• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljyn viskositeetin merkitys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rauman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse huomasin sellaisen ilmentymän, että 15W-50 tulee nopeammin pakoputken kautta ulos kuin 10W-40. Paksummilla öljyillä öljynkulutus kasvoi luokkaan 1l/4tkm kun normaalilla 10W40 ölpillä kuluu puolisen litraa öljynvaihtovälillä.
+1

näissä vanhemmissa myllyissä ei ainakaan pysy nuo uudet racing ölpät sisällä yhtään. mulla taisi mennä 0,5l/1tkm castrolin(?)20w-50.

15W-40 mineraalia kuluu 0,5l/4tkm eli 6tkm vaihtovälillä joutuu kerran lisäämään.

luvut suuntaa antavia
tounge.gif

Kyllä silloin on mopossa vikaa jos öljy ei nouse kanteen muutamassa sekunnissa. Omaa ducatia käytän sen aikaa, kun työnnän sen katoksesta ulos ja laitan hanskat käteen.  Ei ne kanavat sentään tyhjiksi valu yön aikana.  Tuolla perusteella mopoa ei uskaltaisi laittaa edes käymään öljyn vaihdon jälkeen, ennen kuin sitä on työnelty niin kauan että pumppu on nostanut paineet kanaviin.

Esim. autoissa kylmemmillä keleillä tuo tyhjäkäyttäminen on varma tapa saada kondensiovettä huohotusputkiin.  Tää vaiva korostuu etenkin ranskalaisissa vessoissa.  Ihan varmasti on parepi mopolle, jos avan pintakaasula lähdet ajelemaan, kuin annat käydä tyhjäkäyntiä.  Ei ne öljyt lämpene ikinä paikallaan.  Tai no lämpenee tietty jossain vaiheessa, mutta aikaa siihen kyllä menee.

Edit:  
Tuota hetken käyttämistä ajattelin n. 1min tyhjäkäynnillä.  Kai se mopo aina sen muutaman sekunnin ehtii käymään, ennen kuin ollaan varsinaisesti iikkeellä.
Ei sitä konetta pelkästään öljyn lämpeämisen takia käytetä. Mutta pääasia, ettei kuormiteta kylmänä...

yksi jenkkijamppa käynnisti tl suzukin ja tuuppas heti täpökiihdytyksen, leikkas nokat kiinni kansiin.

siitä, että kanavat ei tule tyhjiksi voi olla montaa mieltä, esim jos pyörässä on öljynsuodatin kyljellään, ja se kuminen läppä joka pitää öljyn suodattimessa falskaa vähänkin, niin suodatin valuu tyhjäksi, joten käynnistyksissä menee aina aikaa täyttää suodatin, varsinkin jos pyörä on seissyt pitempään. Paras suodatinasento on pystyssä, jolloin suodatin ei voi valua tyhjäksi ja paine tulee aina varmasti nopeasti. lisäksi öljynvaihdossa suodattimen voi täyttää ääriään myöten täyteen.

itse asiassa näissä pulkkikoneissa sallitaan ilman öljynpainetta käynnistys, mutta kyllähän oikein kalliissa koneissa nostetaan öljynpaineet ensin ja startataan vasta sitten. näissä peruskoneissa ei vaan välitetä siitä, koska kone kestää riittävän pitkään näinkin. ehkä kyseessä on myös koneiden koko, pieni kone kestää paremmin, kuin joku suuri dieseli, vois hajotakkin, kun sitä painetta on aika paljon.

sinänsä esim kannen/nokkien rasitus on aika sama käykö pyörä tyhjäkäyntiä, vai valuuko se kotitietä lähes tyhjäkäynnillä kohti isompaa tietä.

Itse huomasin sellaisen ilmentymän, että 15W-50 tulee nopeammin pakoputken kautta ulos kuin 10W-40. Paksummilla öljyillä öljynkulutus kasvoi luokkaan 1l/4tkm kun normaalilla 10W40 ölpillä kuluu puolisen litraa öljynvaihtovälillä.
+1

näissä vanhemmissa myllyissä ei ainakaan pysy nuo uudet racing ölpät sisällä yhtään. mulla taisi mennä 0,5l/1tkm castrolin(?)20w-50.

15W-40 mineraalia kuluu 0,5l/4tkm eli 6tkm vaihtovälillä joutuu kerran lisäämään.

luvut suuntaa antavia
tounge.gif
Mulla on nyt neljäs pärrä menossa, enkä ole yhteenkään lisännyt öljyä öljynvaihdon välissä
nixweiss.gif
. Aina on ikkunaluukku ollut aivan musta, eli öljyä ylämerkkiin tai ylikin.

Täytyykin nyt erikseen tarkkailla, miten nykyinen öljy käyttäytyy...

Back