaali kehoittaa voitelemaan o-renkaan, vetämään suodattimen kiinni niin että o-rengas ottaa vastapintaan kiinni ja siitä kaksi täyttä kierrosta kiinni. En kyllä tiedä miten helposti lähtee auki seuraavana vuonna..:paikallatuulee:
OHO, tosi kireäksi menee.
Olisiko joku käännösvirhe manuaalissa.
Jossain suodatinlaatikoissa on ollut ohjeet, että puoli kierrosta lisää tuosta, kun tiivisterengas ottaa kiinni.

Pekka
:O:O:O

Pekkavee sanoi:
OHO, tosi kireäksi menee.
Olisiko joku käännösvirhe manuaalissa.
Jossain suodatinlaatikoissa on ollut ohjeet, että puoli kierrosta lisää tuosta, kun tiivisterengas ottaa kiinni.

Pekka
:O:O:O

"Install the new filter turning it by hand until you feel that the filter 0-ring contacts the mounting surface. Then tighten it 2 turns using the oil filter wrench." :dunno:

Back